Škoda Octavia je na našich cestách veľmi rozšírená jazdenka. Či už ide o firemné alebo súkromné auto, určite ste sa s nejakým kúskom už stretli. Keďže však najstaršie faceliftované kúsky majú viac ako 5 rokov, prišiel čas sa pozrieť na zúbok aj im.
Kopírovanie od Mercedesu?
Octavia tretej generácie prišla na trh v roku 2012 a ako modernizovaná mala svoju premiéru koncom roka 2016. Azda najmarkantnejší rozdiel je vidieť hneď z diaľky. Rozdelené predné svetlomety má totiž veľmi málo áut, najznámejším v našich končinách bol pred príchodom faceliftu Octavie napríklad Mercedes-Benz triedy E generácie W212 pred modernizáciou.
Berte rovno LED svetlá
Rovnako ako pri ňom, aj táto Octavia má vždy iba 1 svetlomet, rozdelený je kúskom nárazníku. Keď už spomíname svetlá, tak tie s modernizáciou dostali vo vyššej výbave miesto bixenónov plnohodnotné LED. K tým nižším ste si ich mohli kúpiť, odporúčam tak hľadať autá práve s takouto svetelnou technikou. Voči starším bixenónom netrpia na vypaľovanie odrazových plôch a aj autá s 200 tisíc km svietia stále perfektne. I keď im chýba funkcia vyrezávania v diaľkovom režime, určite sú mnohonásobne lepšie, ako sériové halogény.
Pri výbave ešte zostaneme. Ako každá Škoda, aj Octavia 3 po facelifte mala niekoľko stupňov výbavy, od Active, Ambition, Style po Laurin and Klement. Zákazník si mohol dokúpiť rôzne prvky aj k tým slabším verziám, ruka individualizácie tak nebola obmedzená.
V interiéri dominuje jednoduchosť a prehľadnosť, rovnako vnútorný priestor na zadných sedadlách už nie je témou a pohodlne sa vzadu odvezú aj dospelí pasažieri. Základný rádioprijímač Swing sa vyskytuje málokedy, skôr narazíte na väčšie Bolero s dotykovým displejom či navigácie Amundsen a Columbus. K dispozícii bol aj vyhrievaný volant či vyhrievané zadné sedadlá, rôzne akčné balíčky a tak v tom množstve ponúkaných áut nie je problém vybrať takú verziu, ktorá vám bude vyhovovať.
Podvozok
V oblasti podvozku tu voči verzii pred modernizáciou nie sú zmeny. Vpredu je jednoduchý McPherson s vymeniteľným čapom. Po približne 150 tisíc km už býva problém aj so zadným silentblokom a tak je lepšie vymeniť rovno celé rameno. Poznáte to aj podľa rôznych vŕzgajúcich zvukov. Vzadu pri verziách do 110 kW (150 k) vrátane máte jednoduchú torznú priečku, vyššie už je to viacprvkové zavesenie (rovnako aj v prípade štvorkoliek).
Motorizácie
Paleta motorov bola skutočne obsiahla a vybral si azda každý. Základom bol litrový trojvalec TSI, chvíľku mu asistoval štvorvalec 1.2 TSI a 1.4 TSI. V roku 2017 väčšiu 1,4ku nahradil nový koncernový 1.5 TSI generácie EA211 evo. Komu ani toto nestačilo, mohol siahnuť po 1.8 TSI aj vo verzii 4x4, ktorý od roku 2018 vymenil nový 2.0 TSI. Ten poznáme v koncernových autách dodnes.
1.0 TSI | 1.2 TSI | 1.4 TSI | 1.4 TSI GTEC | 1.5 TSI | 1.5 TSI GTEC | 1.8 TSI | 2.0 TSI | 2.0 TSI RS | 2.0 TSI RS | |
Počet valcov/ventilov | 3/12 | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Zdvihový objem (cm3) | 999 | 1 197 | 1 395 | 1 395 | 1 498 | 1 498 | 1 798 | 1 798 | 1 984 | 1 984 |
Maximálny výkon kW (k) | 85 (115) | 63 (86) | 110 (150) | 81 (110) | 110 (150) | 96 (130) | 132 (180) | 140 (190) | 169 (230) | 180 (245) |
Krútiaci moment (Nm) | 200 | 160 | 250 | 200 | 250 | 200 | 250 280 (4x4) |
320 | 350 | 370 |
Prevodovka | M6/A7 | M5 | M6/A7 | M6/A7 | M6/A7 | A7 | M6/A7 A6 (4x4) |
A7 | M6/A6 | M6/A7 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,9-10,3 | 12 | 8,4-8,6 | 11 | 8,2-8,4 | 10 | 7,3-7,5 | 6,7-7,4 | 6,7-7 | 6,6-6,7 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 198-205 | 178-181 | 212-215 | 193-195 | 214-223 | 202 | 227-231 | 226-236 | 245-250 | 246-250 |
Dieselové motory
Vznetové verzie boli 2 a to 1.6 TDI a 2.0 TDI. Menší bol k dispozícii s 2 výkonovými verziami, vyššie stál 2.0 TDI taktiež s dvomi výkonovými úrovňami 110 kW (150 k) a 135 kW (184 k).
1.6 TDI | 1.6 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI | |
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1 598 | 1 598 | 1 968 | 1 968 |
Maximálny výkon kW (k) | 66 (90) | 85 (115) | 110 (150) | 135 (184) |
Krútiaci moment (Nm) | 230 | 250 | 320/340 | 380 |
Prevodovka | M5 | M5/A7 | M6/A6/A7 | M6/A6/A7 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 12,2-12,3 | 10,1-10,5 | 8,5-9,1 | 7,1-8 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 183-186 | 198-205 | 208-218 | 215-232 |
Spoľahlivosť
Octavia tretej generácie po modernizácii zatiaľ neprodukuje fatálne vady, ktoré by boli jednoznačné pre všetky modely. Výrobca voči dvojkovej generácii zlepšil antikoróznu ochranu, to sa však nedá povedať o podvozkových dieloch, ktoré už na pár ročných kúskoch majú výraznú oranžovú farbu.
Ak niekomu vŕzga predná náprava, môže za to zadný silentblok a odporúča sa vymeniť rovno celé rameno s čapom. Problémom sú verzie s DSG prevodovkami, kde treba kvôli demontáži ramena zvesiť nápravnicu, treba ísť na geometriu a ak má auto aj adaptívny tempomat s radarom, treba ho nakalibrovať. Táto operácia môže celkovo vyjsť niekoľko stoviek eur a málokto to pred predajom spraví.
Majitelia sa často sťažovali na buchotajúce zadné tlmiče, tie však stále fungovali dobre a nie všetkým ich vymenili na záruku. Octavia je síce mäkká, ale vodičom sa zdá byť tvrdá. To je dané naladením tlmičov, ktoré pri prejazde dovolia spadnúť koleso výrazne do jamy a následne sa rýchlo vrátia až na dorazy. To je ten náraz, ktorý je cítiť a o to výraznejšie pri ťažkých verziách s pohonom len prednej nápravy.
Litrového trojvalca sa nemusíte báť
Najmenší litrový zážihový trojvalec sa môže zdať ako podmotorizovaný, ale nie je tomu tak. Kto nejazdí stále so zaťaženým autom a výlučne diaľnice, bude preňho naopak vhodným a ponúkne perfektnú spotrebu s dobrou ovládateľnosťou. Prvé 2 roky boli k dispozícii aj 1.2 a 1.4 TSI, ktoré však nemajú s predchodcami s reťazou a vpredu orientovaným turbom nič spoločné. Sú spoľahlivé a jazdia tiež za príjemnú spotrebu.
Pozor na prevodovky DQ200
Ani nový štvorvalec 1.5 TSI nemá zatiaľ výrazné problémy a prvotné verzie so skákajúcim voľnobehom po studenom štarte koncern čiastočne vyriešil úpravou softwaru. Je pravdou dodať, že nie každému to pomohlo. S funkciou vypínania 2 vnútorných valcov nie sú problémy, jej prínos je však veľmi diskutabilný. O väčších 1.8 či 2.0 TSI je škoda písať či hovoriť, je ich ako šafránu a dynamicky je s nimi Octavia až skutočne nečakane svižná. Pozor pri malých motoroch na DSG prevodovku DQ200 so suchými spojkami, tej sa radšej vyhnite. Už po 100 tisíc km môže prísť k nutnej výmene spojkovej časti, čo nie je vôbec lacný úkon.
Odporúčanou verziou je 2.0 TDI s manuálom alebo DSG
Vznetový motor 1.6 TDI mal chybu v tom, že ho kombinovali len s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. Kto zvolí 7-stupňové malé DSG DQ200, nebude na tom o nič lepšie. Jednoznačne lepšou verziou je 2.0 TDI a to v oboch výkonových verziách. Už majú 6-stupňové manuálne prevodovky, robustné 6-stupňové DSG s mokrými spojkami DQ250 alebo 7-stupňové DQ381. Tieto veľké DSG majú aj štvorkolky 1.8 a 2.0 TSI. Nezabúdajte meniť olej každých 60 tisíc pri DQ250 alebo 120 tisíc km pri DQ381.
Pri dvojlitrovom TDI a verziách 1.8 TSI a 2.0 TSI so 4x4 sa nemusíte bát ani prevoodvky DSG.
Pri kúpe TDI pozerajte aj na vyrovnávaciu nádobku vodu
Pozor si dajte pri pohľade na chladiacu kvapalinu, musí byť priezračnej fialovej farby. Ak je v nej zákal, ide o problém s prehriatím kvapaliny v medzichladiči stlačeného vzduchu, ktorý je typu vzduch/voda a môže byť upchatý tiež radiátor kúrenia. Je s tým veľa práce a od takého auta radšej ruky preč. Od septembra 2018 majú všetky dieselové motory AdBlue, ktoré je na poli jazdených áut výraznejším postrachom a kto sa bojí investície do rôznych čidiel či chybových hlášok, nech hľadá Octaviu pred týmto dátumom výroby.
Pri TDI si skontrolujte aj čistotu chladiacej kvapaliny, rôzne zafarbenia môžu znamenať jej prehriatie či v najhoršom aj popraskaný blok. To sa však vyskytuje skutočne minimálne.
Kúpiť/nekúpiť
Octavia tretej generácie po modernizácii zo začiatku vzbudzovala s ohľadom na dizajn veľké emócie. Trh sa však utriasol a dnes vám ani nepríde takáto predná časť zvláštna. Voči verzii pred modernizáciou sú zlepšením predné LED svetlomety. Kto sa rozhoduje nad benzínovým motorom a je pokojný vodič, chybu neurobí ani malým litrovým TSI. Väčšie 1.4 TSI a 1.5 TSI fungujú tiež bez výrazných problémov. Pri vznetových motoroch treba zvoliť väčší dvojliter, kde nie je problémom ani prevodovka DSG. Octavia má tiež výhodu v množstve rôznych náhradných dieloch a výskytu na vrakoviskách. Len netreba zabudnúť na lepšie zabezpečenie proti krádeži.