Renault s SUV nemá dlhoročné skúsenosti. Kadjar síce prišiel v roku 2015, avšak veľa predchodcov medzi SUV modelmi z vlastnej dielne nemal. Kadjar však zaujal, zákazníci oň prejavujú stále záujem a najstaršie kúsky už prekonali 6 rokov, čo je doba, za ktorú sa preukážu rôzne problémy.
Recenzia bude zameraná na automobil ako taký, ponuku motorov však ohraničím do verzie pred modernizáciou. Po nej totiž prišli do ponuky nové zážihové aj vznetové motory a s tými ešte nie je toľko skúseností. Avšak o motoroch si povieme niečo viac nižšie. Automobil prišiel na rovnakej platforme, na akej stojí aj sesterský Nissan Qashqai. Ponuka motorov bola tiež z časti podobná. Keďže išlo skôr o vyvýšené auto do mestského prostredia, tak pohon všetkých kolies nebol takmer vôbec potrebný a tiež si ho väčšina majiteľov ani nevolila.
Vyšší posed poteší
Kadjar zaujal zákazníkov obzvlášť vnútorným priestorom. I keď má na dĺžku menej ako 4,5 metra, aj po nasadnutí dozadu za vysokú osobu sediacu vpredu máte k dispozícii množstvo miesta. Druhou výhodou je samozrejme vyšší posed, čo oceňuje stále viac vodičov a spolujazdcov.
Od roku 2017 prišla do ponuky pre infotainment R-Link 2 aj podpora Apple CarPlay a Android Auto, kto tak túži po spárovaní s navigáciou z telefónu, musí hľadať autá od približne leta 2017 a novšie.
Najzákladnejšie výbavy nemali okrem manuálnej klimatizácie ani zadné parkovacie senzory, čo môže pri väčšom aute robiť niekomu problémy. Aspoň tempomat bol už v základnej výbave. Svetlomety ste mali v sérii s projekčnou šošovkou a halogénovou žiarovkou, pre full LED svetlá ste však museli kúpiť najvyššiu výbavu. Aspoň že LED denné svietenie bolo už v sérii. Halogény kvôli šošovkovému projektoru nikdy nesvietili dobre, skôr uspokojivo. Kto jazdí viac po tme, mal by hľadať verziu s full LED svetlami.
LED denné bolo v sérii.
Podvozok je vpredu jednoduchý MacPherson s trojuholníkovým spodným ramenom. I keď sa to môže zdať, že čap je nevymeniteľný, v druhovýrobe sa predávajú aj tieto diely samostatne. Zadná náprava je pri autách s predným pohonom jednoduchá torzná priečka, teda prakticky doživotná. Jedine verzia s pohonom všetkých kolies má viacprvkovú nápravu vzadu, avšak aj tieto diely sa dajú kúpiť v druhovýrobe. Pozor však na ich ceny, tie sú vyššie, ako pri prednej náprave. Elektrická parkovacia brzdy bola v sérii a tlačí na zadný strmeň a platničky.
Motory
Ako som spomínal, ponuku motorov zhrniem pre verziu pred modernizáciou, keďže k novším motorom zatiaľ nie je dostatok informácií. Základom zážihových motorov bol starý známy 1,2 TCE H5F. V kombinácii s manuálnou 6-stupňovou alebo 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou poháňal vždy predné kolesá. Vyššie stál už len 1,6 TCE s len 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a tiež len pohonom predných kolies.
1,2 TCE | 1,6 TCE | 1,5 DCI | 1,6 DCI | |
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 | 4/8 | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 197 | 1 618 | 1 461 | 1 598 |
Maximálny výkon kW (k) | 96 (130) | 120 (163) | 81 (110) | 96 (130) |
Krútiaci moment (Nm) | 205 | 240 | 260/250 | 320 |
Prevodovka | M6/A7 | M6 | M6/A6 | M6/CVT |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,1/10,7 | 9,2 | 11,9/11,7 | 9,9/11,1 (10,5 pri 4x4) |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 192 | 205 | 182/181 | 189 |
Ponuka vznetových motorov bola tiež o 2 pohonných jednotkách. Menšia 1,5 DCI bola kombinovaná so 6-stupňovou manuálnou alebo dvojspojkovou prevodovkou. Väčšia 1,6 DCI ako jediná mala v ponuke aj pohon všetkých kolies, ale len s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou. K predokolke bol k dispozícii aj variátor Xtronic známy z Qashqai-u. Žiaden z týchto motorov do modernizácie nemal močovinu AdBlue. Verzia s pohonom všetkých kolies dostala ešte väčšiu nádrž, namiesto 55 l mala 65 l nádrž.
Spoľahlivosť
Renault ponúkal na Kadjar aj 5-ročnú záruku, treba však rátať, že je rok 2021 a teda najstaršie kúsky sú už z nej mimo. Kto chce záruku ešte využiť, treba zvoliť posledný rok 2018 pred modernizáciou. Majitelia sa často sťažovali na vŕzganie, čo skutočne môžem potvrdiť aj z testovaného kúsku. Avšak treba dodať, že väčšinou to bolo v momente, keď ste sa daného dielu dotkol a stláčal ho. Počas jazdy aj pri hlasnejšej hudbe bolo ticho.
Na európske auto má Kadjar pre mnohých nepochopenú automatiku len pre vodičovo sklo. Zvyšné musíte sťahovať stálym držaním tlačidla, automatické dojazdy tu absentujú. Niektoré verzie mali funkciu Extended Grip, teda „pokrokovejšie“ zásahy stabilizácie pri preklzávaní kolies pri rozbehu. Nekombinovalo sa to s pohonom všetkých kolies a mali to len určité výbavy. Miesto odkladača na mince na stredovej konzole pribudol otočný ovládač. Veľké zmeny však nečakajte, len elektronika má odlišné zásahy do stabilizácie a trakčnej kontroly.
Automatické sťahovanie okna bolo len na vodičovej strane.
Problémy s klimatizáciou
V začiatkoch sa objavovali problémy s digitálnym displejom, tie však výrobca vždy vyriešil na záruku. Občas sa objavil problém s klimatizáciou, pokazený kompresor alebo netesnosť v systéme už na pár ročnom aute. Klimatizáciu preto vyskúšajte nielen v lete, ale aj v zime. Známych nie je ani veľa problémov s pohonom oboch náprav, je to systém s elektromagnetickou medzinápravovou spojkou. V režime Lock ju dokážete aj uzavrieť, dozadu však nepôjde nikdy viac ako 50 % krútiaceho momentu. Kadjar zatiaľ nehdrzavie, jedine, kde sa hnedý mor chytá, sú diely náprav a výfuk.
Najslabší benzín nebrať
Výber motorov je veľmi jednoduchý. Nad najslabšou 1,2 TCE ani neuvažujte. Okrem množstva problémov s motorom je aj na Kadjar slabý. Silnejšia 1,6 TCE nemá také problémy, nekarbónuje toľko a kto nemôže naftu ani cítiť, je to jediná možnosť. Má bezúdržbovú reťaz, len sa treba zmieriť so spotrebou cez 8 l/100 km.
Najspoľahlivejšou a najúspornejšou je verzia 1,5 DCI s manuálnou prevodovkou.
Najlepšou voľbou je vznetový motor a najlepšie menšia 1,5 DCI. Tá sa už zbavila detských problémov, je úsporná aj vo veľkom Kadjar, nemá s ním problém a jazdí aj pod 6 l/100 km. Treba len meniť rozvodový remeň (po 150 tisíc km) a dokonca toľko netrpí ani pri mestských jazdách. Väčšia 1,6 DCI je na tom podobne, taktiež úsporná a bez výrazných problémov, má dokonca rozvodovú reťaz. Kto chce štvorkolku, nemá ani nič iné na výber. Sem tam potrápi s lambda sondou, EGR ventilom alebo únikom oleja od krytu rozvodu. Pri dvojspojkových prevodovkách pozor na výmeny oleja, najneskôr každých 90 tisíc km. Z princípu ich charakteru by som sa im aj tak vyhol úplne. Výhoda väčšieho dieselu je tiež vo veľkej olejovej náplni cez 6 litrov. Nebál by som sa tak ani dlhšieho výmenného intervalu oleja.
Kúpiť/nekúpiť
Kadjar je v niektorých ohľadoch nedocenené auto, avšak napríklad kvalita interiéru ho zbytočne zráža na zem. Rovnako aj niektoré ovládacie prvky, ktoré sú skutočne neintuitívne umiestnené. Kto nad tým mávne rukou a vyberie si vznetový motor s manuálnou prevodovkou, dostane veľmi spoľahlivé „parťáka“ s perfektnou spotrebou.