Koncom roka každý netrpezlivo očakával príchod novej generácia populárneho modelu Škoda Octavia III. Vsádzali na platformu MQB a úbytok hmotnosti. Medzigeneračne schudla o zhruba 100 kíl. Súčiniteľ aerodynamického odporu sa pohyboval od 0,29 - podľa verzie.
Dizajn
Dizajn auta pri príchode spôsobil v automobilovom svete veľkú senzáciu - samozrejme len vzhľadom na predchádzajúce Škodovky. Veď bodaj by aj nie, keď po "divnej" druhej generácii po modernizácii prišla uhladená verzia, kde nič vyslovene nebilo do očí. Nevedel som si pomôcť, ale už keď prišla na trh, vnímal som ju tak trochu nemecky - vykradnutím dizajnu iných koncernových značiek. Po dizajnovej stránke sa nielen za mňa, ale aj za väčšinu odbornej a laickej verejnosti celkom páči. V prípade Octavie tretej generácie platí, že zaujímavá farba, Bi - xenóny (s LED) a kolesá robia auto. Už keď sme pri predných svetlách, natrafiť môžete na tri kusy. Štandardné halogénové, vyššie Bi - xenóny a najvyššie stoja Bi - xenóny s LED pásikom, ktorý sa tiahne po celej spodnej línii reflektoru. V Škode sa vyhrali so športovým modelom RS, kde vďaka agresívne ladeným detailom podčiarkli gény tej najrýchlejšej Octavie v danej generácii. Pre dobrodruhov, ktorí majú radi nespevnené cesty, bola k dispozícii aj verzia Scout s vyššou svetlou výškou podvozka a čiernym plastovým lemovaním. RS-ku aj Scout budeme spomínať len minimálne.
Interiér auta je taký tvrdo-plastový. Použité materiály sa mi v predchádzajúcich generáciách javili ako kvalitnejšie a trvácnejšie. Tu je robený skôr tak na efekt. Prístrojová doska je dobre čitateľná. Jediné, čo mi osobne vadilo, je nezmyselné vypínanie ukazovateľa odometra, keď sa zapne tempomat. Sedadlá sú tvrdšie, vzadu mohli mať dlhšie sedáky. Pripravte sa aj na jemné vŕzganie. Odkladacích priestorov je tak akurát, miesto pod ovládačom klimatizácie však nie je vhodné na dnešné moderné smartfóny. Kým ho odtiaľ vylovíte, pre ľudí s väčšími prstami to bude boj. Tiež nielen mne vadí umiestnenie lakťovej opierky vo vzťahu k ručnej brzde. Zakaždým, keď budete s pákou ručnej brzdy manipulovať, musíte ju posunúť alebo nadvihnúť. Dosť také nepraktické riešenie v rámci filozofie Simply Clever.
Rozmery liftbacku oproti predchodcovi opäť o čosi narástli. Zastavili sa na hodnotách dĺžky 4659 mm, šírky 1814 mm a výšky základnej výšky 1415 mm. Rázvor náprav je 2686 mm. Do batožinového priestoru zmestíte 590 litrov, po sklopení 1880. Rozmery combi sú praktický identické, je o pár milimetrov vyššia. Čo je pre mnohých dôležitý parameter, je objem kufra. Ten je 610 litrov, po sklopení 1740. Do nádrže zmestíte dnes už len priemerných 50 litrov. Octavia podľa pohonu a motorizácia môže vliecť brzdený prívesný vozík s hmotnosťou 2000 kg.
Motory
Motory v Octavii III môžeme rozdeliť podľa viacerých kritérií. Všetky boli radové štvorvalce. Jedinú výnimku tvorí motor 1,0 TSI, ktorý mal valce len tri. Všetky "malé" benzínové motory majú rozvodový remeň, motory s objemom 1,8 litra a viac majú reťaz. Naftové motory boli len v dvoch objemoch, zato v rôznych výkonových verziách. Pre ekonomicky zmýšľajúcich vodičov tu je aj verzia s pohonom na CNG, avšak iba s motorom 1,4 TSI.
Čo sa týka základných benzínových pohonných jednotiek, z môjho pohľadu na váhu auta sú veľmi na hrane. Každopádne, najslabšia 1,2 TSI konzumuje priemerne 5,6 litra benzínu. Silnejšie verzie motora s rovnakým objemom konzumujú priemerne do 6 litrov benzínu na 100 km.
Motorizácia | 1,0 TSI | 1,2 TSI | 1,2 TSI | 1,2 TSI |
Rok výroby | od 2016 | od 2012 | 2012-15 | od 2015 |
Počet valcov/ventilov | R3/12 | R4/16 | R4/16 | R4/16 |
Objem valcov | 999 | 1197 | 1197 | 1197 |
Výkon (kW/k) | 85/115 | 63/85 | 77/105 | 81/110 |
Krútiaci moment (Nm) | 200 | 160 | 175 | 175 |
Prevodovka | 6M, 7DSG | 5M | 6M | 6M, 7DSG |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 200 | 181 | 193 | 195 |
Akcelerácia 0-100 km/h (s) | 10,1 | 12 | 10,6 | 10,5 |
Motorizácia 1,4 TSI upravená na spaľovanie CNG priemerne konzumuje 4,4 kg plynu na 100 km. V peniazoch vyjadrené je to cca 5 eur na 100 km (záleží od ceny paliva). Čisto benzínoví zástupcovia 1,4 TSI jazdia priemerne za 6,6 litra benzínu.
Motorizácia | 1,4 TSI CNG | 1,4 TSI | 1,4 TSI |
Rok výroby | od 2015 | 2012-15 | od 2015 |
Počet valcov/ventilov | R4/16 | R4/16 | R4/16 |
Objem valcov | 1395 | 1395 | 1395 |
Výkon (kW/k) | 81/110 | 103/140 | 110/150 |
Krútiaci moment (Nm) | 200 | 250 | 250 |
Prevodovka | 6M, 7DSG | 6M | 6M, 7DSG |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 195 | 215 | 215 |
Akcelerácia 0-100 km/h (s) | 10,9 | 8,5 | 8,4 |
Ak sa rozhodnete pre bežnú civilnú verziu, ktorá bude mať pod kapotou motor s objemom 1,8 litra, rátajte s priemernou spotrebou pohybujúcou sa na úrovni 8 litrov na 100 km. So športovo ladenou RS-kou s najsilnejšou benzínovou verziou rátajte s priemernou spotrebou 8,5 litra benzínu.
Motorizácia | 1,8 TSI | 2,0 TSI (RS) | 2,0 TSI (RS) |
Rok výroby | od 2012 | 2013-17 | od 2015 |
Počet valcov/ventilov | R4/16 | R4/16 | R4/16 |
Objem valcov | 1798 | 1984 | 1984 |
Výkon (kW/k) | 132/180 | 162/220 | 169/230 |
Krútiaci moment | 280 | 350 | 350 |
Prevodovka | 6M, 6DSG | 6M, 6DSG | 6M, 6DSG |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 231 | 248 | 250 |
Akcelerácia (s) | 7,3 | 6,8 | 6,7 |
Pod kapotou drvivej väčšiny nájdete naftové motory. Za základ považujeme motor s objemom 1,6 TDI, ktorý ponúkali v rôznych výkonových prevedeniach. Presvedčivým faktorom je jeho priaznivá spotreba. S prehľadom sa s ním dá jazdiť pod 5,5 litra. Jazdná dynamika je však slabšia. Silnejší dvojliter, či už so 110 kW (150 k) alebo 135 kW (184 k) žerie priemerne 6,2 litra. Za tých nie málo koní pod kapotou to rozhodne stojí.
Motorizácia | 1,6 TDI | 1,6 TDI | 1,6 TDI | 2,0 TDI | 2,0 TDI |
Rok výroby | od 2013 | 2012-15 | od 2014 | od 2012 | od 2013 |
Objem valcov (cm3) | 1598 | 1598 | 1598 | 1968 | 1968 |
Výkon (kW/k) | 66/90 | 77/105 | 81/110 | 110/150 | 135/184 |
Krútiaci moment | 230 | 250 | 250 | 320 | 380 |
Prevodovka | 5M | 5M, 6M, 7DSG | 5M, 6M, 7DSG | 6M, 6DSG | 6M, 6DSG |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 186 | 194 | 197 | 218 | 228 |
Slabšie motorizácie mali na začiatku výroby len 5-stupňové manuálne prevodovky, silnejšie vždy 6. Príplatková bola vždy dvojspojková prevodovka DSG. Tam natrafíte na niekoľko druhov. Slabšie verzie mali DQ200 - 7-stupňová so suchými spojkami - typická pre motory so slabším krútiacim momentom (spravidla do 250 Nm), DQ250 - 6-stupňová, ale s mokrými spojkami (novšie 7-stupňové "mokré" DSG bolo k dispozícii len pre 245 k RS po modernizácii).
Jazda a jazdné vlastnosti
Aký budete mať v Octavii III. generácie, to závisí okrem iného aj od výkonu motora. Silnejšie verzie, ktoré mali viac ako 110 kW (150 k) alebo pohon 4x4, boli obdarené vzadu konštrukčne náročnejším viacprvkovým typom. Jazda je tvrdšia, ale neutrálna. Podľa verzie motora a výbavy môžete natrafiť na zvyčajne príplatkové tlačidlo Driving Mode Selection, ktoré okrem iného mení odozvu plynového pedálu. Má 4 režimy, ktoré menia charakteristiku auta.
Pýtate sa, aký motor vybrať? Možno mi bude časť vodičov oponovať, že výkon zhruba 110 koní úplne postačuje. Naftových kusov je s týmto motorom na predaj dosť. Mne osobne sa to však zdá žalostne málo, najmä ak v tomto type auta mám tráviť veľa času. Bohužiaľ, na Slovensku preferovaná nafta nikdy nemala v ponuke zhruba 130 k verziu. Jediná možnosť tak padá na 110 kW a viac. Obdobne by som sa týmto smerom uberal aj pri benzíne.
Posed za volantom som si hľadal dlhšie. Buď som mal bezpečne a pohodlne volant a nohy príliš ďaleko, alebo opačne. Po pár kilometroch som si akú-takú polohu našiel. Ergonómia ovládania je známa z koncernu. Sedadlá tiež, takže vysokú mieru rozmaznávania sedacích partií nečakajte. Ten, kto navrhol stredový tunel, by si zaslúžil v tom aute sedieť každý deň aspoň 12 hodín. Je totiž extrémne nevhodný na koleno, ak ste zvyknutý ho mať opreté. Ak čakáte extrémne ticho v aute, Octavia vás tiež sklame. Aerodynamický hluk je vyšší, hluk od slabšieho naftového motora pri vyšších rýchlostiach je tiež rušivejší, ako by ste možno čakali.
Tak ako aj u iných áut, aj v prípade Octavie odporúčame aspoň strednú radu svetiel s xenónovými výbojkami. Základne halogénové sú priemerné, diaľkové hodnotím ako slabších zástupcov v rámci konkurencie.
Spoľahlivosť
Poďme pekne po poriadku. Začneme spoľahlivosťou motoru. Pri benzínových motoroch vie potrápiť termostat. Nie je to drahá záležitosť, ale môže prekvapiť. Motory 2,0 TDI zvyknú mať problémy s rozvodmi, konkrétne s napínakom. Pri 1,6 TDI a 2,0 TDI pozor aj na vodnú pumpu. 1,4 TSI zvykne mať problémy s tesnením pod vodným čerpadlom. Na druhej strane katalyzátory a DPF filtre sa javia ako tie viac trvácne na dnešné pomery. Námatkovo skontrolujte aj tesnenie pod krytom ventilov. Celkom rado na niektorých motorizáciách tečie.
Prevodovku - tú manuálnu - výnimočne trápia problémy s ložiskami. Ničím výnimočným nie je ani tečúce gufero poloosí. "Automatická" DSG nepatrí medzi tie najspoľahlivejšie prevodovky. Nesmie v žiadnom prípade trhať alebo kopať. Ak sa také niečo deje, dajte sa radšej od skúšaného kusu na útek.
V interiéri sa tiež má toho dosť čo pokaziť. Otváranie okien, ovládanie kúrenia a aj samotné kúrenie, multimediálne jednotky - niekedy postačí preinštalovať softvér, niekedy sa však výmene nevyhnete, ďalej povedzme tiež zlostí štartovacie tlačidlo (ak ho auto má). To všetko je len zlomok prípadov, ktoré potrápili užívateľov týchto áut. Niektoré kusy už môžu byť ľudovo povedané vybývané. Vysedené sedadlá, otrhané volant, opotrebované tlačidlá, alebo lakťové opierky.
Z exteriérových problémov spomenieme povedzme ostrekovače svetlometov. Tu ich trápi pružinka, ktorá sa po čase unaví, až napokon prestane pracovať.
Nápravy čo-to znášajú aj na našich cestách. Medzi prvé odchádzajúce komponenty sa hlásia tyčky stabilizátora. Pozor si dajte aj na horšiu prácu brzdových valčekov v strmeňoch. Pár majiteľov už muselo riešiť aj ložiská kolies. Pozor aj na tlmiče. Zvyknú vytekať. Sprievodným javom môže byť aj nepríjemné vŕzganie. Vŕzganie môže spôsobovať aj silentblok zadného ramena prednej nápravy - tzv. puk.
Na záver dodám, že väčšina Octavii slúžila ako firemné autá. Je preto pravdepodobné, že budú mať za sebou veľkú porciu kilometrov, a nie raz aj nehodu. Preto aj pri relatívne nových kusoch buďte maximálne opatrný.
Hodnotenie Autoporadca.sk
Škoda Octavia má u klientov úspech. V každej generácii je stále tou praktickou, rodinnou, obľúbenou a s logom RS aj povedzme rýchlou Škodovkou. Octavia 3. generácie je auto, ktoré v rámci segmentu získava priazeň mnohých zákazníkov najmä nadštandardným priestorom v kabíne a čo sa batožinového priestoru týka je doslova kráľom. Taktiež Octavia stále platí za „našu“ domácu značku, čo mnoho ľudí vníma ako istotu dostupného a cenovo prijateľného servisu. Na druhej strane sa však teší veľkej obľube u zlodejov a autíčkárov, je častým terčom podvodov s kilometrami a drvivá väčšina áut na trhu patrila do firemných flotíl. V ponuke nájdete diesel aj benzín, predokolku aj štvorkolku, manuál aj automat a dve karosárske verzie – kombi a liftback. V tretej generácii už motor bez turba nenájdete. Základom je benzínový 1,2 TSI, silnejší 1,4 TSI a tiež 1,8 TSI a vo vrcholnej verzii RS 2,0 TSI. Diesel je v ponuke s objemom 1,6 alebo 2,0 TDI. V ponuke bola aj Octavia s pohonom na zemný plyn. Typickým znakom Octavie je veľmi konzervatívny vzhľad a taktiež priemerné jazdné vlastnosti bez náznaku emócií alebo výraznejšej zábavy za volantom.
Klady vozidla
- obľúbenosť, praktickosť, dobrá dostupnosť náhradných dielov a servisu, slušné výbavy aj spracovanie;
- v danom segmente nadpriemerný vnútorný aj batožinový priestor, možnosť voľby kombi alebo liftbacku;
- pri opätovnom predaji si slušné kúsky dobre držia cenu;
- model RS je stále dobrou voľbou aj na každodenné jazdenie a potreby bežnej rodiny;
- ani jeden z ponúkaných motorov už nie je vyslovene rizikový, problémy reťazových rozvodov u 1,2 TSI a 1,4 TSI benzínov vyriešili remene, stále sa však môže vyskytovať problém so zvýšenou spotrebou oleja najmä u motorov 1,4 TSI a 1,8 TSI;
- dobrá odolnosť podvozkových dielov, tiež slušná antikorózna ochrana.
Zápory vozidla
- pomerne slabý komfort podvozku na kolesách o rozmere viac ako 16 palcov. Viacprvkové zavesenie pridávajúce viac istoty pri dynamickej jazde v zákrutách je dostupné až vo verziách 110 kW+;
- 1,6 TDI má naozaj dlhú prevodovku a neveľký výkon. Nečakajte dynamiku, na druhej strane je celkom spoľahlivý a ako voľba z rozumu je s manuálnou prevodovkou bez prítomnosti dvojhmotového zotrvačníku asi najlepšou voľbou pre ľudí s vyšším ročným nájazdom bez vysokých nárokov;
- kúpu motorov spriahnutých s automatickou sedemstupňovou prevodovkou odporúčam dobre zvážiť pre jej vyššiu poruchovosť vzhľadom na typ konštrukcie. Ak chcete automat tak radšej šesťstupňové DSG;
- verzia RS nie je vyslovene športovým autom, a preto ju vnímajte skôr ako rýchlu a dizajnovo vylepšenú Octaviu;
- vyššie riziko krádeže, väčšina automobilov je z firemných flotíl a z dovozu. Sú častou obeťou podvodov s kilometrami.
Hodnotenie Autoporadcom 8/10
Kúpiť/nekúpiť
Bežná, všedná Škoda Octavia 3. generácie patrí medzi úplne obyčajné auta na trhu. Nevyniká ani jazdnými vlastnosťami, ani technikou, ani spoľahlivosťou... Je to fakt priemerné auto. Plusom je enormne veľký batožinový priestor v oboch karosárskych verziách, široká paleta koncernových motorov, veľký priestor pri individualizácii a pri kúpe doplnkov. Poteší prítomnosť aj športovo aj voľnočasovo orientovaných verzií. Hodnotenie auta ako takého je priemerných 7 bodov. Vzťah cena vs. protihodnota je 6 bodov. V našom ponímaní to už je skôr taký podpriemer. Keď chcete dobrý kus s adekvátne silným motorom a v obstojnej výbave, tak si pripravte pekný balík peňazí. U konkurencie za tie peniaze môžete dostať aj o trochu viac. Navyše si k tomu prirátajte peniaze za zabezpečovacie zariadenie, ktoré je v prípade Octavie viac ako nutné.