Lexus IS toho má na boj s premíovými sedanmi A4, rad 3 a trieda C naozaj dosť. Na rozdiel od Nemcov neopozeraný švihácky dizajn, rovnako ako BMW skvelé základné konštrukčné predpoklady pre nadštandardné jazdné vlastnosti (motor nad prednou nápravou), slušnú porciu miesta vnútri - predĺžený rázvor dáva sedeniu vzadu novú dimenziu, pozoruhodne tichý interiér - napríklad aj oddelené vonkajšie späťáky od Á stĺpikov, moderné technológie s adaptívnym pružením VDIM a naozaj dynamický strih, ktorého obeťou sa čiastočne stáva nastupovanie pre vyššie postavy búchaním si hlavy o nízku strechu. Veľkým krokom vpred je podstatne podrobnejšia ponuka a krokovanie výbav, teda balíčkov a možností konfigurovať si auto. Nepochybne inšpirácia od Nemeckej konkurencie. Mrzuté, že na to bolo treba tak dlho čakať, no asi lepšie neskôr, ako nikdy, nie?
V tomto všetkom môže Lexus IS III. generácie diaľkovými hrdo svietiť priamo do očí konkurencie. V prípade jedinečnosti nad všetkými vytŕča. No okrem týchto pravidiel má boj o zákazníka v prémiovom segmente aj ďalšie, Lexusu dobre známe a fungujúce nutnosti. Napriek tomu ich v Japonsku už po tretí krát ingorujú. Chýba široká ponuka motorov a výkonov (vrátane naftových verzií), viac karosárskych verzií (aj keď kombi, či kabrio stále môžu prekvapiť) a viacero prevodoviek (lebo V6 IS250 môžete mať len so 6-stupňovým automatom a R4 300h zas len s CVT variátorom).
Lexus IS má nie len správne základné konštrukčné riešenie pre skvelé vyváženie a podmanivé jazdné vlastnosti, má aj podstatne prepracované uchytenia kolies a pruženie. Predná dvojitá lichobežníková náprava je o 20% lepšie odolná voči nakláňaniu, zadná náprava je veľmi podobná riešeniu z veľkého sedanu GS. Výsledok je veľmi dobrý. Ako potvrdzujem vo videoteste, jazdiť s ISkom ma vyslovene baví. Auto má kvality a precíznosť, ktorú dokážu ponúknuť len zadokolky. Aj keď je tu jedna frustrácia, je akosi častejšie, či viac nedotáčavý ako by som si pri schopnostiach podvozka a inteligentnom športovom zameraní želal. Pružením, teda komfortom a vnútorným odhlučnením je absolútna špička. Až neuveriteľne dobre zvláda svižnú jazdu po zlých cestách, ktoré majú časté krivky nie len naprieč, ale aj pozdĺž smeru jazdy. Na naše cesty je v tomto vhodnejší než tvrdšie BMW.
Opäť mám chuť kričať do sveta, ak kupujete auto tejto kategórie, bežte si ho vyskúšať. Lexus IS väčšinu z vás naozaj milo prekvapí. Nie je to auto, ktoré osloví pilota (na to má malý výkon, len priemernú dynamiku a nie najlepšiu automatickú prevodovku). Ohromí kvalitou spracovania, jazdnými vlastnosťami, komfortom a vlastne takou športovou eleganciou. Podobne, ako keď si muž oblečie košeĺu bez kravaty, sako, džínsy a mokasíny. Takto môže úplne všade, od potravín až po operu. Zapadne všade. Lexus IS sú džínsy, sako a kvalitná voňavka...
Lexus IS250 patrí k najbezpečnejším autám vôbec. Potvrdili to minuloročné bariérové skúšky EuroNCAP so ziskom 5 hviezdičiek a veľmi vysokým celkovým hodnotením v jednotlivých oblastiach.
Viem ešte o jednej viac než slušnej alternatíve k dookola omieľaným nemeckým tvorcom tohto segmentu. Je ním Cadillac ATS. Žiaľ, podobne ako Japonci s Lexusom IS ani Američania nechcú, alebo nemôžu celkom pochopiť potreby a záujem Európanov o prémiové autá. A tak, napriek ich naozaj veľmi vysokým kvalitám sa obávam, že oba športové sedany ostanú len štatistami. V Európe určite. Prajem im, aby boli úspešné, no zaroveň viem, že ak sa im to podarí, budú to len lokálne úspechy naviazané na domáce trhy s podporou patriotizmu. Nemci však už desaťročia žnú úspech globálne. Sú na svete naozaj jediní, ktorí to dokážu?
Lexus IS250 XE30
rok výroby 2013
PLUSY: + ešte atmosférický V6, |
MÍNUSY: - nepresvedčivá dynamika, |
Lexus IS 250 | rok výroby 2013 |
Motor: |
atmosférický vidlicový 6-valec uložený vpredu pozdĺžne, objem 2500 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih - 83 x 77 mm, max. výkon 153 kW (208 k) / 6 400 ot, max. krútiaci moment 250 Nm / 4800 ot, litrový výkon 61 kW (83 k) / l. Emisná norma Euro V. |
Pohon: | 6-stupňová automatická prevodovka s hydrodynamickým meničom, pohon zadnej nápravy. |
Podvozok: | nezávislé zavesenie všetkých kolies, vpredu dvojité lichobežníkové zavesenie, vzadu viacprvková náprava, kotúčové brzdy s vnútorným chladením vpredu, elektronické systémy ABS, BAS, ESC, DSC, hrebeňové riadenie s elektrickým posilňovačom |
Kolesá: | 17" ľahkozliatinové disky, pneu 225/45 R17 |
Rozmery a hmotnosti: |
d x š x v - 4665 x 1 810 x 1 430 mm, rázvor náprav 2800 mm, objem kufra - 480 l, pohotovostná hmotnosť - 1 555 - 1645 kg (závisí od výbavy), kombinovaná spotreba - 8,6 l/100 km, objem nádrže 66 l, výkonová hmotnosť 10,16 kg/kW. |
Dynamické parametre: |
max. rýchlosť - 225 km/h zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 8,1 s |
Cena: | základná cena IS 250 od 31 900 eur |