Len pre poriadok uvádzame, že sa v tento rok po vyše štvrťstoročnici skončila výroba Corsy v závode v Eisenachu. Po dohode s francúzskou centrálou PSA budú Corsu aj naďalej montovať v španielskej Zaragoze.
V poradí už 5. generáciu populárneho modelu predstavili v r. 2014 na autosalóne v Paríži. Je to nový model? Z môjho pohľadu určite nie. Považujem ju len za ozaj rozsiahlu modernizáciu predchodcu, kde okrem výraznej zmeny exteriéru dostal nové tvary aj interiér. Nepochybne sa tak rozhodli z dôvodu finančného šetrenia, keďže vývoj novej platformy je ekonomicky náročný.
Dizajn
Evolúciu tvarou je cítiť z každého smeru. A naozaj na tom nie je nič zlé. Mal som niekoľko možností pristaviť E-čkovu Corsu ku Corse D-éčkovej a hľadať rozdiely v stavbe karosérie je veľmi ťažké. Najväčšie zmeny sa odohrali v predných a zadných partiách, kde sa snažili priblížiť novším modelom, povedzme Oplu Astra, Adam, či Karl. Miernou úpravou prešli aj dvere. Musím povedať, že za mňa sa im táto inovácia veľmi vydarila.
Navyše existovali rôzne dizajnové balíčky, ktorými môžete vzhľad vašej Corsy prudko oživiť v spojení s vhodne spojenou farebnou kombináciou. Za zmienku stojí aj športová verzia Opel Corsa E OPC, ktorej starší test si môžete pozrieť tu.
Interiér Corsy tiež zmodernizovali. Palubná doska je úplne nová. Modernizácia sa určite vyplatila. Horná časť palubnej dosky je vyrobená z trošku mäkšieho plastu. Celkovo v interiéri Corsy E sa môžete natrafiť na viacero farebných kombinácii. Nesmú chýbať ani lakované časti plastov. Bohužiaľ, nájdete aj pár detailov, ktoré odkazujú na predchodcu, keď nie priamo tvarom, tak zvukom.
Čo sa týka základných sedadiel, dlhšiu cestu v nich nemusí zvládať každý. Rovnako absencia rozsiahleho nastavenia sedadiel horšie vybavených modelov na komforte nepridáva. Kvalita použitých materiálov je na danú triedu bežná, musíte sa pripraviť aj na tvrdé plasty, aj na ich škrípanie a vŕzganie. Vo vyšších výbavách môžete natrafiť aj na príplatkový multimediálny systém IntelliLink.
Corsu ponúkali len v karosérii hatchback s tromi, alebo piatimi dverami. Rozmermi je mierne odlišná od predchodcu. Základné rozmery sú 4021 (4036) x 1736 (1746) x 1479 (1481) mm (DxŠxV). Rázvor náprav ostal totožný, čiže 2510 mm. Do kufra zmestíte priemerných 265 litrov (resp. 285 l) batožiny, po sklopení sedadiel objem narastie na maximálne 1120 litrov. Objem nádrže je 45 litrov. V prípade fabricky montovaného LPG si pripočítajte 31 litrov.
Motory a prevodovky
Pod kapotou nájdeme menší počet pohonných jednotiek do ucha. Ponuka zážihových motorov je pestrejšia ako ponuka naftových. Benzínové motory môžu byť 3- a 4-valcové. 4-valcové mohli a ešte stále môžu byť atmosféricky plnené, trojvalcové už majú vždy turbo. Základná pohonná jednotka je z hľadiska objemu motor s objemom 1,0 litra a výkonom 66 kW resp. 85 kW (90 k resp. 115 k). Priemerne sa s nimi dá jazdiť za zhruba 6 litrov benzínu na 100 km. Väčšie atmosféricky plnené motory s objemom 1,2 a 1,4 litra majú výkon od 51 kW po 66 kW, čiže od 69 po 90 k. Spotreba osciluje pri hodnote 6,5 - 7 litrov benzínu. Väčšia pohonná jednotka bola továrensky prispôsobená aj na palivo LPG. Spotreba sa dlhodobo pohybuje pod 8 litrov LPG na 100 km. Všetky zvyšné motory už boli s prepĺňaním. 1,4 s turbom mala tiež 2 výkonové verzie 74 a 110 kW (101 a 150 k). Kombinovaná spotreba sa pohybuje zhruba na úrovní tiež zhruba 7 litrov. Dynamika ja však neporovnateľná. Najvyššie stojí verzia OPC s 1,6-litrovým motorom s výkonom 152 kW (207 k). Tam rátajte so spotrebou zhruba 9 litrov na 100 km.
Model | Objem (cm3) | Výkon (kW/k) | Krútiaci moment (Nm) | Počet valcov | Akcelerácia (s) | Max. rýchlosť (km/h) |
1.0 | 999 | 66/90 | 170 | R3 | 11,9 | 180 |
1.0 | 999 | 85/115 | 170 | R3 | 10,3 | 195 |
1.2 | 1229 | 51/69 | 115 | R4 | 16,0 | 162 |
1.4 | 1398 | 55/75 | 130 | R4 | 14,0 | 167 |
1.4 | 1398 | 66/90 | 130 | R4 | 13,2 | 175 |
1.4 (turbo) | 1364 | 74/101 | 200 | R4 | 11,0 | 185 |
1.4 (turbo) | 1364 | 110/150 | 220 | R4 | 8,9 | 207 |
1,6 OPC | 1598 | 152/207 | 245 | R4 | 6,8 | 230 |
Pre záujemcov o naftové verzie tu boli len motory s objemom 1,3 litra vo dvoch výkonových verziách a to 55 kW (75 k) a 70 kW (95 k). Dôležité je však podotknúť, že už ich základná cena pri kúpe nového auta je podstatne vyššia v porovnaní s benzínom. Návratnosť sa tak posúva ďalej. Dokážu jazdiť za zhruba 4,5 litra nafty.
Model | Objem (cm3) | Výkon (kW/k) | Krútiaci moment (Nm) | Počet valcov | Akcelerácia (s) | Max. rýchlosť (km/h) |
1.3 | 1248 | 55/75 | 190 | R4 | 13,9 | 173 |
1.3 | 1248 | 70/95 | 190 | R4 | 11,9 | 182 |
Prevodovka v Corse E môže byť manuálna 5- a 6-stupňová. Čo sa týka automatických prevodoviek, môžete mať pri niektorých motorizáciách poloautomatickú 5-stupňovú prevodovku EasyTronic. Osobne by som sa jej vyhol oblúkom. Jazdenie s ňou nie je vôbec príjemné a ak máte aspoň trochu cit k autám, každé jej preradenie bude pre vás utrpením. Rozumnejšou voľbou je klasický 6-stupňový automat s hydromeničom.
Jazda a jazdné vlastnosti
Opel Corsa E je postavená na klasickom základe v danej triede. Vpredu McPherson, vzadu je torzná priečka. Vodičovi prenášať povely na kolesá pomáha elektrický posilňovač riadenia. Mimochodom, trošku by som mu ubral z výkonu. Ja osobne by som prijal trochu tuhšiu odozvu. Podvozkovo je Corsa naladená v celku príjemne. Dá sa s ňou aj trošku vyblázniť v zákrutách, aj keď povedzme si na rovinu, najlepšia v triede tiež nie je. Brzdový systém je naprieč pohonnými jednotkami tiež iný.
V aute tejto triedy je nepochybne dôležitý priestor pre posádku. Ten je takmer identický s predchodcom. Odvezú sa aj 4 dospelé osoby, a to aj na stredne dlhé trasy. Za mňa si však jedno veľké mínus zaslúžia odkladacie priestory. Niežeby neboli, sú, ale sú prakticky nepoužiteľné...
K účinnosti svetlometov som výhrady nezaznamenal. Jedno, čo mi však na Corsach vadí, že vo verziách s klasickou halogénovou žiarovkou určenou na denné svietenie nie ste jednoducho za jasného dňa dobre viditeľný. Preto som osobne radšej jazdil na stretávačkách. Vo verzii s ledkami je to už lepšie.
Výhľad z auta je úplne v norme. Trošku horšie to je šikmo dopredu. Je nutné to vnímať ako daň za ochranu posádky. Pre slabšieho vodiča však jednoznačne odporúčam parkovacie senzory aj v takomto malom aute.
Spoľahlivosť
Opel Corsa je v mojom ponímaní ešte stále nové auto. Aj tie najstaršie kusy majú sotva 5 rokov. Väčšina z nich má najazdený nízky počet kilometrov, aj keď je pravda, že v prepočte na motohodiny to môže byť podstatne viac. V rámci poruchovosti jej nie je veľa čo vytknúť, za niektoré problémy môžu skôr vodiči a majitelia, či odfláknutý servis. Čo sa týka benzínových motorov, tak na 1,2 a 1,4 mali problémy s lambda sondami. Pri motoroch 1,2 pozor aj na spojku, ktorú pár užívateľov už reklamovalo. Benzínové motory trápi problém aj s tzv. LSPI - predčasné zapálenie zmesi v nízkych otáčkach. Pri atmosférických motoroch môžu výnimočne potrápiť sviečky a cievky. Ak sa rozhodnete pre automatickú prevodovku, tak si dajte pozor na núdzový režim. Niekedy pomôže reinštalácia nového softvéru, inokedy vie byť porucha mechanického rázu.
Naftové verzie sú známe aj z Fiatov. Občas ich potrápi natiahnutá reťaz. Pri vyššom nájazde rátajte s klasickými problémami ako sú EGR, turbo a vstrekovače...
Pri funkcii Start/Stop pozor aj na problémy so štartérom, poprípade s batériou AGM. Už keď sme pri elektronike, musím spomenúť aj výnimočné problémy s káblami v motorovom priestore. Pozor aj na skákavý chod predných stieračov, prípadne nefunkčný zadný stierač. Pár majiteľov sa posťažovalo aj na nefunkčné ovládanie klimatizácie.
Prvé kusy mali problémy aj s riadením. To sa však riešilo zvolávacou akciou.
Hodnotenie Autoporadca.sk
Autor: Daniel Miklóši
Opel Corsa piatej generácie prišiel na trh v roku 2014. Na prvý pohľad nepriniesol žiadne prevratné dizajnové zmeny oproti štvrtej generácii. Rozmerovo a dizajnovo takmer nezmenené auto je však technicky celkom nový kus. V ponuke sa objavili nové motory s prepĺňaním turbodúchadlom – trojvalec 1,0 Turbo a z modelu Astra prebraný štvorvalec a 1,4 Turbo s výkonom zníženým na 100 koní. Modernizované boli aj motory s atmosférickým plnením s objemom 1,2 a 1,4 litra. V ponuke zostali aj dva diesle s objemom 1,3 litra v dvoch výkonových verziách. Benzínové motory s turbodúchadlom dostanete so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, zvyšok ponuky iba s 5-stupňovým manuálom, niektoré motory voliteľne s automatom. Litrové turbá sú príjemne dynamické motory, naopak atmosféricky plnená 1,2ka je trápením pre auto aj vodiča obzvlášť vo verzii s výkonom 51 kW. Silnejšia 1,4 v spojení s automatom taktiež veľkou dynamikou neoplýva, verzia s turbom je na tom lepšie, aj keď vzhľadom na veľkosť auta, objem motora a prepĺňanie nejde o žiaden nadpriemerne dynamický motor. Faktom je aj vysoká spotreba, ktorá poľahky atakuje 8-litrovú hranicu pri bežnej jazde s trochou dynamiky.
- v rámci triedy celkom dobré jazdné vlastnosti, dostatočne priestranný interiér avšak menší batožinový priestor;
- priaznivo nastavená cenová politika nových vozidiel, ktorá sa následne prenáša aj do cien jazdeniek;
- v danom segmente pomerne bohaté možnosti konfigurácie a doplnkovej výbavy s prvkami, ktoré niektorí konkurenti vôbec neponúkali;
- ak chcete dynamické mestské auto, zvoľte motor 1,0 Turbo vo verzii 115 koní, ktorého prejav je lepší ako väčšej 1,4ky Turbo s priaznivejšou spotrebou;
- pre záujemcov je v ponuke ostrá verzia Corsa OPC s motorom 1,6 litra a turbom s výkonom 207 koní.
- na niektorých detailoch je vidieť horšie dielenské spracovanie;
- automatická prevodovka s hydromeničom je zastaralá, pomalá a berie slabým motorom porciu výkonu, robotizovaný automat ktorý je v ponuke tiež, by som osobne vylúčil úplne;
- vyššia hmotnosť vozidiel oproti konkurentom v danej triede;
- už v sérii tvrdšie naladený podovzok, v kombinácii s veľkými kolesami vo vyšších výbavách je na mestské jazdenie nekomforný a zbytočný;
- nákup diesla do malej mestskej Corsy dobre zvážte, v prípade jazdenky môžete na prípadnom servise a opravách ľahko prerobiť viac ako dokážete ušetriť na palive.