Prvá generácia Škody Super existuje od roku 2001.
Automobilka však pripravila len jednu karosársku verziu, sedan. Stupne výbavy boli v ponuke tri, po modernizácii štyri. Superb schádzal z výrobných liniek v českých Kvasinách. Škoda ho okrem toho však produkovala aj v Kazachstane, Bosne, v Indii alebo na Ukrajine.
Facelift prišiel v roku 2006. Zo zadnej časti je ľahko spoznateľný vďaka zmenenému dizajnu svetiel. Výrobca taktiež pozmenil masku chladiča a do spätných zrkadiel vložil smerovky. Drobné zmeny sa udiali aj v interiéri. Škoda obmenila aj ponuku motorov. Smrť prvej generácie prišla v roku 2008, kedy ju nahradila generácia druhá. Automobilka celkovo zákazníkom dodala 133 955 kusov Superbu prvej generácie.
Skúšobné nárazy v rámci testov EuroNCAP si Superb odskúšal v roku 2003. Za ochranu dospelej posádky si vyslúžil 4 hviezdičky z piatich.
Crash testy absolvoval Super pekne dávno.
Dizajn
Vzhľad prvej generácie prezrádza, že nové časy má už dávno za sebou. Napriek tomu však pôsobí solídnym dojmom niekedy drahej limuzíny. Škoda Superb vytvára dojem širokého a doslova pevného auta. Veľa omladenia mu však nepriniesol ani facelift.
Auto však nikoho len tak ľahko nezaujme a nebude ani lákať zbytočné pohľady. Jeho podstata však drieme vo vnútri. Čas ju nezmenil. Ide o priestor na nohy pred zadnými sedadlami.
V čase príchodu išlo o od českej Škody o nevídanú vec aj kvôli tomu, že dovtedy najväčšia Octavia prvej generácie práve v tejto oblasti trpela, keďže bola postavená na platforme Golfu. V postupom času už tento priestor nie je tak obdivuhodný, pretože ho na vyššiu úroveň zobrala druhá a tretia generácia. V prípade jazdenky ide aj tak o veľmi dobrý prvok.
Vo vnútri inak vládne kvalitné vypracovanie s hodnotnými materiálmi, ktoré pomerne dobre odolávajú používaniu. Problémom je len oblasť dverí, kde často dochádza k lúpaniu plastových častí. V niektorých verziách môžete nájsť aj plastovú imitáciu dreva, no tá je horšia ako zlá. Sedadlá sú veľké a dostatočne pohodlné. Otrasné sú však hlavové opierky, ktoré si jednoducho do správnej polohy nenastavíte a ak nechcete pozerať do stropu, musíte mať počas jazdy hlavu neopretú.
Dizajnovo už Superb nie je žiadne terno. Stále však pôsobí robustne a solídne.
Superb prvej generácie už nie je nakjraší ani najelegantnejší. Vo vnútri je však medzi jazdenkami stále borec v priestore pred zadnými sedadlami.
Nebojte sa, lacná imitácia dreva je skôr výnimkou ako pravidlom. ;)
Jazda a jazdné vlastnosti
Superb je limuzína. Svedčí tomu aj nastavenie podvozka, ktoré je mäkké a komfortné. Dobre dokáže odfiltrovať nerovnosti, no pri väčších sa rozhýbe v tlmičoch. Práve preto nemá rád ostré kľukaté cestičky, na ktorých pôsobí ťažkopádne a nemotorne.
K slovu sa však dostáva na diaľnici, kde sa do interiéru dostáva len ticho. V priamke je stabilný, za čo vďačí dlhému rázvoru. Riadenie je pomerne tuhé a má zachované isté časti komunikatívnosti. Veľa ich však nie je.
Problém nemusí byť ani s parkovaním. V dnešnej dobe SUV zaparkovať Superba nie je nadľudská úloha. Hodil by sa však možno o trochu vyšší účinok posilňovača riadenia.
Jazdné vlastnosti sú nastavené skôr mäkko. Pri prejazde väčších nerovností sa Superb občas aj rozhojdá.
Motory a prevodovky
Pod kapotou Superba sa nachádzajú štvor a šesťvalcové motory. V autobazároch nájdete v drvivej väčšine prípadov naftové agregáty. Z týchto motorov je asi najobľúbenejšia jednadeviatka s výkonom 96 kW (130 k). V najslabšej verzii ponúka len 71 kW (101 k), no v tomto prípade sa pohonná jednotka s minimálne 1,5 tonovým autom trápi.
Od roku 2004 sa v ponuke vyskytoval aj 103 kW (140 k) dvojliter. Nad ním však už bola V6 s objemom 2,5 litra a výkonom najprv 114 kW (155 k) a neskôr 120 kW (163 k).
Benzínový základ tvorila preplňovaná jednaosmička, ktorá ponúkala 110 kW (150 k) v medziach prijateľnej spotreby. Najjednoduchším motorom v ponuke bol asi atmosférický štvorvalec s objemom 2 litre. Jeho výkon 85 kW (115 k) ponúka len podpriemernú dynamiku. Kráľom je 2,8 litrový šesťvalec s výkonom 142 kW (193 k). V tomto prípade však okrem koní nastupuje aj pomerne vysoká spotreba.
Z prevodoviek môžete na palube nájsť 5 alebo 6 stupňový manuál. Občas sa vyskytne automat, ktorý je však na dnešné časy naozaj zlý a pomalý.
Pri tejto jazdenke si na svoje prídu aj vyznávači šesťvalcov. Škoda ponúkala jeden naftový a jeden benzínový.
Pod kapotou Superba môžu štvor alebo šesťvalce.
Benzínové motory
Model | Objem | Výkon | Krútiaci moment | Roky výroby |
1,8T | 1781 cm3 | 110 kW (150 k)/5700 ot | 210 Nm/1750-4600 ot | 12/2001–03/2008 |
2,0 | 1984 cm3 | 85 kW (115 k)/5400 ot | 172 Nm/3500 ot | 12/2001–03/2008 |
2,8 V6 | 2771 cm3 | 142 kW (193 k)/6000 ot | 280 Nm/3200 ot | 12/2001–03/2008 |
Naftové motory
Model | Objem | Výkon | Krútiaci moment | Roky výroby |
1,9 TDI PD | 1896 cm3 | 74 kW (101 k)/4000 ot | 250 Nm/1900 ot | 06/2002–10/2005 |
1,9 TDI PD | 1896 cm3 | 77 kW (105 k)/4000 ot | 250 Nm/1900 ot | 10/2005–05/2007 |
1,9 TDI PD | 1896 cm3 | 85 kW (115 k)/4000 ot | 250 Nm/1900 ot | 01/2007–03/2008 |
1,9 TDI PD | 1896 cm3 | 96 kW (130 k)/4000 ot | 285 Nm/1750- 2500 ot | 12/2001–03/2008 |
1,9 TDI PD | 1896 cm3 | 96 kW (130 k)/4000 ot | 310 Nm/1900 ot | 01/2004–03/2008 |
2,0 TDI PD | 1968 cm3 | 103 kW (140 k)/4000 ot | 320 Nm/1750- 2500 ot | 10/2005–03/2008 |
2,5 TDI V6 | 2496 cm3 | 114 kW (155 k)/4000 ot | 310 Nm/1400- 3500 ot | 12/2001–08/2003 |
2,5 TDI V6 | 2496 cm3 | 120 kW (163 k)/4000 ot | 350 Nm/1500- 3000 ot | 08/2003–03/2008 |
Najčastejšie poruchy
Nemecká Dekra označuje vo svojom hodnotení Superb prvej generácie v oblasti spoľahlivosti najlepším hodnotením. Je to zvláštne, pretože Superb nemá povesť megaspoľahlivého auto, no na druhej strane tieto vozidlá zvyknú najazdiť ohromný počet kilometrov. S pribúdajúcim počtom kilometrov sa údržbe žiadne auto nevyhne.
K typickým nedostatkom vozidla patria rýchlo opotrebované brzdy alebo zahmlievajúce sa hlavné svetlomety. Veľkou odolnosťou sa nevyznačuje ani predná náprava najmä v prvých rokoch výroby. Neskôr Škoda tento neduh vyriešila.
Predná náprava obsahuje štyri ramená, v ktorých sa však guľové čapy vymeniť samostatne nedajú. Tento fakt predražuje servis, pretože vždy treba vymieňať celé rameno. Na druhej strane vzadu je však iba jednoduchá náprava, ktorá si zložitú údržbu nevyžaduje. Z elektrických porúch sa zvyknú objavovať nefunkčné parkovacie senzory alebo elektromotor zodpovedný za zastavovanie xenónových svetlometov.
Benzínové motory majú problémy so zapaľovacími cievkami. Najmä preplňovaná jednaosmička. Atmosférický dvojliter je pomerne jednoduchý a spoľahlivý. Najobľúbenejším a asi aj najspoľahlivejším je 1,9 litrový naftový agregát. S pribúdajúcim počtom kilometrov sa však môžu vyskytnúť tradičné problémy naftových agregátov, ktorými sú opotrebované vstrekovače, turbo, váha vzduchu alebo dvojhmotný zotrvačník. Rovnaké problémy trápia aj dvojliter, ten je však o niečo menej spoľahlivý.
2,5 litrový šesťvalec má problémy s palivovým čerpadlom. Okrem toho sa môžu vyskytnúť problémy s ložiskami vačkového hriadeľa alebo tečúca vodná pumpa.
Dekra hodnotí Superb prvej generácie z hľadiska spoľahlivosti maximálne pozitvíne Jej hodnotenia však končia pri 150 tisíc km. Táto Škoda má však vo väčšine prípadov najazdených oveľa viac kilometrov.
Podvozok tejto Škodovky sa nevyznačoval vysokou životnosťou najmä v prvých rokoch výroby.
Najčastejšie poruchy |
zahmlievanie svetlometov |
opotrebované brzdy (najmä šesťvalce) |
vôle v prednej náprave aj napriek nízkemu počtu najazdených km (prvé roky výroby) |
opotrebované guľové čapy predných ramien |
nefunkčné parkovacie senzory |
nefunkčné nastavovanie xenónových svetlometov |
problémy so zapaľovacími cievkami (1,8T) |
typické problémy naftových motorov (vstrekovače, turbo, váha vzduchu, dvojhmotný zotrvačník) |
problémy s palivovým čerpadlom (2,5 TDI V6) |
problémy s ložiskami vačkového hriadeľa |
Predná náprava je síce komplikovaná, no zadná je jednoduchá a v porovnaní s predkom nenáročná na údržbu.
Ponuka náhradných dielov na www.motointegrator.sk
Diel | Premium | Standard |
Nastavovací prvok svetlometu | 55,70 € | 24,60 € |
Ventilátor chladiča | 90,40 € | 65,90 € |
Zapaľovacia cievka | 50,60 € | 41,40 € |
Tesnenie vačkového hriadeľa | 8,24 € | 4,70 € |
Ložisko vačkového hriadeľa | 51,50 € | |
Turbokompresor | 761 € | |
Zdvihátko ventilu | 14,30 € | |
Palivové čerpadlo | 337 € | |
Predný brzdový kotúč | 68,80 € | 50,30 € |
Zadný brzdový kotúč | 30,50 € | 20 € |
Predné brzdové platničky | 62,60 € | 30,80 € |
Zadné brzdové platničky | 30,50 € | 15,80 € |
Predný tlmič | 137 € | 74,60 € |
Zadný tlmič | 76,90 € | 29,50 € |
Predné rameno spodné | 148 € | 66,20 € |
Predné rameno vrchné | 62,60 € | 33,20 € |
Predné rameno priečne | 139 € | 52,30 € |
Predný silentblok | 35,60 € | 16,30 € |
Výmena oleja | od 57,34 € | |
Výmena oleja v automatickej prevodovke | od 98,84 € |
Kúpiť/nekúpiť?
Superb prvej generácie je lákavou voľbou najmä kvôli priaznivej cene jazdeniek a nádychom luxusu. V autobazároch však vytvára konkurenciu pre Octaviu druhej generácie. Aktuálne ceny Superba štartujú už pod sumou 3000 €. Za tie najlepšie kusy si majitelia stále vypýtajú aj viac ako 9000 €.
Automobil vznikal v troch stupňoch výbavy. Po facelifte Škoda pridala Laurin&Klement. Na palube môžete nájsť navigáciu, kožu alebo imitáciu dreva. Bežnejšou výbavou však určite bude klimatizácia alebo tempomat. Občas sa vyskytnú aj napríklad xenónové svetlá.
Superb je často terčom stáčania kilometrov. Neverte preto 10 ročným kusom, ktoré majú stále najazdených len niečo vyše 100 tisíc kilometrov. Automobil vydrží veľké počty kilometrov a teda často má omnoho viac.
TopSpeed.sk hodnotenie pre jazdenú Škodu Superb 1: ODPORÚČAME s malými výhradami.