Ak hľadáte alternatívu k nemeckým prémiovým SUV od Mercedesu a BMW, Range Rover je pre vás tá správna voľba. Na rozdiel od konkurencie je toto auto v menších slovenských mestách neopozerané.
Do testu jazdenky som sa rozhodol spracovať iba model pred modernizáciou. Dôvod? Novší model má v mojich očiach zásadne prepracovaný ako exteriér, tak interiér a tiež použitú techniku. Rozdielov tam je viac než dosť, aj keď na prvý pohľad sa to nezdá. Prišlo mi nefér porovnávať mladšieho brata so starším. Ostáva mi len dúfať, že sa mi raz podarí dostať aj k mladšiemu kusu, keď trochu dospeje a zlacnie.
Keď som spomínal v teste jazdenky Octavie RS, že som mal obavy z krádeže, pri tomto aute boli moje obavy ešte väčšie. Bolo obdobie, keď sa autá tejto značky kradli ako na bežiacom páse. Čím vybavenejší a silnejší model, tým väčšia pravdepodobnosť. Dokonca policajti sa pri kontrolách museli na tieto autá dôkladne zameriavať a preverovať, či nie sú náhodou kradnuté.
Range Rover Sport bol často terčom posmeškov a vtipov. Prirovnávali ho k Range Roveru pre chudobných. Prečo? Rozdiel medzi obrovským Vogue a Sportom siahal v nákupe až k astronomickým sumám.
Dizajn
Čo povedať k dizajnu auta? Každá jedna časť auta je v podstate malá krabička, ktoré spolu tvoria jednu veľkú škatuľu. Ak by som toto auto chcel zaradiť do umeleckého štýlu, nič lepšie ako kubizmus by mi nenapadlo. Osobne sa mi tento dizajn niekdajších Range Roverov pozdáva oveľa viac, ako zopár súčasne produkovaných modelov. Niektorým jednoducho neviem prísť na chuť. Z exteriéru na aute nepôsobí nič rušivým dojmom. Všetko je zladené do jednej konzervatívnej línie. Lenže ak máte záujem o inú farbu, nelakované časti karosérie vyzerajú lacno. O dizajn sa postaral Gerard Gabriel "Gerry" McGovern. Dizajnovo auto vychádza z prototypu Range Stormer. Najväčšou "úchylkou" prototypu boli vertikálne otvárané dvere.
Auto je svojimi rozmermi neprehliadnuteľné. V tmavej farbe budí na ceste oveľa väčší rešpekt, ako konkurencia. Range Rover Sport je dlhý 4788 mm, široký 1928 mm a 1784 mm vysoký. Auto nemá nejakú obrovskú svetlú výšku. V najnižšej polohe je to 172 mm, v najvyššej 227 mm. Hodnota brodivosti už znie lepšie. Je to 70 cm. Objem kufra, ale až po strechu, je 958 litrov, po sklopení sedadiel 2013 litrov. Výška kufra od podlahy po zaťahovaciu roletu je 45 centimetrov. Do kufra sa dostanete cez dvojdielne kufrové dvere. Väčšina zákazníkov využíva iba otvárateľné okno, nakoľko manipulácie s celými dvermi je trochu náročná. Každý jeden Sport dokáže vliecť nebrzdený vozík s hmotnosťou 750 kg. Ak je však vozík brzdený, môžete zapriahnuť až 3,5 tony.
Hlavnou nevýhodou Sportu je jeho vysoká pohotovostná hmotnosť. Aj ten najľahší model váži cez 2,5 tony. Trocha znepokojujúci je údaj o užitočnej hmotnosti. Tá dosahuje hodnoty pri niektorých motorizáciách aj menej ako 520 kg.
O rozdelení testu na prvú a druhú generáciu ma presvedčil práve interiér. Rozdiel ako po stránke dizajnu, tak po stránke spracovania je neskutočný. Samozrejme, v prospech novšieho kusu. Tým nechcem povedať, že starý je úplne zlý. Po dizajnovej stránke rozhodne nie je fádny. Sú tam elegantne ladené detaily. Ale niektoré veci mi v ňom proste vadia. Tlačidlá na volante vyzerajú, akoby ich ukradli z nejakého menšieho auta z palubnej dosky. Celkový dojem z volantu je, že vyzerá ako z kamióna. Mnoho ovládacích prvkov nepôsobí práve najkvalitnejším, či nebodaj najluxusnejším dojmom. Rovnako je na tom aj vnútorne spracovanie. To pravidelne kritizovali zákazníci, a pri neskoršom modeli si už na to našťastie dali pozor. Odkladacích priestorov je v aute dosť. Pozitívne hodnotím vnútorný priestor. Je jeden z najväčších v triede. Ale vyšší cestujúci vzadu budú pociťovať stiesnenie v oblasti hlavy. Veľké plus si zaslúži aj trojitá lakťová opierka. Ovládanie jazdných režimov, či multimediálneho systému je jednoduché. Jediný ovládací prvok, ktorý mi vyslovene vadil, je ovládanie sťahovania okien, ktoré je atypicky ďaleko, na konci dverí pri spätnom zrkadle. Ak by som tento rendž vlastnil, prvé čo by som riešil, je zmena zeleného podsvietenia interiéru.
Jazda a jazdné vlastnosti
Range Rover Sport využíva upravenú platformu LR 3, ktorú by sme v tej dobe našli aj v Discovery. Každý jeden má pneumatické pruženie, takže auto je mimoriadne komfortné aj na nespevnených a hrboľatých cestách. Plavná a komfortná jazda, to je to, čím vás Sport dostane. Je veľmi dobre odhlučnený. Cestovanie je veľmi príjemné. Vzadu síce počuť hluk od kolies o trochu výraznejšie, ako vpredu, ale aj tak je odhlučnenie nadpriemerné.
Do auta sa trochu ťažšie nastupuje. Menšie postavy môžu mať veľký problém. Nastupovanie dozadu bude dokonca trestom. A navyše, pri vystupovaní zo špinavého auta si takmer určite zadrbete nohavice.
Pre dokonalé nastavenie auta v každých podmienkach inžinieri vyvinuli tzv. Terrain Response. Na stredovom tuneli, v blízkosti lakťovej opierky nájdete otočný ovládač, s ktorým dokážete navoliť celkovo 5 jazdných režimov. V jeho blízkosti sa nachádza aj tlačidlo na uzávierku diferenciálu, nastavovania svetlej výšky, či asistenta zjazdu z kopca. Týchto 5 jazdných režimov mení nasledovné: prísun krútiaceho momentu, trakciu a svetlú výšku. To znamená, že pre neho kruté podmienky mimo cestu nebudú žiaden problém. So svetlou výškou opatrne. Elektronika vám nedovolí extrémne rýchlu jazdu v najvyššej úrovni.
Po prvej jazde v tomto SUV máte pocit, že ste za volantom kamiónu. Sedíte vysoko, posed je podstatne vyšší ako pri bežnom aute, dlhá hranatá kapota... To všetko má svoje nezameniteľné čaro a keď si na to raz zvyknete, už sa toho nebudete chcieť vzdať. A pre niekoho, kto si potrpí na rešpekte na ceste, je toto to pravé auto.
Motory a prevodovky
Pred modernizáciou bola paleta rozdelené pekne v pároch. Väčšina zástupcov na trhu jazdeniek predstavuje dieselové verzie. Prvou z nich je verzia 2,7 TDV6 140 kW (190 k), so 440 Nm pri 1900 otáčkach. Táto motorizácia dosahuje 190 km/h. Stovku atakuje za 12 sekúnd. Priemerne dokáže jazdiť za 10-10,5l/100km. Keď nie ste žiaden pretekár, bude vám vyhovovať aj táto najzákladnejšia verzia, ktorú sme mali aj my k dispozícii.
Druhým v rebríčku naftových motorov je osemvalcový zástupca s objemom 3,6 a označením TDV8. Vychádza z menšej V6ky a na prepĺňanie slúžia 2 turbá. Disponuje výkonom 200 kW (272 k), po ceste dokáže upaľovať 210 km/h a 100vku zvládne za prijateľnejších 8,6 sekundy. Na sto kilometrov spapá zhruba 11-12l. Ma najvyšší krútiaci moment spomedzi všetkých motorizácií, a to rovných 640 Nm pri 2000 otáčkach.
V palete benzínových motorov stojí vo výkonnostnom rebríčku nižšie síce väčší, ale slabší 4,4 litrový atmosférický V8 s 220 kW (300 k) a 425 Nm. Maximálku má rovnakú ako silnejší diesel, čiže 210 km/h, ale šprintuje o trošku lepšie. Konkrétne stovku pokorí za 8,2 sekundy, ale zožerie 15 litrov a viac.
Na vrchole celého motorového reťazca stojí 4,2 litrový V8 Supercharged 290 kW (390 k) dopovaný kompresorom. Krútiaci moment je 550 Nm. S týmto dokáže Sport jazdiť rýchlosťou 230 km/h a zrýchľuje na stovku za 7,2 s. Pri tejto motorizácii rátajte so spotrebou, ktorá bude priemerne ukazovať 15 litrov a viac. Menej oveľa častejšie na palubnom počítači svietiť nebude.
Väčšinu z týchto motorov nájdete aj v iných značkách, napr. v Jaguari. Prevodovka je len automatická a priniesla ju firma ZF. Má 6 rýchlostných stupňov a pracuje v troch režimoch. Normal, Sport a manuálne radenie.
Spoľahlivosť
Range Rover na tom so spoľahlivosťou nie je vôbec zle. Samozrejme, nájdu sa aj vylagrované kusy, ktoré sú vizitkou svojich majiteľov. Pri Sporte rátajte s drahšími servisnými prehliadkami v prípade, ak preferujete autorizovaný servis.
Dieselové verzie trápi vo všeobecnosti naftové čerpadlo (2,7), vstreky, egr, turbo. Dobrá správa je, že nie každá dieselová verzia DPFko má. Záležalo okrem iného aj na trhu určenia. Približne od r2010 (po modernizácii) už ho mali ale všetky dízle.
Benzínové motory na tom tiež nie sú zlé. Majú najazdené zvyčajne menej kilometrov. Pri silnejšom preplňovanom motore sa zamerajte na chod kompresoru. Výmena, či repas nemusí byť najlacnejšia. Rozumejú si aj s LPG, ale pri voľbe montážnej firmy si dajte záležať na kvalite.
Pri podvozku sa zamerajte na vzduchový podvozok. Mechy, kompresor... vyskúšajte si všetky jazdné režimy. Tým, že je auto ťažšie, trpia aj silentbloky, čapy a brzdy. Ceny niektorých komponentov sú na prijateľnej úrovni, niektoré stoja doslova pálku. Šetriť sa niekedy nevypláca.
Pohon a prevodovka nie sú večné. Prevodovka musí radiť pekne, rýchlo a bez zaváhania. Trhanie v žiadnom prípade nesmie byť prítomné. Rovnako si vyskúšajte aj jazdu so zapnutou redukciou.
Karoséria ma veľmi dobrú antikoróznu ochranu. Ak nebolo búrane a zle opravené, povrchovú hrdzu zatiaľ neobjavíte. Interiér je na tom trochu horšie, čo sa týka spracovania. Nie je ničím výnimočným, že na namáhaných miestach vŕzga, poprípade že sú predné sedadlá rozkývané.
Hodnotenie Autoporadca.sk
Model Range Rover Sport je bezpochyby luxusným SUV a autom, ktoré drží prestížou krok v rámci triedy s nemeckou trojkou Audi, BMW, Mercedes. V dobe príchodu na trh ponúkal luxus, modernú techniku a klasický mohutný dizajn karosérie s jasnými hranami, ktorý príliš nepodlieha módnym výstrelkom ani zubu času. Dnes sa pozrieme na predfaceliftový model od roku výroby 2005 do roku 2009. Časť techniky a mechaniky dostal od svojho menej luxusného súrodenca s menom Discovery 3 a vyplnil tak medzeru medzi modelom Discovery a vrcholom ponuky s označením Vogue. Všetky RR Sporty kúpite výlučne s automatickou prevodovkou, s nastaviteľným pohonom 4x4 a systémom Terrain Response a so vzduchovým odpružením podvozku. Na výber máte buď diesel V6 s objemom 2,7 litra - 190 koní, alebo V8 s objemom 3,6 litra - 272 koní, prípadne benzínový V8 s atmosférickým plnením s objemom 4,4 litra – 300 koní, alebo vrchol ponuky V8 s obsahom 4,2 litra dopovaný kompresorom a výkonom 390 koní.
- silný image značky Range Rover, aj po rokoch si drží pozíciu, prestíž a meno;
- dobré odhlučnenie kabíny;
- nadpriemerne schopné jazdné vlastnosti v teréne vzhľadom na luxusné zameranie auta;
- pohon Terrain Response 4x4 s voličom niekoľkých jazdných režimov a nastavením svetlej výšky podvozku;
- najrozumnejšou voľbou z hľadiska pomeru výkonu a prevádzkových nákladov je diesel V8, ktorý si s autom pohotovostnej hmotnosti cca 2,5 tony poradí rozhodne ľahšie ako dieselová a z môjho pohľadu trošku slabá verzia 2,7 V6, alebo smädné benzínové osemvalce;
- RR Sport priniesol výrazný posun v kvalite montáže a nastavil latku v rámci značky na novú úroveň.
- vysoká hmotnosť vozidiel vo všetkých verziách pri plnom obsadení dosahujúca 3 tony. Jazda v priamke je v rámci triedy SUV komfortná aj tichá, avšak pri zmenách smeru vo vyšších rýchlostiach cítiť obrovskú hmotnosť auta a neochotu zatáčať;
- auto je plné elektroniky, ktorej spoľahlivosť nie je najvyššia v segmente, a tak časté poruchy a chybové hlásenia nie sú ničím výnimočným;
- veľkým úskalím pri kúpe RR Sportu môže byť aj vzduchový podvozok, preto mu pri kúpe venujte dôkladnú kontrolu a neponáhľajte sa. Skontrolujte všetky režimy výšky polohy v stoji aj pri jazde, taktiež to, či je výška auta v každej polohe rovnomerná a vozidlo nie je naklonené. Tiež si preverte či podvozok drží tlak a či elektrický kompresor pravidelne nedofukuje vankúše;
- servisné úkony a náhradné diely sú cenovo na úrovni prémiového segmentu, opravy porúch ľahko dosiahnu 4-miestne sumy, preto pri kúpe preferujte kusy s jasným pôvodom a plne dokladovateľnou servisnou históriou;
- vplyvom vysokej hmotnosti je opotrebenie brzdových komponentov, pneumatík a dielov podvozku pomerne vysoké – silentbloky stabilizátorov, spodné ramená, spojovacie tyče atď...
Kúpiť / nekúpiť
Pri Range Roveri Sport prvej generácie si musíte hneď stanoviť, čo hľadáte, čo ste ochotný tolerovať, a čo v žiadnom prípade tolerovať nebudete. Ako celok to je vydarené auto, s kvantom pozitív a s pár neduhmi. Je to prémiové auto, takže aj údržba nebude lacná. Nenechajte sa zlákať mačkami vo vreci. Prvé kusy kupíte za 7000, posledné za 20. Pri tejto sume začínajú modely po modernizácii, ktorým by som dal ja osobne prednosť.
TopSpeed.sk verdikt pre jazdený Range Rover Sport L320: ODPORÚČAME s malými výhradami!