Kam sa stratila Almera?
Kto si pamätá na 90-te roky, určite má v živej pamäti perfektne jazdiace Primery alebo „blbuvzdorné“ Almery N15 a N16. Práve tá je jedným z našich tajných tipov na jazdené auto za jednu výplatu. Avšak o tom v inej recenzii. Dnes sa pozrieme detailnejšie na Pulsar C13. Po Almere N16 nasledovala nešťastná Tiida (menom aj tvarmi), generácie C11. Niet divu že tá v Európe hitparádu nevyhrala. Druhá generácia tu už v ponuke radšej ani nebola. V roku 2014 skúsil zaútočiť na neohrozené pozície Golfu Nissan Pulsar C13. Má zmysel premýšľať nad takmer neznámym modelom? Je rozumné kúpiť auto, ktoré má v okrese maximálne jeden človek?
Málokto očakával, že sa Nissan s Pulsarom vráti do Európy. Silná konkurencia, veľký rozmach SUV modelov, už zabudnutá história úspešnej Almery, to neboli silné atribúty na predaj nového modelu. Ďalším problémom bola cenová politika, ktorú Nissan nastavil. V Nemecku sa začínal najlacnejší Golf na rovnakej sume, ako Pulsar. Ten mal síce výkonnejší motor, ale výbavou v sérii veľmi neohúril. Aj keď je to „japonec“, mali ste na výber 3 alebo 4 línie výbavy a k tomu pár príplatkov. Preto ak dnes vyhľadávate jazdený Pulsar, dajte pozor na výbavu a voľte skôr vybavenejšie kúsky. Na výslednej cene sa to totiž veľmi neprejaví. V základnej verzii mali manuálnu klimatizáciu, len 4 reproduktory alebo halogénové svetlá.
Priestorom vzadu kraľuje
Práve halogénom sa skúste vyhnúť. Aj keď v diaľkovom režime dokážu svietiť obstojne, stretávací je veľmi biedny a niektorí majitelia sa rozhodli dorobiť xenónový projektor, čo nie je samozrejme oficiálne povolené. Vo vyššej výbave ste mali príplatkové alebo v najvyššej sériové LED svetlá, ktoré už svietia veľmi dobre. Veľkou výhodou Pulsaru proti konkurencii bol priestor pre zadných pasažierov. Voči Golfu skutočne väčší, neprišli ste pritom ani o batožinový priestor alebo dojazdové koleso. Bolo to zásluhou väčšieho rázvoru, voči Golfu o takmer 6,5 cm viac. Niektoré zdroje uvádzajú palivovú nádrž na 36 litrov, iné 46 litrov. Dokonca aj „manuál“ od auta prezradil obe možnosti pre všetky motory, ale cenníky píšu 46 litrov.
Podvozok a brzdy
Podvozok je príklade jednoduchý, o to predsa pri jazdenke ide. Vpredu nájdeme bežné trojuholníkové rameno a tlmičovú vzperu MacPherson. Na ramene viete vymeniť oba silentbloky aj vonkajší čap, nie sú vôbec drahé. Vzadu je tuhá náprava, ktorá je prakticky nesmrteľná. Zaujímavosťou sú zadné brzdy, kde ručná nie je súčasťou zadného strmeňa (všetky verzie majú vzadu kotúčové brzdy). Ručná brzda využíva pakne v strede zadného kotúča, kde je bežný bubon (súčasťou kotúčov). Tento typ ručnej brzdy využívali v minulosti skôr luxusnejšie značky ako BMW, Mercedes-Benz alebo Volvo. Pri výmene zadného brzdového obloženia pre prevádzkové brzdy tak nepotrebujete špeciálny prípravok na zatláčanie piestiku (pri systéme s ručnou brzdou v strmeni ho musíte okrem zatláčania aj otáčať). Jednoducho len zatlačíte piestik do vnútra valca. Treba len uznať, že tento systém je pri výmene drahší (viac komponentov na výmenu).
Zadnú tuhú priečku ani po rokoch nezačína vo veľkom chytať oranžový mor.
Motory
Ponuka motorov bola pre Pulsar ďalším klincom do rakvy. Voči Golfu, Megane alebo Focusu ste mali na výber len 3 motorizácie, bez iných výkonových naladení a len k jednému príplatkovo aj automatickú prevodovku CVT. Základom bol preplňovaný zážihový 1,2-litrový štvorvalec s 85 kW (115 k). Okrem manuálnej 6-stupňovej prevodovky ste si mohli priplatiť za spomínanú CVT prevodovku. Druhý zážihový motor bol preplňovaný 1,6-litrový štvorvalec s 140 kW (190 k). Tu ste naopak mali len 6-stupňovú manuálnu prevodovku.
1,2 DIG-T | 1,6 DIG-T | 1,5 DCI | |
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 | 4/8 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 197 | 1 618 | 1 461 |
Maximálny výkon | 85 kW (115 k) | 140 kW (190 k) | 81 kW (110 k) |
Krútiaci moment | 190/165 Nm | 240 Nm | 260 Nm |
Prevodovka | M6/CVT | M6 | M6 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,7/12,7 | 7,7 | 11,5 |
Maximálna rýchlosť (km) | 190/185 | 217 | 190 |
Pre milovníkov vznetových motorov mal Nissan pripravenú len jednu verziu. Bola ňou štvorvalcová pohonná jednotka 1,5 DCI s 81 kW (110 k) od Renaultu. Aj tá mala 6-rýchlostných stupňov v manuálnej prevodovke a na automat ste mohli zabudnúť.
Spoľahlivosť
Keďže Pulsar mal oklieštenú ponuku motorov, vznetové zastupoval len jeden, do firemných flotíl sa veľmi nedostal. Má to obrovskú výhodu v tom, že autá mali väčšinou súkromníci, ktorí sa o auto starali poriadnejšie a mali najazdené menej km. Aj keď je ponuka voči konkurencii omnoho menšia, naraziť na zachovalý kúsok nie je problém. Ak sa pozrieme na podvozok, brzdy alebo jednoduchšiu základnú výbavu, nie je tak veľa vecí, ktoré by mohli v modeli Pulsar naštrbiť váš rodinný rozpočet.
1,2 TCE jazdenú v meste nechcite
Pozor si treba dať len na začiatku pri výbere motora. Základná 1,2-litrová pohonná jednotka nie je nič iné, ako známy 1,2 TCE H5F s priamym vstrekovaním paliva. A o tej si môžete prečítať množstvo hororových scenárov. Obzvlášť pri mestských jazdách, kam sa 1,2 predsa kupovala častejšie, ju trápilo nedostatočné zohrievanie. Nemala totiž integrované výfukové zvody v hlave valcov a v zime tak na krátkych trasách jazdila podchladená aj niekoľko mesiacov. Vstrekované palivo tak nestihlo zhorieť, dostávalo sa cez piestne krúžky do oleja, ktorý degradovalo a s predĺženými intervalmi výmeny to znamenalo vydrané steny valcov. Kto jazdil dlhšie trasy a motor aj vytáčal, ten podobné problémy nemal.
Idálna voľba je 1,6ka DIG-T. Jazdí na olej 0W-20
Lepšou a odporúčanou verziou je 1,6-litrový motor, ktorý vznikol v kooperácii medzi Renaultom a Nissanom. Taktiež má priame vstrekovanie paliva, tak isto reťazový „doživotný“ rozvod, avšak nepoužíval sa toľko na krátke trasy. Nissan mu len predpisoval olej s viskozitou 0W-20, kto však dodrží normu ACEA A3/B4, môže zvoliť aj inú viskozitu. Motor nemá ani vysokú spotrebu, bežne s ním dokážete jazdiť za 7 l/100 km alebo aj menej. Dokonca ani netrpí príliš na karbónovanie sacích ventilov, čo je najčastejšia „zlosť“ priamovstrekových benzínových motorov.
Diesel dodával Renault
Posledný motor v ponuke bola osvedčená 1,5 DCI, ktorá sa už z minulosti poučila zo svojich detských chýb. V posledných verziách funguje bez problémov, voči benzínovým motorom má rozvodový remeň so životnosťou 150 tisíc km alebo 6 rokov. Motor z rodiny K9K s osemventilovou hlavou tu nemá žiadne fatálne chyby, nedostal ani vstrekovanie AdBlue a jazdí bežne aj za 4 l/100 km. Životnosť turbodúchadla alebo vstrekovačov je tak závislá na majiteľovi a jeho manieroch.
Predné spodné priečne rameno je mohutné a vyzerá ako z väčšieho auta, nie z nižšej strednej triedy. Dôležité však je, že čap aj silentbloky sú vymeniteľné.
Samotný Pulsar nemá žiadne vrodené chyby od výroby. Vznetová motorizácia mala problém s turbkou chladiva od kompresora klimatizácie, po úpravách použili tenšiu a ohybnejšiu. Ak vám teda na vznetovom motore každoročne „vyfučí“ chladivo, skúste sa zamerať na tento bod. Niektoré kusy mali problémy s tesneniami čelného okna. Nezatekalo dnu, len tesniaca guma, ktorý vyplňovala priestor medzi sklom a karosériou sa teplom roztiahla a vyskočila z drážky. Väčšinou to vyriešil servis v záruke.
Kúpiť/nekúpiť?
Pulsar je veľmi zaujímavá alternatíva k bežne obľúbenému Golfu. Ponúka väčší priestor vzadu a tiež lepší stav používaných áut. Väčšina zamierila do súkromných rúk zákazníkov a tí sa o auto aj lepšie starali. Treba sa vyhnúť základnej zážihovej verzii. Kto chce len automatickú prevodovku, musí sa poobhliadnuť inde, keďže do zvyšných 2 motorizácii ju nedodávali. Aj keď je to nelogické, na krátke trasy stále skvelo funguje vznetový 1,5 DCI. Ak ho raz za čas prebehnete dlhšou trasou po diaľnici, nemá problém ani s častým poskakovaním po meste. A neposledným faktom je tiež to, že voči konkurencii má Pulsar najazdených menej km. Nie je problém nájsť 5 ročný Pulsar za cenu okolo 6 tisíc eur s nájazdom blízkym k 100 tisíc km. To sa vám s takým Golfom takmer určite nepodarí.
Foto: Richard Mozolák