Chcete malý avšak stále plnohodnotný automobil s koncernovou technikou? Máte na výber z troch zástupcov. VW Polo, Škodu Fabiu a Seat Ibiza. Všetky sú podobné, no určite nie rovnaké. 

Písal sa rok 2008, keď Španieli predstavili svojho zástupcu v triede malých automobilov. Ponúkali trojdverový hatchbach, päťdverový hatchback a vkusné malé kombi označené ako ST. Jednoznačne, z koncernovej trojky VW Polo, Škoda Fabia a Seat Ibiza  bola práve Ibiza najmenej konzervatívna. Napriek tomu ostala na mnohých trhoch nepochopená, a ľudia siahli radšej po tradičnejších alternatívach. 

Dizajn 

Dizajn, ktorý prišiel pred vyše desiatimi rokmi, Španieli posunuli iba o trochu ďalej v prípade novej, piatej, generácie, ktorú predstavili ešte len nedávno. To svedčí o tom, že auto už vtedy pôsobilo moderne a dynamicky. Veď niet divu. Staral sa o to bývalý dizajnér Lamborghini. Z tohto pilotného dizajnu Ibizy mk4 neskôr čerpali aj ďalšie modely automobilky. 

Prvá rozsiahlejšia modernizácia prebehla v r. 2012. Auto dostalo ostrejšie línie. Avšak jedným dychom dodávam, že športová verzia Cupra už nepôsobila tak agresívne, ako jej strašia sestra. Druhá menšia  modernizácia v r. 2015 bola pre exteriér miernejšia. 

Ak chcete podčiarknuť okrem iného aj dizajnové gény temperamentu, siahnite po verziách s prívlastkom FR. Ak ale naozaj chcete ostré vozenie, jednoznačne je tu pre vás verzia Cupra. Tú si určite nepomýlite, a to predovšetkým zozadu, keďže má jeden centrálny výfuk. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

V interiéri prevažujú tvrdé plasty, rovnako ako u všetkej bežnej konkurencie. Ak ste viac nároční, určite vám nebude vyhovovať čalúnenie dverí v oblasti určenej pre lakeť. V niektorých verziách nepríjemne škriabe. Istota obsluhy z pera koncernu VW je aj tu dobrá. Takmer všetko je dobre známe z ostatných modelov VW Group. Spracovanie je tiež fajn, predné sedačky majú príjemné bočné vedenie a vysokú chrbtovú časť. Vpredu sa teda odvezú aj tí ozaj rozmernejší ľudia, avšak potom je pre ostatných priestoru žalostne málo. Pri bežných konfekčných veľkostiach sa vzadu odvezú aj dospelí ľudia, ale úplné terno to určite nebude. 

S príchodom prvej modernizácie sa zmenili detaily. Druhá modernizácia bola silnejšia. Prišiel iný volant, modernejšie budíky, väčší počet mäkčených plastov, či nový infotainment. 

Ak hľadáte auto, ktoré v interiéri pojme veľa drobností na každodenné použitie, s Ibizou si život pred kúpou radšej poriadne vyskúšajte. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Rozmery klasickej a najbežnejšej 5-dverovej verzie sú: 4055 x 1693 x 1420 mm (DxŠxV). Ibiza trpí na maličký kufor. Trojdverová verzia má objem 284 litrov, päťdverová 292 litrov. Po sklopení sedadiel do nich zmestíte takmer 850 litrov. Oveľa lepšie je na tom švihácky kombík ST. Tam zmestíte v základnom usporiadaní 430 litrov, po sklopení sedadiel 1164 litrov. Do palivovej nádrže zmestíte 45 litrov. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Motory 

Zorientovať sa v palete motorov nebude ľahké. Model žil aktívne takmer 10 rokov, takže pod jeho kapotou sa vystriedalo viacero koncernových agregátov. Preto si poriadne preverte, čo vlastne kupujete. 

Spočiatku výroby boli pod kapotou motory trojvalcové motory 1,2 HTP (priemerne konzumuje 6,9 litra), 1,4 16v (priemerná spotreba 7,1 litra) a 1,6 MPI (priemerne 7,2 litra). Všetko čisto atmosférické verzie bez prepĺňania. Atmosférická bola aj základná trojvalcová 1,0 MPI, ktorá prišla podstatne neskôr (cca 6,1 litra benzínu na 100 km).

Seat nezaháľal a bezprostredne po príchode vtedajšej novinky predstavil 1,4 TSI TwinCharger (Cupra) s výkonom 132 kW (180 k) a spotrebou pod 8 litrov. O trochu neskôr predstavili škrtený motor ako FR so 110 kW (150 k) so spotrebou 7 litrov. Postupne ich doplnili motory 1,2 TSI v rôznych výkonových verziách so spotrebou zhruba 6,5 litra benzínu. Pred koncom výroby na niektoré trhy ponúkali aj kusy s motorom 1,4 TSI ACT (110 kW / 150 k), ktorý disponoval funkciou vypínania valcov. Nakoniec dodám, že tesne pred koncom výroby štvorvalcové 1,2 TSI boli nahradené trojvalcovými 1,0 TSI so spotrebou zhruba 6,1 litra. Objemovo najväčšia bola 1,8 TSI vo verzii Cupra po modernizácii (cca 8 litrov na 100 km)

Model

Objem (cm3)

Výkon (kW/k)

Krútiaci moment (Nm)

Max. rýchlosť (km/h)

Zrýchlenie (s)

Rok výroby od:

1.0 MPi

999

55/75

95

172

14,3

05/2015

1.0 TSI

999

70/95

160

187

10,4

05/2015

1.0 TSI

999

81/110

200

197

9,2

05/2015

1.2 (HTP)

1198

44/60

108

155

15,9

07/2009

1.2 (HTP)

1198

51/69

112

163

15,0

03/2008

1.2 TSI

1197

63/85

160

180

11,3

08/2012

1.2 TSI

1197

66/90

160

184

10,7

05/2015

1.2 TSI

1197

77/105

175

190

9,7

09/2010

1,2 TSI

1197

81/110

175

197

9,1

05/2015

1.4 16V

1390

63/85

132

177

12,2

03/2008

1.4 TSI

1395

103/140

250

210

7,8

10/2013

1.4 TSI (FR)

1390

110/150

220

212

7,8

06/2009

1.4 TSI (Cupra)

1390

132/180

250

228

6,9

od 2008

1.8 TSI (Cupra od r.2015 )

1798 

141/192

320

235

6,7

05/2015

1.6 MPi

1598

77/105

153

189

10,4

05/2008

Hotové rošády robili aj s naftovými motormi. Na začiatku ponúkali pohonné jednotky s objemom 1,4 TDI s tromi valcami a 5-litrovou spotrebou a klasickú štvorvalcovú 1,9 TDI so spotrebou do 5,5 litra, či dokonca 2,0 TDI (FR), ktorá žerie zhruba 6 litrov. V lete 2010 pribudla jednotka 1,2 TDI (4,8 litra). Tie najväčšie pohonné jednotky z ponuky časom vypadli, resp. boli postupné nahradené motormi 1,6 TDI (spotreba 5,3 litra), ktoré ku koncu výroby nahradili síce modernejšie, ale stále už iba trojvalcové 1,4 TDI so spotrebou 5,2 litra. 

Model

Objem (cm3)

Výkon (kW/k)

Krútiaci moment (Nm)

Max. rýchlosť (km/h)

Zrýchlenie (s)

Rok výroby od: 

1.2 TDI CR

1199

55/75

180

173

13,1

05/2010

1.4 TDI

1422

55/75

210

173

13,0

05/2015

1.4 TDI

1422

59/80

195

177

12,7

07/2008 - 06/2010

1.4 TDI

1422

66/90

230

182

10,9

05/2015

1.4 TDI

1422

77/105

230

192

9,9

05/2015

1.6 TDI CR

1598

66/90

230

178

11,8

05/2009

1.6 TDI CR

1598

77/105

250

188

10,5

05/2009

1.9 TDI

1896

66/90

210

176

12,0

07/2008 - 06/2010

1.9 TDI

1896

77/105

240

185

10,6

03/2008 - 06/2010

2.0 TDI CR (FR)

1968

105/143

320

210

8,2

01/2010

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Jazda a jazdné vlastnosti

Vpredu McPherson, vzadu torzná náprava, dobré jazdné vlastnosti pri dynamickej jazde, horšie pri nerovnostiach, kedy sa prenášajú rázy do interiéru karosérie, navyše zadná náprava celkom rada odskočí. Ak bol prvý majiteľ ochotný si priplatiť, mohol mať aj adaptívny podvozok. 

Kusy pred modernizáciou sa vyznačujú slabším odhlučnením. V kusoch po modernizácii to je lepšie, ale pri bežných diaľničných rýchlostiach je to aj tak slabé. Pri kusoch s motorom TDI si akustický hluk v kabíne tiež isto všimnete. Volant prenáša na riadenie pomery strmo, pedále sú citlivé a mäkké, ale na také autíčko, ktoré behá po meste, je to odladené veľmi dobre.

Pozíciu za volantom si nájdu rôzne postavy vďaka rôznym možnostiam nastavenia sedadla a volantu. Z auta je celkom dobrý výhľad, akurát smerom dozadu a šikmo dozadu máme výhrady. Trochu horšie to je aj šikmo vpred vďaka masívnejším stĺpikom. 

Značné výhrady máme aj k základným svetlometom. Stretávacie pracujú dobre, diaľkové si lepšiu známku ako 3- asi nezaslúžia. Ak jazdíte v tme, určite si priplaťte. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Spoľahlivosť 

Klasické benzínové motory bez priameho vstrekovania a motory 1,9 TDI až na niektoré drobnosti sú celkom spoľahlivé. S novšími konštrukciami motorov to je horšie. TSI majú problémy, ktoré sa dotýkajú každého modelu v danom období. Povedzme 1,4ku trápi s pohonom rozvodov motora reťazou trápi reťaz. Nadmerne vyťahaná reťaz môže spôsobiť preskočenie rozvodu, čo vedie k fatálnej poruche motora. Rovnako TSI tej doby trápi karbonizácia, čo môže spôsobiť slabý výkon motora a nervóznu právu. Pri menšej 1,2ke TSI s k tomu prirátajte aj tesnenie pod hlavou.
1,6 TDI je citlivé na kvalitu nafty. Ak šetríte, rátajte s problémami vstrekovačov. Odporúča sa častejšia výmena palivového filtra. Občas povie zbohom tesnenie pod hlavou, poprípade tiež horšia práca pri vyšších teplotách. Tiež si rád potiahne olej. K dieslovým motorom, ktoré jazdia krátke trasy si prirátajte DPF filter. Nesmieme zabudnúť ani na turbo. 
Podvozok nemá žiadne atypické problémy. Skôr sú to veci priamo súvisiace s prevádzkou. Čo sa týka karosérie, nečakajte dokonalé spasovanie komponentov. Celkom bežné je aj rosenie svetlometov. V interiéri sa po čase takmer určite ozve škrípanie. 

Klasické benzínové motory bez priameho vstrekovania a motory 1,9 TDI až na niektoré drobnosti sú celkom spoľahlivé. Pri jednoduchých benzínových motoroch sa občas povenujte škrtiacej klapke. Určite sa vám motor odvďačí. S novšími konštrukciami motorov to je horšie. Prvé TSI majú problémy, ktoré sa dotýkajú každého modelu v danom období. Povedzme 1,4ku trápia rozvody. Nadmerne vyťahaná reťaz (od r.2011 iný dodávateľ) môže spôsobiť preskočenie rozvodu, čo vedie k fatálnej poruche motora. Rovnako TSI tej doby trápi karbonizácia, čo môže spôsobiť slabý výkon motora a nervóznu prácu. Nesmieme zabudnúť ani na veľký apetít po motorovom oleji. Pri menšej 1,2ke TSI s k tomu prirátajte aj tesnenie pod hlavou. 1,2 TSI chybný regulátor prietoku plniaceho tlaku

1,4 TSI TwinCharger v Cupre. Problémy s riadiacou elektronikou spínajúcou elektromagnetickú spojku. Problémy s prepálením piestov či poškodením piestnych krúžkov. Pri všetkých benzínových motoroch nepodceňujte výmenu sviečok. Predĺžite tým životnosť cievok. 

1,6 TDI je citlivé na kvalitu nafty. Ak šetríte, rátajte s problémami vstrekovačov. Odporúča sa častejšia výmena palivového filtra. Občas povie zbohom tesnenie pod hlavou, poprípade tiež horšia práca pri vyšších teplotách. Tiež si rád potiahne olej. K dieselovým motorom, ktoré jazdia krátke trasy, si prirátajte DPF filter. Nesmieme zabudnúť ani na turbo. Tiež celkom bežné sú problémy s EGR. Pozor aj na tečúce vodné pumpy. 
 
DSG sa radšej vyhnite. Najmä tým z prvých ročníkov. Majú problémy s mechatronikou a zotrvačníkom. Na manuálnych prevodovkách pri vyšších rýchlostiach odchádzajú synchróny v súkoliach.
 
Podvozok nemá žiadne atypické problémy. Skôr sú to veci priamo súvisiace s prevádzkou. Čo sa týka karosérie, nečakajte dokonalé spasovanie komponentov. Celkom bežné je aj rosenie svetlometov. V interiéri sa po čase takmer určite ozve škrípanie.  Elektrické veci – nefunkčné sklápanie zrkadiel, centrál, elektrické okná.
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Hodnotenie Autoporadca.sk

Autor: Daniel Miklóši

Seat Ibiza je priamym konkurentom a technicky veľmi podobným autom ako koncernový brat VW Polo a sestra Fabia. Jeho štvrtá generácia sa ponúkala v karosárskej verzii hatchback, s možnosťou troch alebo piatich dverí a nechýbalo ani praktické kombi. Paleta motorov je naozaj bohatá, od skromného atmosférického benzínového trojvalca 1,2 MPI (známe htp z Fabie) až po 1,4 TSI Twincharger prepĺňaný turbom aj kompresorom určený pre vrcholnú verziu Cupra. K dispozícii bolo spolu 10 benzínových motorov rôzneho objemu a výkonu a 8 rôzne výkonných dieselov od trojvalcov 1,2 TDI až po 2,0 TDI, ktorý robil z malej Ibizy naozaj svižné auto. V ponuke bol aj starý klasik 1,9 TDI s prípravou zmesi pumpa-tryska. Ostatné diesely už boli so systémom Common rail. V ponuke bola aj verzia 1,6 MPI s fabricky montovaným LPG. Z takto širokej ponuky motorov si už musí vybrať naozaj každý. K tomu bola možnosť navoliť si dvojspojkový automat DSG alebo manuál. Výhodou Ibizy oproti Fabii je novšia podvozková platforma, lepšie jazdné vlastnosti a atraktívnejšia karoséria. Polo je auto s vyššou cenou, lepšími materiálmi v interiéri a možnosťou bohatšej výbavy. 


Klady vozidla

  • v rámci triedy dobré jazdné vlastnosti, dostatočne priestranný interiér, dobrá odozva v riadení;
  • veľmi obsiahla ponuka motorov, možnosť kombinovať s automatickou prevodovkou;
  • z hľadiska prevádzkových a servisných nákladov, akustického prejavu a spoľahlivosti považujem za najlepšiu voľbu z benzínov atmosféricky plnenú klasiku 1,4 MPI s rozvodom poháňaným remeňom;
  • pre záujemcov o naftovú pohonnú jednotku by som odporúčal jednoznačne štvorvalec 1,6 TDI – kultúra chodu a dynamika je lepšia ako u trojvalcov 1,4 TDI a 1,2 TDI, ale spotrebou sa zásadne nelíši;
  • ak chcete dynamiku, pohľadajte radšej naftový 2,0 TDI ako benzínový 1,4 TSI Twincharger. Tento motor je technicky mimoriadne komplikovaný a rozhodne nepatril k bezstarostným držiakom;
  • dostupný servis, náhradné diely, známa technika, prijateľné ceny jazdeniek

Zápory vozidla

  • najväčším problémom bol jednoznačne motor 1,2 TSI najmä do polovice roku 2011, avšak ani následné zvolávacie akcie problémy s rozvodmi poháňanými reťazou definitívne nevyriešili;
  • do roku 2012 sa vyskytovala pomerne často aj závada regulátoru plniaceho tlaku turbodúchadla. V tomto prípade sa menili celé turbá, čo v prípade opravy po záruke nebolo práve lacné;
  • pozor tiež na zvýšenú spotrebu motorového oleja 1,2 TSI, po kúpe sledujte hladinu priebežne;
  • na reťazový rozvod pozor aj u 1,2 MPI, možné problémy stretávajú aj 1,4 TSI Twincharger;
  • vyhnite sa nákupu motora 1,9 TDI v kombinácii s filtrom pevných častíc DPF. Táto dvojica spolu nikdy dobre nefungovala. V ponuke boli aj verzie bez DPF;
  • najhorším dieselovým variantom je rozhodne trojvalcový 1,4 TDI, ktorý svojim akustickým prejavom, vibráciami a malým rozsahom pracovného pásma znechutí po pár km aj skalného priaznivca nafty.

Hodnotenie Autoporadcom 7/10

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Kúpiť / nekúpiť

Seat Ibiza je auto určené pre emotívne zmýšľajúcich, možno lepšie povedané cítiacich mladých ľudí. Za relatívne málo peňazí môžu dostať auto, ktoré dobre vyzerá, je celkom komfortné a ponúka širokú paletu motorov. Za hlavné negatíva môžeme označiť stiesnený interiér s malým kufrom, priemernú kvalitu spracovania a nie vysokú spoľahlivosť niektorých pohonných jednotiek. Celkovo si auto od nás zaslúži 6 bodov. Vzťah cena/protihodnota je rovnaký, čiže 6 bodov. Cenovky sa aktuálne pohybujú od zhruba 3000 eur, za prakticky nové modely s označením Cupra zaplatíte do 20 000 eur.