Volvo dlho odolávalo uvedeniu SUV, no tlak trhu bol nakoniec silnejší. XC90 je poriadne veľký kus auta, ktorý má na zákazníkov útočiť najmä priestorom, bezpečnosťou a luxusom. Všetky tri oblasti triafa pomerne presne, no má aj svoje nedostatky.
Prvý facelift prišiel v roku 2006, kedy Volvo revidovalo prednú časť, zadnú časť a interiér. Vylepšeniu sa nevyhli ani motory. Pod ťarchou prichádzajúceho konca prvej generácie a blížiaceho sa nástupcu dostalo SUV niekoľko dizajnových vylepšení aj pre modelový rok 2013. Za najvýznamnejšiu možno považovať denné LED svetlá.
Volvo XC90 v rámci testov narážalo do prekážok v roku 2003 a potvrdilo legendárnu severskú bezpečnosť. Ochrana dospelej posádky si vyslúžila plný bodový zisk 5 hviezdičiek. Pri strete s Volvom sú na tom horšie chodci. Tých dokáže luxusné SUV zraziť len na dve hviezdičky.
Kompletné výsledky nájdete na stránke EuroNCAP.
Dizajn a vizuálny efekt
Volvo XC90 je poriadny kus auta. Svedčí o tom aj možnosť 7 miestnej konfigurácie interiéru. Dĺžka vozidla predstavuje 4807-4821 mm, šírka 1909-1935 mm a výška 1784 mm. Rázvor kolies je poriadne veľký s hodnotou 2857 mm.
Luxusné SUV si svojich priaznivcov drží aj veľmi vydareným dizajnom. Vzhľad kusov zo začiatku výroby však dnes už stráca dych a prejavuje sa na nich čas. So stúpajúcim rokom výroby je však situácia lepšia. Za mimoriadne vydarenú považujem najmä zadnú časť a jej veľké svetlá.
Volvo však udržalo krok s dizajnovým časom najmä faceliftom z roku 2006 plus ďalšími drobnými zmenami, ktoré sa z roka na rok vyskytli.
Ak uvažujete o XC90 tak počítajte s tým, že svoje okolie vzhľadom luxusného SUV príliš neoslníte. Na cestách je týchto vozidiel dostatok a tak svojim príchodom alebo prejazdom veľa rozruchu nenarobíte.
Veľmi silnou stránkou tohto Volva je interiér, resp. jeho priestrannosť. Vnútri nebude nikto trpieť nedostatkom. Veľkosť batožinového priestoru predstavuje 483 litrov. Po sklopení zadných sedadiel až 941 litrov. V 7 miestnej konfigurácii patrí XC90 v priestrannosti k absolútnej špičke. To je hlavný dôvod, prečo Volvo počas 12 rokov existencie nič nezmenilo.
Veľmi príjemný pocit dávajú aj veľké a pohodlné sedadlá. Pocit luxusu mi však trochu uberal fádny interiér. Jeho vypracovanie je však kvalitné. Nepríjemnosti môžu spôsobiť len odlupujúci sa povrch plastových ovládačov alebo praskajúca koža na sedadlách.
"Starobu" prejavuje najmä predná časť. Celkový dizajn je však pomerne nadčasový.
XC90 poráža konkurenciu najmä obrovským priestorom.
Jazda a jazdné vlastnosti
Hneď po prvých metroch s XC90 som pochopil, že dynamická a agresívna jazda bude takmer nemožná. Hmotnosť vozidla pohybujúca sa okolo 2 ton (v závislosti od motorizácie) spolu s poriadne vysoko uloženým ťažiskom robia s daného SUV koráb.
V priamke ja jazda bezproblémová. Problém môže nastať pri prudkom brzdení alebo náhlej zmene smeru, ktoré dokážu poriadne rozhodiť stabilitu vozidla. Rýchly prejazd zákrut sa nezaobíde bez nakláňania karosérie. Pri jazde musíte jednoducho neustále brať do úvahy fakt, že máte pod palcom poriadnu dávku hmotnosti.
Jazdným vlastnostiam neprospieva ani absolútne nekomunikujúce riadenie. Čo sa deje pod prednými kolesami? Odpoveď na túto otázku príde až s poriadnou dávkou citu.
Na druhej strane XC90 s mimoriadnou ľahkosťou zvláda nerovnosti bežnej slovenskej cesty. Vďaka automaticky pripojiteľnému zadnému pohonu (systém Haldex) jej problém neurobia ani poľné cesty alebo ľahší terén. V týchto podmienkach však pozor na dlhý rázvor.
Problém Volvu nerobí ani jazda po diaľnici. Vo vysokých rýchlostiach v interiéri vládne ticho a pokoj. Interiér je inak veľmi dobre odhlučnený.
XC90 však určite nevznikla s ohľadom ponúknuť rýchlu a dynamickú jazdu. Svoje poslanie byť luxusným SUV pre bezpečné zvezenie zvláda veľmi dobre.
XC90 v určitých modeloch váži aj menej ako 2 tony. V takom prípade je jazda o niečo menej mäkká.
Jazda je pohodlná a tichá.
Volvo XC90 D5
Testovaná XC90 mala pod kapotou jediný naftový motor v ponuke, ktorý disponuje piatimi valcami a najvyšším výkonom 136 kW (185 k) spolu s krútiacim momentom 420 Nm dostupným od 1900 otáčok. Išlo o modernizovaný motor Euro 4. Na palube bol teda prítomný DPF filter a chladenie turba prebiehalo vodou.
Zdvihový objem 2,4 litra sľuboval papierové zrýchlenie na 100 km/h za 11,5 sekundy a priemernú spotrebu 11,9; 7,4; 9 (mesto, mimo mesta, kombinovane).
Najväčším problémom tejto kombinácie bola šesťstupňová automatická prevodovka, ktorá v súčasnej dobe nikoho neoslní. Jej prítomnosť zvyšuje spotrebu v porovnaní s manuálnou prevodovkou o približne 1 liter na 100 km. Motor dodával SUV slušnú dávku dynamiky. V spojení s automatom sa však trápil, pretože prevodovka ho, podľa môjho názoru, často a zbytočne posielala do vysokých otáčok.
Papierová spotreba je pomerne presná. Mimo mesta som v tejto konfigurácii jazdil so spotrebou 7,5 l/100. Realita v meste znamenala 12 litrov. Kombinovane som sa však držal okolo 9 litrov. Nijak oslnivé výsledky však treba zvýrazniť pohotovostnou hmotnosťou vozidla, ktorá atakovala 2,2 tony!
Automat v tomto aute jednoducho nechcite. Je starý, pomalý a zbytočne zvyšuje spotrebu.
Ostatné motory
Základ benzínovej ponuky tvorí 2,5 litrový preplňovaný päťvalec s výkonom 153 kW (208 k) a krútiacim momentom 320 Nm. Agregát sa vyznačuje kultivovaným chodom, je pomerne spoľahlivý, no jeho spotreba bežne presahuje 11 l/100 km. XC90 je v tejto konfigurácii dostupná často len s pohonom prednej nápravy.
V autobazároch nájdete aj preplňovaný benzínový radový šesťvalec s objemom 2,9 litra s výkonom 200 kW (272 k). Odporcovia preplňovania si prídu na svoje s 3,2 litrovým šesťvalcom, ktorého výkon predstavuje 175 kW (238 k). Vrchol ponuky od roku 2004 predstavuje 4,4 litrová V8. V tomto prípade ide o výkon 232 kW (315 k). Tento motor výrobca do karosérie ukladal stále priečne, čo je veľká rarita!
V našich autobazároch je však v oveľa väčšej miere zastúpená naftová XC90. Dôvod je úplne jednoduchý. Kým s benzínovými motormi má SUV naozaj dostatok (niekedy až prebytok) výkonu, ich spotreba je na naše pomery veľmi vysoká.
K slovu sa preto dostáva 2,4 litrový naftový päťvalec s vstrekovaním common-rail, ktorý existuje v niekoľkých výkonových verziách. Najslabšia z nich ponúka len 120 kW (163 k) a 340 Nm, čo je na kolos veľkosti XC90 veľmi málo. Silnejšia verzia má 147 kW (200 k) a od roku 2005 136 kW (185 k) spolu so 400 Nm.
Volvo od polovice roka 2005 montuje do naftových agregátov filter pevných častíc. Odvtedy dostali inovované agregáty swirl klapky a chladenie turba vodou.
Jazdené Volvo XC90 môžete často zohnať s automatickou prevodovkou, ktorá pochádza od japonského výrobcu Aisin. V ponuke sú aj manuálne prevodovky. Preplňované benzínové radové šesťvalce boli spriahnuté s automatom od spoločnosti GM. Tieto prevodovky sa vyznačujú vyššou poruchovosťou.
XC90 zvláda aj ľahký terén. Offroad to však nie je.
Označenie AWD v sebe ukrýva Haldex v spojení so systémom Instant Traction. Za bežných podmienok ide 95 % krútiaceho momentu dopredu a 5% dozadu. V prípade preklzu predných kolies Haldex posiela newton metre dozadu.
Najčastejšie poruchy
Pre mňa je najväčším prekvapením testu vysoká poruchovosť XC90. Asi najbežnejším sú v prípade naftovej 2,4 D5 poruchy vstrekovačov Bosch. Ich netesnosť spôsobuje unikanie nafty cez prepad, takže čerpadlo nedokáže vytvoriť dostatočný tlak. Porucha sa prejavuje dlhým štartovaním, drsnejším a nepravidelným chodom...
Naftové motory majú aj problémy s palivovým systémom, kedy stačí len vyčistiť odvetrávanie palivovej nádrže. Porucha má však za následok nenaštartovanie motora.
Naftové motory s filtrom pevných častíc DPF tradične stretáva ich upchatie alebo zatuhnutie swirl klapiek. Trhavý ťah motora má za následok nefunkčný solenoidový ventil, ktorý ovláda podtlakový aktuátor turba.
Benzínové motory sa vyznačujú pomerne vysokou spoľahlivosťou, no v prípade nešetrného predchádzajúceho majiteľa môže dôjsť k nadmernému opotrebovaniu turba. Potrápiť rovnako dokáže aj EGR ventil alebo opotrebovanie mechaniky riadiacej jednotky časovania ventilov, ktoré majú za následok prechod motora do núdzového režimu.
Bez problémov nie je ani automatická prevodovka a medzinápravová spojka Haldex. Vyskytujú sa prípady, kedy vôbec nefunguje pripájanie zadnej nápravy a z XC90 sa stane doslova prednokolka.
Nedostatky sa nevyhli ani podvozku. Bežnou praxou sú opotrebované ložiská a vôle v uložení prednej nápravy, ktoré sú dôsledkom najmä vysokej hmotnosti vozidla. Medzi poruchy elektroniky patrí nesprávne fungujúci ukazovateľ paliva, senzory ABS alebo problémy s elektrickým ovládaním okien.
V interiéri nepotešia ani olupujúce sa plasty alebo popraskaná koža na sedadlách.
Bežné poruchy | Menej časté poruchy |
Netesnosť vstrekovačov (naftový motor) | nefunkčný solenoidový ventil ovládajúci podtlakový aktuátor turba (naftový motor) |
Stuhnutie swirl klapiek | Opotrebovanie turba (benzínové motory) |
Opotrebované ložiská | Opotrebovanie mechaniky riadiacej jednotky časovania ventilov (benzínové motory) |
Vôle v prednej náprave | Nesprávne ukazujúci ukazovateľ paliva |
Olupujúce sa plasty v interiéri | Nefunkčné senzory ABS |
Upchatie filtra pevných častíc (naftový motor) | Poruchy ovládania okien |
Popraskaná koža na sedadlách |
Čím si toto XC90 zaslúžila? Výškové nastavenie sedačky napriek tomuto škaredému zraneniu fungovalo :)
Kúpiť/nekúpiť?
Jazdené Volvo XC90 ponúka aj veľmi slušnú dávku výbavy. Na palube nájdete systém kontroly stability DSTC, ktorý navyše kontroluje aj náklon karosérie, hlavové airbagy pre všetky tri rady sedadiel a v niektorých prípadoch aj informačno-zábavný systém.
Ceny v súčasnosti začínajú na hodnote mierne vyššej ako 7000 eur. Najzachovalejšie kusy majú cenovku aj viac ako 30 000 eur. V ponuke však prevažujú naftové motory. Benzínové agregáty sú zaujímavé v spojení s LPG.
Ak hľadáte veľké a luxusné SUV a neradi jazdíte rýchlo a dynamicky, Volvo XC90 môže byť zaujímavou voľbou. V jeho prospech hrá možnosť 7 miestneho interiéru a mimoriadne priestranný interiér. Pri kúpe však musíte brať do úvahy pomerne veľké množstvo potencionálnych porúch.
TopSpeed verdikt pre jazdené Volvo XC90: ODPORÚČAME!