Proporčne ťahá Fabia RS za kratší koniec.
Škoda Fabia druhej generácie bola oficiálne predstavená na ženevskom autosalóne v roku 2007. Do produkcie sa dostala v rovnakom roku, kedy nahradila dosluhujúcu prvú generáciu. Jednotková Fabia taktiež ponúkala možnosť voľby modelu RS. V tomto prípade išlo o naftový pohon, ktorý zabezpečoval starý známy 1,9 TDI PD s výkonom 96 kW (130 k) a 310 Nm.
Nová Fabia mala ťažkú úlohu. Musela nadviazať na úspech svojej predchodkyne. Minimálne zo začiatku jej to vôbec neuľahčoval jej nevyvážený dizajn. Mnohí frfľali, že je dlhá, úzka a vysoká. Je to pravda. Napriek tomu však aj táto škodovka prerazila do srdca bežného slovenského motoristu a dnes je na našich cestách stálicou.
Označenie RS v spojení s druhou generáciou prišlo až v roku 2010 vo verzii hatchback aj kombi. V škodovke sa poučili a v druhej generácii hot hatchu pod kapotu netlačili ťažký naftový agregát. Namiesto neho dostal angažmán dnes už takmer tiež legendárny 1,4 litrový kompresorom a turbom prepĺňaný motor TSI.
Bohužiaľ (alebo našťastie?), táto generácia Fabie RS bude tou poslednou. Vozidlo sa jednoducho nepredáva dobre a výrobca už neplánuje do tohto projektu nalievať ďalšie finančné prostriedky. Chápem jednu aj druhú stranu. Zákazníci majú evidentne dôvod, prečo si novú Fabiu RS nechcú kúpiť.
Nárazové testy EuroNCAP Fabia absolvovala v roku 2010. V tom čase dokázala chodcov ochrániť len na dve hviezdičky, detskú posádku na 3 a dospelých na 4 hviezdičky z piatich.
Najlepšie hodnotenie Fabia dostala za ochranu dospelej posádky.
Dizajn
Ako som už načrtol, dizajn druhej Fabie nesadol každému. Auto je skutočne úzke a nezvyčajne vysoké. Tento nepomer je ešte viac viditeľný v prípade kombi. ErEsa s tým nemohla nič urobiť a jednoducho tento neduh dostala do vienka tiež. Príslušnosť k špičke môžu prezrádzať 17 palcové zliatinové kolesá GIGARO. Pre túto Fabiu sa stala typická jasná zelená farba. Môžete ju však stretnúť aj v žltej, jasnej modrej, čiernej alebo iných farbách. O športových ambíciách napovedajú aj dvojitá koncovka výfuku alebo nárazníky. Znalý človek si určite všimne aj označenie, ktoré je na dverách batožinového priestoru a prednej mriežke chladiča.
Vo vnútri je už jasné, že nesedíte len tak v hocijakej Fabii vo verzii „social edition“. Výrobca ju naplnil tým najlepším čo na skladoch mal. Športové sedačky s logom sú skvelé. Neodporúčam ich však na dlhšie cesty. Na tie sa však môže hodiť tempomat. Na palube vás okrem toho vítajú tkané koberce, klimatizácia climatronic, rádio SWING a trojramenný kožený volant s ovládaním rádia. Niektoré prvky však Škoda doslova odflákla. Labilné plastové vnútorné kľučky som sa bál aj chytiť.
Napriek všetkým vylepšeniam je Fabia RS pre bežného človeka len jedno z tisícov ďalších nevýrazných áut. Na jednej strane to môže byť dobré, na druhej aj nie. Susedia za ňou po nociach slintať nebudú.
Fabia II je úzka a vysoká. Pre model RS je to rozhodne nevýhoda.
Napriek tomu, že dizajn sa mnohým ľuďom nepáči, verejnosť ho časom rozdýchala a Fabiu druhej generácie prijala.
Spomínaná kľučka dverí pôsobí až príliš labilne.
Jazda a jazdné vlastnosti
Po nasadnutí do extra rýchlej Fabie som si síce chvíľu polohu hľadal, no nakoniec som ju predsa len našiel. Prvým ani nie prekvapením, ale neblahým poznatkom je fakt, že v športových sedadlách sedíte ako u doktora v ordinácii. Vysoký posed je opäť spôsobený samotnou konštrukciou auta. Druhým nie práve športovým pocitom je veľký priestor nad hlavou. Najprv som si pripadal ako v malom MPV, neskôr som si na to zvykol.
Škoda vybavila Fabiu športovým podvozkom s asistenčnými systémami ESP, ABS, ASR alebo XDS. Pri prejazde zákrut elektronika obmedzuje krútiaci moment na vnútornom prednom kolese, ktorý posiela na vonkajšie. Vďaka tomu sa zákruta dá prejsť rýchlejšie a hranica nedotáčavého šmyku sa posúva.
V zákrutách a na zvlnenej ceste je Fabia dobrá, ba priam až veľmi dobrá. Zakrútenú cestu dokáže hltať bez väčších problémov. Podvozok je naladený akurát. Škoda svojim zákazníkom nedopriala ani príliš tvrdú, ani mäkkú jazdu.
Problém však nastáva pri jazde rovno. Opäť narážame na problém, ktorý vznikol už v samotnej podstate. Automobilka vozidlo postavila na platformu PQ 24. Auto je jednoducho príliš úzke. V priamke je nepokojné a jazdu treba neustále mierne korigovať volantom. Pri krátkych jazdách sa to dá zniesť, no pri dlhých diaľničných presunoch je to únavné. Radosť z jazdy nepridá ani riadenie s vysokým účinkom posilňovača, ktoré je navyše nekomunikatívne. So športovou jazdou to nemá nič spoločné.
Napriek tomu môžete s touto Fabiou za volantom zažiť zaujímavé chvíle. Mnoho ľudí (najmä pilotov všemocných turbodieselov a SUV) jednoducho bezvládne a nepochopí, že ich predbehla Fabia. Rovnako sa im nedarí spracovať informáciu, že napriek všemožnej snahe pri výjazde zo zákruty hore horským prechodom sa Fabia s ľahkosťou pierka vzďaľuje. Rovnako tak sa často nevidí, keď si ľudové auto vykračuje diaľnicou rýchlosťou vyššou ako 200 km/h.
7 stupňový automat občas potrebuje usmernenie. Aj na to dobre poslúžia pádla pod volantom.
Je dôležité, že jazda dokáže vyčariť úsmev. K špičke však Fabia nepatrí.
Kľukatá cesta je pre Fabiu RS fajn. Dlhá cesta už veľmi nie, najmä pre posádku.
Motor a prevodovka
Ako som už spomenul, Fabia RS je dopredu (a aj dozadu) hnaná 1,4 litrovým štvorvalcom s kompresorom aj turbom, ktorý nesie označenie TSI. Tento motor si už veľa vytrpel a mnohých vytrápil najmä kvôli svojim problémom s bezúdržbovou rozvodovou reťazou, ktorá často nie je bezúdržbová.
Kombinácia turba a kompresora je pomerne vydarená. V nízkych otáčkach sa k slovu dostáva kompresor, ktorý motor dopuje až do 2400 otáčok. Následne sa do práce púšťa turbo a ručička otáčkometra s radosťou mieri k červeným číslam.
Výrobca motor naladil na 132 kW (180 k) pri 6200 otáčkach a 250 Nm pri 2000 až 4500 otáčkach. V tejto konfigurácii Fabia zvládne šprint na 100 km/h za 7,6 sekundy a maximálka leží v oblasti 224, resp. 226 km/h. Výrobca udáva priemernú spotrebu 6,4 l/100 km. Údaj však treba brať s rezervou. Do okolia šiestich litrov som sa dostal len pri veľmi pokojnej jazde mimo mesta. Išlo konkrétne o údaj 6,1 l/100 km. Priemerná kombinovaná prevádzka si vyžiada 7,7 l/100 km. V meste sa pripravte na 9 litrov a viac.
Silnou a zároveň aj slabou stránkou je 7 stupňová dvojspojková prevodovka DSG. Ako plus môžem hodnotiť fakt, že do interiéru priniesla pádla pod volantom. Kto chce, môže sa teda vyblázniť. Na druhej strane, osobne by som v tomto prípade prijal radšej manuál. Automat niekedy radil ako sa mu chcelo. Občas úplne zbytočne podradil a tým zvyšoval spotrebu. Rovnako v prípade potreby plného výkonu cez kickdown som doslova pár desatín sekundy (možno aj celú sekundu) čakal, kým našiel tú správnu rýchlosť.
Brzdy sú okey. Z vonku ich prezrádzali červené strmene. Ich účinok je pomerne ostrý a dobrý. Po miernej nakladačke začnú vädnúť, ale to sa dá očakávať. Na bežné potreby auta sú dostačujúce.
Športový režim je v podstate úplne jednoduchý a týka sa len prevodovky. Po jeho zvolení elektronika drží motor vo vyšších otáčkach. To je všetko.
Škoda nevybavila Fabiu RS žiadnym iným motorom. Áno, obyčajná Fabia bola a je v ponuke s niekoľkými agregátmi. Na TopSpeede sa im však nebudeme podrobne venovať. Značke HTP už pozornosť venovali. :)
Výkon motora je veľmi dobrý. S Fabiou dokáže pekne zamávať.
Spoľahlivosť a najčastejšie poruchy
Najpodstatnejšou časťou tohto auta je motor, ktorý však bohužiaľ má svoje nedostatky. Hlavným problémom je vyťahaná rozvodová reťaz a jej preskočenie. Nepríjemnosť spoznáte tak, že vozidlo za studena ťažko a najmä hlučne štartuje. TSI motory prenasledujú aj problémy s tiahlami obtokovej klapky turba, nefunkčné škrtiace klapky a elektronická regulácia obtoku turbodúchadla. S väčším počtom najazdených kilometrov môže odísť lambda sonda alebo katalyzátor.
Motor TSI má často problém aj so zvýšenou spotrebou oleja, ktorá sa v extrémnych prípadoch môže skončiť výmenou motora. Majiteľov nepoteší ani unikajúca chladiaca kvapalina cez predraté trubky klimatizácie.
RS je vybavená LED denným svietením, takže v tomto prípade do istej miery odpadávajú časté problémy s praskajúcimi halogénovými žiarovkami. Z elektrických porúch môžu túto škodovku postihnúť nefunkčné ovládanie elektrických okien alebo nefunkčný parkovací asistent.
Fabiu rovnako môžu potrápiť aj uvoľnené tesnenia okolo dverí. Z hľadiska podvozkových dielov je na tom pomerne dobre. Športový podvozok nesie najazdené kilometre statočne a predvídavo. Ako prvé spravidla vypovedajú službu tyčky stabilizátora. Problém môžu spôsobiť aj silentbloky predného ramena, ktoré sa časom môžu doslova rozpadnúť.
Prehľad najčastejších porúch |
Vyťahaná rozvodová reťaz |
Problémy s tiahlami obtokovej klapky turba |
Nefunkčné škrtiace klapy a elektronická regulácia obtoku turba |
Zvýšená spotreba oleja |
Unikajúca chladiaca kvapalina klimatizácie |
Problémy s elektrickým ovládaním okien a parkovacím asistentom |
Pri väčšom počte najazdených kilometrov môžu prísť problémy s lambda sondou, katalyzátorom, silentblokmi, tyčkami stabilizátora alebo s guľovými čapmi ramien. |
www.motointegrator.sk ponúka náhradné diely za nasledujúce ceny:
Tovar | Premium | Standart |
rozvodová reťaz | 57,24 € | |
elektrický spínač okien | 53,52 € | |
lambda sonda | 97,70 € | 49,20 € |
silentblok predného ramena | 4,31 € | 2,44 € |
tyčka stabilizátora | 25,20 € | 16,70 € |
guľový čap | 34,60 € | 25,10 € |
čap riadenia | 20,80 € | 8,76 € |
predný tlmič | 75,00 € | 49,00 € |
zadný tlmič | 64,90 € | 33,00 € |
brzdový kotúč predný | 68,50 € | 34,00 € |
brzdový kotúč zadný | 31,30 € | 18,60 € |
brzdové platničky predné | 58,70 € | 20,40 € |
brzdové platničky zadné | 43,40 € | 14,30 € |
Interiér zvláda používanie pomerne dobre.
Náhradné diely na Fabiu sú všeobecne ľahko dostupné za rozumnú cenu. Platí to aj pre väčšinu komponentov modelu RS.
Kúpiť/ nekúpiť?
Nová Fabia RS aktuálne stojí 18 567 eur v prípade hatchbacku a 19 067 v prípade kombi. Bohužiaľ, ja by som za Fabiu toľko peňazí jednoducho nebol ochotný dať. Evidentne nie som sám. Zaujímavou alternatívou sú práve jazdené autá, ktoré môžete zohnať aj za cenu okolo 11 tisíc eur. Áno, Fabia RS v sebe skrýva niekoľko kompromisov, no za tú cenu je to veľmi zaujímavá voľba. Najlacnejšie eresy sa aktuálne pohybujú na hodnote 10 tisíc eur. Tie drahšie a mladšie kusy hravo prekračujú métu 14 tisíc eur.
Jazdená Fabia RS často nepochádza z dovozu. Nie je to však pravidlom. Čiastočne je to spôsobené tým, že ide o benzínové auto. Rovnako väčšina z nich má prijateľný počet najazdených kilometrov. Nikto v podstate ani neočakáva, že eresa bude mať po dvoch rokoch 300 tisíc, pretože na to si ju nikto nekúpi.
TopSpeed verdikt pre jazdenú Škodu Fabiu RS druhej generácia: ODPORÚČAME s výhradami