Volkswagen vyrábal Golf 6 v Európe od roku 2008 do roku 2013. Existovali štyri verzie karosérie: 5-dverový hatchback, 3-dverový hatchback, kabriolet a kombi. V skúškach EuroNCAP obstál Golf výborne a dostal 5 hviezd.
S Golfom nebudete vytŕčať z davu
Volkswagen Golf je veľmi dobrým a solídnym autom, ktoré vás pri jazde ničím neobťažuje a svoju prácu si robí veľmi dobre. No dajte si pozor pri výbere motora a prevodovky.
Dizajn
Golf 6 generácie promoval Wolfsburg ako úplne nový typ. Pravdou však je, že ide o veľkú modernizáciu predchodcu 5. generácie. Máme tu najmä výrazne odlišný dizajn interiéru, exteriéru a zlepšenie kvality jazdy.
Exteriér je už tradične jednoduchý, až fádny. To však autu dodáva nadčasovosť a verte, že množstvo ľudí si ho dokáže pomýliť s piatou, či siedmou generáciou. Pokiaľ nestojíte o pozornosť okolia, Golf je vždy výbornou voľbou.
Interiér sa tiež nesie v jednoduchom duchu. Tvary sú opäť nadčasové. Aj 8 rokov od debutu vyzerá dobre. Navyše poteší výbornou kvalitou materiálov a skvelým spracovaním. Aj keď niektorí majitelia hlásia pri vyššom nájazde km rôzne vŕzganie a pazvuky. Tiež treba pochváliť ergonómiu. Už základné sedačky sú veľmi dobré. Pokiaľ však jazdíte dlhšie trasy, alebo sa radi zveziete športovejšie, odporúčam športové sedačky. Volant bežných verzií má ideálnu veľkosť aj hrúbku.
V základnej výbave toho veľa nenájdete. Golf je typickým príkladom nemeckej príplatkovej politiky. Pokiaľ ste niečo chceli, museli ste za to riadne zaplatiť. Na trhu sú teda aj oholené kúsky, ale aj veľmi slušne vybavené autá.
Rozmery hatchbacku sú nasledovné: 4213 mm x 1779 mm x 1479 mm. Rázvor má hodnotu len 2578 mm. Batožinový priestor v základnom stave s objemom 350 litrov patrí k priemeru triedy. Kombi má 505 litrov. Pohotovostná hmotnosť Golfu 6. generácie je vo veľkom rozpätí 1157 kg – 1541 kg. Záleží hlavne na motorickej verzii, na druhu prevodovky, no nemálo váži aj výbava.
Golf 6.generácie poteší v interiéri kvalitnými materiálmi, solídnym spracovaním a najmä perfektným odhlučnením
Jazdné vlastnosti
Jazdu môžem zhrnúť jedným slovom – filter. Auto neobťažuje rázmi z prejazdu nerovností (pri 15 – 17“ diskoch) a ani hlukom. No nepoteší ani spätnou väzbou od kolies. Karoséria je tuhá a jazdné vlastnosti sú výborne, no fádne. Podvozok Golfu si robí svoju prácu dobre. Inžinieri chceli vodiča odfiltrovať od všetkého diania v okolí a výborne sa im to podarilo. Športový podvozok je o niečo tuhší a hodí sa na cesty s lepším povrchom. U nás si také vyberať veľmi nemožno, preto bude kombinácia športového pruženia a veľkých diskov kolies pre väčšinu veľmi nepohodlná a pre podvozkové časti auta tiež nevhodná.
Riadenie je presné, no od volantu nečakajte žiadne informácie od predných kolies. V stredovej polohe navyše chýba presnosť. Radenie je v poriadku, dráhy majú presne definovaný chod a páka v nich nedrhne.
Malý Volkswagen poteší výborným odhlučnením, ktoré sa prejaví najmä na diaľnici. Golf ponúka úroveň hluku, ktorá bola v tej dobe bežná pre autá strednej triedy.
Najbezpečnejšou voľbou sú atmosférické motory s manuálnou prevodovkou. Golf 6 je jedným z posledných VW, ktoré môžete mať s ešte relatívne jednoduchými motormi. S dôkladnou údržbou a starostlivosťou však dlho vydržia aj turbomotory aj 6-stupňové prevodovky DSG.
Motory
Pod kapotou bol slušný výber benzínových a dieselových motorov. Pokiaľ ste však fanúšikom atmosférických motorov, nad ponukou zaplačete.
Základom ponuky je atmosférický agregát 1,4 s výkonom 55 kW (75 koní) resp. 59 kW (80 koní). Svojim výkonom je vhodnejší skôr na mestské použitie. Lepšou voľbou je atmosférický agregát s objemom 1,6 litra a výkonom 75 kW (102 koní). Oba atmosférické motory majú krátku 5-stupňovú manuálnu prevodovku a spotrebu okolo 6 – 8 litrov.
V ponuke bol veľmi rozšírený motor 1,2 TSI. Na svoj objem ide o svižný malý agregát. Vďaka turbodúchadlu ťahá motor už od nízkych otáčok. V ponuke boli dve verzie 63 kW (86 koní) a 77 kW (105 koní). Spotreba sa však dá pri ľahkej nohe dostať pod 6 litrov. Naopak, pokiaľ sa ponáhľate, problémom nie je 9 a viac litrov.
Predchodcom motora 1,2 TSI bol väčší agregát 1,4 TSI. Je výkonnejší 90 kW (122 koní), smädnejší (6 – 8 l), ale aj spoľahlivejší. Volkswagen priniesol aj výkonnejšiu verziu s dvojitým prepĺňaním Twincharger s výkonom 118 kW (160 koní). V nízkych otáčkach sa o výkon stará mechanický kompresor a vo vyšších turbodúchadlo. Devízou motora je výborná dynamika.
Dobrou voľbou je motor 2,0 TSI, ktorý bol v hot-hatchoch GTI (EA 888) a R (EA 113). Výkon modelu GTI je 155 kW (211 koní) a superostrej štvorkolky Golf R až 199 kW (271 koní). Ich spotreba sa dá pri ľahkej nohe udržať pri 8 – 9,5 litroch.
Veľmi populárne sú dieselové motory. Pod kapotou Golfu 6. generácie sa objavil nový motor 1,6 TDI. Z malého objemu ponúka výkon 66 kW (90 koní) resp. 77 kW (105 koní). Motor má slušnú spoľahlivosť a mimo diaľnice aj rozumnú spotrebu 5 – 6 litrov. Mnoho fleetových vozidiel malo pod kapotou práve malý diesel. Ten je citlivý na zaobchádzanie. Pokiaľ mu niekto často stál na tvrdom plyne, je možné, že je pred koncom životnosti. Preto radšej hľadajte kus po súkromnom majiteľovi. Ťažko skúšaným firemným autám s týmto motorom sa vyhnite.
Pre motoristov hľadajúcich viac dynamiky je k dispozícii známa jednotka 2,0 TDI. Volkswagen ju vyrábal v troch výkonových verziách 81 kW (110 koní), 103 kW (140 koní) a 125 kW (170 koní). Spotreba motorov je veľmi priaznivá okolo 5,5 – 7 litrov. Nepoteší však výrazný turboefekt pri verziách 103 kW a 125 kW. Najspoľahlivejšia je najslabšia verzia motora.
Pohon 4Motion riešený pomocou spojky Haldex 4. generácie.
Podľa štatistiky je Golf nadpriemerne spoľahlivým vozidlom. No povesť auta ťahajú dole nekvalitné rozvodové reťaze a dvoj-spojkové prevodovky s krátkou životnosťou.
Najčastejšie poruchy
Nemecká Dekra tvrdí, že Golf patrí medzi nadpriemerne spoľahlivé vozidlá. No aj on má svoje muchy. Predchádzajúce generácie boli o dosť spoľahlivejšie. Najväčšie problémy tu robia motory a automatické prevodovky DSG.
Golf má aj pár detských porúch. Občas sa objavujú problémy so zamykaním dverí, vyhrievaním zrkadiel, sťahovaním okien, stieračmi, ale aj s klimatizáciou. Objavujú sa aj autá s netesniacimi dverami a následným problémom so zatekaním. Horšie a najmä finančne náročnejšie sú problémy s agregátmi a prevodovkami.
Nový motor 1,2 TSI vyvolal rozruch s rachotiacou a preskakujúcou reťazou. Ak sa motor „stretol“, výsledkom bola výmena celého motora. VW začal od mája 2011 montovať odolnejšiu reťaz. No problémy úplne nevyriešil a niektorí majitelia museli meniť reťaz niekoľkokrát. V ďalšej generácii motora dokonca Volkswagen prešiel na rozvodový remeň. Pri kúpe preverte, či dal predchádzajúci majiteľ rozvody vymeniť, najmä ak sa jedná o vozidlo s nízkym nájazdom 15 000 – 60 000 km, kedy sa zvykne problém prejaviť. Rozvody trpeli najmä pri krátkych mestských trasách. Odborníci odporúčajú hľadať vozidlo s jasným pôvodom, históriou a pravidelne vedenou servisnou knižkou. V takomto prípade náklady na opravy súvisiace s rozvodovou reťazou pokryje Volkswagen čiastočne alebo aj úplne. Autám s neznámym pôvodom sa pri motoroch TSI špeciálne vyhnite.
O niečo spoľahlivejší je motor 1,4 TSI 90 kW. Aj on má však problémy s rozvodovou reťazou. V prípade výkonnejšej verzie (118 kW) sa pridávajú ďalšie problémy s praskajúcimi piestami a piestnymi krúžkami.
Najspoľahlivejší turbomotor je agregát 2,0 TSI radu EA888 a EA113. Starší motor EA113 mal navyše rozvody remeň a preto pri ňom odpadajú starosti s nekvalitnými a preskakujúcimi rozvodovými reťazami.
Všetky benzínové turbomotory majú navyše problémy s usadeninami uhlíka, najmä ak majiteľ tankoval nekvalitné palivo a pri jazde sa vyhýbal poslednej tretine otáčkomera. Motory s priamym vstrekovaním treba po zohriati trochu popreháňať a netreba sa báť ani maximálnych otáčok.
Obe dieselové jednotky 1,6 TDI a 2,0 TDI trpia typickými naftovými poruchami. Teda problémy s EGR ventilom, dvojhmotovým zotrvačníkom, vstrekovačmi, vodnou pumpou, turbodúchadlom, či upchatým DPF filtrom. Životnosť niektorých častí môžete predĺžiť tankovaním kvalitnej nafty a pravidelnou výmenou oleja (cca každých 15 000 km). Dlhý interval výmeny oleja odporúčame rozhodne skrátiť.
Manuálnej prevodovke nemáme z pohľadu spoľahlivosti čo vyčítať. Horšie je to pri automatoch DSG. Šesťstupňová DSG s mokrými spojkami je pri pravidelnej výmene oleja (každých 60 000 km) považovaná za relatívne spoľahlivú a bez problémov spraví 200 – 250 000 km. Pokiaľ si však nie ste 100 % istý, že v prevodovke bol pravidelne menený olej, tak na daný kus radšej zabudnite. Dokonca ani pravidelné návštevy autorizovaného servisu nie sú garanciou, že došlo k výmene oleja. Úplne sa však vyhnite 7-stupňovej dvojspojkovej prevodovke so suchými spojkami. Tá trpí najmä v mestskom prostredí a častokrát odchádza už pri 100 000 km. Za prípadnú opravu DSG prevodovky si pripravte tisíce eur. Výmena prevodového oleja v 6°DSG stojí celoslovenskej sieti servisov Q-SERVICE od 67,52 €.
Podvozok auta patrí medzi tie odolnejšie na trhu. Relatívne dlho vydržia pružiny aj tlmiče, dokonca aj na našich zlých cestách. Takisto môžeme pochváliť dobrú protikoróznu ochranu.
Ponuku náhradných dielov nájdete na www.motointegrator.sk
Tovar | Premium | Standard |
Brzdový kotúč predný | 53,28 € | 32,64 € |
Obloženie brzdové predné | 62,60 € | 24,80 € |
Brzdový kotúč zadný | 38,30 € | 26,80 € |
Obloženie brzdové zadné | 30,80 € | 15,80 € |
Tlmič predný | 80,00 € | 73,70 € |
Tlmič zadný | 64,00 € | 41,40 € |
Silentblok p. ramena (zadná náprava ) | 10,60 € | 5,63 € |
Kompresor klimatizácie | 444,00 € | 316,00 € |
Váha vzduchu 2,0 TDI | 126,50 € | |
Dvojhmotový zotrvačník 2,0 TDI | 398,00 € | |
Vstrekovač 2,0 TDI | 432,00 € | |
AGR ventil 2,0 TDI | 251,00 € | 177,60 € |
Kúpiť/nekúpiť?
Praskajúca rozvodová reťaz a dvoj-spojkové prevodovky s krátkou životnosťou vrhajú na Golf 6. generácie zlé svetlo. Golf je však spoľahlivý, pokiaľ si vyberiete správny motor so správnou prevodovkou. S čistým svedomím môžeme odporučiť atmosférické benzínové motory s objemom 1,4 a 1,6 litra. Celkom spoľahlivý je aj agregát 2,0 TSI, ale jeho spotreba až taká priaznivá nie je. Pokiaľ chcete vyslovene diesel, radšej hľadajte 2,0 TDI, no pamätajte na to, že údržba moderného naftového motora nie je najlacnejšia. Volkswagen Golf VI si drží cenu až veľmi dobre. Preto v našom hodnotení cena/protihodnota nemá extra veľa bodov. Pri nákupe si pripravte minimálne 6500 eur. Za tie najdostupnejšie kúsky. Za zachovalé s lepšou výbavou aj podstatne viac. A to je v porovnaní s priamou konkurenciou snáď až zbytočne veľa za šedú myšku ciest.
Pokiaľ hľadáte mimoriadne spoľahlivé auto nižšej strednej triedy a nepotrpíte si na kvalitné materiály v interiéri tak sa poobzerajte aj po Mazde 3 BL. A ak vás baví svižnejšia jazda, skúste sa zviesť aj na Forde Focus Mk2, prípadne na BMW radu 1 (E87).
TopSpeed.sk verdikt: Jazdený Volkswagen Golf 6. generácie odporúčame s výhradami.