A ako vyzeralo toto spomínané kvalifikačné kolo v skutočnosti? Nech sa páči, vychutnajte si jazdu snov v podaní maestra, ktorý miesto páčiek pod volantom používal manuál... pán jazdec Ayrton Senna.
zdroj: petrolheads.sk
Sezóna 1989 bola v F1 všetko, len nie nudná. Akoby aj nie, keď na trati súperili dve najväčšie hviezdy celého šampionátu: Alain Prost a Ayrton Senna. Vyvrcholenie celého snaženia oboch pilotov malo prísť práve v Japonsku na trati Suzuka, kde sa malo rozhodnúť o šampiónovi pre rok 89. A veru že k tomu aj prišlo, ale nie spôsobom, aký si ktokoľvek dokázal predstaviť - obaja borci sa po vzájomnej kolízií ocitli mimo trať a už len Ayrton dokázal dostať svoj poškodený monopost do depa. Tu mu ho "pozliepali" a po následnej fanatickej naháňačke s Alessandrom Nanninim dokázal získať prvé miesto. To mu však nebolo nič platné, pretože po pretekoch dostal kontroverznú diskvalifikáciu (dodnes diskutovanú) a titul pripadol jeho rivalovi Prostovi.
Celé to však začalo ešte pred samotným finále, teda kvalifikáciou. V nej totiž Senna dominoval až neskutočným spôsobom, keď druhému v poradí, Prostovi, nadelil viac než sekundu a pol! A práve tento Sennov výkon (1m38s) sa vďaka vtedajšej novinke, telemetrií, dokázal uchovať naveky. Automobilka Honda sa presne po 24 rokoch odhodlala projektom "Sound of Honda -Ayrton Senna 1989" zrekonštruovať celú rekordnú jazdu a vypustiť tak Sennu späť na trať. Žiaľ, už nie so samotným pilotom, ale len s jeho imaginárnou stopou, ktorá dokonale kopíruje uložené dáta z Ayrtonovho monopostu. Akokoľvek šialene to znie, výsledok je úchvatný a už len za tento nápad a realizáciu maniakom z Hondy tlieskame!
A ako vyzeralo toto spomínané kvalifikačné kolo v skutočnosti? Nech sa páči, vychutnajte si jazdu snov v podaní maestra, ktorý miesto páčiek pod volantom používal manuál... pán jazdec Ayrton Senna.
zdroj: petrolheads.sk
Este by ma zaujimal jeden udaj aky by bol rozdiel casov s modernym monopostom, ktory ma same serepeticky na tom okruhu... ale ked som pozeral na to video kde jadzil na tom okruhu ved to bola sleha ... nikdy som tu rychlost nevnimal ani ked bol zaznam s pritomnosti terajsich jazdcov... respekt
Tak to prvé video je dosť šibnutý nápad. Je neuveriteľné, čo dnes technológia dokáže! :)
Nasiel som Barichello 2006 za 1:29.599 min. Ale chcel by som vidiet dnesne primadony, ako radia s klasickou prevodovkou, neustale stracaju trakciu /vid ten preskakujuci zvuk/ a jazdia celu sutaz bez vody na pitie, s helmou, ktora je ovela tazsia?
Boha, to boli casy, ked som sa tesil na kazdy zavod, kombineza nevyzerala, ako keby ju zosili z 800 kuskov, co je tak plna reklam a auto bolo oznacene iba hlavnym sponzorom, ostatne to vidno v dokumente. Vtedy to uz tiez bolo o peniazoch, ale islo este o trosku viac o sport, nez o obchod.
A ten zvuk....
@555Mozem suhlasit bolo to o inom aj bezpecnost bola na inom levely ..mam pocit ze to bolo skutocne spojenie cloveka a monopostu..teraz je pritomna aj milenka menom pocitac :D ktora tu harmoniu kazy ale aj zdokonaluje..vsak su tam aj preteky kto vyroby modernejsi monopost...ale netreba zabudnut na nascar kde sa jazdi pekne po starom aj ked dokolecka :)))
@555Radenie pakou, medziplyny a podobne su cinnosti, ktore delia zrno od pliev na klubovej urovni, v F1 toto nebolo a nie je kriteriom kvality.
Dnesni piloti F1 su omnoho lepsie fyzicky pripraveni ako ti z 80tych rokov, takze akukolvek zataz, ktoru dokazali zvladnut piloti minulosti, by dokazali aj ti dnesni. Flasa v monoposte nie je ziadna novinka, skor naopak dnes na mnohych GP uz piloti ani nepotrebuju pit, pretoze kvoli setreniu pneumatik je telesna zataz relativne nizka v pretekoch a ich fyzicka kondicia je tak dobra, ze vydrzia aj bez doplania tekutin.
Ovladatelnost dnesnych motorov a vobec monopostov je daleko lepsia ako tych v minulosti, to vsak neznamena, ze kontrola trakcie zo strany pilota nie je potrebna. Len sa to deje kvalitativne na inej urovni, nie je to kontrola zdiveneho brutalneho stroja, ale virtuozita s o niecom kludnejsim, no rychlejsim naradim.
F1 bola vzdy biznise, vzdy o technologii, vzdy o sportovych vykonoch. Tieto nostalgicke povzduchy prichadzaju v kazdom obdobi, od kazdej generacie. F1 je ina ako bola, to je cele. Tak ako formula zo 60tych rokov bola nebezpecnejsia, menej profesionalna, menej pretechnizovana, menej komercna ako F1ka z rokov 80tych, tak je to aj v pripade porovnania o dve dekady neskor.
@dnesny pilot F1Úplný súhlas. Nostalgia je silná vec, je to vlastne tiež emócia v ťažkom konflikte s faktami :)
@dnesny pilot F1Vdaka za nazor, len taka mala poznamka. V podstate si len potvrdil to, preco je vzdy okolo toho tolko nostalgie:
"Ovladatelnost dnesnych motorov a vobec monopostov je daleko lepsia ako tych v minulosti, to vsak neznamena, ze kontrola trakcie zo strany pilota nie je potrebna. Len sa to deje kvalitativne na inej urovni, nie je to kontrola zdiveneho brutalneho stroja, ale virtuozita s o niecom kludnejsim, no rychlejsim naradim."
A presne o tom to je - prave v Sennovom obdobi to bolo ako jazdit na divokom bykovi, dnes je to skor o jazde na mustangovi...
http://www.youtube.com/watch?v=DM92YsOv8sY
:(