Škoda Superb, najluxusnejšia Škodovka posledných dekád. Týmto modelom trafili klinček po hlavičke. Zapadol do kategórie strednej triedy, hoci priestorom pre posádku ho pokojne možno radiť o triedu vyššie.
Pri testoch nových áut dostávajú novinári zvyčajne autá vo veľkej výbave. V testoch jazdenky sú to autá, ktoré majú od plnky často ďaleko. Prípad tohto Superbu je na tom ešte horšie. Ide o fleetové auto. A že neviete, čo to je? Fleet, v preklade flotila, alebo autopark. Sú to poväčšine firemné autá, ktoré užívajú firmy za účelom podnikania. Veľké firmy si zadovažujú autá v desiatkach kusov naraz. A natrafíte na rôzne kusy. Zvyčajne sú to autá v takmer základnej výbave, výnimkou však nie sú ani kusy nabité výbavou podľa priania vrcholového manažéra. Tieto autá môžu zamestnanci používať aj na súkromné účely - rôzne firmy, rôzne podmienky. Za jednu z výhod týchto áut je často aj možnosť zamestnanca firmy o priame odkúpenia toho-ktorého auta. A keď na ňom jazdil iba on, tak to nemusí byť zlá kúpa.
Dizajn
Superb modernizáciou výrazne dospel. Z takého útleho dlhého jazvečíka sa z neho stal tak trochu dlhý žralok. Môže za to hlavne zmena dizajnu predných partií. Hlavnými zmenami prešli svetlá, ktoré po novom mohli mať vo vyšších stupňoch bi-xenóny s denným LED svietením, iný tvar masky a nárazníka. Dokonca ani so základnými halogénovými svetlami nevyzerá zle, a to aj vďaka použitej šošovke. Pri 3. generácii sa pri základných verziách opäť vrátili k parabole. Zadné partie limuzíny zdobia rozmernejšie a oku príťažlivejšie zadné svetlá a premiestnenie tabuľky EČ z nárazníka do dverí. Pri kombíku by ste zozadu letmým pohľadom rozoznali iba zmenenú grafiku svetiel. A práve kombi je po dizajnovej stránke viac vyvážené. Takže by som mu asi aj po stránke praktickosti dal prednosť. A to aj napriek populárnemu riešeniu kufrových dverí limuzíny - Twindoor - čiže auto môže vyzerať aj ako sedan, ale aj ako liftback.
Interiér je spracovaný veľmi dobre. Zamrzia však tvrdšie plasty, ktoré sú všade naokolo. Keď som tu prvýkrát sadol, napadlo mi, že sedím v Rapide long, a to vzhľadom na výbavu auta. Okrem pár prvkov v aute toho veľa nebolo. A na trhu sú kusy s ešte slabšou výbavou. Predné sedadlá majú dobré bočné vedenie a niekoľko hodinová jazda nebude v žiadnom prípade problém. Ak máte v rodine dlhonohých, s ktorými často jazdíte, asi niet lepšieho auta v triede, čo sa priestoru na zadných sedadlách týka. Ergonómia ovládania je na vysokej úrovni, nič sa nemusíte učiť, jednoducho sadnete a idete.
S modernizáciou prišli aj nové volanty, nové látky čalúnení a tiež sa rozšírila príplatková výbava o množstvo komfortných a imidžových prvkov.
Jazda a jazdné vlastnosti
Jazda na baloňákoch - pneumatikách s vysokým profilom, je komfortná. S narastajúcim priemerom disku a klesajúcim profilom pneumatiky komfort opadáva. V priamom smere sa auto cíti ako žralok vo vode, v zákrutách však už taký dravý nie je. Tam je ako veľryba. Nakláňa sa a môže vás predbehnúť zadok pri verziách len s predným pohonom. Problémy mu nerobí ani tlmenie rázov náprav z nerovnosti. Posilňovač riadenia je orientovaný pre pokojnú jazdu. Spätná väzba volantu je priemerná, vynaložená sila potrebná na krútenie zase minimálna.
Čo sa týka jazdy v noci, k halogénovým svetlám mám výhrady. Jazdil som koncernovky z podobného roku výroby a poniektoré svietili lepšie. Účinnosť svetiel by som označil za priemernú. K funkcii diaľkových svetiel nemám žiadne výrazne výhody. Som človek, ktorý si potrpí, aby v noci poriadne videl, preto by som volil bi-xenóny.
Motory, prevodovky a pohon
Ideme netradične, začneme pohonom. Superby boli štandardne zostrojené tak, aby motor prenášal silu len na prednú nápravu. Ak však prvý zákazník chcel, mohol zvoliť kusy s pohonom 4x4 riešeným cez Haldex, konkrétne jeho 5. generáciu. Určené boli len pre silnejšie verzie. 4x4 nefunguje permanentne, zadnú nápravu pripája v prípade potreby.
Prevodovky boli na výber v podstate len 2. Manuálna 6-stupňová a automatická DSG.
Drvivá väčšina u nás pohybujúcich sa Superbov má pod kapotou vznetové motory. Za základ považujeme motor s objemom 1,6 litra a výkonom 77 kW (105 k), ktorý nahradil kultovú 1,9tku. Dlhodobo páli zhruba 5,5 - 6 litrov nafty. Verzia GreenLine o trošku menej. O niečo vyššie stáli motory s objemom 2,0 litra s výkonom 103 kW (140 k) a 125 kW (170 k). Žerú približne rovnako, a to zhruba 6,5 litra.
S benzínovými motormi je to trochu pestrejšie. Na chvoste stojí 1,4 TSI s výkonom 92 kW (125 k), čo je do tohto auta žalostne málo. Druhý v poradí je motor 1,8 TSI 118 kW (160 k) a nad tým ešte 2,0 TSI 147 kW (200 k). Spotreba približne u všetkých štvorvalcoch rovnaká. Pri pokojnej jazde 7,5 - 9, pri dynamickej jazde aj 1,4ka zožerie 10- 12 litrov. Pre ozajstných fajnšmekrov boli k dispozícii verzie s motorom V6 FSI a objemom 3,6 litra s výkonom 191 kW (260 k). Veľa z nich jazdí v službe štátu. Spotreba začína zhruba na 12 litroch.
Verzie s Haldexom zožerú o trochu viac. Môže za to okrem iného aj vyššia hmotnosť v podobe cca 130 kíl.
Spoľahlivosť
Superb 2. generácie má tiež svoje muchy. Okrem iného liftbacky vedia štrajkovať s otváraním kufra, keďže samotné dvere sú dosť ťažké. Navyše pozor na búrané kusy. Zložitý mechanizmu otvárania po výmene nemusia dobre vymeniť. Kusy, ktoré majú vysoké krútiace momenty, môžu mať čas od času problém s poloosami. Karosérie ako také zvyčajne nehrdzavejú. Po estetickej stránke však chrómové doplnky veľa nevydržia. Interiér je celkom trvácny, v kombinácii s kožou je odolnosť o trochu vyššia. Ak má auto strešné okno, dajte si na neho pozor. Viac kusov trápi zatekanie, niekedy pomôže len vyčistenie odtokov. Niektoré kusy trápi aj mechanizmus stieračov. Rovnako solídnej konštrukcie je aj podvozok. Vydrží dosť. Na kusoch, ktoré jazdia skutočne naložené, odchádzajú zadné tlmiče.
Výhodou Superbu je relatívne známa technológia koncernu. Nepotrebujete žiadnych špecialistov, za ktorými musíte cestovať desiatky kilometrov. Zvyčajne vám pomôžu v každom lepšom servise. Na naftové verzie zoženiete spotrebné materiály v pohode, pri benzínových motorizáciách je to o chlp horšie.
Hodnotenie Autoporadca.sk
- pomerne dobré možnosti individuálnej konfigurácie výbavy, dostatočná ponuka motorov, kombi verzie sú v pomere priestoru a ceny asi bezkonkurenčnou voľbou;
- koncernová technika VW Group dáva dobré možnosti v rámci servisovateľnosti a dostupnosti náhradných dielov;
- komfort na dlhých cestách v priamom smere je naozaj dostatočný, obzvlášť na zadných sedadlách;
- pre ľudí s vysokým ročným nábehom kilometrov sú dobrou voľbou dízle s prijateľnou spotrebou a servisnými nákladmi zväčša neprevyšujúcimi menšiu sestru Octaviu;
- mechanická odolnosť hnacieho ústrojenstva je na slušnej úrovni a prvé väčšie investície sa zväčša objavujú až po nájazde viac ako 200 000 km;
- bezproblémové manuálne prevodovky.
- auto aj napriek svojej dĺžke nepôsobí prémiovo a exteriér je skôr fádny ako nápaditý;
- v benzínových motoroch žiaľ nenájdete ani jeden, ktorý by bol vyslovene bezproblémový, všetky TSi majú sklony k zvýšenej spotrebe motorového oleja, reťazové rozvody sú tiež roky známym problémom. Veľký 3,6 FSi je robustný, ale zastaraný a spotrebou nie je autom na každý deň;
- motory TSI trpia na zanášanie karbónom obzvlášť pri dlhých servisných intervaloch a jazdou v nižších otáčkach v snahe dosiahnuť nízku spotrebu paliva;
- u dieselov počítajte s klasickými neduhmi, ako je zanesený EGR ventil, opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník, zatuhnutá variabilita turbodúchadla, DPF na konci životnosti, v horšom prípade nefunkčné či odstavené DPF. Vstrekovače paliva tiež môžu byť zdrojom investícií a nie lacnou záležitosťou;
- u dieselov sa vyhnite motorom, ktoré prešli chiptuningom. Na trhu ich je pomerne dosť, nikdy nemáte istotu, ako kvalitne bol chiptuning vykonaný a v prípade poruchy takto upravené motory nezriedka nechcú autodielne riešiť.