Najlepším motorom je 4,8 litrový V8 vo verzii Cayenne S po modernizácii. Rozhodne sa nemusíte báť ani prerobenia na spaľovanie LPG. Modely Turbo si však s plynom veľmi nerozumeli.
Technici EuroNCAP Porsche Cayenne I. generácie v nárazových skúškach nikdy neotestovali. Adekvátny Volkswagen Touareg, ktorý stojí na rovnakej platforme, však dostal plný počet hviezd.
Ak je predná časť vozidla kontroverzná, tak zadná je potom úplne obyčajná
Dizajn
Cayenne prišiel na svetlo sveta v období, keď značke Porsche dominoval zvláštny dizajn. Predná časť je dodnes veľmi kontroverzná. Zvyšok auta pôsobí masívne, ale nudne.
Pokiaľ máte skúsenosti s novšími strojmi od Porsche prekvapí aj dizajn interiéru. Ten je veľmi jednoduchý a vzdialene pripomína americké autá. Použité materiály sú však kvalitné a dobre odolávajú opotrebeniu. Navyše všetko pôsobí veľmi robustne. Výhodou je, že do auta sa zmestia aj dlháni, ktorí budú mať dostatok priestoru na nohy a hlavu aj na zadných sedadlách.
Cayenne pôsobí trochu ako tank. Rozmery pritom nie sú veľmi prehnané. Do dĺžky má 4798 mm, do šírky 1928 mm a na výšku 1699 mm. Rázvor je 2855 mm. Hmotnosť je však veľká a začína na hodnote 2245 kg! Plne naložené auto má potom takmer tri tony. Cayenne poteší aj praktickou stránkou, keď má kufor 540/1770 litrov.
Jazdné vlastnosti
V tejto disciplíne Cayenne exceluje, ale nie všetky verzie. Autá so vzduchovým podvozkom „popierajú fyziku“. Ťažké auto s vysokým ťažiskom dokáže na pomery SUV naozaj veľa. Auto sa dokonca nestratí ani v teréne. Za príplatok tu bol Off-road balíček, ktorý pridal ochranu podvozku a uzávierku diferenciálu. Kto by však liezol s Cayennom do ťažkého terénu?
Dominantnou stránkou vozidla je cesta. Auto rozhodne nepatrí medzi mäkké autá, no nie je ani nepríjemne tvrdé. Nájazdové rýchlosti do zákrut sú síce dychberúce, ale pri ťažko odhadnuteľnom limite pneumatík prichádza nedotáčavosť. Riadenie totiž nie je ani zďaleka tak komunikatívne, než sme zvyknutí od iných výrobkov z Zuffenhausenu. Adaptívne tlmiče PASM a aktívne stabilizátory dokážu tiež zlepšiť vlastnosti auta v zákrutách.
Porsche ponúkalo aj šesťstupňovú manuálnu prevodovku, z logických príčin má absolútna väčšina áut 6-stupňový automat Tiptronic S. Na pokojnú jazdu postačuje, no v porovnaní s modernými automatmi reaguje pomalšie a navyše sa v ňom pocitovo stráca kopa výkonu. Neohúri ani manuálny mód, radenie na volante pomocou motýlikov je neprirodzené (na oboch stranách radíte hore aj dole). Radenia priamo na páke má zase opačnú logiku - plus dopredu a mínus dozadu.
Cayenne má štandardne pohon všetkých štyroch kolies, pričom preferuje zadné kolesá. O spomaľovanie tohto ťažkotonážneho auta určeného pre rýchlu jazdu sa starajú kotúče s minimálnou veľkosťou 330 mm. Vpredu šesťpiestikové a vzadu štvorpiestikové strmene.
Interiér je kvalitný, robustný a ponúka dostatok miesta aj pre väčšie postavy
Motory
Pod kapotou Cayennu boli šesťvalce, osemvalce a dokonca aj vznetový agregát.
Základom bol 3,2 litrový motor VR6 od VW. Mal skromný výkon 184 kW (250 koní) a 310 Nm. Na ťažké auto s aerodynamikou „škatule“ to je jednoducho málo. Najmä ak má Cayenne športové ambície. Základ berte len na nenáročné využitie. Pri facelifte v roku 2007 prišiel väčší šesťvalec s usporiadaním valcov VR a objemom 3,6 litra. Výkon dosahoval 210 kW (290 koní) a 385 Nm. Stále to nie je pohonná jednotka hodná športových ambícií auta.
Slušnú dynamiku poskytujú až osemvalce. Cayenne S dostal 4,5 litrový motor V8 s výkonom 250 kW (340 koní) a 420 Nm. Po modernizácii prišiel väčší 4,8 litrový agregát s priamym vstrekovaním paliva. Priniesol nárast výkonu na 283 kW (385 koní), 500 Nm a pokles spotreby. S osemvalcami sa dá jazdiť v rozpätí 13 – 20 litrov benzínu na 100 km. So spodnou hranicou počítajte pri ľahkej nohe mimo mesta a vrchnú pri mestskej jazde. Šesťvalce si vypýtajú podobné množstvo paliva.
Špeciálna „športová“ verzia GTS ponúkla 298 kW (405 koní) a 500 Nm. A skvelé jazdné vlastnosti.
Vrcholom ponuky boli verzie Turbo a Turbo S. Slabší prepĺňaný twin-turbo agregát ponúkol výkon 313 kW (450 koní) a 620 Nm. Verzia Turbo S poskytla výkon až 370 kW (500 koní) a 700 Nm. Po facelifte tieto čísla narástli na 383 kW (521 koní) a 400 kW (550 koní). Najvýkonnejšia verzia dokázala katapultovať auto na stovku za 4,9 sekundy!
V Európe populárny turbodiesel 3,0 TDI mal šesťvalcov. Výkon bol 177 kW (240 koní) a 550 Nm. Z pohľadu dynamiky toho veľa neposkytol, ale spotreba sa dala udržať okolo 10 litrov.
Najčastejšie poruchy a spoľahlivosť
Automobilka Porsche je známa veľmi slušnou spoľahlivosťou. Je tomu tak aj v prípade Cayennu? Čiastočne. Existujú verzie, ktorým sa je lepšie vyhnúť, prípadne miesta, na ktoré by ste sa pri kontrole mali zamerať.
Všeobecne platí, že najlepšou voľbou sú vozidlá po facelifte. Minimálne sa však vyhnite prvým dvom rokom produkcie (2002 – 2003). Porsche ich pre mimoriadny záujem údajne nestíhalo vyrábať a prejavilo sa to na kvalite.
Podvozok Cayennu je veľmi odolný, odolnejší ako v prípade VW Toaregu alebo Audi Q7. Skontrolovať sa však určite oplatí vzduchový podvozok. Ten je síce spoľahlivý, ale nevydrží večne.
Odtokové kanáliky sa môžu upchať a spôsobiť zatekanie do interiéru, ale aj na elektroniku. Takmer čokoľvek mimo bežného servisu je v prípade Porsche naozaj drahé. Málo dielov zoženiete z druhovýroby, niektoré však môžete zameniť s lacnejším Touaregom.
Z pohľadu motorov je lepšie vyhnúť sa niektorým agregátom. Najväčšie problémy robil agregát vo verzii S pred faceliftom. Teda 4,5 litrový osemvalec. Povrchový materiál valcov bol neodolný a obrusoval sa. Prejavuje sa to miernou dymivosťou, alebo jemným klopaním motora. Neriešený problém však vyústi k fatálnemu poškodeniu motora. Tomuto agregátu sa radšej vyhnite. Najlepšou voľbou je naopak atmosférický agregát 4,8 V8 po modernizácii.
Verzie Turbo sú citlivé na zaobchádzanie a údržbu. Ak kupujete po prvom starostlivom majiteľovi s preukázateľnou servisnou históriou, nemusíte mať veľké obavy.
Mimoriadne obľúbenou sa stala verzia 3,0 TDI. V prípade vlastníctva naftového Cayenna treba počítať s častejšou starostlivosťou. Majitelia by sa mali vyhýbať krátkym presunom, inak trpí DPF filter, ale aj rozvodová reťaz. Motor je relatívne spoľahlivý, ale časom príde na výmenu turba, vstrekovačov a EGR ventilu.
Všeobecné pravidlo hovorí o výmene oleja v automate po 60 000 km. V prípade namáhaných áut, pri ktorých sa očakáva náročnejšie využitie, je však interval vhodné skrátiť. Výmena pritom nie je drahšia ako pri mainstreamových značkách. Výmena oleja v prevodovke Tiptronic v celoslovenskej sieti servisov Q-SERVICE stojí od 195,63 €.
Ponuku náhradných dielov nájdete na www.motointegrator.sk
Tovar | Premium | Standard |
Brzdový kotúč predný pravý | 150,00 € | 104,00 € |
Brzdový kotúč predný ľavý | 140,40 € | 104,00 € |
Brzdový kotúč zadný | 98,50 € | 63,70 € |
Brzdové platničky predné | 106,00 € | 67,90 € |
Brzdové platničky zadné | 86,80 € | 47,60 € |
Tlmič predný | 287,00 € | |
Tlmič zadný | 212,40 € | |
Podvozková sada (tlmiče+pružiny) - na objednávku | 1 766,40 € | |
Sviečka zapaľovacia | 18,72 € | |
EGR ventil (3,0 TDI) | 233,00 € | |
Filter automatickej prevodovky | 32,30 € | |
Olejový filter 4,5 | 18,10 € | 8,22 € |
Kúpiť/nekúpiť?
Pri Cayenne ako pri žiadnom inom vozidle platí, že chcete auto s kompletnou servisnou históriou. Osobne by som hľadal kus po prvom majiteľovi, pretože ten, kto mal na nový Cayenne, mal pravdepodobne aj na jeho drahú údržbu. Najlepším motorom je 4,8 litrový V8 vo verzií Cayenne S po facelifte. Rozhodne sa nemusíte báť ani prerobenia na spaľovanie LPG. Modely Turbo si však s LPG veľmi nerozumeli.
Nákup Porsche Cayenne nedáva z racionálneho hľadiska zmysel. Športové SUV je jednoducho nezmyslom, no život nie je len o racionálnych veciach. Pokiaľ sa vám Cayenne páči a máte na jeho prevádzku dostatok financií, tak si ho jednoducho kúpte. Počítajte však s tým, že pneumatiky a brzdy tu budete meniť o niečo častejšie, než pri bežných vozidlách.
Ak si potrpíte na jazdné vlastnosti, určite chcete vzduchový podvozok. Pokiaľ hľadáte spoľahlivejšie riešenie, chcete klasické vinuté pružiny.
Mimoriadne obľúbenou sa stala verzia 3,0 TDI. Osobne by som išiel radšej do benzínových verzií, ktoré kúpite už od 10 000 €. Naftový Cayenne zoženiete okolo 20 000 €. Napriek veku a mdlému dizajnu si tieto autá stále dosť prekvapivo držia cenu. Je to predsa Porsche! Preto tak málo bodov za protihodnotu, lebo za tieto peniaze sa dajú kúpiť novšie a zdatnejšie SUV, no menej prémiové.
TopSpeed.sk verdikt: jazdené Porsche Cayenne odporúčame s malými výhradami!