Passat ponúka veľmi slušný komfort, dostatok priestoru a pocit vysokej kvality. Bohužiaľ len priemernú spoľahlivosť.
Dizajnom nezaujme, no ani neurazí
Dizajn
Z pohľadu dizajnu ide o typický výrobok Volkswagenu. Vzhľad je konzervatívny v prípade oboch karosárskych verzií sedan aj kombi. Dizajn jednoducho nenadchne, ale ani neurazí. Pri jazdených vozidlách je to však výhodou, pretože aj po rokoch vyzerá celkom dobre. O niečo zaujímavejší vzhľad so športovým nádychom prinesie paket R.
Interiér je tiež klasický Volkswagen. Je jednoduchý a pôsobí hodnotne najmä vo vyšších výbavách. Väčšina materiálov je kvalitná a vydrží aj veľkú porciu kilometrov. Nájdu sa však slabé miesta v podobe niektorých ovládačov, kde sa plast šúpe už pri nájazde 200 000 km.
Ergonómii nie je čo vytknúť až na široký stredový tunel, ktorý vie vyššie postavy nepríjemne tlačiť do kolena. Bežné sedadlá sú vhodné na pohodovú jazdu. Na dlhšie trasy však potešia športové sedadlá.
Sedan ponúkne objem kufra 565 litrov. Praktickejšia verzia Variant má 605/1730 litrov. Rozmery trojpriestorovej karosérie sú nasledovné: 4765 mm x 1820 mm x 1472 mm. Rázvor má 2712 mm.
Interiér je jednoduchý a pôsobí hodnotne najmä vo vyšších výbavách. Väčšina materiálov je kvalitná a vydrží aj veľkú porciu kilometrov. Nájdu sa však slabé miesta v podobe niektorých ovládačov, kde sa plast šúpe.
Najspoľahlivejším nafťákom je agregát 1,9 TDI. Pokiaľ chcete výkonnejší dvojliter, hľadajte novšie kúsky so vstrekovaním common-rail. Agregáty 2,0 TDI-PD sa veľmi nevydarili špeciálne v kombinácii s DPF filtrom.
VW strednej triedy ponúka veľký vnútorny priestor pre štyroch dospelých. Kombi má aj veľký kufor s objemom 605/1730 litrov.
Jazdné vlastnosti
Technika 6. generácie Passatu sa výrazne zmenila. Motor už nie je uložený pozdĺžne a nevisí ďaleko pred nápravou ako v prípade predchodcu. Novinka dostala priečne uložené motory, ktoré sú bližšie k centru vozidla. Pozitívne sa to odrazilo na jazdných vlastnostiach, ale aj na nákladoch. Volkswagen mohol použiť lacnejšie diely z nižšej modelovej rady (Golf). Napríklad predná náprava už nie je lichobežníková, ale nájdeme tu jednoduchší McPherson. Naopak vzadu je namiesto torznej priečky sofistikovaná viacprvková náprava.
A aké sú jazdné vlastnosti? Mdlé. Auto poteší síce stabilitou aj vo vysokých rýchlostiach, zároveň je však až prehnane nedotáčavé. Radosť z jazdy tu teda opäť nehľadajte. Volkswagen má byť však masovým autom. Preto je zameraný najmä na komfort jazdy. Pruženie zvláda aj väčšie nerovnosti s prehľadom a komfortom. No podvozok je zároveň príjemne tuhý.
Riadenie je nastavené tiež pre komfortnejšiu jazdu. Spätnú väzbu od kolies tu nehľadajte, navyše okolo stredovej polohy chýba dostatočná citlivosť na aktívnu jazdu. Radeniu s manuálnou prevodovkou však nie je čo vytknúť. Dráhy sú presné a aj primerane krátke.
Passat 6. generácie používa pripájateľný pohon všetkých kolies 4motion (Haldex).
Odhlučnenie je na veľmi slušnej úrovni a Passat sa naozaj cíti ako doma na diaľniciach.
Z nárazových testov EuroNCAP si Passat B6 odniesol 5 hviezd.
Motory
Pod kapotou bola bohatá ponuka benzínových motorov, ale prím hrali už tradične naftové motory.
Základom ponuky je atmosférický agregát s objemom 1,6 litra a výkonom 75 kW (102 koní) a 148 Nm. Jazdnou dynamikou vyhovie len pokojnejším vodičom. O niečo vyšší výkon 85 kW (116 koní) priniesol motor 1,6 FSI. Priame vstrekovanie však znížilo spoľahlivosť a do nádrže by ste mali tankovať drahší 98 oktánový benzín. Spotreba oboch motorov je okolo 7 – 9 litrov. Priame vstrekovanie má aj agregát 2,0 FSI s výkonom 110 kW (150 koní) a 200 Nm. Tiež si však pýta 98 oktánový benzín.
Motory TSI začali postupne nahradzovať atmosférické agregáty. Z pohľadu jazdnej dynamiky ide o dobrú správu, horšie je to však so spoľahlivosťou. Základom je motor 1,4 TSI, ktorý ťahá už od nízkych otáčok. Výkon je 90 kW (122 koní) a krútiaci moment 200 Nm. Spotreba sa však dá udržať okolo 7 – 8 litrov. Pri ťažkej nohe to môže byť aj 10 l/100 km. Svižnejšiu jazdu ponúkne 1,8 TSI s výkonom 118 kW (160 koní) a 250 Nm. Spotreba sa pohybuje v spektre 8 – 10 litrov.
Ešte lepšiu jazdnú dynamiku poskytnú jednotky s označením 2,0 TSI. Motor radu EA113 s výkonom 147 kW (200 koní) používa rozvodový remeň a odporúča sa 98 oktánové palivo. Motor 2,0 TSI s výkonom 155 kW (211 koní) má reťazový rozvod a stačí mu 95 oktán, ide o typový rad EA888.
Benzínovým vrcholom boli atmosférické šesťvalce. Menší mal objem 3,2 litra a výkon 184 kW (250 koní). Väčší šesťvalec vo verzii R36 dostal objem 3,6 litra a výkon 220 kW (300 koní). Oba šesťvalce posielali výkon štandardne na všetky kolesá.
Medzi naftovými motormi nájdeme aj legendárny 1,9 TDI so systémom pumpa-tryska (PD), s výkonom 77 kW (105 koní). Motor bol na danú dobu veľmi hlučný, ale spotreba sa dala udržať pod hranicou 6 litrov. Známy a relatívne spoľahlivý agregát 1,9 TDI nahradil neskôr motor 1,6 TDI. Z malého objemu ponúka rovnaký výkon. Motor je kultivovanejší, no zároveň aj komplikovanejší a menej odolný.
Jazdnou dynamikou sú zaujímavejšie motory 2,0 TDI. Tu však treba rozlíšiť systém vstrekovania PD a CR (common-rail). 2,0 TDI-PD je hlučnejší a menej spoľahlivý (najmä 16 ventilové verzie, kde praskala hlava valcov). K dispozícii boli výkony 100 kW (136 koní), 103 kW (140 koní) a 125 kW (170 koní). Pri kúpe hľadajte radšej verzie so vstrekovaním common-rail tie nabehli do výroby postupne v roku 2008. Výkon je síce rovnaký, ale spoľahlivosť a kultivovanosť motora je na úplne inej úrovni. Spotreba sa pohybuje okolo 5,5 – 7 litrov /100 km.
Vyslovene bezproblémová motorizácia v Passate neexistuje. So spoľahlivosťou sú na tom najhoršie motory 2,0 TDI-PD.
Spoľahlivosť
Štatistika nemeckej Dekry ukazuje, že Passat dosahuje priemernú spoľahlivosť. Ako sme si už pri koncerne VW zvykli, najväčšie problémy sú s motormi. Závady sa väčšinou objavujú až pri väčšom nájazde cez 200 000 km, pri zanedbanej údržbe aj skôr.
Dieselové jednotky trpia typickými naftovými poruchami. Teda problémy s EGR ventilom, dvojhmotovým zotrvačníkom, vstrekovačmi, vodnou pumpou, turbodúchadlom, či upchatým DPF filtrom. Životnosť niektorých častí môžete predĺžiť tankovaním kvalitnej nafty a pravidelnou výmenou oleja (cca každých 15 000 km). Dlhý interval výmeny oleja odporúčame rozhodne skrátiť. Najspoľahlivejšou voľbou je agregát 1,9 TDI. Pokiaľ chcete výkonnejší dvojliter, hľadajte novšie kúsky so vstrekovaním common-rail. Agregáty 2,0 TDI-PD sa veľmi nevydarili špeciálne v kombinácii s DPF filtrom.
Motory TSI mali problém s rachotiacou a preskakujúcou reťazou (najmä 1,4 TSI). Výnimkou je starší dvojliter EA113, ktorý mal rozvodový remeň a preto pri ňom odpadajú starosti s nekvalitnými a preskakujúcimi rozvodovými reťazami.
Agregáty TSI a FSI majú navyše problémy s usadeninami uhlíka, najmä ak majiteľ tankoval nekvalitné palivo a pri jazde sa vyhýbal poslednej tretine otáčkomera. Motory s priamym vstrekovaním treba po zohriati trochu popreháňať a netreba sa báť ani vysokých otáčok. Výnimkou však nie je nadmerná spotreba oleja. Pri niektorých kusoch sa vyskytuje a pri niektorých nie.
Manuálnym prevodovkám nie je z pohľadu spoľahlivosti čo vyčítať. Horšie je to pri automatoch DSG. Šesťstupňová DSG s mokrými spojkami je pri pravidelnej výmene oleja (každých 60 000 km) považovaná za relatívne spoľahlivú a bez problémov spraví 200 – 250 000 km. Pokiaľ si však nie ste 100% istý, že v prevodovke bol pravidelne menený olej, tak na daný kus radšej zabudnite. Dokonca ani pravidelné návštevy autorizovaného servisu nie sú garanciou, že došlo k výmene oleja. Radšej sa však vyhnite 7-stupňovej dvojspojkovej prevodovke so suchými spojkami. Tá trpí najmä v mestskom prostredí a častokrát odchádza už pri 100 000 km. Za prípadnú opravu DSG prevodovky si pripravte tisíce eur.
Predná náprava typu McPherson vykazuje oproti predchodcovi s komplikovanejším riešením omnoho lepšiu odolnosť. Podvozok vydrží bez zásahov cca 200 000 km. Protikorózna ochrana karosérie ako celku nie je zlá, no sú miesta, kde Passat B6 hrdzavie špeciálne - okolo predného okna, na streche a na piatych dverách.
Passat má aj detské poruchy typu nefunkčná elektronická ručná brzda, pokazená klimatizácia (kompresor) alebo nefunkčný zasúvací mechanizmus kľúča. Majiteľov však v omnoho vyššej miere trápi vŕzganie palubnej dosky.
Náhradné diely nájdete na ww.motointegrator.sk
Tovar | Premium | Standard |
Brzdový kotúč predný 288 mm | 80,00 € | 45,50 € |
Obloženie brzdové predné | 72,20 € | 24,80 € |
Brzdový kotúč zadný | 64,60 € | 28,00 € |
Obloženie brzdové zadné | 58,40 € | 20,30 € |
Lambda sonda | 121,31 € | |
Vodná pumpa | 62,40 € | 35,80 € |
Kompresor klimatizácie | 328,00 € | 294,00 € |
Vstrekovač 2,0 TDI - na objednávku | 600,70 € | 416,00 € |
EGR ventil | 250,80 € | 177,60 € |
Kúpiť/nekúpiť?
Passat ponúka veľmi slušný komfort, dostatok priestoru a pocit vysokej kvality. Bohužiaľ len priemernú spoľahlivosť. Pri niektorých motoroch dokonca podpriemernú. Pri kúpe hľadajte kus s pravidelnou údržbou a jasnou servisnou históriou.
Dajte si pozor na stočené kilometre. Passaty patria k tým najhľadanejším jazdeným autám a preto sa o ne zaujíma aj mnoho podvodníkov, ktorí nemajú problém automobil nelegálne omladiť. Robustná konštrukcia Passatu síce vydrží nemalé kilometre, ale prečo by ste mali platiť veľké peniaze za stočené auto? Nehovorím, že neexistuje desaťročný Passat s reálnym nájazdom 185 000 km, ale rozhodne nebude lacný. Ceny jazdeného Passatu B6 sa pohybujú od 4 000 € do 13 000 €. Pokiaľ sa vám páči Passat B6, pozrite sa aj na facelift v podobe Passatu B7. Výrobcovi sa podarilo vyriešiť niekoľko slabých stránok a spoľahlivosť je na vyššej úrovni.
TopSpeed.sk verdikt: Jazdený Volkswagen Passat 6. generácie odporúčame s výhradami, a s niektorými motormi.