Škoda Yeti bola v roku 2005 prichytená aj ako kabriolet.

Česká automobilka v roku 2009 nevydržala tlak zákazníkov pochádzajúci z túžby po SUV a do predaja pustila snežného muža. V tom istom roku ho predstavila v lesoch ženevského autosalónu. Začiatky správ o jeho zahliadnutí siahajú však až do roku 2005, kedy Škoda taktiež v Ženeve predstavila dva koncepty s rovnakým názvom. Jeden z nich bol dokonca kabriolet. Od vtedy až doteraz ide o jediné SUV daného výrobcu. Pomerne výrazný facelift Yeti prekonal v roku 2013. Od tohto roka má k dispozícii bi-xenónové svetlá, LED diódy, širšiou ponuku motorov, Haldex 5. generácie a upraveny výzor.

Výroba SUV, ktorého koncernovým súrodencom je napríklad VW Tiguan prebieha najmä v českých Kvasinkách. Okrem toho však produkcia beží v Rusku, na Ukrajine alebo dokonca v Indii.

Yeti vďaka svojim rozmerom nie je žiadny drobec. Vozidlo je dlhé 4220 mm, široké 1793 mm a vysoké 1691 mm. Škoda si na jeho vznik požičala platformu s označením A5. V čase svojho príchodu bol Yeti pomerne kontroverzným počinom Škodovky. Nie každému sadol jeho dizajn a automobilka sa jeho uvedením vydala do úplne nového segmentu. Splnila však dopyt a očakávania zákazníkov. Napriek všetkému vozidlo získalo niekoľko hodnotných ocenení. Magazín Top Gear napríklad Yatiho označil ako najlepšie rodinné auto.

Z testov EuroNCAP môžeme usudzovať, že Yeti vôbec nie je nebezpečné stvorenie. V roku 2009 získal päť hviezdičiek z piatich. Ochrana dospelej posádky dostala 92 %, detskej 78 % a chodcov 46 %.

Yeti je mierumilovné stvorenie, ktoré nechce nikomu ublížiť.

Dizajn

Vzhľad Yetiho je svojský. Žiadne chlpy však nečakajte. Pripravte sa na robustné SUV. Auto nemá žiadne športové ambície a svoj postoj premieta aj do dizajnu. Siluete vládnu priame a jednoduché línie spolu s úplne kolmou zadnou časťou. Podľa môjho názoru Škoda veľmi vhodne zvolila do prednej časti aj kruhové svetlomety, ktoré majú na starosti napríklad denné svietenie. Po facelifte tento prvok z dizajnu vypadol. Škoda. Mnoho ľudí to však hodnotí kladne. Za Yetim sa ale nikto neotočí. Susedia by vám ho nemali závidieť.

Nezvažujúca sa línia strechy má svoje výhody. Vo vnútri je toľko miesta, že sa v ňom skutočne odvezie aj Yeti. Najmä ak sa bavíme o priestore nad hlavou. V tejto Škode môže sedieť aj naozaj vysoký človek a jeho hlava sa k stropu sotva priblíži.

Interiér je typický, koncernový, s logom Škoda. Keďže Yeti patrí aj do terénu a do pracovných podmienok použité materiály sú najmä odolné. Vnútro nepôsobí síce luxusne, ale je účelné. Každého určite potešia veľké a pohodlné sedadlá. Áno, Yeti môže mať aj luxusnejší interiér, ale výbava L&K nie je úplne bežnou záležitosťou.

Testovanie jazdených áut však prináša aj iný rozmer, ako len preverenie vozidla v oblasti bežných nedostatkov a porúch. Novinárske autá sú väčšinou nabité výbavou na maximum. Jazdené však nie. Pokojne sa môže stať, že auto má aj základnú výbavu. Nebol to síce prípad tohto auta, ale mechanické ovládanie klimatizácie/ventilácie ma dostalo.

Už dávno som nevidel tak lacný a nedokončený ovládač. Otáčanie jednotlivých prvkov bolo tak ľahké, že za jazdy bolo ťažké trafiť sa na tú polohu, ktorú som chcel. Častom som ani nevedel, ktorú chcem, pretože zo sedadla vodiča som na polovicu symbolov smeru prúdenia vzduchu ani nevidel.

Interiér však po rokoch pôsobí solídnym dojmom a posádku neobťažuje žiadnym vŕzganím ani inými nepríjemnými zvukmi.

Dizajn Yetiho je veľmi ľahko rozpoznateľný. Z toho uhla ho možno spoznajú aj deti v škôlke.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Jazda a jazdné vlastnosti 2,0 TDI 103 kW 4x4

Zo začiatku som sa v Yetim poriadne nudil. Auto neposkytovalo pri jazde žiadnu iskru, nápad, proste nič. Vozidlo vážiace viac ako jeden a pol tony aj napriek silnému turbodieselovému motoru neláme žiadne rekordy. Náklony v zákrutách sú pomerne citeľné. Zažil som už aj oveľa ostrejšie a presnejšie riadenie. Po prekročení hraníc je auto typicky nedotáčavé. V triede SUV ide o šedý priemer. Samozrejme, Yeti nie je pretekár a teda naladenie podvozku a riadenia zodpovedá zameraniu auta.

Už som chcel nad Yetim mávnuť rukou a ohundrať ho, ako sa len dá. Vtedy som sa však zamyslel nad pôvodom jeho mena a spomenul som si na faceliftovanú verziu, ktorú som mal možnosť vyskúšať v rámci prezentácie pred niekoľkými mesiacmi. Prečo práve Yeti? Tak som sa v nedeľné dopoludnie vybral do lesa, aby som to zistil.

Auto ma začalo ožívať a naplno fungovať, až keď opustilo asfalt. Yeti môže byť vybavený pohonom prednej nápravy alebo Haldexom. Ak by mal navyše možnosť uzatvárať diferenciály a stály pohon 4x4, bol by takmer skutočný off-road. Napriek tomu, že spomenutými prvkami nedisponuje, v teréne je veľmi dobrý. Môže za to najmä nadpriemerne zvládnutý koncernový podvozok a Haldex štvrtej generácie (pred faceliftom), ktorému jeho tvorcovia predsa len už odstránili nejaké tie detské choroby. Yeti nemal problém so zablatenými stúpaniami, mokrými lúkami ani miestami kríženia náprav.

Naftový dvolitrový agregát naladený na stredný výkon 103 kW (140 k) a 320 Nm síce auto rozhýbať vie, no na zázraky nemá. Priemerná spotreba počas testu presahovala hranicu 6,5 litra. Mimo mesta sa Yeti vie uskromniť aj na 6 litrov. Šesťstupňová manuálna prevodovka má však pomerne krátke prevody a tak na diaľnici vám šestka nepomôže.

Yeti sa teda rozhodne cíti lepšie mimo cesty ako na vozovke. Ani asfalt však nie je katastrofa. Ak potrebujete jazdiť v teréne, Yetiho by ste mali vyskúšať a možno o ňom aj začať uvažovať.

Prostredná verzia dvojlitrového dieselového motora síce rozbehne Yetiho na stovku za 10 sekúnd, predsa len by som odporúčal ešte silnejší naftový motor s výkonom 125 kW (170 k).
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Blata, kopcov a terénu sa Yeti nebojí. V porovnaní s inými SUV zvláda všetko až s prekvapujúcou ľahkosťou.

Ostatné motory a prevodovky

Škoda vybavila Yetiho prvej generácie 3 benzínovými a 2 naftovými motormi. Vo všetkých prípadoch je prítomné prepĺňanie.

Najmenej výkonu ponúka turbo benzínová jednadvojka TSI. Nasleduje ju štvorvalec s objemom 1,4 litra. Benzínovú ponuku uzatvára benzínové jednaosmička. Z naftového sveta Škoda vo veľkom používala dvolitrový agregát TDI s tromi úrovňami výkonu.

Koncom roka 2010 však automobilka uviedla model Greenline. V tomto prípade ide o snahu zekologizovať SUV. Spomínaný turbodiesel musel uvoľniť miesto menšiemu súrodencovi s objemom 1,6 litra a výkonom 77 kW (105 k).

Najrozšírenejšou prevodovkou Yetiho je 6 stupňový manuál s krátkymi prevodmi. Škoda však ponúkala a stále ponúka aj 6 stupňový automat DSG. Najslabšie naftové motory a najmä Greenline však disponujú len 5 stupňovou manuálnou prevodovkou.

Motor Doba uvedenia Výkon Krútiaci moment 4x4 (Haldex 4) Prevodovka (štandard)
1,2 TSI 8/2009 77 kW (105 k) 175 Nm/1500-3500 nie 6 stupňový manuál
1,4 TSI 6/2010 90 kW (120 k) 200 Nm/1500-4000 nie 6 stupňový manuál
1,8 TSI 12/2011 112 kW (152 k) 250 Nm/1500-4200 áno 6 stupňové DSG
1,8 TSI 6/2009 118 kW (160 k) 250 Nm/1500-4500 áno 6 stupňový manuál
1,6 TDI 12/2010 77 kW (105 k) 250 Nm/1500-2500 nie 5 stupňový manuál
2,0 TDI 10/2009 81 kW (110 k) 250 Nm/1500-2500 voliteľný 5 stupňový manuál
2,0 TDI 6/2009 103 kW (140 k) 320 Nm/1750-2500 voliteľný 6 stupňový manuál
2,0 TDI 8/2009 125 kW (170 k) 350 Nm/1750-2500 áno 6 stupňový manuál
Podľa mňa sú 1,2 a 1,4 litrové TSI pre Yetiho slabé. Navyše môžu trpieť nepríjemnými poruchami.

Pod kapotou môže byť TDI alebo TSI. Diesel je obľúbenejší.

Najčastejšie poruchy

Škoda zatiaľ počas života Yetiho vydala jednu zvolávaciu akciu najmä kvôli tomu, že Yeti má koncernové motory. Zvolávačka sa týkala motora 1,2 TSI. Z naftovej ponuky sa zatiaľ javí ako najspoľahlivejšie 1,6 litrové TDI.

1,2 a 1,4 TSI sú známe svojou celoživotnou rozvodovou reťazou, ktorá celý život auta jednoducho nevydrží. Rovnako aj dvojlitrový agregát TDI prechádza neustálou modernizáciou. Pri kusoch zo začiatkov výroby sa môžu vyskytovať problémy s mazaním (zvýšená spotreba oleja) alebo vstrekovačmi. Aj táto pohonná jednotka vie trpieť na problémy s rozvodmi. Všetky agregáty spaľujúce naftu majú filter pevných častíc a teda zvýšené servisné náklady môžu prísť aj z tejto strany.

Okrem motorových nedostatkov má Yeti jeden pomerne nepríjemný problém, ktorým je krátka životnosť spojky. Auto je skutočne ťažšie a spojka to nezvláda. Kratšou životnosťou sa navyše môže pochváliť aj dvojhmotný zotrvačník alebo brzdové kotúče. Spomenul som to už pri jazdených autách niekoľkokrát a musím to urobiť znova. Automatická prevodovka vyžaduje starostlivosť. Inak hrozí jej predčasné opotrebovanie a drahá oprava. Na podvozku veľkou výdržou neoplývajú ani silentbloky predných ramien. Pri kúpe je vhodné skontrolovať aj hnací hriadeľ. Jeho manžeta, ktorá má za úlohu chrániť ho pred prachom býva často popraskaná alebo už úplne rozpadnutá.

Nepríjemným problémom môže byť aj zatekanie do interiéru, ktorým trpia vozidlá vybavené strešným oknom. V rámci elektrických porúch môžete stretnúť problémy s automatickým rozsvecovaním denných svetiel, elektrickým ovládaním spätných zrkadiel spolu s ich vyhrievaním alebo s asistentom rozjazdu do kopca. Podľa Dekry si Yeti vedie v porovnaní s inými SUVčkami z hľadiska spoľahlivosti priemerne až jemne nadpriemerne.

Najčastejšie poruchy
Vyťahaná rozvodová reťaz (1,2 a 1,4 TSI)
Problémy so vstrekovačmi (nekvalitná nafta) a mazaním (2,0 TDI)
Krátka životnosť spojky, dvojhmotného zotrvačníka, brzdových kotúčov
Opotrebované silentbloky predných ramien
Rozpadnutá prachová manžeta hnacieho hriadeľa
Zatekanie do interiéru cez strešné okno
Nefunkčné automatické rozsvecovanie svetiel
Nefuknčné elektrické ovládanie spätných zrkadiel

Ponuka náhradných dielov wwww.motointegrator.sk

Diel Premium Standard
Rozvodová reťaz 1,2 TSI 55,92 €  
Rozvodová reťaz 1,4 TSI 78,60 €  
Sada rozvodov TDI 208,80 €  
Vodné čerpadlo 68,04 €  
Spojková sada 361,20 €  
Dvojhmotný zotrvačník 540 €  
Brzdový kotúč predný 67,30 € 43,40 €
Brzdový kotúč zadný 38,30 € 25,10 €
Brzdové platničky predné 58,70 € 20,40 €
Brzdové platničky zadné 30,50 € 20 €
Siletnblok predný 17 € 9,34 €
Manžeta hnacieho hriadeľa 14,70 €  
Tlmič predný 73,70 € 43,40 €
Tlmič zadný 63,10 € 41,40 €
Výmena oleja od 64,94 €  

Yetiho tlmiče a pružiny sú v poriadku. Na podvozku však robia problémy siletbloky ramien.

Kúpiť/nekúpiť?

Škoda predávala predfaceliftovú verziu v štandardných stupňoch výbavy, ktorými sú Active, Ambition, Elegance a L&K. K nim sa však pridávali aj limitované alebo špeciálne edície, prípadne ďalšie výbavy z iných krajín. V autobazároch teda môžete naraziť aj na Experience, Mont Blanc, Family, City a podobne. Už v základe boli 4 airbagy alebo manuálna klimatizácia. Pripojiteľný pohon všetkých kolies však nie je štandardnou výbavou všetkých Yetiov.

Najväčšiu časť ponuky tvorí naftový štvorvalec s objemom 2 litre. Trh jazdených vozidiel však ponúka aj dostatočný počet benzínových verzií.

Ceny aktuálne dosahujú už hranicu 8000 eur. Za 4X4 si však musíte priplatiť ešte aspoň 2000 eur. Najlepšie kusy nemajú problém presiahnuť sumu 20 tisíc eur. Ak hľadáte auto len na cestu, Yeti nie je to pravé. V prípade, že občas potrebujete vybehnúť aj do stredne ťažkých podmienok, tak dané SUV s pohonom všetkých kolies je veľmi zaujímavá voľba aj napriek tomu, že má svoje typické poruchy.

TOPSPEED verdikt pre jazdenú Škodu Yeti: ODPORÚČAME s malými výhradami
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 39 obrázkov