Exeo vyrábali v rokoch 2009 - 2013.
Seat zdieľa so svojim predchodcom cca 70 % dielov. Za tú dobu Audi odhalilo rôzne problémy, spoľahlivosť je preto pri Exeu na veľmi slušnej úrovni.
Seat si požičal Audi A4 B7 a spravil z neho Exeo
Dizajn
Exeo má zjavné črty Audi A4 B7. Najväčšia podobnosť je pri pohľade z boku, kde je aj prelis na karosérií v rovnakom mieste. Naopak najväčší rozdiel je pri pohľade na predné svetlomety a masku. Vďaka minimálnym zmenám mali byť náklady na výrobu Seatu mimoriadne nízke. No vo výsledku to až taká výhra nebola, aj preto je dnes veľmi vzácne stretnúť Exeo. A ak ho aj stretnete, tak ho ľahko prehliadnete s tým, že ide o Audi A4.
Kabína je kópiou A4 B7 Kabrio, aj preto pôsobí solídnym a prémiovým dojmom. Avšak niektoré materiály sú z lacnejšieho a tvrdého materiálu, ktorý dobové Audi nepoužívalo. Kabíne sa dá z pohľadu šoféra vyčítať len málo čo. Napríklad šoféra tlačí do kolena široký stredový tunel, ktorý je navyše z tvrdého plastu. Šťastní nebudú ani vyšší cestujúci na zadných sedačkách. Vzadu je na danú triedu pomerne málo miesta pre nohy. Pre troch pasažierov je vzadu na šírku tiež poriadne málo miesta. Všetkých na palube však poteší celkom slušné odhlučnenie.
Seat Exeo bol vo výrobe v rokoch 2009 – 2013. Napriek krátkemu životnému cyklu prišiel drobný facelift v roku 2012, priniesol nové svetlomety, disky kolies a miernu zmenu interiéru.
Staršie korene sa Exea sa prejavili v nárazových testoch EuroNCAP. Seat získal len štyri hviezdy z piatich, čo je na danú dobu a kategóriu slabší výsledok.
Rozmery sedanu sú 4661 mm na dĺžku, 1772 mm na šírku a 1430 mm na výšku. Rázvor má 2642 mm. Verzia kombi s označením ST má dĺžku 4666 mm, šírku 1772 mm a výšku 1454 mm. Hmotnosť začína od 1505 kg.
Sedan má objem kufra 460 litrov. Praktickejšie kombi podpriemerných 442 litrov, po sklopení 1352 litrov.
Je to niečo viac ako len prerobené Audi A4? Nie, nie je. Isté miesta však ukazujú snahu skresať náklady. Ide napríklad o lacnejšie materiály v kabíne a absenciu pohonu quattro.
Jazdné vlastnosti
Podvozok pôsobí mimoriadne vydarene až po moment, kým nepríde prudšia zákruta. Rovnako ako v Audi B6 a B7. Motor je tu totiž uložený pozdĺžne a leží pred prednou nápravou. Športové auto to jednoducho nie je. A v zákrutách sa nechce rovnať BMW a ani Mercedesu. Diaľničná jazda však Exeu pristane. Auto je stabilné aj vo vysokých rýchlostiach. Na dlhé cesty je ako stvorené.
Komfort jazdy je pri štandardnom podvozku celkom slušný. Športový podvozok Sport síce dokáže o niečo lepšie zatáčať, ale na naše rozbité cesty naozaj nie je vhodný. Vo výsledku na väčších nerovnostiach len odskakuje.
Vpredu aj vzadu nájdeme viacprvkové zavesenie. Motor posiela výkon len na predné kolesá. Pohon quattro z Audi tu nehľadajte.
Riadenie je presné, avšak vo vysokých rýchlostiach preposilované. Na bežnú jazdu je to OK. Radenie patrí k tým najlepším. Dráhy sú presne vymedzené a radiaca páka je príjemne krátka.
Exeo má palubnú dosku z Audi A4 B7 Kabriolet.
Motory
Základom je motor 1,6 MPI s výkonom 75 kW (101 koní) a 148 Nm. Dynamikou stačí len pokojnejším vodičom aj napriek použitiu 6-st. manuálne prevodovky. Lepšou voľbou je konštrukčne starý turbomotor 1,8 T s výkonom 110 kW (150 koní) a 220 Nm. Jeho spotreba je v rozmedzí 8 – 10 litrov. Tiež poteší slušnou spoľahlivosťou.
So spoľahlivosťou je na tom horšie novší agregát 1,8 TFSI. Ten ponúka 88 kW (120 koní) a 230 Nm alebo 118 kW (160 koní) a 250 Nm. Tu nie je výnimkou vyššia spotreba oleja. Ešte horšie na tom môže byť 2,0 TFSI, ktorý dokáže zožrať aj liter oleja na 1000 km. Motory TFSI trápili aj problémy s reťazovým rozvodom. Dvojliter mal výkon 147 kW (200 koní) a 155 kW (211 koní). Slabšia verzia je z radu EA113 a nemá problémový reťazový rozvod. Spotreba je okolo 8 – 11 litrov.
Našťastie medzi naftovými motormi nenájdeme 2,0 TDI PD, ale len modernejšiu a spoľahlivejšiu verziu so vstrekovaním common-rail. Tá prišla v troch výkonových verziách 88 kW (120 koní), 105 kW (143 koní) a 125 kW (170 koní).
Najspoľahlivejšie sú benzínové motory 1,6 MPI a 1,8 T. Aj tie občas trpia na problémy s lambda sondou. Väčší motor má problém s usadzovaním nečistôt v motore. Olej preto meňte častejšie (cca každých 10 000 km), pre dlhší život motora sa oplatí raz za 150 000 km vyčistiť sací kôš olejového čerpadla.
Naftové motory majú tradičné problémy s EGR ventilom, vstrekovačmi, DPF filtrom a dvojhmotným zotrvačníkom. Spolu s rozvodmi sa odporúča výmena vodnej pumpy a šesťhranného hriadeľa olejového čerpadla.
Motor je uložený pozdĺžne pred prednou nápravou. Výsledkom je nedotáčavá tendencia. Do prudších zákrut musíte Exeo doslova nútiť.
Spoľahlivosť
Exeo používa väčšinou odskúšanú techniku Audi A4 B7. Seat zdieľa so svojim predchodcom cca 70 % dielov. Za tú dobu Audi odhalilo rôzne problémy, spoľahlivosť je preto pri Exeu na veľmi slušnej úrovni.
Občas sa objaví porucha elektroniky, väčšinou sa objavujú problémy so zamykaním, sťahovaním okien, svetlometmi, spätnými zrkadlami alebo klimatizáciou.
Bežný podvozok vydrží aj na našich cestách cca 250 000 km. Skôr sa ozývajú bežne len ložiská kolies. Karoséria odoláva hrdzi pomerne dobre.
Manuálna prevodovka je celkom spoľahlivá. Radšej sa ale vyhnite variátorovej prevodovke (CVT) s označením Multitronic. Poruchami vie potrápiť už pri nájazde 100 000 – 150 000 km.
Kúpiť/nekúpiť?
Seat Exeo je španielskou A4. Pokiaľ nepotrebujete prémiový imidž, tak môže dávať zmysel. Za rovnakú sumu totiž dokážete kúpiť zachovalejšie Exeo ako Audi. Bohužiaľ, Seat nedostal pohon quattro. Dobrou voľbou je motor 1,8 T, ktorý prináša slušnú spoľahlivosť, avšak musíte mu venovať trochu dôslednejšiu údržbu. Jazdené Exeo zoženiete už od 7000 eur.
TopSpeed.sk verdikt: Jazdený Seat Exeo odporúčame s malými výhradami.