Konštruktéri Mazdy chceli prvou generáciu MX-5 sprostredkovať radosť z jazdy, akú si ľudia užívali v ľahkých športiakoch 60-tych rokov.
Malý roadster poznajú ľudia pod rôznymi menami. Zatiaľ čo u nás sa volá MX-5, Američania mu hovoria Miata a Japonci Roadster. Čo vyvolalo senzáciu okolo tohto auta? Inžinieri a dizajnéri Mazdy nečakali, že prvá generácia MX-5 bude taká úspešná. Chceli ľuďom pripomenúť ľahké športové autá, ktoré brázdili európske cesty v 60-tych rokoch, boli hravé a ľudia s v nich jazdu užívali. V Mazde si dali cieľ vytvoriť ľahký, dvojsedadlový športiak, ktorý bude cenovo dostupný. Spomedzi troch návrhov nakoniec vybrali ten z califonského Irvine: roadster, s motorom za prednou nápravou, zadným pohonom a rozložením hmotnosti 50:50.
Mazda MX-5 prvej generácie (NA)
Pri prvej generácii si dali za cieľ udržať hmotnosť na minime. Uprednostnili hladkú a lineárnu odozvu plynového pedála pred vysokým výkonom. Dosiahli perfektne presné riadenie a dokázali auto výborne smerovať v zákrutách plynom. MX-5 splnila čo sľúbila. Získala mnoho ocenení po celom svete. Tuneri si auto tiež obľúbili a ani samotná automobilka nezostala mimo. Mazda predstavila Club Racer koncept bez vyklápacích svetiel, ale s nižším podvozkom, širšími blatníkmi a 15-placovými diskami. V roku 1995 prišli s novým konceptom M-Speedster, ktorému pod kapotu naložili 1,8-litrový prepĺňaný štvorvalec s výkonom 197 koní. O rok neskôr ukázali ďalší koncept, M Coupe, ktorý mal podobnú techniku ako M-Speedster. M Coupe ešte viac znížili a ukázali ako, by mohla vyzerať MX-5 s karosériou kupé.
Mazda MX-5 druhej generácie (NB)
Mazda ohlásila druhú generáciu MX-5 na autosalóne v Tokyu v roku 1997. Inžinieri dostali za úlohu zväčšiť kufor, ale tak, aby tým neutrpel vzhľad auta. Urobili to perfektne a nová MX-5 nadviazala na úspechy prvej generácie. MX-5 sa na v máji 2000 zapísala do Guinnessovej knihy rekordov ako najlepšie sa predávajúci dvojsedadlový roadster s počtom 531 890 kusov. V roku 2004 prepísali rekord na 700 000 kusov a pri tejto príležitosti predstavili prepĺňanú Mazdaspeed MX-5. Mazda vyrábala aj kupé druhej generácie MX-5, no z výrobnej linky zišlo len 179 kusov a auto je dodnes vyhľadávanou raritou.
Mazda MX-5 tretej generácie (NC)
Mazda MX-5 vytvorila rekord medzi dvojsedadlovými roadstermi. Vyrobili jej viac ako 900 000 kusov!
Vo februári 2005 oznámila Mazda príchod tretej generácie MX-5. Auto podobne ako jeho predchodcov, poňali ako ľahký a zábavný roadster. Automobilka už nevytvorila kupé verziu auta, ale pre MX-5 pripravila skladaciu plechovú strechu. Aj keď sa snažili udržať hmotnosť nízko, kvôli bezpečnosti auto pribralo. Po prvý krát sa pod kapotu osadili dvojlitrový motor. Pri príležitosti 20. výročia vytvorili koncept MX-5 Superlight. Ako základ použili MX-5 s 1,8 litrovým motorom (126 k), hmotnosť znížili razantne pod tonu, pritom ale zachovali ideálne rozloženie hmotnosti 50:50. Čo by to bolo za výročie bez špeciálnej edície? Mazda okrem konceptu MX-5 Superlight, pripravila aj limitku MX-5 20th Anniversary, ktorá ale okrem pár symbolov 20. výročia a nových 17-palcových diskov nepriniesla nič extra. Ľudia majú malý roadster stále radi, pretože pocit jazdy v ňom je úžasný a tak MX-5 znova prepísala Guinnessov rekord začiatkom februára 2011. Vtedy zišla z výrobnej linky Mazda MX-5 s poradovým číslom 900 000.
Mazda MX-5 25th Anniversary Edition
Tento rok si Mazda pripomína ďalšie výročie, 25 rokov od začiatku výroby MX-5. Predstavila limitovanú edíciu MX-5 25th Anniversary Edition. V čom sa líši od štandardnej MX-5? Na prvý pohľad je to iná farba. Automobilka dopriala výročnej MX-5 červenú Soul Red metalízu, ktorú doteraz mali v ponuke len autá rodiny Skyactiv. Ako základ zvolili model so skladacou plechovou strechou a v kontraste s červenou metalízou nastriekali strechu, A stĺpik a spätné zrkadlá farbou s názvom Brilliant Black. Interiér osadili bielymi koženými sedadlami a ozvláštnili ručne lakovaným, červeno-čiernym dekoračným panelom na palubnej doske. Zvláštnu pozornosť venovali motoru. Nechali tu stále 2,0 litorvý 4-valec s výkonom 167 koní, akurát komponenty motora nenechali štandardné. Piesty, ojnice a zotrvačník vyrobili s menšími toleranciami a pre výročné MX-5 vyberali len tie najlepšie a najľahšie kusy. Dosiahli, že motor ide rýchlejšie do otáčok a lepšie reaguje na plynový pedál. Mazda ponúka MX-5 25th Anniversary Edition s manuálnou a automatickou prevodovkou. Ak si vyberiete manuál, tak dostanete navyše športové tlmiče Bilstein.
Šasi štvrtej generácie MX-5
Štvrtá generácia MX-5 bude vážiť menej ako tonu a jej ťažisko bude nižšie ako ktorejkoľvek MX-5 doteraz.
Tretia generácia MX-5 už to má pomaly za sebou a na budúci rok očakávame štvrtú generáciu. Zatiaľ toho nej veľa nevieme. Mazda chce udržať hmotnosť novej MX-5 pod tonou, auto bude teda ľahšie o viac ako 100 kg oproti súčasnému modelu. Na tohtoročnom autosalóne v New Yorku odhalili šasi novej MX-5. Motor posunuli bližšie k stredu auta, ktoré navrhli tak, aby malo ťažisko najnižšie zo všetkých doterajších generácií. Aj napriek nízkej hmotnosti auto splní najvyššie štandardy tuhosti karosérie a bezpečnosti. Nová MX-5 ťaží s technológií Skyactiv. Inžinieri teraz hľadajú optimálnu pozíciu za volantom, vďaka ktorej si majitelia MX-5 užijú ešte viac zábavy za volantom. Očakávame, že Mazda uvedie novú MX-5 s 1,5 a 2,0 litrovými motormi Skyactiv-G.
Zdroj: tlačová správa, autoblog.com, autocar.co.uk