Aby ste si niektoré autá kúpili, musíte ich v prvom rade pochopiť. Nissan Murano je z každého uhla pohľad úplne iný ako všedná konkurencia. Ja som ho však pochopil veľmi rýchlo... Niekto ho nepochopí nikdy. Platí: iné neznamená zlé.

To, že vychádza z predchádzajúcej generácie, je cítiť na každom detaile. Existovala aj dvojdverová verzia s odnímateľnou strechou - známa pod prívlastkom CrossCabriolet. Toto auto získalo titul ako najviac nenávidený model v r.2011. Tí, ktorí si ho kúpili, sa na druhej strane tešia, že len veľmi pozvoľna stráca na cene. 

Dizajn

Rozoberať dizajn tohto auta je naozaj zbytočné. Nič odvážnejšie z u nás predávaných SUV a crossoverov nemôžete mať. Auto spredu vyzerá ako z inej galaxie. Smerom dozadu odvážnych línií a výstrelkov rýchlo ubúda. Priamy pohľad na predok, vs. priamy pohľad na zadok. Trošku odlišné svety, nemyslíte? Áno, je netradičný, ale páči sa mi... Možno moje slová znejú čudne, ale jediné, čo by som mu vytkol a čo som nie úplne pochopil, je masívny predný podnárazník. Vyzerá ako radlica. Na Murane je hneď cítiť, že nebol primárne určený pre Európanov. Jeho hlavnou destináciou boli zaoceánske trhy.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Palubná doska, najmä jej stredový panel je v spodnej časti až veľmi jednoduchý. Dovolil by som si povedať, že panel kúrenia a rádio je ladené minimalisticky. Pár centimetrov vyššie je zas iný svet. Ovládacia konzola a k tomu farebná dotyková obrazovka reagujúca aj na otočný ovládač, množstvo tlačidiel... zorientovať sa v nich dá veľmi rýchlo. Nepracuje však extrémne svižne. Ovládače sú z môjho pohľadu na veľmi zlom mieste. Rozhodne by som si ich vedel predstaviť v blízkosti lakťovej opierky. Ale tak to proste Nissan vymyslel a vyrábal. Je to len vec zvyku. Budíky sú veľmi prehľadné. Aby to však nebolo obyčajné, prepínanie palubného počítača,  reostat, a iné funkcie ovládate samostatnými tlačidlami umiestnenými na kapličke budíkov. 

Ak by som chcel mať doma kreslo zo sedadla z auta, jedným z hlavných kandidátov by boli predné sedadlá z Murana. Sú neskutočné pohodlné, ale zato s minimálnym bočným vedením. Prispôsobené skôr na rozmernejšie americké postavy... Priestoru je všade habadej, až na kufor. Ten je síce menší, ale aj tak to je ideálne auto pre bežne veľkú rodinu. Veľmi sa mi páči aj vychytávka, ktorá spočíva v automatickom zdvíhaí sklopených sedadiel aj od miesta vodiča. 

Musím pochváliť tiež vetiláciu. Má niekoľko prídavných miest, odkiaľ môže viať, čím zabezpečí vyšší komfort pre všetkých cestujúcich.  

Naftová verzia mala tri výbavové stupne, benzínová len dve. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Pohotovostná hmotnosť auta štartuje na úrovni 1,8 tony. Murano je dlhé 4860 mm, široké 1885 mm a vysoké 1720 mm. Rázvor náprav je 2825. Do palivovej nádrže zmestíte 82 litrov. Veľkou slabinou auta je maličký kufor vzhľadom na jeho určenie. Má len 402 litrov, čo niekomu nemusí postačovať.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Motory, prevodovky a pohon

To, čo Murano odsúdilo na neúspech v Európe, je slabá paleta motorov. V podstate ste u nás nemohli mať nič iné, iba 3,5 V6 s prevodovkou CVT. Ten má výkon 188 kW (256 k) až 198 kW (269 k). Zrýchľuje za 8 sekúnd. Potom tu je ešte naftový 2,5 dCi so 6 stupňovým automatom s hydromeničom. Z 0 na 100 km/h mu to trvá takmer 11 sekúnd. 

Benzínový zástupca konzumuje zhruba 12-13 litrov v priemere. Ak je prerobený na LPG, rátajte so spotrebou 15 litrov. Naftový zástupca žerie zhruba 9 litrov nafty na 100 km. 

U nás bol Nissan Murano zvyčajne All Mode 4x4, kde primárne zaberala predná náprava. Kusy dovezené zo zámoria boli však aj čisto prednokolky. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Jazda a jazdné vlastnosti

Prvý dojem? Veľmi dobrý. V interiéri všetko mäkké a z celkom kvalitných materiálov. Nami testovaný kus mal manuálne nastaviteľný volant. Ten sa dá len pritiahnuť alebo odtlačiť. Výška sa meniť nedá. Vyššie výbavy mali volant nastaviteľný elektricky v oboch osiach. Na aute takmer každého prekvapí vysoká miera komfortu aj na cestách s horším povrchom. Na druhej strane však by sme od prémiového segmentu čakali o trošku viac. Prácu zavesenia je totiž  trošku počuť, ale je to nadpriemerné. K tomu si prirátajte dobrú izoláciou od hluku z prostredia mimo kabíny. Mal by som však jednu výčitku. Pri takmer voľnobežných otáčkach sa pri dieselovom motore prenášajú vibrácie aj do kabíny.  To pripomienkovali viacerí náročnejší zákazníci. 

Murano svojím dizajnom tak trochu klame. Vyzerá športovo, ale pri jazde je to taký mastodont. Auto je ťažké, takže športovosť v zákrutách nečakajte. Rovnako ani pri brzdení. Fyzikalne sily, ktoré teda auto musí pri pohybe prekonávať, nie sú najmenšie. Dieselová verzia nemá potenciál na extrémne výkony. 6 stupňový automat jej v tom vôbec nepomáha.  Sily má však tak akurát. Na komfortné niekoľkohodinové jazdy to je ideál. Benzínový model má tiež sily dosť. Ak nefandíte prevodovke CVT, nebude to pre vás top auto. 

Pri manévrovaní v stiesnených priestoroch rozhodne oceníte pohľad z kamery, ktorá sníma situáciu pred pravým kolesom. Zaujímavá vychytávka. Ja som sa od nej stal doslova závislý, keď som si nebol istý situáciou pred autom.

Prvý dojem? Veľmi dobrý. V interiéri všetko mäkké a z celkom dobrých materiálov. Nami testovaný kus mal manuálne nastaviteľný volant. Ten sa dá len pritiahnuť alebo odtiahnuť. Výška sa meniť nedá. Vyššie výbavy mali volant nastaviteľný elektricky v oboch osiach. Na aute takmer každého prekvapí vysoká miera komfortu aj na cestách s horším povrchom. Na druhej strane však by sme od prémiového segmentu čakali o trošku viac. K tomu si ale prirátajte dobrú izoláciou od hluku z prostredia mimo kabíny. Mal by som však jednu výčitku. Pri takmer voľnobežných otáčkach sa pri dieselovom motore prenášajú vibrácie aj do kabíny.  To sa pripomienkovali viacerí náročnejší zákazníci. 
Murano svojím dizajnom tak trochu klame. Vyzerá športovo, ale pri jazde to nepocítite. Dieselová verzia nemá potenciál na extrémne výkony. 6 stupňový automat jej v tom vôbec nepomáha.  Sily má však dostatok. Na komfortné niekoľkohodinové jazdy to je ideál. Benzínový model má sily dosť. Ak nefandíte prevodovke CVT nebude to pre vás top auto. 
Tiež musím pochváliť spôsob, akým auto zvláda nerovnosti. Prácu zavesenia je síce trošku počuť, ale je to nadpriemerné. Auto je ťažké, takže športovosť v zákrutách nečakajte. Rovnako ani pri brzdení. Sily, ktoré auto musí pri manévroch prekonávať nie sú najmenšie. 
Pri manévrovaní v stiesnených priestoroch rozhodne oceníte pohľad z kamery, ktorá sníma situáciu pred pravým kolesom. Zaujímavá vychytávka. Ja som sa na nej stal doslova závislý, keď som si nebol istý situáciou pred autom. Novšie modely značky Nissan už mali kamery na všetky smery.
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Spoľahlivosť 

Je Nissan Murano II spoľahlivé auto? V podstate to je veľmi ťažko jednoznačne určiť. Majiteľov je pár, a aj tí sú skúpi na slovo. Jedni naň nadávajú, iní chvália do nebies... Je to jedznoznačne auto náročnejšie na základnú údržbu, ako oleje a filtre. A to tak v motore, ako aj v pohone a hlavne v prevodovkách. Benzínový motor vzhľadom na jeho objem má malú olejovú náplň. Len 4,6 - 4,8 litra. Niektoré kusy ho rady papajú. Interval výmeny podľa trhu určenia a špecifikácie auta môže byť aj 8000 km resp. pol roka! V6  sa dá prerobiť aj na LPG, ale pri výbere komponentov a firmy si dajte dvakrát záležať. Pri používanom kuse už s namontovaným LPG postupujte mimoriadne opatrne. Zvyčajne je pred smrťou. Najväčším postrachom tohto veľkého benzínového motora je jeho prevodovka CVT. Sú známe fatálne poruchy, keď povedala posledné zbohom ešte pred hranicou 100 tisíc kilometrov. Repasovať sa len tak lacno nedá, a výmena za novú? No je to toľko ako jeden priemerný slovenský ročný plat na...

U nás bežnejšia 2,5 litrová naftová jednotka dCi má tiež svoje muchy. Zvykne mávať problémy s EGR ventilom. Občas prídu klasické veci, ako turbo, vstrekovače. DPF sa naopak javí ako celkom spoľahlivé. Pri dieselovom motore si dajte pozor aj na vyťahanú rozvodovú reťaz. Nemôže hrkotať. Ak začne, poponáhľajte sa s jej výmenou. Nepodceňujte hrubší traktorový chod motora v chladnom počasí. Môže to mať viacero príčin, ktoré nemusia byť lacné. 

Automatická prevodovka vyžaduje výmenu oleja a to tak s hydromeničom ako aj s CVT. Niekedy zlyhá iba riadiaca jednotka automatickej prevodovky. Jej hardvér však ostane bez poškodení a porúch. Pri automate v dCi sa nenechajte odbiť, že sa nedá vymeniť olej. Nemá skrutky na dolievanie a vypustenie. Zvyčajne ju menia cez hadicu na chladenie. Výmenu nenaťahujte! Tiež si dajte pozor na pohon 4x4. 

Auto napriek tomu koľko má v sebe ukrytej elektroniky je celkom spoľahlivé. Sem-tam sa nejaký nedostatok v komfortnej výbave objaví. Pár majiteľov sa sťažovalo na multimediálnu jednotku, ale tiež na snímač teploty dôležitý pre správnu funkciu kúrenia a klimatizácie.

Nissanu Murano sa bežní servisáci boja rovnako ak nie viac ako čert kríža. Nutná bude preto návšteva špecialistu. 

Pri Murane si dajte pozor aj na výfuk. Je zavesený pomerne nízko a pri prejazde po čo i len po lúke budete počuť všetko, čo sa oň obtrie. To mu na životnosti nepridáva. Rovnako veľkým mínus je slabšia kvalita laku. Každý jeden škrabanec od konárika hneď uvidíte. Navyše, auto nie je úplne ľahké, a v kombinácii s množstvom hliníka na nápravach sa pripravte na tučnejšie sumy, ak sa nejaký komponent vybije. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Hodnotenie Autoporadca.sk

Nissan Murano druhej generácie dizajnovo nepriniesol žiadne zásadné zmeny oproti jednotke. Je to stále auto, ušité pre Americký trh a v Európe nikdy nebol žiadnym predajným trhákom. Na niektorých EÚ trhoch bol dokonca pre malý záujem jeho predaj ukončený. Niet sa čo diviť, potreby a vkus Európanov sú zásadne odlišné. V ponuke bol iba jeden benzínový 3,5 litrový V6 a od roku 2011 aj jeden diesel s označením 2,5 dCi. Žiadne výkonové varianty, žiadne rozsiahle možnosti individualizácie výbav a k tomu výlučne automatická prevodovka. K benzínovej V6-ke nie príliš populárna bezstupňová CVT, k dieselu 6 stupňový automat. Ktorou cestou sa vybrať? To je ťažká otázka. Adekvátnu dynamiku aj zvuk dodá benzínový šesťvalec, ktorý však poľahky prekračuje 12 litrovú hranicu spotreby benzínu. Preto sa tento motor niektorí majitelia rozhodli prestavať na LPG. Možné to síce je, ale pozor na odbornosť a kvalitu prestavby. Osobne som sa stretol s dvoma motormi, ktorých prestavba LPG stála život. Naftová 2,5ka je trochu letargická a tak trochu cítiť, že do tohto auta skutočne nepatrí. Toto auto je Amerika, chcete či nie. A je to poznať na všetkom. Či už je to jazdný prejav, hmotnosť, výbava či dizajn. A tam sa nafta nenosí. K dispozícii boli verzie s pohonom 2x4 aj 4x4.

Klady vozidla

  • vzhľadom na veľkosť auta priaznivá obstarávacia cena jazdených kusov;
  • v interiéri je dostatok miesta aj pre vyššie postavy či už vpredu alebo vzadu;
  • motor 3,5 V6 je pri dobrej údržbe mechanicky odolný a zvládne slušné nájazdy;
  • pomerne dobrá antikorózna ochrana karosérie aj podvozku.

Zápory vozidla

  • dostupnosť náhradných dielov je pomerne slabá, ceny originálov sú zväčša vyššie ako by ste čakali;
  • kosti a časti náprav sú hliníkové, čo síce znižuje ich hmotnosť, ale zvyšuje cenu dielov;
  • automatická prevodovka CVT vie byť v tomto aute príjemným spoločníkom, na druhej strane je známych mnoho prípadov, keď jej funkčnosť zlyhala pri nie extrémnych nájazdoch. Opravy sú žiaľ nesmierne drahé a často sa mení radšej kus za kus ak sa podarí zohnať funkčnú z iného auta;
  • pri motore 2,5 dCi rátajte s bežnými možnými výdajmi ako u každého staršieho dieselu. To jest DPF, vstrekovače, turbo, prípadne automatická prevodovka ak jej nebol dopriaty náležitý servis vo forme pravidelnej výmeny oleja;
  • dizajn interiéru a exteriéru nie je pre každého a opätovný predaj Murana je často beh na dlhé trate, ak ho nechcete dať vyslovene pod cenu;
  • slabšie odhlučnenie podvozku najmä v oblasti kolies – blatníkov;
  • podpriemerný batožinový priestor vzhľadom na veľkosť auta;
  • jazdné vlastnosti bez ambícií k dynamickej jazde, auto je pomerne ťažké a v zákrutách výrazne nedotáčavé, a tak je vhodné skôr k pohodovej jazde v primeranom tempe;
  • benzínová verzia v meste alebo dynamickej jazde mimo mesta spotrebuje bežne 14 až 15 litrov benzínu na sto kilometrov.

Hodnotenie Autoporadcom 5/10

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Kúpiť/Nekúpiť

Pri tomto modeli máme s Autoporadca.sk 2 rôzne uhly pohľadu. A to sa prejavilo aj v hodnotení.  Áno, aj ja som mal a v podstate stále mám dilemu. Ak ste na úvodné otázky odpovedali vždy áno a došli ste až po záver, budete ju mať aj vy. Auto je postavené na inej filozofii, ako sme my Európania zvyknutí. Ako nové to musela byť riadna pecka. Udrživaný kus v dobrom technickom stave si za mňa zaslúži bez debaty 9 bodov, a to s ohľadom na konkurenciu a tiež na postavenie značky v Európe. Vzťah cena a protihodnota je trošku sklamaním. Tak benzín ako aj diesel má svoje muchy, zápory, najmä čo sa servisných nákladov a možno aj spoľahlivosti týka. S hrozbou časovanej bomby v podobe CVT prevodovky by som nevedel žiť. Naftovej verzii zas chýba dynamika. V  oblastiach komfortu to však dobieha. Preto dostane len 6 bodov. Mne sa krátky život s Muranom veľmi páčil. Ale na úplný záver dodám len toľko, že kúpa a prevádzka Nissanu Murano nebude najracionálnejším krokom v živote. Je to životný štýl, na ktorý nemá každý.  Ste ochotní to akceptovať? Aj vaša peňaženka?