Koncept z roku 2000. Takto vyzerá prvý pokus Renaultu o SUV.
Renault a SUV, to kedysi nešlo dohromady. Dovolím si povedať, že ešte ani dnes mi to neznie prirodzene. Tlak zákazníkov a konkurencie však značku donútil rozmýšľať aj týmto smerom. V roku 2000 predstavili koncept prvého SUV. Keďže Renault s týmto typom vozidiel nemal žiadne skúsenosti, Koleos vznikol v spolupráci s kórejskou divíziou Renault Samsung a výrobcom Nissan.
Auto prišlo na trh až v roku 2008. Presne vtedy odštartovalo jeho európske trápenie. Toto auto nepatrí k tým najpopulárnejším. Na našich cestách ho stretávame pomerne málo. V roku 2010 ho automobilka dokonca stiahla z britského trhu, kde Koleos dosahoval veľmi nízke predaje. Väčší úspech zaznamenalo v Ázii, kde sa predáva pod názvom Renault Samsung QM5.
Okrem čudného vzhľadu, auto má aj netradičné meno. Slovo Koleos vo mne evokuje koleso alebo koloseum. Čo však v skutočnosti znamená? Legenda vraví, že názov môže pochádzať z latinského označenia pre chrobáky „coleoptera“. Niektoré internetové zdroje uvádzajú, že slovo pochádza z gréckeho výrazu κολεός. V modernej gréčtine sa však týmto slovom označuje vagína a teda nepredpokladám, že Renault by si vybral názov práve podľa tohto slova.
Koleos nikdy žiadne významné ocenenie nezískal. Crash testy však absolvoval v roku 2008 s pozitívnym výsledkom. Ochrana dospelej posádky si vyslúžila plný počet 5 hviezdičiek. Deti sú v aute v bezpečí na 4 hviezdičky. Chodci sú na tom najhoršie. Koleos v tejto oblasti získal len 2 hviezdičky. V roku 2011 prišiel pre SUV čas na facelift, ktorý mu však po vzhľadovej stránke pomohol len v obmedzenej miere.
Crash testy dopadli pre Koleos pomerne dobre.
Dizajn a „wau“ efekt
Koleos veľa krásy nepobral. Jeho čudný vzhľad nevyšumel ani po rokoch používania a teda stále vyzerá rovnako netradične. Rozhodne nepatrí k žiadnym krásavcom a podľa môjho názoru, to je hlavná príčina, prečo sa mu v našich zemepisných šírkach nedarí. Počas celého testu som sa stretával s reakciami, že to auto je škaredé a že dokonca ani nevyzerá ako SUV. Koleosom nikoho neohúrite. „Wau“ efekt dosiahnete možno len v prípade, keď si ho budú obzerať ľudia neznalí veci a čudovať sa, že čo je to za Renault.
V interiéri je to už lepšie. V porovnaní s Kiou Sportage je vo vnútri veľmi príjemné prostredie. Renault použil mäkké plasty a pohodlné sedadlá. Ak hovoríme o verzii pred faceliftom, tak sa pripravte na to, že používaním sa Vám budú štandardne ošúchavať rukoväte na dverách. Doslova z nich zlieza farba. Aj kožený volant javí známky opotrebovania, no všetko je v norme.
Problémom môže byť uloženie ovládačov klimatizácie a rádia, ktoré sú v stredovom paneli úplne v spodnej časti a obsahujú veľa gombíkov. Ak ich teda nepoznáte absolútne naspamäť, tak počas jazdy vás ich ovládanie bude pomerne výrazne rušiť. To by však nemal byť pre majiteľa problém, naučíte sa to, ak nestriedate auto každý mesiac.
Dizajn tohto Renaultu sa európanom veľmi nepáči.
Jazda a jazdné vlastnosti
Koleos má podvozok naladený štandardne po francúzsky, teda mäkko. Nehľadajte žiadne športové ambície a rozhodne patrí do rúk pokojne jazdiacim vodičom. Mnou testované auto vážilo 1 730 kg a teda s bežným vodičom presiahne 1,8 tony. Každý rýchly prejazd zákrutou sprevádzalo nakláňanie a boj. Celkovo, rýchla jazda s ním je únavná.
Podvozok a pohon pochádzajú z Nissanu X-Trail. Ak k tomu pripočítame 19 cm svetlú výšku, auto je celkom použiteľné aj v ľahkom a strednom teréne. Výrobca produkoval verzie s pohonom prednej alebo oboch náprav. Odporúčam hľadať tie, ktoré majú poháňané všetky kolesá.
Pohon 4x4 dáva vodičovi niekoľko možností. V režime auto si elektronika sama vyberá kam pošle koľko krútiaceho momentu. Na palube je prítomný aj režim pohonu len prednej nápravy. Rovnako tak vodič môže zvoliť aj stály pohon 4x4 v rozložení 50:50, ktorý sa po prekročení 40 km/h deaktivuje.
Koleos si takto zvládne poradiť so zablatenými cestami aj v prudšom stúpaní. Žiaden offroad to však nie je. Poľné a lesné cesty však zvláda bez akýchkoľvek problémov.
Na ceste mi však mimoriadne vadil premotivovaný posilňovač riadenia. Mal som pocit, že ho Renault vybral z nejakého mestského auta. Hlavica radiacej páky mi vďaka svojmu „chlapáckemu“ dizajnu veľmi dobre padla do ruky. Mal som však nepríjemný plastový pocit. Napriek tomu prevodovka radí presne s prijateľnými radiacimi dráhami.
V teréne to Koleosu celkom ide.
Renault Koleos 2,0 dCi 4x4
V mojom prípade bol pod kapotou liatinový dvojlitrový naftový motor, ktorý Renault predstavil v roku 2005. Agregát má štvorventilovú techniku a turbo je chladené vodou. Výkon 110 kW (150 k) pri 3750 otáčkach spolu s krútiacim momentom 380 Nm pri 2000 otáčkach má s takmer 1,8 tony vážiacim autom čo robiť. Oficiálne údaje hovoria pozitívne. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá 10,4 sekundy. Maximálka leží pri 185 km/h.
Z hľadiska spotreby je tento motor ideálnou voľbou. Mimo mesta som sa s autom dostal pod 7 l/100km. Na mojej testovacej dráhe to presne bolo 6,8 l/100 km. V meste sa však spotreba bez problémov prehupla cez 9 litrov a pri dynamickej jazde mierila k desiatim. Kombinovane som však jazdil okolo 7,4 litra.
Testovaný naftový motor dokázal dosiahnuť celkom prijateľnú spotrebu. S dynamikou jazdy to už bolo horšie.
Mňa osobne potešil takto riešený prístup do batožinového priestoru.
Ostatné motory
Renault vybavil Koleos pomerne obmedzeným počtom motorov. Z hľadiska naftových agregátov bol v ponuke ten istý motor naladený na 127 kW (173 k) a 380 Nm. V tomto prípade má SUV lepšiu dynamiku pri mierne vyššej spotrebe. Z môjho pohľadu je táto pohonná jednotka pre Koleos tou najlepšou voľbou.
SUV existovalo aj s 2,5 litrovým benzínovým štvorvalcom so 16 ventilovou technikou a rozvodmi DOHC, ktorý pochádza od Nissanu. V tomto prípade motor dosahuje 126 kW (171 k) a 226 Nm. Z hľadiska zrýchlenia ide o najpružnejší motor. Musíte však počítať s vyššou spotrebou, ktorá kombinovane určite neklesne pod 9,6 l/100km. Benzínový motor sa však na trhu objavoval len v rokoch 2008 až 2010.
Jazdený Koleos môže mať na palube 6 stupňový manuál, 6 stupňový automat alebo prevodovku CVT s plynulou zmenou prevodového pomeru.
Všetky verzie môžete získať ako prednokolku alebo vo verzii 4x4. Výnimkou je silnejší turbodiesel, ktorý Renault vyrábal len v pohonom oboch náprav.
Renault veľa motorov pre Koleos nepripravil.
Spoľahlivosť a najčastejšie poruchy
Medzi slabé stránky Koleosu patrí odolnosť podvozku. Najmä v zadnej časti často dochádza k opotrebovaniu silentblokov čo vedie k častému klepaniu pri prejazde cez nerovnosti. Auto rovnako trpí aj na časté zničenie uloženia (puzdra) stabilizátora. Rovnako slabú životnosť má aj spojovacia tyč riadenia. Vďaka vyššej hmotnosti častejšie dochádza k opotrebovaniu bŕzd. Koleos rovnako trpí aj na rôzne drobné poruchy elektroniky, ktoré však nie sú nijak závažné.
Väčšie vrásky na čele dokáže urobiť naftový dvojliter. Napriek jeho robustnej konštrukcii, chladením turba vodou a pohonom rozvodov bezúdržbovou reťazou, má svoje typické nedostatky. Občas sa objavuje problém s prasknutým tesnením pod hlavou valcov. V prvých mesiacoch výroby sa objavovali zadreté ojničné ložiská alebo problémy s olejovým čerpadlom, ktoré by však už Koleos postihovať vo veľkej miere nemali.
Okrem týchto vecí sa môže objaviť tradičný problém s EGR ventilom a filtrom pevných častíc. Občas zvyknú hnevať aj vstrekovače od firmy Bosch. V niektorých prípadoch môže majiteľov prekvapiť aj prasknuté sacie potrubie čo znamená, že olej sa z neho dostáva pod tlakom von.
2,5 litrový benzínový štvorvalec je v bazároch naozaj ojedinelý zjav. Síce sa vyznačuje vyššou spotrebou dokáže to však kompenzovať bezproblémovou prevádzkou. Ak by ste tento motor predsa len našli a dokážete sa preniesť cez vyššiu spotrebu, neváhajte.
Neodolný interiér v sebe zahŕňa ošúchané miesta, lúpanie niektorých materiálov a podobne.
Bežné poruchy | Menej časté poruchy |
Opotrebovanie silentblokov | Prasknuté tesnenie pod hlavou valcov |
Zničené puzdro stabilizátora | Problém so vstrekovačmi Bosch |
Opotrebovanie bŕzd | Prasknuté sacie potrubie |
Problémy s elektronikou | Problém s olejovým čerpadlom |
Zanesený EGR ventil | |
Opotrebovaný filter pevných častíc |
Interiér je celkom príjemné miesto. Jeho slabinou je však výdrž materiálov.
Povrch hlavice radiacej páky sa začínal vlniť.
Renault Koleos dokáže zaujať aspoň bohatou výbavou.
Kúpiť/nekúpiť?
Ak ste pokojne jazdiaci vodič, ktorý občas potrebuje vybehnúť do ľahšieho až stredne náročného terénu a nevadí vám nie príliš lákavý vzhľad, Koleos je presne pre vás. Pozor však na poruchy naftových motorov, ktoré však svoje najčastejšie detské choroby do príchodu SUV prekonali. Vyskytnúť sa však môžu aj napriek tomu. Na trhu s jazdenými autami je týchto SUV naozaj málo. Ceny štartujú zhruba pri 9 tisíc eurách a pokračujú smerom až cez 16 tisíc eur.
Základná výbava Dynamique ponúka slušnú úroveň výbavy, v ktorej nechýba napríklad automatická klimatizácia a 6 airbagov spolu s dažďovým a svetelným snímačom. Na palube však môžete nájsť aj tempomat, dvojzónovú klimatizáciu, elektricky ovládané sedadlo vodiča alebo vyhrievané sedadlá.
Plusy | Mínusy |
Pohodlný interiér | Dizajn |
Spotreba naftových motorov | Odolnosť podvozku |
Spoľahlivosť benzínového motora | Možnosť nepríjemných porúch naftových motorov |
Svetlá výška | Ľahké riadenie |
Použiteľnosť v teréne | Slabá odolnosť niektorých častí interiéru |
Výbava |
TopSpeed.sk verdikt pre jazdený Renault Koleos: ODPORÚČAME S VEĽKÝMI VÝHRADAMI