Nie je prekvapením, že najväčší Mercedes dokáže doslova žehliť nerovnosti. Vzduchový podvozok má tri úrovne nastavenia - mäkké, mäkšie a najmäkšie. :)
Mercedes triedy S je obývačka na kolesách.
Zaujímavosťou je, že typ W220 nikdy neprešiel nárazovými skúškami EuroNCAP alebo IIHS. O bezpečnosti veľkého sedanu však nemusíte pochybovať. Mercedes je na poli bezpečnosti jedným z najväčších priekopníkov a zároveň najlepších hráčov. No aj nás prekvapuje, že tak obľúbené a rozšírené auto žiadna nám známa agentúra v oblasti aktívnej či pasívnej bezpečnosti netestovala.
Dizajn
Asi to bude individuálne, ale na mňa pôsobí vzhľad exteriéru nadčasovo. Jednoduché krivky pôsobia dobre aj po rokoch. Po prerastenom a hranatom predchodcovi W140 prišla ozaj štíhla limo.
Horšie je na tom interiér. V ňom cítite, že ide o staršie auto. Ako päsť na oko pôsobí drevený-plastový dekór. Ten vyšiel z módy už ozaj dávno. Bohužiaľ, väčšina verzií na trhu je práve s týmto „krásnym“ drevom.
Na palube vás rozmaznávajú rôzne komfortné prvky. Samočinné privieranie dverí. Sedačky (skôr kreslá, v ktorých sa sedí vysoko) nastaviteľné vo všetkých rôznych smeroch. V kabíne sa cítite ako v obývačke. Kým ostatní vodiči sa ponáhľajú domov, aby si mohli sadnúť do pohodlného kresla, vy sa nemusíte ponáhľať nikam. V kresle totiž cestujete. Mercedes priniesol do triedy S W220 absolútnu novinku, ktorou bolo aj odvetrávanie sedadiel!
Interiér v detailoch prezrádza starší vek.
Jazda a jazdné vlastnosti
Luxusnému interiéru sekundoval aj pohodlný podvozok. Nie je prekvapením, že najväčší Mercedes dokáže doslova žehliť nerovnosti. Väčšinu áut predali Nemci so vzduchovým podvozkom. Ten ponúkal tri úrovne nastavenia tlmičov (mäkké, mäkšie a najmäkšie). Nerovnosti na ceste ste zaregistrovali len pomocou uší. Podvozok funguje na našich nerovných cestách dokonale. Vzduchové vankúše ste mohli v prípade potreby nafúknuť a auto zdvihnúť a prekonať aj väčšie prekážky, než by ste od tak honosnej limuzíny čakali.
Pokusy o športovú jazdu auto zdvorilo odmieta. Auto sa cíti ako doma pri pohodovej jazde alebo na diaľnici. Drobná výčitka smeruje k sedadlám. Tie sú uložené nesmierne vysoko a aj najnižšia poloha je stále príliš vysoko. Esko posiela výkon na zadné kolesá. Za príplatok ste mohli zvoliť aj pohon 4matic, avšak len k benzínovým motorom.
S-klassa bola dostupná s veľkým počtom motorov vo výkonovom spektre od 197 koní až po 612 koní!
Motory
Ako býva u trojcípej hviezdy zvykom, pod kapotou bolo obrovské množstvo motorov. Ponuka začína pri šesťvalcoch a končí pri obrích agregátoch V12. Ani jeden z motorov netrpel nedostatkom výkonu. Niektorým však chýbala spoľahlivosť.
Základným, a v Európe najrozšírenejším agregátom, bol naftový radový šesťvalec 320 CDI. Z 3,0 litrov objemu poskytoval výkon 145 kW (197 koní), resp. 150 kW (204 koní). Ďalší naftový motor V8 400 CDI mal objem 4,0 litra. Výkon bol 184 kW (250 koní), resp. 191 kW (260 koní). Vznetový motor V8 je však náchylný na poruchy a najlepšie je sa mu oblúčikom vyhnúť.
Benzínové motory boli výhradne vidlicové. Šesťvalce radu M112 mali objem od 2,8 litra do 3,7 litra a výkon od 150 kW (204 koní) až po 180 kW (245 koní). Lepšou voľbou sú výkonnejšie motory, pretože spotreba je takmer rovnaká: okolo 10 – 12 litrov.
Benzínové agregáty V6 nie sú zlé, ale lepšou a honosnejšou voľbou sú osemvalce. Motory V8 radu M113 vychádzajú zo šesťvalcov a majú relatívne dobrú spoľahlivosť. Slabšia verzia S430 má výkon 205 kW (279 koní) a 400 Nm. Silnejšia verzia S500 disponuje výkonom 225 kW (306 koní) a 460 Nm. Priemerná spotreba závisí najmä na štýle jazdy, ale bežne sa dá dosiahnuť 11 – 14 l/100 km.
Benzínové verzie V6 S350, V8 S430 a V8 S500 boli dostupné aj s pohonom všetkých kolies. Naftové modely pohon 4matic nedostali.
Komu by nestačil osemvalec, mal možnosť siahnuť po dvanásťvalci. Atmosférický V12 s objemom 5,8 litra mal výkon 270 kW (367 koní) a 530 Nm. Po facelifte dostala verzia S600 menší objem 5,5 litra a prepĺňanie pomocou twin-turba. Výkon stúpol na 368 kW (500 koní) a 800 Nm! Tomu hovoríme downsizing. :-)
V ponuke Mercedesu nechýbali ani športovo ladené verzie AMG. Na výber boli osemvalce S55 AMG. Prvá verzia bola atmosférická s výkonom 265 kW (360 koní) a 530 Nm. V roku 2002 prišla druhá verzia s kompresorom a výkonom 368 kW (500 koní) a 700 Nm. Ešte brutálnejšou verziou bol dvanásťvalec s dvojstupňovým prepĺňaním S65 AMG s výkonom 450 kW (612 koní) a 1001 Nm. V roku 2001 spustil Mercedes limitovanú výrobu verzie S63 AMG. Pod kapotou bol 6,3 litrový motor V12 s výkonom 330 Kw (449 koní) a 738 Nm.
V S-klasse W220 sa stará o radenie jedine automat. Základom bola 5-rýchlostná skriňa. Koncom výroby sa v niektorých modeloch vyskytovali aj 7-stupňové prevodovky. Obe sú úplne v poriadku na účely pohodovej a rýchlej jazdy, nie však športovej. Ani vo verziách AMG.
Mercedes triedy S W220 je priemerne spoľahlivým vozidlom. Problémy robí najmä elektronika.
Najčastejšie poruchy
Mercedes triedy S je priemerne spoľahlivým vozidlom. Mechanická odolnosť je na slušnej úrovni, no slabinou je už klasicky elektronika. Pri kúpe preto prekontrolujte všetko, čo sa len dá. Diely na S-klasse sú celkom drahé a z druhovýroby zoženiete len máločo.
Pri prvých kusoch hlásili majitelia problémy s kvalitou vyhotovenia. S pribúdajúcimi rokmi rástla aj spoľahlivosť modelov. Problémom zanedbaných kusov býva aj hrdza. Vzduchový podvozok Airmatic, ktorý má väčšina vozidiel, je celkom spoľahlivý, keď sa však pokazí, vaša peňaženka to celkom pocíti. Problémy so vzduchovými vankúšmi si užili tisíce majiteľov...
Na zážihových motoroch odchádzajú väčšinou drobnosti. V prípade dieselov to už také ružové nebolo. Pri 6-valcoch hlásia pomerne krátku životnosť vstrekovačov (100 000 km). Osemvalec je na tom omnoho horšie. Je náchylný na rôzne poruchy a aj bežný servis stojí veľa peňazí. Verzia S400 CDI má problémy s rozvodovým mechanizmom, turbodúchadlami, vstrekovačmi, či únikom oleja a následným zadretím motora.
Pri kúpe prekontrolujte aj stav automatickej prevodovky. Tá by mala ísť absolútne hladko. Ak predchádzajúci majiteľ zanedbal údržbu, čaká vás vysoký účet. Mechanici odporúčajú výmenu oleja v prevodovke po 60 000 km. Výmena oleja v 5-stupňovej automatickej prevodovke stojí v servisoch Q-SERVICE od 186,69 €.
Ponuka náhradných dielov na www.motointegrator.sk
Tovar | Premium | Standard |
Brzdový kotúč predný | 106,00 € | 66,80 € |
Brzdový kotúč zadný | 76,00 € | 41,90 € |
Brzdové platničky predné | 80,30 € | 40,90 € |
Brzdové platničky zadné | 73,60 € | 47,00 € |
Horné rameno predná náprava | 232,00 € | 98,00 € |
Priečne rameno predná náprava | 165,00 € | 94,30 € |
Spodné rameno predná náprava | 149,00 € | 95,50 € |
Vstrekovač ( 320CDI ) do 08/2002 | 325,00 € | |
Váha vzduchu | 170,50 € | 109,20 € |
Rozvodová reťaz - sada | 205,20 € | |
Ozubené kolo vačky vstupná strana | 86,20 € | |
Ozubené kolo vačky výstupná strana | 87,60 € | |
Olejový filter 320 CDI | 18,20 € | 6,14 € |
Filter automatickej prevodovky | 22,90 € |
Kúpiť/nekúpiť?
Pri kúpe poriadne preverte servisnú históriu vozidla. Pokiaľ nemala S-klassa potrebný a odborný servis, ruky dajte preč a poobzerajte sa radšej inde. Niektoré náhradné diely sú drahé. Pokiaľ však narazíte na auto v dobrom stave, môžete si užívať luxus a komfort na cestách. Ceny jazdených Mercedesov W220 sa pohybujú už od 3 000 €! Za zachovalé kusy si však pripravte násobne viac.
TopSpeed.sk verdikt: Jazdený Mercedes-Benz triedy S typ W220 odporúčame!