Automobilka Volkswagen mala v ponuke malých áut model Polo. Avšak postupne aj Polo rástlo, a tak do kategórie mini áut vymysleli nový model, Lupo. Iste si spomeniete na legendárny hliníkový model 3L, ktorý jazdil podľa automobilky za 3 litre nafty na 100 km. Po ňom nasledoval model Fox a následne prišiel na trh malý up!. Ten dostal v rámci koncernu VW aj súrodencov Škodu Citigo a Seat Mii.
Je pritom zaujímavosťou, že Seat Mii sa na našom trhu oficiálne nepredával. Ak teda nájdete jazdený Seat Mii na predaj, vždy pôjde o dovoz z okolitých krajín. Ale späť k VW up!. Automobil prišiel na trh v roku 2011, je teda v ponuke už 9 rokov. VW up! vyrábali a stále vyrábajú na Slovensku v Bratislave, rovnako ako jeho elektrickú verziu. Na začiatku bola k dispozícii iba 3-dverová verzia, od roku 2012 je k dispozícii aj verzia s 5 dverami.
Lepšie vybrať 5-dverovú verziu
Aj keď to tak nevyzerá, do mesta môže byť výhodnejšia práve 5-dverová verzia. Rázvor je totiž rovnakých 2 420 mm, pri 3-dverovej verzii sú však predné dvere zbytočne dlhé a pri vystupovaní zaberajú väčší priestor na otvorenie. Ak máte možnosť, voľte teda 5-dverovú karosériu. V budúcnosti sa vám možno tiež poďakuje hocikto, kto bude cestovať vzadu a nebude musieť vchádzať do auta cez predné dvere.
Bez lepších svetiel
Predné svetlomety nikdy nedostali nič lepšie, ako základnú halogénovú žiarovku H4. Stretávací režim dokáže cestu osvetliť v rámci možností dobre, diaľkový je však na dnešnú dobu už mizéria. Ak však s autom nebudete jazdiť na dlhé nočné jazdy mimo mesta, nebude vám to vadiť. Od roku 2016 už majú predné svetlá LED denné svietenie, ušetríte si tak častejšie výmeny halogénových žiaroviek.
Jednoduchý podvozok
Podvozok je jednoduchý, tak ako sa na malé auto patrí. Žiadne zložité pokusy, vzadu je jednoduchá vlečná náprava, ktorá celé auto prežije. Vpredu nájdeme bežný McPherson, spodné rameno má vymeniteľný guľový čap a aj siletbloky sa dajú vymeniť. Ani samotné rameno však nie je drahé a tak servis malého up! je nenáročný. Zvolil by som menšie kolesá, ako boli na testovanom kúsku efektné 17-palcové. Keďže podvozok konštruktéri odladili skôr tuhšie, vyšší profil pneumatiky zabezpečí okrem komfortu aj lepšie jazdné vlastnosti (pneumatika na profilovom čísle len 40 nedokázala v zákrute pohltiť bočné sily a automobil sa omnoho skôr šmýkal „po nose“ von zo zákruty)
Interiér na úrovni
Interiér je spracovaný na príkladnej úrovni, avšak netreba zabudnúť na kategóriu auta. Napríklad tú zvýrazňujú dverové výplne ukončené nižšie, vidíte tak oceľové časti dverí aj zvnútra. Zadní pasažieri nemajú k dispozícii ani výduchy vetrania pod prednými sedačkami, chýbajú tiež bežné stredové výduchy (je len jeden väčší centrálny, ktorý rozvádza vzduch smerom hore). Automobil však môže byť totálne bez výbavy (bez klimatizácie, manuálne ovládané zrkadlá, bez centrálneho zamykania) alebo naopak s množstvom výbavy, ktorú by ste v malom aute nečakali (automatická klimatizácia, zadná kamera, vyhrievanie sedadiel).
V kufri aj rezerva
Prekvapivo je dosť miesta aj na zadných sedadlách, pocitovo viac, ako napríklad v Octavii prvej generácie, s ktorou množstvo cestovateľov v plnom obsadení jazdilo na dovolenku do Chorvátska. Tu si tak skutočne nebudete sťažovať ani vzadu. Zadné okná nie sú sťahovacie, ale len čiastočne výklopné, čo v autách bez klimatizácie môže byť nepríjemné. V kufri nájdete dvojité dno, bez problémov v ňom odveziete batožinu pre dvoch na dovolenku v spomínanom Chorvátsku. Pod dnom je ešte priestor na dojazdovú rezervu. Hluk v interiéri je na nízkej úrovni, viac počuť hluk od kolies ako aerodynamický hluk.
Motorizácia
Od začiatku výroby nebol pod prednou kapotou iný motor, ako litrový zážihový radový trojvalec. Na začiatku výroby prišli do ponuky 2 verzie nepreplňovaného 1.0 MPI, slabšia s 44 kW (60 k) a silnejšia s 55 kW (75 k). Obe verzie však majú rovnakých 95 Nm, ale silnejšia má ešte kratšie prevody. To umocňuje pocit lepšieho zrýchlenia vo vyšších rýchlostiach, čomu pomáha aj vyšší výkon. Po modernizácii dostal silnejší motor „ťažšie“ prevody. Základom bol 5-stupňový manuál, za príplatok ste mohli mať aj 5-stupňovú robotizovanú prevodovku, teda manuál s robotom obsluhujúcim spojku.
V roku 2016 prišiel do ponuky preplňovaný 1.0 TSI s 66 kW (90 k) a 160 Nm, ktorý udeľuje malému up! skutočne výraznú dynamiku. Rovnako bol kombinovaný s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou, to bola jediná možnosť. Od roku 2018 dostal do série filter pevných častíc OPF. Komu by nestačil ani tento výkon, od roku 2018 bol dostupný aj silnejší 1.0 TSI s 85 kW (115 k) a 200 Nm ako verzia GTI. Tá už dostala 6-stupňovú manuálnu prevodovku a ambície v meste potrápiť nejeden silnejší hothatch minulej dekády. TSI majú vodou chladený medzichladič a tak sú reakcie na plynový pedál skutočne rýchle a motory zatiaľ aj príkladne spoľahlivé.
1,0 MPI | 1,0 MPI | 1,0 TSI | 1,0 TSI GTI | 1,0 MPI CNG | |
Počet valcov/ventilov | 3/12 | 3/12 | 3/12 | 3/12 | 3/12 |
Zdvihový objem (ccm) | 999 | 999 | 999 | 999 | 999 |
Maximálny výkon | 44 kW (60 k) | 55 kW (75 k) | 66 kW (90 k) | 85 kW (115 k) | 50 kW (68 k) |
Krútiaci moment | 95 Nm | 95 Nm | 160 Nm | 200 Nm | 90 Nm |
Prevodovka | M5/A5 | M5/A5 | M5 | M6 | M5 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 14,4/15,3 | 13,2/13,9 | 9,9 | 8,8 | 16,3 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 160 | 171 | 185 | 196 | 164 |
Aj CNG
Elektromotor dostupný dávnejšie, rovnako aj ten súčasný, je však veľmi špecifický a tomu by som sa chcel venovať v budúcnosti v samostatnom teste jazdenky. Špeciálnou verziou pridanou do ponuky v 2012 bola EcoFuel spaľujúca okrem benzínu aj stlačený zemný plyn CNG. Atmosféricky plnený motor mal znížený výkon na 50 kW (68 k) a 90 Nm, upravené časti motora ako iné ventily či vyšší kompresný pomer. Tiež bol v ponuke len s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. Do nádrže CNG sa vojde 11 kg plynu a do malej benzínovej nádrže ďalších 10 l paliva. Kto má v okolí plynovú stanicu, môže uvažovať aj nad touto verziou. Pri priemernej spotrebe okolo 3 kg CNG na 100 km je to alternatíva k vznetovému motoru, ktorý up! nikdy nemal.
Aj keď je motor tichý, konštruktéri nezabudli na tepelno a zvukovo izolačnú výplň prednej kapoty.
Spoľahlivosť
Keďže je malý up! plánovaný ako mestské auto, autá s nájazdom cez 150 tisíc km sú v inzercii skôr raritou. Technika je vcelku robustná a otestovaná aj v iných koncernových autách. Kto jazdí skutočne krátke trasy, preňho je lepšia atmosférická verzia 1,0 MPI s nepriamym vstrekovaním paliva alebo verzia EcoFuel. Pri verziách 1,0 TSI sa netreba báť vytáčania motora alebo vyššej záťaže. Práveže motor s priamym vstrekovaním nebude toľko zanášať ventily karbónom a tiež nebude riediť olej benzínom pri studených krátkych trasách. Nie je problém nájsť video o rozoberaní litrového trojvalca 1.0 TSI v podaní českého redaktora Martina Vaculíka, ktorý po 100 tisíc km nenašiel žiadne stopy únavy a opotrebovania. Doba Škody 100 s GO motora každých 100 tisíc km sa tak tu nekoná, aj keď by si to internetoví diskutéri priali. Napríklad 1.0 TSI 66 kW (90 k) pri diaľničnej 130 km/h „točí“ približne 2 750 ot./min., čím nemá problém jazdiť dlhšie trasy aj po diaľnici. Sem tam sa objavujú problémy so spojkou, či už pri manuálnej alebo robotizovanej prevodovke, to je však daň za mestské jazdy.
Kúpiť/nekúpiť
VW up! určite odporúčam do preplnených mestských uličiek. Výhodnejšie je zobrať 5-dverovú verziu, voľbu pohonu musíte zvoliť podľa vašich preferencií. Ani s jedným motorom však nestúpite vedľa. Netreba sa báť ani dlhších ciest, obzvlášť s 1.0 TSI to nebude utrpenie. Len treba k jazdnému štýlu zvoliť aj správny motor a určite zvoliť maximálne 16, ešte lepšie však 15-palcové disky s vyšším profilovým číslom pneumatiky. A samozrejme prekusnúť vyššiu cenu jazdenky.