Len máloktorá automobilka sa môže pýšiť kvalitnými luxusnými sedanmi. Medzi elitu už desaťročia patrí Mercedes Triedy S. Auto vás dokáže rozmaznať ako člena kráľovskej rodiny. Nákup je extrémne lacný, údržba a prevádzka niektorých motorizácií vás môže za rok zruinovať.
Na trhu sú autá, ktoré by si mal skúsiť šoférovať každý. Potom sú tu autá, v ktorých by si mal skúsiť každý cestovať ako spolujazdec. Táto limuzína velebí na palube všetkých. Verte, alebo nie, ale ak ste boli zvyknutí na autá bežnej kategórie, staršie eSko nadupané výbavou vám zmení pohľad na svet. A to za nákupnú cenu dvojkovej Octavie.
Lenže, nákup nie je všetko. Luxusná limuzína za 10 rokov padla na desatinu svojej pôvodnej ceny!!! Všetky tieto autá sú stavané na dlhé trasy. Väčšina z nich pendlovala medzi veľkými mestami častejšie, ako pravidelná linka z popradského letiska do Londýna. Stačí si pritom pozrieť v navigácii pamäť adries a hneď máte jasnú predstavu, že 10 - 12-ročné eSko jednoducho nemôže mať 150 tkm. Aj keď výnimky sa nájdu. Priemerný nájazd týchto áut sa pohybuje na hodnote 350-tisíc a verte, že to zvyčajne nie je ani poznať.. .Najvyjazdenejšie kusy majú 2x toľko. Dôležité je v tomto prípade hľadať auto po prvom majiteľovi, maximálne po druhom, lebo kto z nich mal na opicu, tak zvyčajne mal aj na banány.
Sériovú výrobu Mercedesu S W221 naplno odštartovali v r2005. Derniéra sa odohrala v r2012. V roku 2009 prišla modernizácia a podpísala sa viac na technike ako na dizajne. Dnes si porozprávame iba o kusoch vyrobených v prvej várke.
Za tých pár rokov existencie existovali viaceré verzie, ktoré našli uplatnenie ako v civilnej sfére, tak v ozbrojených zložkách. Vypisovať úplne všetko nemá zmysel, budeme sa preto venovať len tým bežne predávaným modelom.
Karoséria a dizajn
Veľký strieborný Mercedes vyzerá aj po rokoch dobre. V tejto farbe je síce trochu fádny, ale pozornosť púta aj tak. V prednej časti dominuje typicky veľká maska, nad ktorou sa na kapote týči zameriavač v podobe trojcípej hviezdy. Maske sekundujú jemne pretiahnuté trojuholníkové svetlá. Pod dlhou kapotou, zakončenou pri čelnom skle párom prieduchov, bijú plnohodnotné motory. Zadné partie auta sa trošku ponášajú na superluxusný Maybach. Koncové rozmerné svetlá sú rozdelene horizontálne dvojicou lakovaných pásikov. Týmto svetlám som osobne nevedel prísť na chuť ani po rokoch. Slzičkový tvar spätných zrkadiel s integrovanou smerovkou je fantastický. Maličký detail, ktorý poteší oko pri každom pohľade.
Prejdime k číslam. Štandardný veľký medveď meria na dĺžku 5076 mm, je široký 1871 mm a vysoký je 1473 mm. Pri tomto type áut je zaujímavý rázvor. Ten činí 3035 mm. A prečo štandardný? Komu je málo, môže si kúpiť predlženú verziu, ktorej rázvor je natiahnutý o 130 mm, čo sa rovnako prejavilo aj na celkovej dĺžke. Posádka vzadu je tak hýčkaná ešte viac.
Interiér
Interiér je jedna veľká kvalitná balada. Vodiča a celú posádku nadchne kvalitným spracovaním, použitými materiálmi, lenže ako to v balade chodí, konce sú zvyčajne tragické. Kým všetko funguje, je to radosť, ale keď sa to začne kaziť, budete mať vrásky na čele. A prvkov komfortnej výbavy môže byť v aute neskutočné množstvo.
Po dizajnovej stránke nie je čo interiéru vytknúť. Mnohé moderné auta vyššej strednej triedy by si mohli od tohto auta brať príklad. Elegantne a prvotriedne dotiahnuté detaily tu jednoducho musia byť prítomné.
Tieto druhy áut sú typické vysokým štandardom vybavenia a ešte dlhším zoznamom individualizácie.
Za zmienku stoja masážne sedadlá. Keď sa do nich posadíte a spustíte najsilnejší program, budete mať pocit, že sa v nich skrýva thajská masérka. Samozrejme, pokiaľ fungujú tak, ako majú. Keď si k tomu prirátate výhrev alebo odvetrávanie.... No jednoducho radosť.
V podstate väčšinu vecí v aute ovládate cez systém Comand. Ovládanie nie je vôbec zložité, párkrát sa preklikáte v menu otočným voličom a presne budete vedieť, ako želanú funkciu nastaviť. Nevýhodou jazdených kusov je, že máloktorý kus komunikuje v slovenčine. Ale to nie je zásadný problém, ani vtedy, keď neviete po anglicky (alebo iný jazyk), keďže ovládanie je doplnené grafickými symbolmi. Poprípade sa dá jazyk doinštalovať...
Motory a prevodovky
Začneme dieselovými modelmi. Pred modernizáciou ste mohli mať iba V6ku a V8čku. Sú na trhu najbežnejšie. Slabší menší motor 320 CDI je spoľahlivejší. Má 173 kW/230 k a 540 Nm a s autom jazdí slušne. So spotrebou počítajte okolo 10 l/100 km a viac. Dá sa aj za menej, ale dôchodcovským tempom.
Väčšia V8čka 420 CDI je už iné kafé. Má 235 kW, čiže 320 k, a krútiaci moment ako lokomotíva. Rovných 730 Nm. S týmto motorom sa dá vraj jazdiť aj za 10 litrov, dlhodobo počítajte s 12 litrami a keď si motor užívate, tak 14-15 zhltne veľmi často.
Model |
Objem (cm3) | Typ Motora | Výkon (kW/k) | Krútiaci moment (Nm) | Priemerná spotreba (l/100km) |
S320 CDI/ 320 CDI 4matic | 2987 | V6 | 173 kW/235 k | 540 | 9+ |
S420 CDI | 3996 | V8 | 235 kW/320 k | 730 | 10,5+ |
Benzínových motorizácií je podstatne viac. Začínajú na atmosférických V6kách, cez V8čky, až po V12. Niektoré sú atmosférické, iné prepĺňané. Výkon štartuje na 170 kW (231 k) a končí na 450 kW (612 k). Spotreba pri ľahkej nohe začína na zhruba 10-11 litroch na 100km a siaha až po astronomické cifry. Medzi najrozumnejšiu voľbu sa radí model S500, poprípade v kombinácii s LPG zožerie 15-18 litrov. Všetko závisí od ťažkej nohy a kadiaľ jazdíte. V tabuľke si ale radšej vždy pripočítajte 2-3 litre. Ani sa veľmi snažiť nemusíte a spotreba sa prehupne na 25 litrov a viac.
Model |
Objem (cm3) | Typ Motora | Výkon (kW/k) | Krútiaci moment (Nm) | Priemerná spotreba (l/100km) |
S280/S300 (podľa trhu) |
2997 | V6 | 170 kW/231 k | 300 | 10+ |
S350/350 4matic | 3498 | V6 | 200 kW/272 k | 350 | 10,5+ |
S450/450 4matic | 4663 | V8 | 250 kW/34 0k | 460 | 12+ |
S500/S550 4matic (podľa trhu) | 5461 | V8 | 285 kW/388 k | 530 | 12,5+ |
S600/ Guard/Guard Pullman |
5513 |
V12 |
380 kW/517 k |
830 |
15,5+ |
S63 AMG | 6208 | V8 | 386 kW/525 k | 630 | 16+ |
S65 AMG | 5980 | V12 | 450 kW/612 k | 1000 | 16+ |
Do vládnej limuzíny už roky nepatrí nič iné, ako automat. O radenie stupňov sa v bežných modeloch starala prevodovka 7G-Tronic so siedmimi prevodovými stupňami, ktorá pracuje v troch režimoch. V komfortnom, v športovom a v manuálnom. Modely, ktoré mali pod kapotou benzínový V12, sa museli uspokojiť len s 5-kvaltovým automatom.
Jazda a jazdné vlastnosti
Všetky verzie mali vždy vzduchový podvozok ako štandard. Za príplatok sa dal pri nižších výbavách objednať Active Body Control. Ten mali S600vky a AMG ako štandard.
V základe boli všetky kusy zadokolky. Časom, v r2006, prišli prvé štvorkolky, označované prívlastkom 4matic. Nie každá verzia sa ho však dočkala. Dostali ho len vyvolené motorizácie, a to bez ohľadu na to, či mali krátky, alebo dlhý rázvor.
Sko si vás získa komfortom na palube. Je to diaľničný koráb, ktorý síce zvláda aj úskalia serpentín a kľukatých cestičiek, ale vyslovene ako doma sa tam necíti. Môže za to aj vyššia pohotovostná hmotnosť a tiež rozmery karosérie. Športovosť od bežných modelov nečakajte. Prevodovka radí príliš pomaly, a to aj v športovom či manuálnom režime. Má na dnešné pomery neskutočne dlhú odozvu.
Spoľahlivosť
Spoľahlivosť tohto modelu nie je až taká zlá, ako by sa na prvý pohľad vzhľadom na nájazd a množstvo výbavy mohlo zdať. Mercedes je známy svojimi automatickými prevodovkami. V eSku to však podcenili a mnohé kusy trápia ako elektronické, tak mechanické problémy.
Pri dízlových motoroch by som dal určite prednosť vidlicovému šesťvalcu. Pri nich musíte počítať s typickými problémami. Turbo, vstreky atď. Z benzínových variantov sa ako najspoľahlivejší motor javí model S500 s V8čkou. Výhodou benzínových motorov je, že majú zvyčajne nabehaných menej kilometrov, čiže existuje predpoklad, že sú v lepšom technickom stave. A ani údržba nie je neznesiteľná.
Pri jazde sa zamerajte na zvuky od podvozku. S množstvom kilometrov na nekvalitných cestách ide ruka v ruke aj rýchle opotrebovanie silentblokov a čapov. Tým, že každé veľké eSko jazdí na mechoch, dôkladnú pozornosť venujte aj im. Vyskúšajte si auto dvihnúť a skúste trochu pojazdiť aj dynamickejšie. Žiadne nepriaznivé zvuky nesmú vychádzať a ani sa nesmú prenášať žiadne vibrácie do volantu.
Tým, že je v aute veľa elektroniky, môže občas pozlostiť. S niektorými závadami sa dá jazdiť, s niektorými nie. Medzi tie, ktoré sú neakceptovateľné, patrí predovšetkým zhasnutie displejov rýchlomeru či multimediálneho systému. Následne si vyskúšajte všetky funkcie sedačiek, naklápanie, masáž, výhrev a pod. Niektoré kusy trápi aj porucha centrálneho zamykania, doťahovanie dverí a otváranie kufra. Povenujte sa aj klimatizácii a jej jednotlivým funkciám.
Karoséria odoláva korózii dobre. Pri nebúraných kusoch sa vyskytuje len zriedka. Za slabšie miesta sa považujú lemy blatníkov či kufrové dvere.
Dajte si pozor na modely určené na zaoceánsky trh. Väčšina z nich je po búračke, alebo má viac zanedbanú údržbu. Niektoré kľúčové prvky môžu byť nekompatibilné a nič iné ako prerábka vám neostane.
Hodnotenie Autoporadca.sk
Mercedes triedy „S“ je dlhodobou stálicou na nebi veľkých luxusných sedanov. Generácia s označením W221 vystriedala dosluhujúcu W220ku, ktorá svojím spracovaním nebola úplne na vrchole triedy. Nová W221ka nastavila v dobe svojho príchodu na trh v roku 2005 novú latku v segmente a ponúkla špičkovú techniku a nadčasové komfortné aj bezpečnostné prvky. Konfigurácia voliteľnej výbavy bola doslova obrovská, rovnako paleta motorov ponúkala nafťáky od 6-valcov po 8-valce, benzínové motory začínali V6-kou s objemom 3 litre, bežným štandardom sú aj V8-čky, pre fajnšmekrov tu boli aj luxusné V12 ky s označením S 600. Každý, kto chcel niečo extra, mohol už tradične siahnuť po nadupanej verzii AMG, ktorá sa ponúkala v dvoch verziách, a to: S63 AMG s V8 kou a S65 AMG s biturbom V12 a výkonom 612 koní a rovných 1 000 Nm! Drvivá väčšina S-kových medveďov pláva na vzduchovom odpružení Airmatic. K dispozícii boli aj verzie s pohonom 4x4, dopriať ste si mohli aj predĺžené karosérie s označením Long.
Klady vozidla
- špičkové dielenské spracovanie, veľmi dobre odhlučnený interiér vozidla, či už z oblasti podvozku alebo motora;
- veľké možnosti individuálnej konfigurácie výbavy, bezpečnostné prvky v danej dobe na vrchole segmentu;
- nezameniteľný image luxusnej triedy a dizajn, ktorý ani po rokoch nevyzerá zastaralo a lacno;
- špičkový vzduchový podvozok Airmatic, ktorý perfektne filtruje všetky typy povrchov a ponúka ozajstný luxus a komfort;
- vzhľadom na rozmery a veľkosť auta veľmi solídne jazdné vlastnosti aj pri dynamickejšej jazde.
Zápory vozidla
- servisné náklady sú na úrovni prémiovej triedy, obzvlášť pri úkonoch a opravách väčšieho rozsahu sa pripravte na výdaje hodné mena S Klasse;
- prevodovka 7G Tronic je skôr pokojný pohoďák ako dynamický športovec. Svoju úlohu plní do bodky, ale dynamický prejav od nej nečakajte;
- riadenie a prenos informácií od auta smerom k vodičovi je pomerne sterilné, máte pocit, akoby si auto nechávalo informácie pre seba a vy ste iba súčasťou posádky;
- verzie bez pohonu 4x4 majú pri mokrom alebo klzkom povrchu pomerne nízku priľnavosť;
- naozaj veľké množstvo elektroniky, systém Command mával poruchy pomerne často, nezriedka sa menili celé jednotky;
- väčšina jazdeniek bude mať za sebou státisícové kilometrové nájazdy s otáznym servisom;
- pri kúpe S Klasse považujem dôkladnú kontrolu doslova za povinnú jazdu, transparentná a plne dokladovateľná servisná história by mala byť v prípade kúpy prvý parameter k výberu vozidla.
Hodnotenie Autoporadcom 8/10
Kúpiť/Nekúpiť
Ak máte nadpriemerný stabilný mesačný príjem a potrpíte si na luxuse, potrebujete jazdiť veľa, tak jednoznačne je toto jeden z horúcich kandidátov na kúpu. Ak však otáčate každé euro dvakrát, také auto jednoducho neutiahnete. A to nemyslím len čo sa týka spotreby, ale aj prevádzky.
Auto je kvalitné, priestranné, luxusné a relatívne spoľahlivé. Preto si zaslúži maximálne hodnotenie 10 z 10. Väčšina kusov so svojím nájazdom doletela na Mesiac a pri správnej údržbe sa z neho aj vrátia. Štartovacia suma je zhruba 8000 €. Za AMG verzie zaplatíte aj 50-60-tisíc a ak chcete kusy s balistickou ochranou, tak si pripravte aj dvakrát toľko.
Lenže keď si pozriete, koľko stoja jednotlivé komponenty, servis, tak sa z naoko ultra výhodnej kúpy môže stať jama levová. Auto ponúka veľa, ale pri kusoch s pochybnou históriu sa vzťah protihodnota-cena môže prepadnúť až na záporné čísla! Pri kvalitne vyservisovaných kusoch za trhové sumy však tento vzťah atakuje popredné pozície. Ale koľko takých kusov je na trhu jazdeniek? Adekvátne hodnotenie po zarátaní servisných nákladov je preto 7 z 10.
TopSpeed.sk verdikt: Jazdený Mercedes-Benz triedy S W221 odporúčame!