Škoda Octavia RS nie je športové auto. Dynamickými parametrami však neurazí. Má veľa predností, ale aj negatíva. Pri kúpe si dajte veľký pozor na podomácky modernizované kusy.
S príchodom prvej generácie Octavii RS sa v Mladej Boleslavi rozhodli správne. Po krátkej dobe ju ponúkli aj v kombi verzii. Priaznivo hodnotím aj to, že prvá generácia bola dostupná len s jediným benzínovým motorom a len s manuálnou prevodovkou. Pri druhej generácii karosárske verzie ostali dve a rozšírili aj paletu motorov na jeden benzín a jeden dízel. Počas života však došlo k malým obmenám. Prevodovka už bola k dispozícii aj automatická, známa dvojspojka DSG.
Keď som sa dozvedel, že dostanem RSku druhej generácie na test, celkom som sa potešil. Potom ma oblial studený pot. Prišla myšlienka, kde to budem parkovať, aby mi ju neukradli alebo nevykradli kvôli prémiovému rádiu. Rádia, aj celé Octavie sú medzi lopkármi mimoriadne obľúbené.
Dizajn
Druhá generácia RS prišla rok po uvedení bežného modelu, čiže v roku 2005. Rovnako ako pri prvej generácii sa pri športovo ladenom modeli držali hesla, že menej je niekedy viac. Na oko ste verziu liftback mohli rozoznať vďaka inému prednému nárazníku, decentnému kufrovému spojleru, špeciálnemu dizajnu kolies a chrómovej dvojici koncoviek výfuku. Decentnou úpravou prešiel aj zadný nárazník. Ten už v sebe neniesol čierny podnárazník. Kombík bol ochudobnený o zadnú predlženú striešku kufrových dverí. Tá mi neskutočne pri pohľade na auto chýba. Nechýba ani pár emblémov s príslušnosťou k rodine RS. Osadili ich na typické miesta, do prednej masky a na kufrové dvere.
Mnohí modernizáciu Octavie 2 zatracujú. Mne sa vo verzii RS pozdáva. Predný nárazník dostal nový tvar a ako jediný mal integrované LED denné svietenie, ktoré po zapnutí stretávačiek plnia funkciu obrysoviek. Iné sú aj spätné zrkadlá. Po modernizácii sú väčšie.
Interiér je jednoduchý, bez dizajnových excesov, ako sme u škodovky zvyknutí. Pri nastupovaní si všimnete efektné kryty prahov. Ale len na predných dverách. Nech sa na mňa nikto nehnevá, ale volant po estetickej stránke vôbec po modernizácii nezvládli. Do ruky padne dobre a je nastaviteľný aj výškovo aj pozdĺžne. Navyše ak volantom točíte jednou rukou, častokrát nechtiac pridáte hlasitosť. Osobne som si vhodnú polohu za volantom hľadal dlhšie, ako u iných áut. Sedadlá sú športovo ladené a veľké výhrady k ním nemám. Volil by som skôr polokoženú variantu, ako celokožu. Síce vyzerá lepšie a športovejšie, ale je trochu náročnejšia na údržbu. Dekoračné lišty v palubnej doske mali rôzne farby. Okrem iného záležalo aj na roku výroby. Osobne by som volil čierne doplnky namiesto svetlých. Decentnou modernizáciou prešiel aj interiér. Mohol by sa povedať, že dospel. Už z neho nemáte pocit, že sedíte v Golfe V. Interiér krásne zušľachťuje krásny čierny strop a všetky stĺpiky.
Hlavnou výhodou Octavie RS je jej vnútorný priestor. Pre 5 cestujúcich nič moc, pre 4 je miesta habadej. Do kufra zmestíte enormné množstvo batožiny. V kombinácii s nadpriemerne silnými motormi v danej triede z nej doslova robí sen oteckov mnohých rodín. :) Objem kufra pri krátkej verzii je 560/1350 litrov a pri kombíku 580/1620 litrov.
Rozmery autá sú približne nasledovné. Samozrejme, môžu sa trochu líšiť medzi jednotlivými motorizáciami, karosárskymi variantami a rokmi. Základná dĺžka je 4597 mm, šírka 1769 mm a výška 1447 mm. Pohotovostná hmotnosť sa pohybuje okolo hranice 1400 kg. Kombíky v nafte a automate sú najťažšie. Rozdiel hmotností medzi modernizovanou a staršou verziou je zhruba 20 kg.
Jazda a jazdné vlastnosti
Octavia RS vyzerá dobre a celkom dobre sa s ňou aj jazdí. Podvozok by sa dal charakterizovať ako tvrdý, a to dokonca aj na 16-palcových diskoch, kedy vyzerá ako električka. RSka bola bežne obutá na 17kách a za príplatok na 18kách. Podvozok v zákrutách auto celkom slušne drží. Svižnejšie prejazdy nesprevádzajú výrazné náklony. Octavia RS nezvláda filtrovanie nerovností tak, ako jej bežnejšia sestra, ale nie je to nič tragické, čo by sa nedalo na slovenských cestách prežiť.
Predná náprava je typu McPherson so spodnými trojuholníkovými priečnymi ramenami. Vzadu výrobca použil viacprvkovú nápravu.
Dobrú prácu odvádza aj po rokoch elektromechanický posilňovač riadenia, ktorý s narastajúcou rýchlosťou mení svoju tuhosť. Brzdy sú na môj vkus až veľmi ostré, ale priaznivci Škodoviek sú na to isto zvyknutí. Už keď som pri brzdách. Túto generáciu sprevádzala ťažká obsluha ručnej brzdy. Po rokoch sa to nerozchodilo a stále to ide vzhľadom na konkurenciu ťažšie.
Jazda v noci je vďaka xenónovým svetlám AFS s natáčacou funkciou príjemná. Trochu ma mrzí, že ani pred koncom výroby neboli k dispozícii bixenóny, ale jednoducho Octavia nemôže mať vždy všetko.
Motory a prevodovky
Vyššie bolo spomenuté, že do RSky sa dávali len 2 druhy motorov s rovnakým objemom. Nie je to úplne pravda. Rozdeliť ich môžeme na model pred modernizáciou a po nej. Dokonca aj výkonové parametre boli takmer totožné. V prvom vydaní ste si mohli zvoliť buď 2,0 TDI s výkonom 125 kW (170 k). V podstate išlo o výkonovo najlepšie 4 valcové Tédéi v celom koncerne. Benzín zastupoval variant 2,0 T(F)SI. Do RSky sa nikdy najvyššia možná špecifikácia tohto motora nedostala. Museli sa uskromniť len so 147 kW (200 k). Tým, že majú oba motory potenciál, dajte si pozor na neodborný chiptuning. Novšie benzínové TSI žerie aj 95-oktánový benzín a hlavne ho žerie menej. TFSI si rozumie s 98kou. Starší motor má rozvod remeňom, v novšom je reťaz, s ktorou si všetky TSI-čka prežívajú svoje menšie, či väčšie problémy.
TDI má naozaj silu a ide do stovky veľmi pekne. Pri automatickej prevodovke a trochu ťažšej nohe si pripravte peniažky na nové predné gumy. Auto veľmi rado hrabe prednými kolesami. Spotreba z dlhodobého hľadiska je približne 6,5 litra a s automatickou prevodovkou o deci viac. Benzíňaky žerú o 2 litre viac. Keď tomu dupete na krk, tak si radi potiahnu aj cez 10 litrov.
Manuálna prevodovka má 6 stupňov. Pri bežnej starostlivosti zvyčajne vydrží veľa. DSG má tiež 6 stupňov. Pri bežnej jazde radí celkom pekne, ale keď ju skúšate v rôznych režimoch jazdy, tak vie zazmätkovať. A v niektorých situáciách to veruže nepôsobí dobre. Navyše na pokyny vodiča reaguje spomalene. To je aj daň za dobu vzniku a porciu kilometrov, ktorá rozhodne nie je malá. Nepredstavujte si pod tým nič tragické. Technický pokrok sa zastaviť nedá.
Spoľahlivosť
Octavia sama o sebe nie je žiadnym etalónom spoľahlivosti. Vydrží fakt veľmi veľa, ale nie všetko. Pri RSke platí dvojnásobne, že kto sa ako stará, tak má. Motory majú rovnaké muchy, ako iné modely v koncerne. Staršie benzíňaky žerú olej, Tedeičká choroby tej doby. Turbo, vstreky, občas DPF, dvojhmota pri manuálnych prevodovkách. Pri kúpe RSky musíte počítať s tým, že vás tieto problémy čoskoro dobehnú. Pozor si ešte dajte na amatérsky čiptuning. Ten je viac na škodu. Podvozkové diely na tom nie sú vôbec zle. Oproti bežným verziám na menších kolesách a s vyšším podvozkom je ich životnosť kratšia. Prevodovka DSG vyžaduje výmenu oleja. Dajte si pri nej pozor na typ oleja, ktorý ma do nej ísť. Po výmene oleja si žiadajte aj opätovné nastavenie prevodovky. Ak niekto nechával pravidelne DSG prevodovku v „P“ a nezaťahoval ručnú brzdu, veľmi jej k dlhej životnosti nepomohol. Koľko DSG vydrží? Pri správnej údržbe veľa, táto prevodovka sa nepovažuje za blbovzdornú... Elektrika, čo sa interiéru týka, je viac-menej bez problémov, sem-tam sa pokazia sťahovačky okien, či ovládanie klímy. Ničím výnimočným nie je vypadané tretie brzdové svetlo. Pri vyšších radoch rádií dochádza k poškodeniu základnej dosky a oprava nie je lacná.
Hodnotenie AutoPoradca.sk
Octavia s logom RS má u klientov úspech. Je stále tou praktickou, rodinnou, obľúbenou a s logom RS aj povedzme, že rýchlou Škodovkou. Je to však naozaj tak? Škoda sa rozhodla v druhej generácii ponúknuť k benzínu aj diesel. Takže nadšenci nafty mali dvere k svojmu vysnívanému RSku otvorené, zároveň sa s kúpou 2,0 TDI začali otvárať aj ich peňaženky v servisoch. Najväčším prúserom z ponuky motorov druhej generácie RSka je jednoznačne motor 2,0 TDI 16V so systémom vstrekovania PD. Piezovstreky od Siemensu boli neskôr pri výmenách nahrádzané Boschmi. Každopádne, cena za výmenu bežne atakujúca 2000 eur za sadu 4ks vohnala slzy do očí nejednému TDI šetrílkovi. A to zďaleka nebolo všetko. Turbá vyhnané na tlak 1,6 až 1,7 bar, dvojhmotové zotrvačníky bežne odchádzajúce pod 100 000 km, problémové DPFká, ktoré si nikdy príliš so systémom pumpa-tryska nerozumeli...skrátka, tomuto modelu sa vyhnite a za ušetrené eurá lejte radšej benzín do oveľa podarenejšieho 2,0 TSI.
Klady vozidla:
- obľúbenosť, praktickosť, dobrá dostupnosť náhradných dielov a servisu, slušné výbavy aj spracovanie;
- v danom segmente nadpriemerný batožinový priestor;
- pri opätovnom predaji si slušné kúsky dobre držia cenu;
- model RS je stále dobrou voľbou aj na každodenné jazdenie a potreby rodiny;
- obe benzínové motorizácie TSI-EA 888 aj starší TFSI-EA113 sú pri dodržaní servisných intervalov relatívne spoľahlivé, novší TSI-EA 888 nemá problém s 95-oktánovým benzínom a je zároveň úspornejší ako starší TFSI, ktorý si rozumie s 98kou. Starší motor má na môj vkus lepšie vyriešený rozvod remeňom, v novšom je reťaz, s ktorou si všetky typy TSI motorov užívajú svoje menšie či väčšie problémy.
Zápory vozidla:
- pomerne slabé odhlučnenie od podvozku - obzvlášť od zadnej nápravy, s motorom TDI sú autá pri rýchlej jazde vyslovene ťažké na predok - každopádne RS nie je športové auto, obzvlášť nie vo verzii TDI. Pri kúpe s ohľadom na možné riziká porúch a jazdné vlastnosti, by som jasne volil verziu TFSi s manuálnou prevodovkou;
- Vyslovene zlou voľbou je 2,0 TDI 16V s pumpa-tryska systémom, vstrekovače sa zvyknú porúčať bežne pri nájazde okolo 60 000 km. Samotný výrobca odporúčal ich kontrolu každých 30 000 km! Problémom boli aj praskajúce hlavy motora pri nábehu výroby;
- U motorov TDI sa vyskytovalo aj zadieranie motoru na kľuke, obzvlášť pri naťahovaní servisných intervalov výmeny motorového oleja. Odporúčam 10 maximálne 15 000 km a olej vymeniť;
- Motory so systémom pumpa-tryska mávajú častejší problém s filtrom DPF ako neskôr ponúkané common raily, ktoré s ich nástupom priniesli aj možnosť voľby prevodovky DSG;
- Turbodúchadlo v TDI pracuje s extrémne vysokým tlakom okolo 1,6 až 1,7 bar a preto je oveľa citlivejšie na zaobchádzanie, výmeny oleja a zároveň náchylnejšie k poruchám;
- vysoké riziko krádeže, pri pekných kúskoch doslova nutnosť auto poistiť.
Hodnotenie Autoporadcom 6/10
Kúpiť/nekúpiť
Keď sa zmierite hneď pri kúpe s tým, že vlastne nekupujete vyslovene športové auto, ale rýchlu, silnú a tvrdú Octaviu „so vším všudy“, tak si pripravte približne 10 000 €. Prvé kusy s kvantami kilometrov v TDI kúpite aj za polovicu. Potom ale neplačte, že do nej treba vrážať. Za posledné kusy zas celkom často pýtajú 18-tisíc, a to už je veľmi veľa. Jednoznačne by som osobne volil benzín po modernizácii s manuálom. Tých je u nás na trhu podstatne menej, tak sa nenechajte opiť rožkom a vyčkajte na ten správny kus.
Ak bývate vo veľkom meste, asi by som úplne od Octavie upustil. Kradnú sa a vykrádajú sa ako na bežiacom páse. Samozrejme, tak ako medzi zákazníkmi, tak aj medzi dlhoprstými sú najžiadanejšie tie najlepšie vybavené kusy v najlepšom stave.
TopSpeed.sk verdikt pre jazdenú Škodu Octaviu RS II. gen. : ODPORÚČAME s malými výhradami!