Vzťah ceny a protihodnoty pri jazdenom Peugeote 508 je vysoký. A zaslúži si ho právom. 

Na jazdený Peugeot 508 som sa dlho tešil. Mali ich na pobočke AAA Auto v Bratislave za minulý rok niekoľko. Nechýbala ani vrcholná verzia GT. Prepracovať sa mi k 508čke konečne podarilo až v tomto roku. A na dobré sa veruže oplatilo čakať... Predstavíme si iba model pred modernizáciou. 

Je to síce len Peugeot, ale pre bežného užívateľa, ktorý chce veľmi veľa muziky za relatívne malo peňazí, je práve tento adept možno tá pravá voľba. Na mňa auto za pár dní spravilo veľmi dobrý dojem.

Dizajn

S 508čkou spravili výrazný krok. Zrušili 2 modely (407 a 607) ktoré skanibalizovala 508čka. Rozmermi sa radí sa niekde medzi oba modely. Rozmery oboch verzií sú približne 4,8 x 1,85 x 1,46 m (D x Š x V). Do kufra sedanu sa zmestí 515 litrov, do kombíka 560 litrov v základnom usporiadaní.  

Dizajn sedanu a kombíka je svojský. Nie je škaredý, ale za tradičnou francúzskou eleganciou akosi zaostáva. Je to lepšie ako v prvej dekáde aktuálneho tisícročia, ale za dizajnom minulého tisícročia zaostáva. Peugeot si musel prejsť zmenami a skúšať rôzne cesty, aby sa konečne dostal opäť k dizajnovo pekným autám, ktoré aktuálne ponúka. Náš testovaný kus mal len zimné pneumatiky obuté na oceľových diskoch. Nie na darmo sa povie, že kolesá robia auto. Na pekných 17tkách či 18tkách auto vyzerá podstatne lepšie a rozhodne sa s ním nebudete hanbiť prísť na poradu či meeting. 

Nájsť na aute niečo skutočne originálne je naozaj problém. Kam sa pozriete, tam vás nič nenadchne. Skôr sa nad niektorými detailmi zamyslíte, či to naozaj dizajnéri mysleli pri kreslení a navrhovaní vážne. Ale to sa týka skôr interiéru, ako exteriéru. Veď sa sami pozrite na priložené fotky a pochopíte niektoré moje citové rozpoloženia. Napr. znak na prednej kapote, integrované smerovky spolu s hmlovkami v prednom nárazníku (to už raz skúšali pri 605ke po modernizácii), spätné zrkadlá s nôžkou... To všetko, ale aj kopec iného sa dalo vyriešiť aj trochu inak, elegantnejšie a výsledok mohol pôsobiť o trochu lepším dojmom. Napriek tomu sa im podarilo dosiahnuť skvelý súčiniteľ odporu vzduchu cx 0,25 (0,26 v prípade SW).

Čo sa týka dizajnu, osve musím spomenúť verziu RXH. Ide o oplastovaný zvýšený kombík, ktorý od klasickej 508čky SW rozoznáte na prvý pohľad. Ako? Svetlá výška je 184 mm, čo je o 5 centimetrov viac. Rozchod kolies je širší o 4 centimetre! Auto je masívnejšie a vo vhodnej farebnej kombinácii vyzerá impozantne. Vpredu dominujú 2 páry trojice horizontálnych LED pruhov v nárazníku.

Farebných kombinácií, dekorov a čalúnení je v hre viacero. Je to na vás, aký si zvolíte. Osobne neholdujem svetlým vnútrajškom. Na pohľad vyzerajú nádherne, ale strašne rýchlo sa zababrú. A to je aj prípad nami testovaného kusu. 

Čím vás ale Peugeot dostane, je kvalita materiálov. Na to si už roky dávajú pozor v tejto triede. Asi odkedy ich skritizovali pri prvej 405ke. Keď si exponované miesta ošiahate, nebudete veriť vlastným zmyslom. Takmer všetky plasty sú mäkčené, veľmi príjemné aj na oko aj na dotyk. Sedadiel bolo viacero druhov, klasické, anatomické a anatomické s možnosťou predlžiť oporu na stehná (väčšinou len GT verzie) Sedí sa v nich veľmi dobre a komfortne. Pri bežných anatomických sedadlách mi však trochu vadil kratší sedák.

Nepamätám si auto, v ktorom by som mal toľko priestoru pri ľavom kolene v bežnej polohe. Okrem toho, že sa auto štartuje tlačidlom na ľavej strane, aktivuje sa tam aj ručná brzda. Pod ňou sa skrýva malá skrinka, ktorá v sebe nesie ovládanie head-up displeja alebo ovládač výšky svetiel. Neuveríte, ale pravidelne sa mi stávalo počas pár dní, že som namiesto ručnej brzdy otvoril nechtiac práve túto skrinku. Verím ale, že po pár ďalších dňoch by tento zlozvyk zmizol. 

Priestoru na zadných sedadlách je pre bežného človeka viac než dosť. Trošku zamrzí, že pod sedadlami nie je medzera, a tak pod nich nezmestíte chodidlá. To by na komforte ešte o trochu pridalo. 

Ovládacie prvky pracujú bez problémov. Majú pekné dráhy a žiaden negatívne pôsobiaci pazvuk pri aktivácii nevydávajú. To sa však nedá povedať o signalizácii, napr. nezapnutých bezpečnostných pásov. 

Na luxusnú strunu hrá aj veľké panoramatické okno, ktoré sa však nedá otvoriť. Ale aspoň nehrozí, že bude do auta časom zatekať. 

Čo ma pri každom nastúpení do auta maximálne otravovalo a iritovalo? Totálna absencia príručných odkladacích miest (verzia s veľkým displejom). Toto jednoznačne levíkovi body nepridáva. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Motory

Povieme to na rovinu. Paleta motorov na túto triedu vozidiel je veľmi chabá. Benzínové motory podľahli totálnemu downsizingu. Nič väčšie ako 1,6ky neponúkali! Prvá 1,6 VTI bez turba mala 88 kW (120 k) a auto s ňou nešlo. Silnejšia 1,6 THP so 115 kW (156 k) oproti atmosfére ako-tak išla. Obe skonzumujú rovnako. Dá sa jazdiť aj pod 8 litrov na 100 km. To neznie až tak zle, ale obe majú svoje veľké slabiny. 

Ak teda chcete 508čku, neostáva vám nič iné, ako nafta. Tu tiež treba vyberať s rozumom. Na chvoste stojí 1,6 HDI s 82 kW (111 k). Žerú zhruba 5,8 litra nafty na 100 km. Za najrozumnejšiu voľbu považujeme 2,0 HDI s výkonmi 103 kW (140 l) a 120 kW (163 k). Priemerná spotreba sa pohybuje na úrovni 6,3 litra. 

Na vrchole potravinového reťazca pred modernizáciou stojí model s označením GT. Ponúkal sa len s motorom 2,2 HDI (po modernizácii aj 2,0) a výhradne len s automatickou prevodovkou. Tento motor má už len jedno turbo (v 407 a 607 boli aj bi-turbá). Žerie od slabších dvojlitrov o pol liter až liter nafty viac.  

Pre niekoho bude možno zaujímavé riešenie, ktoré nesie označenie HYbrid4 a to v klasickej verzii, alebo ako RXH (vyššie spomenuté oplastované kombi). O čo ide? Je to kombinácia dieselového motora 2.0 HDI 120 kW (163 k), ktorý poháňa prednú nápravu a elektromotora s výkonom 27 kW (37 k), ktorý poháňa zadnú nápravu. Motory môžu spolupracovať alebo pracuje každý sám. V prípade hybridného režimu dokáže elektromotor pracovať aj keď sa akumulátory úplne vybijú. Spaľovací motor má zosilnený alternátor, ktorý dokáže do rýchlosti 70 km/h živiť elektromotor. Čakali by ste výrazne nízku spotrebu? Omyl. Žerie zhruba rovnako, ako klasická verzia s rovnakým motorom. Prečo? Okrem iného za to môže aj vyššia pohotovostná hmotnosť. 

Prevodovky sú štandardne manuálne 5- a 6-stupňové. Pre vyznávačov komfortnej jazdy má Peugeot 2 možnosti. Prvou je osvedčená klasická automatická prevodovka s hydromeničom a 6 prevodovými stupňami od spoločnosti Aisin. Pri najslabšom benzínovom motore a pri 1,6 označenej ako e-HDI môžete nájsť aj robotizovanú prevodovku.  

 
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Jazda a jazdné vlastnosti

Prvé metre boli pre mňa trochu rozpačité. Po pár kilometroch som na to prišiel, čo mi na šoférovaní tohto auta najviac vadí. Usporiadanie pedálov, kedy je dráha spojkového pedála nežiaduco dlhá a vysoká je len prvým bodom nezvyku. Nasleduje volant. Má množstvo tlačidiel, ktoré by sa pokojne mohli vyškrtnúť. Navyše veniec volantu mohol byť o trochu viac situovaný k vodičovi. Tak je neutrálny, či dokonca niekedy pôsobí negatívnym dojmom. 

Dráhy manuálnej prevodovky sú síce gumené a dlhé, ale relatívne presné. Nie ako u niektorých starých modelov značky Peugeot. 

Dízlové motory sú maximálne odhlučnené. Ani nemecká konkurencia s luxusným marketingom sa na Peugeot v tomto smere nechytá. 

Predná náprava je v bežných verziách typu McPherson. Zadná je viacprvková. Auto je zvyčajne trochu ťažšie na predok. Preto pri rýchlej a dynamickej jazde musíte počítať, že vám zadok odletí. 

Pozor. Verzia GT má úplne inú prednú nápravu. Je vďaka nej oveľa suverénnejšia na kľukatých cestách. Zadok ostal totožný. Rázvor sa vďaka inej prednej náprave skrátil o zanedbateľné 2 mm. Dobrá správa je, že obe druhy náprav sú solídnej konštrukcie a sú teda relatívne odolné a vydržia aj na našich tankodromoch dosť. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Spoľahlivosť

Benzínové motory trápia rozvody, lambda sondy, snímač teploty chladiacej kvapaliny, elektronická regulácia turba, karbonizácia motora a niektoré kusy trápi aj vyššia spotreba oleja.

Dieselové motory majú pri vysokých nájazdoch problémy so vstrekmi, dvojhmotou, EGR, FAP. Pri dízlových motoroch nepreťahujte výmenu oleja. Preventívne meňte olej radšej po 15 tisícoch. Na oleji si dajte záležať. Niektoré dízlové motory majú nie práve najšťastnejšie vymyslenú olejovú vaňu a tvoria sa v nej usadeniny. 

Kusy s manuálnou prevodovkou môže trápiť gufero kľuky, kadiaľ môže časom unikať olej. Automat s hydromeničom vyžaduje údržbu. Olej je nutné meniť každých 60 tkm. Pri robotizovanej prevodovke odchádzajú elektromotory a ložiská.

Elektroinštalácia ma svoje muchy. Navigácia, cúvacie senzory, alarm a mnoho iného. Niekedy však stačí nový softvér a systémy bežia ďalej. 

Francúzi už pár desiatok rokov nemajú v tejto triede problém s koróziou. Ak niekde koróziu nájdete, radšej sa s autom rozlúčte. Pravdepodobne ide o neodborne opravený kus po nehode. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Hodnotenie Autoporadca.sk     

Francúzsky Passat. Aj takto by sme mohli nazvať Peugeot 508, ktorý  nahradil vo výrobe súčasne dva modely naraz. Menšiu 407čku a väčšiu 607čku. Ponuka motorov nie je síce tak bohatá ako u nemeckej konkurencie, ale priestorom či použitými materiálmi v interiéri sa so svojimi súpermi v triede môže smelo postaviť na štart. Nevýhodou pre záujemcov o pohon 4x4 môže byť fakt, že Peugeot ponúkal v modeli 508 štvorkolku iba vo verzii RXH - Hybrid, kde diesel 2,0 HDi 120 kW poháňa prednú nápravu, tej zadnej dodáva silu elektromotor s výkonom 27 kW.

Medzi nápravami nie je žiadne mechanické spojenie. Pri výbere motora sa orientujte jednoznačne na naftové motory HDi, benzínové motory s turbom 1,6 THP pre množstvo problémov neodporúčam, atmosféricky plnená verzia 1,6 VTi je na toto auto veľmi slabá. 508čka sa ponúkala s manuálnou, automatickou aj robotizovanou prevodovkou, ktorá bola určená výlučne dvom najslabším motorom v ponuke 1,6 VTi a 1,6 HDi. Tieto varianty by som taktiež odsunul na okraj záujmu pri hľadaní správnej jazdenky.


Klady vozidla

  • vo svojej triede dobrá priestorová ponuka na predných aj zadných sedadlách;
  • dobre spracovaný interiér, kvalita použitých materiálov, príjemný chod ovládacích prvkov interiéri, výborné príplatkové elektrické kožené sedadlá;
  • nadpriemerná antikorózna ochrana;
  • dobrý akustický komfort v kabíne;
  • infotainment a jeho ovládanie je celkom dobre odladené;
  • za najlepšiu voľbu z hľadiska pomeru spoľahlivosti, výkonu a spotreby považujem verziu s motorom 2,0 HDi 120 kW.

Zápory vozidla

  • pre nadšencov benzínových motorov nie je čo vybrať, 1,6 THP trpí na problémy s rozvodmi, pribúdaním benzínu do oleja, nadmernými karbónovými usadeninami, vyššou spotrebou a 1,6 VTi je do auta tejto veľkosti naozaj slabý;
  • pre nadšencov pohonu 4x4 neexistuje v ponuke bežná štvorkolka, iba hybridná verzia s elektromotorom, čo nemusí byť zrovna výhodou z hľadiska hmotnosti, funkcionality a spoľahlivosti;
  • aj keď sa Peugeot veľmi snažil a isté zlepšenie aj nastalo, 508čka v porovnaní s premiantmi triedy ešte stále trpí na rôzne detské choroby v oblasti porúch elektroniky;
  • podvozok auta je tak trochu ani ryba ani rak. Nie je ani vyslovene francúzsky komfortný, na druhej strane však odklon od typickej mäkkosti, plavnosti a komfortu nepriniesol ani presnosť ani športovú dynamiku v oblasti jazdných vlastností;
  • pomerne vysoká hmotnosť automobilu, s tým spojené vyššie opotrebenie bŕzd a podvozkových komponentov;
  • výraznejší prepad ceny na trhu ojazdených automobilov.

Hodnotenie Autoporadcom 6/10

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Kúpiť / nekúpiť 

Peugeot 508 v žiadnom prípade nie je dokonalé auto. Ale spravilo na mňa, a nielen na mňa, veľmi dobrý dojem. Auto s dobrým dízlovým motorom je fakt veľmi solídne vozenie na dlhé trate. Ak netrpíte voči levom, dvojitým šípom a hmmm kosoštvorcom averziou, ľutovať rozhodne nebudete. 

Poďme k cene. Na zahraničných portáloch sa tieto auta pohybujú už zhruba od ceny 5000 eur. Solídny kus so spoľahlivým dízlovým motorom zoženiete za sedmičku - osmičku, kusy nabité výbavou, vysokým ročníkom a malým nábehom idu aj za 15- až 18-tisíc.  Na auto danej triedy, výbavy, spoľahlivosti je to veľmi slušná cenová politika. Samozrejme, kusy po modernizácii sa stále dajú kúpiť ako nové za 30+.

Hodnotenie samotného auta je priemerných 7 bodov, a to aj z dôvodu niektorých menej dotiahnutých detailov. Vzťah ceny a protihodnoty je na tom veľmi ale veľmi dobre. Auto si zaslúži skvelých 9 bodov.  

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov