Toyota Avensis je auto, ktoré neohúri. Je to taká šedá myška, nad ktorou by ste ale mali uvažovať, pokiaľ hľadáte relatívne lacné, veľké, bezpečné a spoľahlivé auto.
Avensis T25 má oproti novšej generácii T27 podstatne konzervatívnejší dizajn, ktorý vznikal vo Francúzsku
Dizajn
Vzhľad druhej generácie nevznikal prekvapivo v Japonsku, ale vo Francúzsku. Nie je to žiadny krásavec, ale oproti 3. generácii prináša zásadne jednoduchšie tvary. Modernizácia priniesla len kozmetické zmeny.
Interiér sa nesie v jednoduchom duchu. Rovnako aj materiály sú na prvý pohľad obyčajné a náznaky luxusu tu jednoducho nehľadajte. Napriek tomu kabína výborne odoláva opotrebeniu. Interiér však poteší veľkým priestorom vo všetkých smeroch. Aj vzadu odveziete pohodlne pasažierov s výškou do 185 cm. Väčšina kusov má slušnú výbavu. Bežná je dvojzónová klimatizácia, tempomat, vyhrievanie sedadiel...
Sedan a kombi majú objem batožinového priestoru až 520 litrov. Liftback má 510 litrov, napriek tomu je praktickejší ako sedan, vďaka veľkému vstupnému otvoru. Populárnejšie kombi má na dĺžku 4715 mm, na výšku 1525 mm a na šírku 1760 mm. Sedan a Liftback majú rozmery 4645 mm x 1480 mm x 1760 mm. Rázvor má hodnotu rovných 2700 mm. Hmotnosť sa pohybuje od 1330 kg do 1535 kg podľa karosérie, výbavy a motorizácie.
Jazdné vlastnosti
Avensis je na 16“ diskoch komfortným krížnikom. Na väčších diskoch už čakajte prenosy rázov do interiéru, nerovnosti jednoducho už pocítite. Na nejaké vymetanie zákrut tiež zabudnite. K veľkej Toyote sa takáto jazda nehodí. Pritom aj vo vysokom diaľničnom tempe je auto stabilné. Vpredu nájdete nápravu typu McPherson a vzadu dvojité lichobežníkové zavesenie.
Slabšie motorizácie mali klasický hydraulický posilňovač. Tie silnejšie potom elektrický EMPS. Riadenie je relatívne presné a má príjemne nastavený účinok posilňovača, k pohodovému charakteru auta sa to hodí. Avensis 2. generácie vás jednoducho za volantom nenadchne, skôr naopak. Ťažko hľadať nejaké „nudnejšie“ auto. Mnohým majiteľom to však neprekáža a výhodou sú predvídateľné jazdné vlastnosti.
Kolesá roztáčajú výhradne prednú nápravu. Žiadnu športovú verziu Avensisu nečakajte. Toto je skôr pracant alebo spoľahlivé rodinné auto.
Interiér je priestranný a kvalitou materiálov patrí k priemeru
Neprekvapí, že Avensis mal v testoch EuroNCAP plný počet hviezd. Už v základe mal napríklad 9 airbagov. Od roku 2004 bol v štandardnej výbave aj stabilizačný systém.
Motory
Benzínové motory majú objem od 1,6 do 2,4 litra. Najmenší 1,6 litrový má výkon 81 kW (110 koní) a 150 Nm. Pri pokojnej jazde sa majitelia dokážu zmestiť do 7 litrov. Dobrú spotrebu ponúka aj väčší agregát s objemom 1,8 litra. Ten má výkon 95 kW (129 koní) a 170 Nm. 2,0 liter ponúka len o málo vyšší výkon 108 kW (147 koní) a 196 Nm. Spotreba je okolo 7 – 9 litrov, podľa štýlu jazdy. Najväčší motor má objem 2,4 litra a výkon 120 kW (163 koní) a 230 Nm. Kombinovali ho len s 5-stupňovým automatom.
Základný dieselový motor 2,0 D-4D má výkon 85 kW (116 koní) a 280 Nm. Po roku 2006 už 93 kW (126 koní) a 300 Nm. Motor má pomerne mdlý nástup a malý rozsah využiteľných otáčok, ale poteší spotrebou okolo 6 litrov na 100 km a spoľahlivosťou.
Ďalším motorom je 2,2 D-4D s výkonom 100 kW (136 koní). Agregát je ťažší, hlučnejší a oproti 2,0 litru má aj vyššiu spotrebu, cca 7 litrov a horšiu spoľahlivosť. Zároveň neponúka ani zásadne lepšiu dynamiku, lepšou voľbou je teda menší motor.
Rovnaký agregát prišiel vo verzii D-CAT, kde ponúka 130 kW (177 koní) a 400 Nm. Radšej sa mu vyhnite. Je síce ekologickejší, ale technicky komplikovanejší a zároveň má aj väčší apetít nafty.
Toyota ponúkala manuálnu 5- a 6-stupňovú prevodovku alebo automaty. Tie boli hydromeničové a mali 4 a 5 stupňov. Trochu zhoršujú dynamiku a zároveň zvyšujú spotrebu paliva.
Ak chcete naftový motor, voľte dvojliter, ale pamätajte na to, že benzín je spoľahlivejšou voľbou
Spoľahlivosť
Toyota si drží skvelú povesť aj pri spoľahlivosti 2. generácie Avensisu. Japonec patrí medzi to najspoľahlivejšie, čo si môžete v tejto triede kúpiť. Najmä ak budete verní benzínovým motorom. Objavovali sa však detské problémy ako vlhnutie predných aj zadných svetlometov (hlavne autá z prvých rokov výroby) a častým javom je aj vŕzgajúci spojkový pedál.
Benzínové motory 1,6 a 1,8 VVTI v niektorých prípadoch trápila do roku 2006 vyššia spotreba oleja. Výnimočne sa problém týkal aj väčšieho dvojlitra. Ostatné zážihové agregáty sú pri dobrej údržbe bezporuchové. Určite nezanedbávajte pravidelnú výmenu oleja.
Pri naftových motoroch je to už tradične obohratá pesnička v podobe zaneseného EGR ventilu, DPF filtra, opotrebovaných vstrekovačoch a dvojhmoty. Napriek tomu patrí jednotka 2,0 D-4D medzi najspoľahlivejšie nafťáky na trhu (pri dôkladnej údržbe). Len pamätajte, že dvojliter mal do roku 2006 rozvodový remeň a ten je nutné meniť každých 105 000 km.
Hodnotenie Autoporadcom 7/10
Toyota Avensis modelová rada T25 vstúpila do predaja v roku 2003 a ponúkla hneď tri karosárske verzie: sedan, kombi a liftback. Celkom dobrou paletou disponovala aj v oblasti ponuky motorov. Z benzínových boli v ponuke objemy 1,6 VVT-i, 1,8 VVTi, 2,0 VVT-i D4 s priamym vstrekovaním benzínu, naftu tankoval zatiaľ jediný motor 2,0 D-4D. Na jar 2004 pribudol najväčší benzínový motor s objemom 2,4 litra a priamym vstrekovaním D4. Od polovice roku 2005 prišla nová generácia hliníkových dieselových motorov s objemom 2,2 litra (110 alebo 130 kW). Vozidlo dostalo facelift v roku 2006, ktorý priniesol aj nový naftový motor 2,0 D-4D s výkonom navýšeným o 8 kW oproti predchodcovi. Auto získalo v nárazových testoch 5 hviezdičiek.
Klady vozidla:
+ dobrá mechanická odolnosť podvozku aj interiéru, solídne dielenské spracovanie, spoľahlivá elektronika;
+ na japonské pomery slušná ponuka motorov zastúpená v benzíne aj v nafte, nezáludné jazdné vlastnosti;
+ pri bežnej údržbe veľmi vysoká spoľahlivosť benzínových motorizácií, bez detských chorôb;
+ bohatá priestorová ponuka v interiéri, dostatok miesta na všetkých sedadlách, batožinový priestor vo všetkých karosárskych verziách patrí nad priemer triedy z daného obdobia, dobré odhlučnenie interiéru.
Zápory vozidla:
- benzínové motory s objemom 1,6 a 1,8 litra vyrobené do augusta 2005 s kódom motora označeným písmenami ZZ môžu trpieť zvýšenou spotrebou oleja a karbónovými usadeninami, náprava problému prišla spolu s faceliftom;
- pri nájazdoch nad 200 000 km prekontrolujte stav rozvodovej reťaze, môže byť vyťahaná a jej preskočenie na ozubení rozvodu môže mať za následok drahú opravu;
- motor 2,2 diesel s výkonom 130 kW trpí klasickými neduhmi. Má pomerne veľkú turbodieru, piezoelektrické vstrekovače sú veľmi drahé na repas aj výmenu za nové, problémový je celý emisný systém od katalyzátoru, cez EGR až po DPF. Zvoľte radšej slabšiu verziu 2,2 100 kW, prípadne 2,0D s výkonom 85 alebo 93 kW;
- najvýkonnejší a veľmi spoľahlivý benzínový motor 2,4 bol v ponuke iba s automatickou prevodovkou;
- diesel 2,2 s kódom motora AD má sklony k výraznému karbónovaniu v spaľovacom priestore, usadeniny na piestoch môžu postupne začať narážať do hlavy valcov, čím ju postupne poškodia. Opravy sú nákladné. Problém sa objavuje okolo nájazdu 250 000 km.
Daniel Miklóši – autoporadca.sk
Kúpiť/nekúpiť
Toyota Avensis je auto, ktoré neohúri. Je to taká šedá myška, nad ktorou by ste ale mali uvažovať, pokiaľ hľadáte relatívne lacné, veľké, bezpečné a spoľahlivé auto. Pri výbere sa však radšej úplne vyhnite naftovému motoru 2,2 D4-D. Stávkou na istotu sú už tradične benzínové motory.
Nasledujúca 3. generácia Avensisu T27 je takmer po každej stránke lepším vozidlom. Pokiaľ vám to teda rozpočet dovoľuje, pozrite sa radšej na ňu.
TopSpeed.sk verdikt: Jazdenú Toyotu Avensis T25 odporúčame s výhradami.
Avensis T25 prišiel v troch karosárkskych verziách sedan, liftback a kombi. Recenzia sa týka všetkých verzií.