Elektrická Formula E je dnes realitou a hoci by si všetci zainteresovaní priali, aby sa o nej hovorilo ako o kráľovnej motoršportu, nedeje sa tak. Dôvod? Ten najjednoduchší, aký si viete predstaviť – ľudí to nebaví. A tak sa síce jedna fabrika vedľa druhej bije do pŕs a verejnosť presviedča, že to je tá správna cesta, ľudia nakoniec rozhodli inak. Ako z toho von? Vraj zelektrifikovaním aj ďalších motoristických odvetví. V budúcnosti by tak mali na „čisté“ elektromobily prejsť aj seriály DTM, WRC či MS v rallycrose.
Elektrická formula si zatiaľ srdcia fanúšikov veľmi nezískala.
DTM urobíme čistejším a atraktívnejším seriálom
Nahlas o svojej „zelenej“ budúcnosti už hovorí aj seriál DTM. Jeho technologický partner Schaeffler už predstavil prototyp so štvoricou trakčných elektromotorov a výkonom až 880 kW (1197 k), čo je takmer dvojnásobkom súčasných benzínových štvorvalcových motorov používaných v špeciáloch DTM. Auto je navyše vybavené technológiou bezkontaktného prepojenia volantu a predných kolies, špeciálnym rekuperačným systémom a dynamickou reguláciou výkonu všetkých motorov (každý pri jednom kolese). Technológie chladenia akumulátorov ani ich výdrž Schaeffler nijako nekomentuje.
Kategóriu WRC čaká najskôr prechod na hybridnú techniku, neskôr však aj na úplnú elektromobilitu.
Elektrickú budúcnosť vo WRC zasa prezentuje tím Paddon Rallysport, ktorý sa pochválil súťažným špeciálom Hyundai Kona EV. Auto má 1400 kg, pohonné ústrojenstvo (vrátane akumulátorov) od spoločnosti Stard, max. výkon približne 662 kW (900 k) a trvalý na úrovni asi 331 kW (450 k). Auto je postavené tak, aby ho mohol poháňať jeden, dva alebo tri elektromotory a je schopné na všetky kolesá poslať max. 1100 Nm. Obúvať môže 15 až 18 palcové pneumatiky Pirelli. Okrem WRC sa však podobné autá objavia v MS v rallycrosse (Projekt E).
Niečo tomu chýba. Žiaľ, to najpodstatnejšie
Podľa odborníkov však elektromobilom chýba niečo omnoho podstatnejšie, než samotný výkon. Ako sa ukazuje, len rýchlosť a honba za číslami nie sú to najdôležitejšie, bez patričných emócií totiž nefungujú. Ako upozorňujú odborníci, ľudia si rýchlosť automaticky spájajú s poriadnym zvukom a jeho fyzickým vnímaním. Zvuk sú totiž vibrácie, je to vlastne mechanická záležitosť, ktorá dáva celému divadlu náboj. Práve zvuk je faktor, ktorý ovplyvňuje vnímanie celého zážitku. Všimli ste si, že ľuďom sa viac rozbúcha srdce pri naštartovaní veľkého amerického osemvalca, ako omnoho výkonnejšieho a efektívnejšieho prepĺňaného štvorvalca? Práve toto sú faktory, ktoré zatiaľ priaznivci elektrických súťažných áut podceňujú. A aj pre tento šport sú najdôležitejší diváci a ich ochota daný šport sledovať. Bez divákov nie sú sponzori, sledovanosť ani záujem automobiliek. A tak, hoci tu máme najefektívnejší pohon v celej histórii motorizmu, výkony elektrických špeciálov násobne prekračujú hodnoty ich ekvivalentov so spaľovacími motormi a dokážu trať absolvovať za rekordne krátke časy, v konečnom dôsledku to nemusí vôbec stačiť. Pre aktuálnu generáciu fanúšikov motoristického športu určite nie. A to je problém, ktorý, zdá sa, budú musieť promotéri aktuálnych seriálov riešiť ešte naliehavejšie, než výkony ich elektrických áut v štartovom poli.
Odpovedalo 62 ľudí
Vašov názor z časti zdieľam, zvuk patrí k motoršportu. Treba však povedať, že pretekárske série sú v začarovanom kruhu. Fanúšikovia chcú oheň prskajúce beštie, ktoré sú však pre vývoj automobiliek absolútne nerelevantné a tie nechcú investovať peniaze do benzínového motoršportu (Volkswagen). Práve preto bude napríklad DTM elektrické. Pretože o 700 koňové štvorvalce jednoducho nebol záujem automobiliek. Keď to zabalilo Audi, bola to konečná. Aj elektrický motoršport vie byť pútavý, napríklad Formula E ponúka mimoriadne dramatické preteky, ktoré lákajú množstvo fanúšikov, pretože sa konajú v centrách veľkomiest. Avšak ten technologický wau efekt, ktorý obdivujeme na turbo ére 80-tych rokov, sa tu akosi nedostavuje. Tento elektromotor vie produkovať 1200 koní? Hm, okej a čo teraz?