VW Passat je často považovaný za typické manažérske auto. Na jeho palube preto môžete nájsť bohatú výbavu. To sa priamo odzrkadľuje na predajnej cene jazdeného kusu.
V poradí už ôsmu generáciu VW Passat predstavili v r. 2014 v dvoch karosárskych verziách. Ide o tradičný sedan a kombi, ktoré už roky nesie označenie Variant. Passat B8 postavili ako prvého zástupcu z koncernu na predĺženej platforme MQB.
Dizajn
Ak sa na auto pozriete, prídete na to, že dizajn je v maximálnej možnej miere jednoduchý. Ide v podstate o značne upravené kontúry predchodcu, vodorovné línie a nafúknutie do veľkosti. Je to osvedčená metóda, na ktorú vo VW vsádzajú už desaťročia. Mierne sa odviazali až pri športovo ladenom Arteone, ale o tom až niekedy nabudúce. Zvonku rozhodne Passat ničím nezaujme, žiadny wau efekt sa nekoná. Proste konzervatívec od narodenia. Dizajn auta môžete oživiť zvyčajne len príplatkovými prednými svetlami, alebo R-line paketom - športovo ladený zovňajškom, alebo verziou AllTrack, ktorá sa už navonok tvári, že čo to zvládne aj v teréne.
Interiér auta je svojim štýlom odvodený od exteriéru. Nič rušivé v ňom nenájdete. Na trhu s jazdenými autami môžete nájsť viacero prevedení, čo už sa použitých materiálov, dekorov, alebo farebných kombinácií týka. Výbavové stupne, klasika, Trendline, Comfortline, Highline, a ešte k výbavovým stupňom môžem zaradiť GTE, či paket R-Line. Ako si to predchádzajúci majiteľ pri prvej kúpe navolil, tak to budete mať. Myslím si, že najideálnejšou kombináciou, čo sa týka farby a sedenia, je práve nami testovaný kus, ktorý mal čierne polokožené športové sedadlá s označením Ergocomfort. Tie nielen dobre vyzerajú, ale aj sa v nich výborne sedí. Držia telo aj pri dynamickej jazde. Niektorým ľudom, ktorí do auta ťažšie nastupujú alebo z neho horšie vystupujú, ich určite neocenia. Bočné vedenia sedáku je až príliš výrazné. Nemusia však zúfať. So základným tvarovaním sedadiel tento problém pravdepodobne riešiť nebudú.
Výbavových prvkov je tiež neúrekom. Všetko však za príplatok. Potom sa vám môže stať, že natrafíte na kus, ktorý má povedzme digitálnu prístrojovú dosku, ale napríklad len základnú jednozónovú klimatizáciu. To vyzerá trochu divne.
Passat svojim interiérom vyťahuje na zákazníka tromfy. Ide predovšetkým o vnútorný priestor. Ani jeden cestujúci priemerného vzrastu sa nemôže sťažovať na nedostatok priestoru. Samozrejme, ani batožinový priestor neostal ukrátený.
Passat je dlhý 4767 mm, široký je 1832 mm, a vysoký je 1456 resp. 1477 mm. Rázvor náprav je 2791 mm. Základná hmotnosť štartuje zhruba na 1,4 tony, a vie presiahnuť aj 1,7 tony. Základný objem kufra sedanu je 586 litrov , vo verzii Variant dokonca 680 litrov. Po sklopení zadných sedadiel odveziete až 1780 litrov batožiny. Do nádrže zmestíte od 59 u základných motorizácií až po 66 litrov u tých silnejších.
Motory
Ako charakterizovať pohonné jednotky? Drvivá väčšina, údajne až 80 % Passatov na trhu jazdeniek je naftových. Ak by ste chceli benzín, tak z počiatku výroby máte na výber tri objemy. 1,4 litra, 1,8 litra a 2,0 litra. Všetky majú turbo. Výkon štartuje na 92 kW (125) a končí pri výkone 206 kW (280 k). Pred vyše rokom 1,4-ky z ponuky vypadli a nahradili ich 1,5-ky. 1,4ky jazdia priemerne za zhruba 6,8 litra benzínu, 1,8-litrové motory za zhruba 8,2 litra a dvojlitre priemerne skonzumujú 9,2 litra benzínu na 100 km. Ešte by som skoro zabudol. Silnejšia 1,4ka už disponovala funkciou vypínania 2 valcov.
Model | Objem (cm3) | Výkon (kW/k) | Krútiaci moment (Nm) | Maximálna rýchlosť (km/h) |
Zrýchlenie (s) |
1,4 TSI | 1395 | 92 / 125 | 200 | 208 | 9,7 |
1,4 TSI ACT | 1395 | 110 / 150 | 250 | 220 | 8,4 |
1,8 TSI | 1798 | 132 / 180 | 250 | 232 | 7,9 |
2,0 TSI | 1984 | 162 / 220 | 350 | 246 | 6,7 |
2,0 TSI | 1984 | 206 / 280 | 350 | 250 | 5,5 |
Naftové motory majú len 2 objemy. Menšia, 1,6-litrová verzia poskytuje výkon 88 kW (120 k) a priemerne rátajte so spotrebou zhruba 5,8 litra. Väčšie, dvojlitre majú jedno alebo 2 turbá. Slabšia, 110 kW (150 k) žerie zhruba 6,2 litra, silnejšia 140 kW (190 k) žerie v priemere 6,8 litra, a Bi-TDI s výkonom 177 kW (240 k) žerie o liter viac. Slabšie motory spočiatku nevyžadovali močovinu AdBlue, silnejší Bi-TDI si ju pýtal hneď od začiatku výroby.
Model | Objem (cm3) | Výkon (kW/k) | Krútiaci moment (Nm) | Maximálna rýchlosť (km/h) | Zrýchlenie (s) |
1,6 TDI | 1598 | 88 / 120 | 250 | 206 | 10,9 |
2,0 TDI | 1968 | 110 / 150 | 340 | 217 | 8,7 |
2,0 TDI | 1968 | 140 / 190 | 400 | 230 | 7,5 |
2,0 TDI | 1968 | 177 / 240 | 500 | 240 | 6,1 |
Ak sa chcete odlíšiť, máte možnosť kúpiť si zánovný hybridný Passat GTE. Ten sa okrem estetických zmien líši predovšetkým pohonnou jednotkou. Pod kapotou nájdete benzínovú 1,4ku s výkonom 115 kW a elektromotoru s výkonom 85 kW. Kombinovane uvádzajú výkon 160 kW a krútiaci moment 400 Nm. Na plné nabitie prejde do 40 kilometrov. Spotreba sa pohybuje zhruba na 4,5 litra na 100 km/h. Ale pozor. Tu až veľmi záleží na tom, ako a kde jazdíte. Spotrebu môžete mať pokojne 8 - 10 litrov!
Spoľahlivosť
Passat B8 je ešte nové auto. Veľká väčšina z nich je ešte v záruke, alebo tesne po nej (samozrejme, ak nemajú nabehané pol milióna). Výrazne chyby sa zatiaľ neprejavili. Majitelia sa napr. sťažovali na trošku netypický problém. Je to ostrekovanie predných svetiel – ak ho auto má. Ďalej sa majitelia sťažovali na nefungujúci asistent rozpoznávania dopravných značiek. Ak má auto trojzónovú klímu, pripravte sa na možnosť problémov s nastavením zadnej časti. Tiež elektrický kufor nepracuje po čase najhladšie. Niektorých majiteľov už stihli potrápiť aj homokinetické kĺby. V roku 2017 Passat obsadil 97. miesto v spoľahlivosti inštitúcie TUV. Pre porovnanie, Mercedes C bol na 11. mieste, ale taký Ford Mondeo na 124. Jednou vetou by sme ho podľa tejto inštitúcie mohli charakterizovať ako priemerne spoľahlivé auto.
Benzínové kusy tiež veľkými neduhmi zatiaľ netrpia. Majú poväčšine nalietané zlomok z toho, čo naftové verzie. Navyše sa inžinierom, zdá sa, podarilo odstrániť detské choroby, ktoré motory TSI trápili. Myslím tým napr. problémy s rozvodmi, či nadmernú konzumáciu oleja. Aj keď netvrdíme, že práve tomu vášmu auto sa to stať nemôže.
Naftové kusy, ktorých je väčšina, môžu potrápiť typické problémy. EGR, dvojhmota, turbo, vstreky... Uprednostnil by som kusy, ktoré nepodstúpili zmenu softvéru v rámci kauzy Dieselgate. Ak auto raz prehratie softvéru podstúpilo, údajne sa nedá vrátiť späť. Samozrejme, pri možných problémoch po prehratí softvéru vám po dodržaní určitých podmienok pomôže závady odstrániť autorizovaný servis. Tu sme sa však dostali do konfrontácie s Autoporadca.sk. Oni úpravu softvéru schvaľujú, my nie. (EDIT - Passat B8 nespadá do kauzy Dieselgate. Vraj už je čistý. Má motory z typu EA288, pri motoroch EA189, ktoré do tejto kauzy spadajú, však toto tvrdenie ďalej platí...)
Prvé a viac vyjazdené kusy môžu vo vnútri nepríjemne vŕzgať, a to z oblasti palubnej dosky, alebo stĺpikov.
Jazda a jazdné vlastnosti
Môj prvý kontakt s Passatom B8 neprebehol dokonalo. Posadil som sa, a neviem čo som chcel spraviť, tak som sa tresol kolenom do páčky na odistenie a nastavenie volantu, až sa mi oči pretočili. Prvé stretnutie teda nedopadlo najlepšie.
Začal som auto objavovať, prvé kilometre, a bol som rýchlo spokojný. Ergonómia ovládania veľmi dobrá, všetko na svojom mieste, po ruke a z prijemných materiálov so zamatovým chodom. Fakt, toto Nemci vedia, ale musíte byť ochotný za to zaplatiť. Emóciu však nečakajte. Nevravím, že interiér je úplne chladný, to nie. Predsa sa ním snažili uchmatnúť zákazníkov aj o triedu vyššej konkurencii. Pár veci mi predsa len v aute vadilo. Povedzme taký volant. Mohol mať o trošku hrubší veniec s menším priemerom. Otáča sa s ním veľmi ľahko, ale výraznú spätnú väzbu už tradične čakať nemôžete. Čo sa týka komfortu na palube bežnej verzie, je to klasický Nemec. Čím väčšie kolesá, tým to je horšie. Na to, aké je auto veľké a ťažké, sa však nestratí ani v zákrutách, aj keď jeho domovom je skôr diaľnica.
Výbavy sa líšia. Hoci by som nemal byť konkrétny, tak v tomto konkrétnom kuse mi okrem poriadnych svetiel nič nechýbalo. Dokonca si nepotrpím ani na digitálnu prístrojovú dosku. Halogény tiež nesvietia zle, postačia, ale ak by bola možnosť, volil by som vyšší rad svetiel.
My sme mali k dispozícii verziu len s predným pohonom, s manuálnou prevodovkou a 110 kW vznetovým dvojlitrom. Táto verzia je jednoznačne zlatý stred. Menej by som nechcel, viac by som bez mihnutia oka privítal. Najsilnejšie verzie boli automaticky spriahnuté s prevodovkou DSG a pohonom všetkých štyroch kolies. A je to veruže dobre. Pre vodičov, ktorí s autom netvoria harmóniu, je to podstatne bezpečnejšie riešenie. Kto má pravú nohu ťažkú, tak by len s problémami krotil vysoký krútiaci moment na prednej náprave.
Hodnotenie Autoporadca.sk
VW Passat B8 je úspešným nástupcom obľúbenej B7ky. Vo VW už tradične so zmenou generácie neprichádzajú žiadne veľké dizajnérske zmeny. Karoséria si zachováva svoje tradičné proporcie a tvary, technika a možnosti voliteľnej výbavy sú však stále širšie. Žiaľ, spolu s nimi rastie aj cena. VW má obsiahlu doplnkovú výbavu a možnosti konfigurácie, za ktoré sa ale už platí v podobných výškach ako u prémiovej Audi alebo BMW. Položím Vám otázku. Kde si myslíte, že končí cena plnej výbavy Passatu s motorom 2,0 BiTDI vo verzii 4x4? Ja som svojho času jedno také nové auto zo zvedavosti nakonfiguroval. Proste FULL úplne FULL výbava... A cena? Bratu, plných 74 000 eur za Passat! Áno, sem sa Passat za tie roky dostal. Je leaderom svojej triedy, poskytuje obrovské možnosti konfigurácie, bezpečnosť, servisné zázemie a inovatívne technológie v rámci triedy prináša často ako prvý... Na druhej strane, nie je to exkluzívna značka ani špeciálny model a za tie peniaze je stále akousi sivou myšou na cestách. Áno, môžete ho vybaviť na svoj obraz, opticky či technicky, stále to však bude „iba Passat“. A s tým sa spája pre mňa osobne aj istá dávka všednosti. Nejazdí výnimočne, nechová sa ako leader triedy ak zatlačíte na pílu, nevyplaví endorfíny do krvi. Je príkladne ergonomicky zvládnutý, robí všetko výborne, ale mechanicky, sucho a bez emócií.
Kladné stránky:
- obrovské možnosti konfigurácie, dobré servisné zázemie, dostupnosť dielov;
- dobré spracovanie, veľký vnútorný priestor, inovácie, zmysel pre detail, dobrá opätovná predajnosť;
- naozaj široká ponuka motorov v rôznych výkonových variantoch. Benzíny od 1,4 TSI, cez 1,8 TSI až po 2,0 TSI, diesel od 1,6 TDI cez 2,0 TDI až po 2,0 BiTDI;
- možnosť voľby prevodoviek 6-st. DSG, 7-st. DSG alebo klasický manuál;
- taktiež možnosť zvoliť pohon 4x4, v ponuke je aj terénna verzia s označením Alltrack.
Záporné stránky:
- vysoké nájazdy vozidiel, drvivá väčšina na trhu ponúkaných áut je z dovozu zo zahraničia z firiem a operatívnych leasingov;
- vysoké riziko stočených kilometrov a krádeže vozidla;
- benzínové motory TSI nepatria ku špičke v spoľahlivosti, z motorov TDI dobre zvážte nákup 2,0 BiTDI z hľadiska jeho konštrukčnej náročnosti a nákladov na servis;
- podvozok auta je trochu prkenný, obúvať veľké kolesá a nízkoprofilové pneumatiky je nezmysel, z hľadiska komfortu v danom segmente má čo doháňať aj na 17kach;
- vyhnite sa chipovaným kusom a autám bez transparentnej histórie.
Hodnotenie Autoporadcom 8/10
Kúpiť / nekúpiť
VW Passat nebol za celu svoju dlhovekú históriu zlé auto. V jeho jednotlivých generáciách, počnúc B3kou som strávil veľa času. Vždy majú čo ponúknuť a vždy majú čosi navrch od konkurencie. Samozrejme, ani Passaty nie sú dokonalé, a ani nikdy neboli, ale patria medzi tých lepších zástupcov v danej triede. Adekvátne hodnotenie priemerne vybaveného auta ako takého, se vším všudy, je z môjho pohľadu 8 bodov. Áno, trápia ich rôzne kauzy, vždy sa nadpriemerne kradli a pár ďalších vecí, ale s pokojom na duši môžem aj tejto generácii udeliť 8 bodov z 10 vo vzťahu cena - protihodnota. Aktuálne sa cenovky pohybujú od zhruba 10 - 11-tisíc. Za naftový dvojliter v trochu lepšej výbave si pripravte od 14 - 15-tisíc. Aby ste náhodou neboli prekvapený, cenovky zánovných 2 - 3 ročných upravených kusov, povedzme od firmy ABT, presahujú sumu 50 000 eur. A to už je dych berúca suma, nemyslíte?