Na Nurburgring chodia v čase Turistických voľnych jázd naozaj všakovaké autá. No táto kombinácia je naozaj jedinečná - Citroen AX 14D a čas pod 10 minút! POKLONA!
Citroen AX 14D je prakticky sériový kus. Ako vidíte, má odľahčený interiér. Hmotnosť sa podarilo dostať na 720 kg. Okrem toho dorobené xenóny, predné pneu Yokohama A048, zvýšený tlak vstrekovania paliva, rozpera (stará a mäkká karoséria) a hliníkové sanie z 1,5D (pre umiestnenie rozpery).
Pre 52 koňový motor je to stále veľmi nešportový pomer hmotnosti k výkonu až 18,95 kg/kW! Objem motora je 1360 cm3, jedná sa atmosférický komôrkový dízel TUD3. Mnohí vedia, že slovo spoľahlivosť vo svojom popise tento rapkáč nemá. Francúzovi, ktorého identita je mi neznáma sa doposiaľ podarilo zničiť 9 týchto štvorvalcov a 5 prevodoviek. Ten pomer vychádza šialene, rovnako ako v top mororšporte. Jeden motor na jedny "preteky" a každý druhý výlet si vyžial aj život prevodovky. No povedzte, nesekli by ste s tým?! Myslím, že 99,9% z nás by vlastne ani nezačalo. No to čo my asi nemáme a Francúz má na rozdávanie je húževnatosť a odhodlanie.
Ak máš 10 minút, toto si určite pozri. Nasledovné video je mimoriadne nepravdepodobná zábava.
Rekordná jazda sa podarila 17. augusta už o 8:37 ráno. Na meranie času použil mobilný telefón s aplikáciou Harry's Lap Timer a prijímač XGPS150 Bluetooth. Ako vraví, vyžiadalo si to veľa úsilia a trpezlivosti dosiahnuť na trati počas tourist drive sessions čas od Bridge po Gantry pod 10 minút. Nešlo o stávku, len o výzvu pre zábavu a tiež chuť dokázať, že s patričnou dávkou práce, vytrvalosti a šialenstva sa to dá...
O dokonalé kolo sa snažil celých 7 rokov. Kolo v ktorom nebude zbytočne veľká premávka, žiadne opravy na trati, suchý povrch, hutný vzduch, žiadne technické problémy a v neposlednom rade žiadne jazdecké chyby. S týmto všetkým totiž bežný návštevník zápasí, špeciálne na Nurburgringu. S tak slabým autom sú vaším najväčším nepriateľom vynútené spomalenia, teda strata zotrvačnosti. Preto aj vo video uvidíte, že na viacerých miestach s týmto drobcom ide maník naozaj nad limit, len aby čo najmenej spomalil. A práve preto je sledovanie tohto videa ohromná zábava a rešpekt k vodičovi zároveň! Práve pre inú techniku jazdy, ktorú musel v tomto prípade použiť vyslovene upozorňuje na to, že jeho onboard nemá slúžiť ako videoškola športovej jazdy.
Napriek tomu, že na Nurburgringu je nakrúcanie videozáznamov oficiálne zakázané, dobre viete, že toto pravidlo na našu veľkú radosť mnohí návštevníci porušujú. Chalan z Bordeaux to má na okruh celých 1115 km, čo je o 150 km viac než z Bratislavy. Hlavným cieľom je dokázať, že skvelú zábavu aj na takejto trati nepotrebujete supercar ani veľmi drahé auto, a teda veľa peňazí. Pretekanie je totiž stav mysle :)