„Chcete VW? Ale Golf vás nudí? Práve pre vás je určené štýlové Scirocco. Nie je to ani kupé, ani hatchback, ale to je jedno. Lebo je krásne.“
Scirocco poteší najmä oko.
VW Scirocco III. generácie predstavili v roku 2008 na parížskom autosalóne. Výhradne trojdverový typ vrátili do portfólia značky po dlhých 16 rokoch, ako snahu oživiť fádnu ponuku modelov. „Športové ľudové vozidlo“ vychádza z Golfu V. generácie. Aj napriek spoločnej technike však Scirocco nejazdí ako Golf. Technici mysleli na športové zameranie malého kupé a Sciroccu nadelili športovejšie DNA. Facelift vozidla prišiel v roku 2014.
Technici NCAP poslali Scirocco oproti bariéram v roku 2009. Testy dopadli na výbornú a športový Volkswagen si odniesol päť hviezd.
Scirocco má v hodnotení EuroNCAP plný počet hviezd
Dizajn
Predzvesť Scirocca ukázali už v roku 2006, v podobe konceptu IROC. Predstavitelia Volkswagenu doslova šokovali laickú aj odbornú verejnosť, keď vypustili do sveta niečo tak odvážne. Dizajn Scirocca je doslova unikátny, nič podobné v ponuke automobilky nenájdete. Hodnotenie dizajnu je síce subjektívne, väčšine ľudí sa však nízky VW páči. My môžeme len konštatovať, že ani po siedmich rokoch od uvedenia dizajn nezostarol a priťahuje pozornosť okolia. V niektorých vodičoch dokonca vzbudzuje rešpekt, keď sa pred ním uhýbajú na krajnicu.
Dizajn interiéru je už typický Volkswagen. Nájdete tu kvalitné materiály a výborné spracovanie, ale aj dizajnovú nudu. Vo vnútri pôsobí ako Golf, lebo to je Golf. Konkrétne Golf 5, a na nerozoznianie od typu Eos. Z nášho pohľadu by sa kabíne hodilo výraznejšie odlíšenie od ostatných modelov, tak ako je tomu pri zovňajšku. Ergonómia pracoviska je úplne v poriadku, až na malý detail. Tým je umiestnenie ovládania sťahovania okien, človek si musí doslova vykrútiť ruku pri jeho ovládaní. Scirocco je primárne auto pre dvoch, nastupovanie na zadné sedadlá je preto krkolomné. Po usadení sa však situácia zlepšuje, vzadu nechýba dostatočný priestor na nohy a dokonca ani na hlavu (pri mojich 182 cm). V interiéri treba pochváliť sedačky so slušným bočným vedením, ktoré vedia podržať v zákrutách. VW ich dodával už v základe.
Výhľad dozadu je aj napriek malému zadnému oknu celkom slušný. Vďaka malým rozmerom 4257 x 1810 x 1404 mm s ním nebudete mať problém ani pri manévrovaní v malých priestoroch. Scirocco ponúka batožinový priestor s objemom 292 litrov (po sklopení sedadiel 755 litrov). Na malé kupé slušný výsledok. Nepoteší však malý vstupný otvor kufra. Ďalšia vec, ktorá nepoteší je otváranie kufra tlačidlom v interiéri vozidla! Z vonku ho jednoducho neotvoríte. Tento problém vyriešil až facelift v roku 2014.
Interiér po dizajnovéj stránke zaostáva za zovňajškom. Scirocco je vo vnútri ako Golf.
Jazda a jazdné vlastnosti
Scirocco nie je ďalším nudným Volkswagenom. Neplatí to len o dizajne, ale aj o jazdných vlastnostiach. Podvozková platforma PQ35 prepožičala Sciroccu pohon predných kolies. Pohon 4x4 tu nehľadajte, dostal ho iba Golf. Napriek spoločnej platforme s Golfom je Scirocco naladené športovejšie. Konštruktéri dopriali Sciroccu tvrdší podvozok, dušu z vás však nevymláti. Pokiaľ však hľadáte komfort poobzerajte sa inde. Vpredu nájdete nápravu typu McPherson, vzadu multilink. Na jazdných vlastnostiach potešia minimálne náklony karosérie a dobré držanie stopy. Scirocco je najmä s malými motormi dlho neutrálne. S ťažkým dieselom vpredu sa situácia zhoršuje.
Scirocco je síce na pomery značky naladené športovo, pravých pilotov však nepoteší. Hlavnou príčinou je mŕtve riadenie, v ktorom nie je žiadna spätná väzba od predných kolies. Nepoteší tiež nepresnosť riadenia okolo stredovej polohy. Ďalšia vec, ktorá nepoteší pilotov je ľahká a tupá spojka. Radenie manuálnej prevodovky je úplne bezproblémové, poteší presné vymedzenie dráh prevodovky.
Motor 1,4 TSI poteší nízkou hmotnosťou na prednej náprave. Nepotešia však problémy s vyťahanou rozvodovou reťazou.
Motory a prevodovky
Pod kapotou Scirocca nájdeme hlavne zážihové motory, nechýbajú ale ani vznetové agregáty. Všetky motory majú jeden spoločný znak a tým je štvorica piestov. Najmenšiu 1,4 TSI dodávali v dvoch výkonových stupňoch 90 kW (122 koní) resp. 118 kW (160 koní). Silnejšiu verziu dopoval v nízkych otáčkach kompresor. Po facelifte ostala v ponuke len slabšia verzia, ktorá posilnila o 2 kW. Väčší 2,0 TSI bol v mnohých výkonových verziách od 132 kW (180 koní) až po 206 kW (280 koní). Najvýkonnejšia verzia poháňa Scirocco R, ktorému na rozdiel od Golfu R dopriali len pohon predných kolies. Asi aj preto je tak málo rozšírený, pre niektorých je taký nápor výkonu a krútiacieho momentu len na predok veľa.
V prípade dieselov bol na výber iba motor 2,0 TDI. Rôzne verzie poskytovali výkon od 100 kW (136 koní) do 135 kW (184 koní). Z prevodoviek sa do auta dostal 6-stupňový manuál a 6, resp. 7-stupňová DSG.
Podľa Dekry je Scirocco priemerne spoľahlivé vozidlo
Najčastejšie poruchy
Podľa nemeckej Dekry je Scirocco priemerné spoľahlivé vozidlo. Trpí detskými poruchami, ale aj vážnejšími problémami.
Pri vyšších nájazdoch sa bežne objavujú pazvuky interiéru. Dôvodom je najmä tvrdší podvozok, ktorý si nerozumie s našimi rozbitými cestami. V kabíne sa často objavujú problémy s mechanizmom zatvárania schránky pred spolujazdcom.
Ďalšou častou poruchou bývajú pokazené motorčeky sťahovania okien. V Sciroccu pracuje mechanizmus pri každom otvorení/zatvorení dverí, motorček sa namáha teda omnoho viac, než v bežných vozidlách. V súvislosti s oknami vie pohnevať aj primŕzanie okna o tesnenie, ktoré dokáže znemožniť otváranie dverí. Riešením tohto problému je pravidelné mazanie tesnenia špeciálnymi prípravkami.
K náročnejším poruchám na opravu patria problémy s ESC. Na vine je väčšinou nefunkčný snímač, alebo riadiaca jednotka ESC. Občas sa objaví aj nefunkčná klimatizácia, kde robí problémy najčastejšie kompresor.
Čo sa týka motorov, veľký pozor si treba dať na maloobjemové 1,4 TSI. Tie trápili problémy s vyťahanou rozvodovou reťazou, ktorú menili v rámci záručného servisu. Problémy sa objavili už pri nízkom nájazde 20 – 60 tis. kilometrov. Pri kúpe auta s nízkym nájazdom si treba dať pozor, či dal majiteľ rozvodovú reťaz vymeniť. V prípade zanedbania hrozí fatálna porucha motora. Problémy s reťazou vyriešil VW v polovici roku 2011. V prípade výkonnejšej verzie sa pridávajú ďalšie problémy s prasknutými piestami a piestnymi krúžkami.
Všetky benzínové motory vedia pohnevať nánosmi karbónu (hlavne ak predchádzajúci majiteľ nevytáčal motor do vysokých otáčok).
Väčšie benzínové motory s objemom 2,0 litra môžeme označiť za spoľahlivejšie, ani tie sa však nevyhli problémom. Pohnevať vie zapaľovacia cievka a variabilné časovanie ventilov.
Majiteľov dieselov strašia typické poruchy akými sú EGR ventil, vstrekovače common rail, turbodáchadlo, vodná pumpa a dvojhmotový zotrvačník. Majiteľov vznetových motorov nepoteší ani drahá výmena zaneseného filtra DPF Volkskwagen.
Komplikovaným poruchám sa nevyhli ani prevodovky DSG (najmä pri zanedbanej výmene oleja). Pri testovacej jazde musí prevodovka radiť plynulo, ak trhá tak sa autu vyhnite. Oprava dvoj-spojkovej prevodovky môže vyjsť až na tisícky eur.
Najčastejšie poruchy |
primrznuté okno (nemožnosť otvoriť dvere) |
nefunkčné zatváranie schránky pred spolujazdcom |
problémy s ESC (snímač alebo riadiaca jednotka) |
opotrebované motorčeky sťahovania okien |
poruchový kompresor klimatizácie |
nadmerná tvorba karbónu |
vôla v rozvodovej reťazi (1,4 TSI) |
problémy so vznetovými motormi (EGR ventil, vodné čerpadlo, dvojhmotový zotrvačník, vstrekovače, DPF filter) |
nadmerné opotrebenie automatickej prevodovky (DSG) |
Primrznuté okno o tesnenie dokáže znemožniť otvorenie dverí
Kúpiť/nekúpiť?
Pokiaľ túžite po Volkswagene a zároveň hľadáte štipku emócii, Scirocco je práve pre vás. Scirocco je určené pre tých, ktorí považujú Golf za príliš nudné auto, či už z pohľadu dizajnu alebo jazdných vlastností. Auto dokáže uspokojiť aj náročnejších šoférov, nepoteší ich však nepresné a mŕtve riadenie bez spätnej väzby.
Ceny jazdených vozidiel sa pohybujú od 9 000 Eur až po 30 000 Eur. Scirocco môžete kúpiť aj priamo zo showroomu, na Slovensku ho však už importér neponúka.
Pri výbere auta sa vyhýbajte komplikovanému motoru 1,4 TSI 118 kW. Dobrou voľbou je, na druhú stranu, 2,0 TSI, ktorý je spoľahlivejší a dokážete s ním jazdiť aj pri svižnejšej jazde do desiatich litrov na sto kilometrov. Naftové motory potešia nízkou spotrebou. Nevyhli sa im však typické poruchy, akým je napríklad zanesený filter pevných častíc Volkswagen.
Ponuka náhradných dielov na www.motointegrator.sk
Diel | Premium | Standart |
Predný tlmič | 73,20 € | 48,10 € |
Zadný tlmič | 63,10 € | 41,40 € |
Brzdový kotúč predný | 66,60 € | 46,30 € |
Brzdový kotúč zadný | 53,30 € | 38,60 € |
Predné platničky | 67,00 € | 24,80 € |
Zadné platničky | 43,40 € | 16,70 € |
Uloženie predného priečneho ramena - predné | 12,20 € | 4,61 € |
Uloženie predného priečneho ramena - zadné | 50,40 € | 27,10 € |
Guľový čap | 40,70 € | 28,00 € |
Čap riadenia | 37,80 € | 13,90 € |
Kompresor klimatizácie | 443,00 € | 320,00 € |
EGR ventil | 250,00 € | |
Vodné čerpadlo | 60,60 € | 34,40 € |
Dvojhmotný zotrvačník | 415,00 € | |
Vstrekovač | 424,64 € |
TopSpeed verdikt pre jazdený Volkswagen Scirocco 3. generácie: ODPORÚČAME s výhradami!