Opel Mokka prvej generácie, alebo známy ako typ A, bol jedným z prvých SUV modelov značky. V tej dobe bola už konkurencia silná a Opel nemal v portfóliu takmer nič, ak nerátam v tej dobe už dosluhujúcu Antaru. Aj tu je dôvod, prečo Opel tak dlho predajne upadal a slabol, až ho kúpil koncern PSA. V kategórii SUV/SAV či crossoverov dlho nič neponúkal.
Mokka prvej generácie mala k značke opäť prilákať zákazníkov. Čiastočne sa to aj podarilo. Vo výrobe zostala do roku 2019 a nasledovník neprišiel hneď, ale až s ročným odkladom. Modernizácia bola v roku 2016 a okrem dizajnových zmien v podobe iných svetiel, masky či nárazníka Opel zmenil aj názov. Už to nebola len Mokka, ale rovno Mokka X. Dokonca aj keď ste si vybrali verziu len s pohonom predných kolies. V interiéri pribudlo tiež pár zmien, zlepšili sa skôr plasty.
Bi-xenón aj LED
Svetlá počas faceliftu prekonali tiež určité zmeny. Sériovo boli halogénové žiarovky, do faceliftu ste si mohli prikúpiť bixenóny s rôznymi funkciami. Po modernizácii to už boli rovno LED-ky. Berte to auto s lepšími svetlami, či už bi-xenónmi alebo LED.
Podvozok
Vpredu je jednoduchý McPherson s trojuholníkovým ramenom, kde je možné samostatne vymeniť čap aj silentbloky. Veľký podmotorový rám, respektíve nápravnica má veľké rozmery, zasahuje až pod predný nárazník. Vzadu je torzná priečka a to aj v prípade pohonu 4x4. Ten je tvorený elektromagnetickou lamelovou medzinápravovou spojkou, ktorý je veľmi odolný a prakticky bezúdržbový. Do ťažkého terénu ho však neberte.
Motory
Zážihové motory boli na výber 3. Najslabšia atmosférická 1.6, potom dve preplňované 1.4 Turbo, buď s priamym alebo nepriammy vstrekovaním. Vznetové štvorvalce začínali s 1.7 CDTI a následne prešli na modernejšiu 1.6 CDTI. V ponuke boli 5- a 6-stupňové manuálne, prípadne 6-stupňové automatické prevodovky.
1.6 | 1.4 Turbo | 1.4 Turbo | 1.4 DiTurbo | 1.6 CDTI | 1.6 CDTI | 1.7 CDTI | |
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1 598 | 1 364 | 1 364 | 1 399 | 1 598 | 1 598 | 1 686 |
Maximálny výkon kw (k) | 85 (115) | 88 (120) | 103 (140) | 112 (152) | 81 (110) | 100 (130) | 96 (130) |
Krútiaci moment (Nm) | 155 | 175 | 200 | 235 | 300 | 320 | 300 |
Prevodovka | M5 | M6 | M6/A6 | A6 | M6 | M6/A6 | M6/A6 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 12,5 | 10,9 | 9,9 | 9,7 | 12,5 | 9,9 | 10,5 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 170 | 185 | 196 | 193 | 178 | 191 | 187 |
Pohon všetkých kolies zabezpečovala elektromagnetická medzinápravová spojka, ktorá funguje aj po rokoch bez veľkých problémov. Nie je príliš určená do ťažkého terénu, ale je takmer bezúdržbová a tak vám bude pri rozumnom používaní fungovať dlhé roky.
Spoľahlivosť
Základný atmosférický motor 1.6 pamätá ešte prvú dekádu tohto milénia. V relatívne vyššej Mokke je určený skôr pokojnému vodičovi. Má atmosférické plnenie, nepriame vstrekovanie, okrem pár problémov s lambda sondou a olejovými netesnosťami je to držiak.
Ďalšou možnosťou boli už len preplňované verzie 1.4 Turbo. Počas celej produkcie Mokky ste mohli mať 1.4 Turbo s nepriamym vstrekovaním benzínu, na určité obdobie prišla do ponuky aj verzia s priammy vstrekovaním. Asi netreba spomínať, že tá druhá menovaná je nevhodná do mesta. Verzia s nepriammy vstrekovaním benzínu však tiež trpí na prepálenie piestov, spoznáte ho aj cez nadmernú spotrebu oleja.
Opel ponúkal aj továrensky upravené 1.4 Turbo s nepriamym vstrekovaním benzínu a LPG. Tých je však na predaj veľmi málo, konštrukčne je to ale upravený motor priamo na spaľovanie LPG a teda by ste sa ho nemuseli báť. Pozor len na životnosť LPG komponentov ako nádrž či potrubie.
Modely so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou sa neslávne preslávili tým, že sa kazili už do 100 tisíc km. V modeloch Opel totiž používal prevodovku M32. Avšak od roku 2013 bola dostupná už modernizovaná verzia, ktorá je na tom omnoho lepšie, ako tie predtým. Keďže v Mokke bola už prakticky len táto modernejšia verzia, nemusíte sa jej báť. Je ale pravda, že sa ešte sem tam objavili problémy s hučaním ložísk.
Vznetové verzie začínali s 1.7 CDTI, ktorá si tiež pamätá staršie dekády. Je to jednoduchší diesel, vždy už s DPF, ale bez AdBlue. Novšie 1.6 CDTI jazdia za lepšiu spotrebu a stále zvládajú plniť Euro normy bez AdBlue až do roku 2018, kedy mal Opel na niektorých trhoch doplniť vstrekovanie močoviny. Ak tak nájdete verzie s posledným rokom výroby a AdBlue, radšej sa takémuto autu vyhnite. Ušetríte si do budúcna možné problémy. Dieselové verzie sú ale spoľahlivé, bežné problémy s turbodúchadlom alebo vstrekovačmi už má na starosti jazdný štýl vodiča. Staršia pohonná jednotka je hlučnejšia, avšak nie je to také výrazné voči tej novšej.
Automatické prevodovky boli vždy so 6. rýchlostnými stupňami a hydrodynamickým meničom. Sú spoaľahlivé, treba len meniť olej, najlepšie každých 60 tisíc km a odmenia sa dlhou životnosťou.
Ovládanie infotainmentu je prekomplikované
Veľa zákazníkov kritizovalo množstvo tlačidiel na stredovom paneli a nie príliš užívateľsky príjemné ovládanie. Voči novším dotykovým systémom je to však stále lepšie riešenie, i keď je pravda, že menej je niekedy viac. Napríklad potvrdenie v menu robíte stláčaním prstenca okolo stredového gombíka, nie stláčaním priamo tohto gombíka, čo by bolo logickejšie riešenie. Takýchto užívateľsky nepríjemných nedostatkov je v ovládaní viacero.
Sem tam sa objavia problémy s bi-xenónovými svetlami, vypracovaním interiéru či rýchlejšie opotrebovanými brzdami. Celkovo sa ale Mokke či Mokke X problémy vyhýbajú a ani majitelia sa na ňu veľmi nesťažujú.
Kúpiť/nekúpiť
Opel Mokka je taká šedá myška, ktorá veľmi nezaujme, ale naopak spoľahlivosťou zaručí bezproblémovú prevádzku. Na krátke mestské trasy bude najlepšia základná benzínová 1.6. Kto jazdí aj viac mimo mesta, chybu neurobí ani jedným z dieselov. Preplňované 1.4 Turbo by som bral len v prípade, ak poznáte históriu a majiteľa, ktorý s nimi nejazdil s podtáčaním motora, aby sa eliminovali problémy s praskajúcimi piestami. Kto potrebuje pohon 4x4, nemusí sa ho báť, pretože funguje väčšinou bez problémov.