Toyota Auris nadväzuje na slušnú spoľahlivosť predchodcu. Po jazdnej stránke zaujme len nenáročných vodičov, ktorí chcú komfortné presúvanie z bodu A do bodu B.
Auris začali Japonci vyrábať koncom roka 2006 a v produkcii pokračovali do roku 2012. V ponuke bola len jediná karosárska verzia hatchback. Kompaktný sedan zostal pri mene Corolla. Facelift modelu prišiel v roku 2009.
Auris si z nárazových skúšok EuroNCAP odniesol výborné hodnotenie v podobe piatich hviezd.
Dizajn Aurisu nadväzuje na mestský typ Yaris
Dizajn
Vzhľad exteriéru čerpá inšpiráciu z mestského typu Yaris. Auris je rovnako zaoblený a po dizajnovej stránke výrazne nezaujme. No dizajnéri Toyoty sa o to pravdepodobne aj snažili. Žiadne z výrobkov japonskej značky totiž v tej dobe nevytŕčali z davu. Tiež musíme brať ohľad na to, že Auris nie je len európskym modelom, ale predáva sa prakticky po celom svete.
Interiér je úplný plasťák, najmä vo verziách pred faceliftom. Náročnejšieho zákazníka určite neuspokoja. Nevýhodou lacných plastov je, že po čase sa aj nepekne ošúpu. Navyše mnohé kúsky nepríjemne vŕzgajú. Kabíne dominuje „lietajúca“ stredová konzola.
Prvá vec, ktorá vás po usadení za volant prekvapí, je vysoký posed. Za volantom máte pocit, že sedíte skôr v MPV, než v bežnom osobáku. Sedačky nemajú takmer žiadne bočné vedenie, čo oceníte pri častom nastupovaní/vystupovaní, ale neoceníte to v zákrutách. Ergonómia má tiež isté nedostatky. Ovládanie palubného počítača je riešené pomocou paličky na prístrojovom štíte. K ovládaniu si tak musíte vykrútiť ruku, alebo pchať ruku nebezpečne priamo cez veniec volantu.
Veľkou výhodou interiéru je však priestrannosť, ktorou naozaj pripomína MPV. Na pomerne útle rozmery auta, 4245 x 1760 x 1515 mm, ponúka veľmi slušný vnútorný priestor vpredu aj vzadu. Rázvor má hodnotu 2600 mm. Batožinový priestor má priemerný objem 354/777 litrov.
Interiér po facelifte má hodnotnejšie materiály a kvalitnejšie spracovanie
Jazdné vlastnosti
Auto z jazdnej stránky zaujme najmä vyznávačov pohodového štýlu jazdy. Toyota vás k rýchlej jazde vôbec neláka. Podvozok je mäkký, relatívne komfortný a v zákrutách sa nakláňa. Pomoc posilňovača riadenia je výrazná. Volant neposiela k prstom vodiča ani len náznak spätnej väzby.
Riadiaca páka je uložená pomerne vysoko a je blízko volantu. Pri radení tak nemusíte robiť veľký pohyb rukou. Nezriedka sa však vyskytujú problémy s drhnutím stupňov v dráhach, prípadne s ťažkým radením.
Auto sa hodí celkovým naladením skôr na pomalšiu mestskú alebo prímestskú premávku. Vďaka vyššiemu posedu máte aj dobrý rozhľad.
Odhlučnenie je na priemernej úrovni kompaktných áut z tej doby. Na diaľnici teda extra akustický komfort nečakajte. Najviac hluku budete počuť od pneumatík a rázov podvozka.
Benzínové motory po dôkladnej údržbe sú stávkou na istotu, no aj dieselové agregáty 1,4 D4-D a 2,0 D4-D majú slušnú spoľahlivosť.
Motory
Benzínové motory mali objem od 1,33 do 1,8 litra. V rokoch 2006-2008 tvoril základ agregát 1,4 VVT-i s výkonom 71 kW (97 koní) a 130 Nm. V roku 2008 ho nahradil modernejší motor 1,33 Dual VVT-i s variabilným časovaním sacích a výfukových ventilov s výkonom 74 kW(100 koní) a 132 Nm. Motory majú na skromný objem pomerne slušný výkon, no treba ich poriadne točiť. Spotreba oboch agregátov sa pohybuje pri ľahkej nohe okolo 5,5 – 6,5 l/100 km. Výmena oleja v motore 1,4 VVT-i stojí v celoslovenskej sieti servisov Q-SERVICE od 68,33 eur.
Univerzálnejšími motormi sú 1,6tky. Starší agregát Dual VVT-i má výkon 91 kW (124 k) a 157 Nm. Modernejšia jednotka 1,6 Valvematic má výkon 97 kW (132 koní) a 160 Nm. Pri pokojnej jazde sa majitelia dokážu zmestiť do 7 litrov. Dobrú spotrebu ponúka aj väčší agregát s objemom 1,8 litra. Ten má výkon 100 kW (136 koní) a 175 Nm resp. 108 kW (147 koní) a 180 Nm.
V ponuke nechýba ani bohatá ponuka naftových motorov. Základom je 1,4 D-4D, motor pri malom objeme dosahuje výkon 66 kW (90koní). Väčší nafťák 2,0 D-4D má výkon 93 kW (126 koní) a 310 Nm. Motor má pomerne mdlý nástup a malý rozsah využiteľných otáčok, ale poteší spotrebou okolo 6 litrov na 100 km a slušnou spoľahlivosťou. Ďalšia jednotka 2,2 D-4D D-CAT ponúka 130 kW (177 koní) a 400 Nm. Agregát je ťažší, hlučnejší a oproti dvojlitru má aj vyššiu spotrebu.
Zabudnúť nemôžeme ani na hybridnú verziu HSD Full Hybrid. Technika pochádza z Priusu. O pohon sa stará elektromotor a spaľovací agregát s objemom 1,8 litra, ktorý funguje v Atkinsonovom cykle. Kombinovaný výkon celej sústavy je 100 kW (136 koní).
Od roku 2009 sú všetky motory spriahnuté so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. V ponuke je aj robotizovaná prevodovka MultiMode. Pokiaľ viete narábať s manuálom, radšej berte ten.
Najčastejšie poruchy
Aj podľa štatistiky Toyota Auris vyniká v spoľahlivosti. Existujú však oblasti, ktoré treba pri kúpe skontrolovať. Najčastejšie majiteľov hnevá brzdový systém. Občas sa objavujú aj modely s problémovými svetlami. Tiež pamätajte na to, že Auris je síce spoľahlivý, ale náhradné diely nie sú najlacnejšie.
Podvozok je pomerne trvácny a bez väčších zásahov by mal vydržať 200 – 250 000 km. Na horších cestách sa najskôr ozvú silentbloky a čapy.
Benzínové motory sú spoľahlivé, avšak len za podmienky, že dostávali pravidelný servis. Výmena oleja maximálne pri 15 000 km. V opačnom prípade hrozí poškodenie variabilného časovania ventilov. Inak sú benzínové motory „nesmrteľné“.
V prípade naftových jednotiek odporúčajú odborníci tiež skrátenie intervalu výmeny oleja a tankovanie kvalitnej nafty. Jednotky 1,4 D4-D a 2,0 D4-D sú relatívne spoľahlivé. Pri väčšom nájazde počítajte s výmenou EGR ventilu, vstrekovačov a dvoj-hmotným zotrvačníkom. Toyota predávala verzie s DPF filtrom, ale aj bez neho. Z hľadiska údržby hľadajte kusy bez DPF. Veľký agregát 2,2 D4-D síce prináša slušný výkon, ale spoľahlivosť je tu o niečo horšia ako v prípade menších jednotiek.
Ponuku náhradných dielov nájdete na www.motointegrator.sk
Tovar | Premium | Standard |
Brzdový kotúč predný | 61,60 € | 48,60 € |
Brzdový kotúč zadný | 33,60 € | 30,10 € |
Brzdové platničky predné | 62,80 € | 29,80 € |
Brzdové platničky zadné | 49,32 € | 21,20 € |
Tlmič predný | 107,00 € | 82,32 € |
Pružina predná - na objednávku | 54,96 € | 44,80 € |
Tlmič zadný | 74,80 € | |
Pružina zadná | 225,60 € | 46,00 € |
Čap predného ramena | 44,64 € | 23,60 € |
Ložisko s nábojom kolesa predné | 268,00 € | 117,00 € |
Ložisko kolesa zadné | 286,80 € | 131,00 € |
Spojka | 227,00 € | 134,00 € |
AGR ventil ( 1,4 D4-D ) - na objednávku | 271,00 € | |
Olejový filter | 5,69 € |
Kúpiť/nekúpiť?
Toyota Auris nadväzuje na slušnú spoľahlivosť predchodcu. Najistejšou voľbou sú už tradične autá s benzínovým motorom, no ani dieselový agregát po starostlivom majiteľovi nie je zlou alternatívou. No myslite na to, že pokiaľ niečo odíde, oprava nebýva zvyčajne najlacnejšia. Po jazdnej stránke Auris zaujme len nenáročných vodičov, ktorí chcú komfortné presúvanie z bodu A do bodu B. Navyše pokiaľ hľadáte priestranné auto nižšej strednej triedy, môže dávať veľký zmysel. A ani ceny nie sú prehnané, keď začínajú už od 4500 €. Veľa kúskov bolo v súkromných rukách, takže bez problémov dokážete nájsť modely s relatívne nízkym nájazdom.
TopSpeed.sk verdikt: Jazdenú Toyotu Auris 1. generácie odporúčame s výhradami.