Subaru predstavilo Legacy štvrtej generácie v roku 2003. Na globálny trh následne typ dorazil o rok neskôr. Všetky karosárske verzie prišli spoločne. Vo výrobe sa táto generácia zdržala až do roku 2009. Prirodzenou súčasťou života každého automobilu je facelift. Legacy ho získalo v roku 2007. Po dizajnovej stránke priniesol novú mriežku chladiča alebo upravené svetlá. Jeho hlavný prínos bol v technickej stránke. Subaru rovnako zvýšilo tuhosť karosérie pevnejšími spojmi jednotlivých dielov. Outback získal facelift o rok neskôr spolu s príchodom jediného turbodieselového motora.
Z významnejších ocenení má Legacy na svojom konte titul Japan Car of the Year (2003-2004). V roku 2007 mu zase britský Top Gear udelil titul Car of the Year.
Crash testov EuroNCAP sa Legacy ani Outback štvrtej generácie nikdy nezúčastnili. Obraz o bezpečnosti si teda môžeme vytvoriť len vďaka americkej organizácii IIHS (Insurance Institute for Highway Safety). Legacy sa v daných testoch dostalo dokonca do výberu „Top Safety Pick“.
Kombi sa hodí na asfalt a Outback si poradí aj mimo neho.
Dizajn
Vzhľad daného Subaru sa vám buď páči, alebo nie. Mne osobne žiadna karosárska verzia tohto typu nepripomína supermodelku. Zdá sa, že Japonci v tých časoch podstatnú časť vozidla podriadili jeho funkčnosti. Stretol som sa však aj s názormi ľudí, ktorým sa Legacy Outback štvrtej generácie doslova páči. Musím však priznať, že Legacy je z generácie na generáciu krajšie.
Najmä Outback so zvýšeným podvozkom a otvorom na kapote pre nasávanie vzduchu na mňa pôsobí farmárskym dojmom.
Absolútne prekvapenie pre mňa prišlo po otvorení dverí a nastúpení. Interiér je naozaj solídny a zanecháva luxusný dojem. Béžová koža je veľmi príjemná na sedenie aj na dotyk. Na palubnej doske výrobca vo veľkej miere použil mäkké plasty.
Bohužiaľ, dokonalý dojem kazia strieborné prvky (lišty). Tie sú vyrobené z veľmi lacného plastu. Škoda. Odolnosť materiálov vo vnútri je pomerne dobrá. Časom však vzhľad môže pokaziť popraskaná koža.
Subaru natočilo stredový panel smerom na vodiča. Displej rádia a klimatizácie veľa grafiky nedostali. Ich hlavným poslaním však nie je ponúkať grafické efekty. Na priamom slnku je ich čitateľnosť, bohužiaľ, do značnej miery obmedzená. Rovnako to platí aj pre palubný počítač, ktorého displej je netradične umiestnený v strede pod výduchmi klimatizácie. Čerešničkou na torte celého interiéru je veľké strešné okno.
Výrobca však niektoré prvky umiestnil na naozaj netradičné miesta a ich ovládanie potrebuje trochu cviku.
Dizajn je diskutabilný
Jazda a jazdné vlastnosti
V Legacy Outback si uvedomíte jednu vec až vo chvíli, keď na diaľnici alebo štvorprúdovke predbiehate iné autá. Sedíte o niečo vyššie. Síce o málo, ale predsa. Z vonku síce vidieť, že auto je vyššie, no po nastúpení si to neuvedomíte, pretože ide len o pár centimetrov. Týchto pár centimetrov však zohráva podstatnú úlohu. Náklony karosérie sú väčšie, ako som čakal. V meste a na okreskách to nevadí. Podvozok dobre filtruje nerovnosti našich ciest. No pri diaľničných rýchlostiach a ostrejších zákrutách to začína byť nepríjemne.
V prípade kombi alebo sedanu jazda prebieha s menšími náklonmi. Tieto verzie majú aj lepšie dynamické vlastnosti najmä kvôli nižšej svetlej výške a menšiemu aerodynamickému odporu.
Stabilitu má na svedomí symetrický pohon všetkých kolies, ktorý je vyhľadávaným artiklom značky Subaru.
Riadenie je pomerne ľahké a nekomunikatívne. Využijete to v meste alebo pri otáčaní kdekoľvek. Auto má navyše veľmi malý polomer otáčania, takže veľa pokusov na otočenie pomerne dlhého auta potrebovať nebudete.
Očarený som rozhodne nebol z radenia 5 stupňovej manuálnej prevodovky v spolupráci s pomerne tvrdou spojkou. Hlavne prvý prevodový stupeň išiel občas zaradiť len veľmi ťažko, prípadne vôbec. Radiace dráhy neboli dlhé, no celé radenie bolo nepríjemne tuhé.
Po technickej stránke podvozka by ste mali vedieť, že vpredu je zavesenie typu McPherson a vzadu konštrukcia s dvojitými lichobežníkmi.
Mäkkší podvozok sa síce nakláňa, no veľmi dobre filtruje nerovnosti.
Náklony karosérie sú nepríjemné. Auto však stopu drží dobre.
Subaru Legacy Outback 2,0D
Dostávame sa k hlavnému programu testovaného Subaru. Dvojlitrový preplňovaný naftový motor boxer s výkonom 110 kW (150 k) a krútiacim momentom 350 Nm je vyhľadávanou pohonnou jednotkou. Do ponuky sa dostal až v roku 2008.
Plochý motor s protichodným pohybom valcov má svoje výhody aj nevýhody. Jeho hlavným negatívom sú vyššie výrobné náklady. Kompenzuje to však veľkou dávkou kultivovanosti, ktorá vychádza už z jeho podstaty. Autu naozaj chýbajú „naftové vibrácie“. Jediný náznak, že sa niečo deje, prichádza od páky prevodovky, ktorá sa trochu chveje.
Naftový agregát ožíva od 1500 otáčok. Dovtedy je to absolútna nuda. Po tejto méte dochádza k postupnému príjemnému nárastu ťahu. Turbokopanec je neprítomný. Motor sa veľmi rád a ochotne vytáča a nerobí mu problém ani 4000 otáčok.
Kombinovaná spotreba motora v teste bola 6,6 l/100 km. Ide o veľmi dobrý výsledok najmä ak zoberieme do úvahy, že musí roztáčať stále obe nápravy. Mimo mesta mohla klesnúť spotreba pri opatrnej jazde aj na 5,5 l/100 km. V meste však realita nepustila pod 8 litrov.
Naftový boxer patrí k tomu lepšiemu.
Ostatné motory a pohon 4x4
V ponuke motorov majú drvivú prevahu benzínové agregáty. Základ tvoril dvojlitrový štvorvalec s rozvodom SOHC, ktorý ponúkal výkon 101 kW (137 k). V roku 2005 ho však výrobca nahradil modernizovaným dvojlitrom s rozvodom DOHC. Dosahoval výkon 121 kW (165 k).
Silnejšou alternatívou bol 2,5 SOHC litrový štvorvalec s výkonom 123 kW (167 k), ktorý Subaru v roku 2007 zvýšilo na 127 kW (173 k). V ponuke bol aj trojlitrový šesťvalec DOHC s výkonom 180 kW (245 k).
Naftu spaľoval len jeden spomínaný štvorvalec boxer s objemom 2,0 litra. Zaujímavo môže vyznieť Legacy s označením spec.B. Pod jeho kapotou je už spomínaný benzínový šesťvalec, ktorý je doplnený o športový podvozok. Outback sa vyhol najslabšiemu benzínovému motoru. Základ v tomto prípade tvoril 2,5 litrový štvorvalec.
Spočiatku Subaru ponúkalo len 5 stupňový manuál alebo štvorstupňový automat. V roku 2007 k nim však pribudla 6 stupňová manuálna prevodovka a automat s piatimi rýchlostnými stupňami.
Pohon všetkých kolies v danom prípade zabezpečuje medzinápravový diferenciál, ktorý rozdeľuje krútiaci moment medzi prednú a zadnú nápravu. O jednotlivé kolesá danej nápravy sa stará viskózna spojka. V prípade veľkého rozdielu v otáčkach jednotlivých kolies sa uzavrie. Outback má na zadnej náprave samosvorný diferenciál.
Označenie | Výkon | Krútiaci moment | Modelové roky |
2,0D | 110 kW (150 k)/3600 ot | 350 Nm/1800 - 2400 ot | od 2008 |
2,0i | 101 kW (137 k)/5600 ot | 187 Nm/4400 ot | do 2005 |
2,0R | 121 kW (165 k)/6800 ot | 196 Nm/3200 ot | od 2006 |
2,5i | 127 kW (173 k)/6000 ot | 227 Nm/4400 ot | od 2007 |
3,0R | 180 kW (245 k)/6600 ot | 297 Nm/4200 ot | od 2003 |
3,0R spec.B | 180 kW (245 k)/6600 ot | 297 Nm/4200 ot | od 2005 |
Naftový boxer je naozaj iný ako tuctové TDI a spol.
Bohužiaľ (alebo našťastie?) bol v ponuke len jeden naftový agregát.
Najčastejšie poruchy
Benzínové štvorvalce (2,0 l- 101 kW a 2,5 l- 121 kW) často trpia na nadmernú spotrebu oleja. Systém navyše nemá varovanie nízkej hladiny prostredníctvom kontrolky na prístrojovej doske. Zaujímavú formu šetrenia ponúka LPG. V tomto prípade ale môže najmä v najslabšom benzínovom štvorvalci dôjsť k podpáleniu ventilov. Naftový motor je citlivý na kvalitu nafty a tu môže vzniknúť veľká nepríjemnosť. Výmena vstrekovačov Denso si totiž vyžaduje demontáž celého motora.
Kratšou životnosťou sa rovnako vyžaduje aj spojka. Je to spôsobené najmä pohonom všetkých kolies. Svoje však zohrá aj štýl jazdy konkrétneho vodiča.
V rámci podvozka sa väčšinou ako prvé hlásia na výmenu siletbloky stabilizátora na prednej náprave. Náchylné na výmenu sú aj ložiská kolies. Podvozok Legacy je však pomerne odolný. Ak však predchádzajúci majiteľ rád jazdil v teréne, môžu sa na ňom vyskytovať poškodenia, ktoré zistíte až pohľadom na auto zdola.
Pri vozidlách vyrobených v prvých rokoch produkcie sa vyskytovali zvlnené brzdové kotúče. Modely s automatom môžu trpieť na opotrebenie elektronicky riadenej medzinápravovej viaclamelovej viskóznej spojky (Multi Plate Transfer). Tie s manuálmi zase občas potrápi nefunkčná mechanická viskózna spojka, ktorá sa „pripečie“ a ostane uzavretá. Pohon 4x4 je však pomerne odolný a spoľahlivý.
Zaujímavosťou je fakt, že Legacy netrpí na žiadne typické poruchy elektroniky.
Bežné poruchy | Menej časté poruchy |
vyššia spotreba oleja benzínových motorov (2,0 a 2,5) | opotrebované vstrekovače (naftový motor) |
opotrebovaná spojka | podpálené ventily (2,0i + LPG) |
problémy s dvojhmotným zotrvačníkom Valeo | nefunkčná viskózna spojka |
opotrebované ložiská predných kolies | zvlnené kotúče (začiatok výroby) |
praskajúca kože v interiéri | opotrebované silentbloky stabilizátora |
Koža to veľmi nezvláda.
Kúpiť/nekúpiť?
V prvom rade si treba uvedomiť, že servisné náklady na Subaru sú vyššie, ako v prípade iných európskych neprémiových značiek. Rovnako zvážte výhody a nevýhody jednotlivých karosárskych verzií.
Ceny štartujú na sume 5 500 eur a končia zhruba mierne nad sumou 13 tisíc. Treba mať na pamäti, že Outback bude v porovnaní s verziou kombi drahší.
Subaru svoje vozidlá vybavilo slušnou výbavou, ktorá obsahuje dvojzónovú klimatizáciu, strešné okno, kožený interiér alebo xenónové svetlomety. Nevýhodou je napríklad absencia stabilizačného systému VDC. Spojenie špecifického pohonu všetkých kolies a elektronickej stabilizácie výrobca vyriešil až v roku 2007. Na trhu nájdete výbavy Trend (základ), Active (VDC, hlavové airbagy, vyhrievanie sedadiel), Comfort (kožený interiér) alebo Navigation.
TopSpeed verdikt pre jazdené Subaru Legacy (Outback): ODPORÚČAME!