F1 od roku 2000?
Projekt mali zabezpečovať Ústredný automotoklub SR, Slovenská asociácia motoristického športu, Slovenská motocyklová federácia a Studeničov Motorsport. Plán na výstavbu bol v médiach zverejnený v roku 1996 a jeho rozpočet bol stanovený na 800 miliónov korún. Medzinárodná motoristická organizácia, FIA mala 7. mája 1996 schváliť plán výstavby pre 4 okruhy za účelom prípadného hosťovania pretekov F1, medzi ktorými bol aj ten Piešťanský. Okrem konania pretekov mal Piešťanský automotodrom slúžiť aj pre testovanie palív a olejov Slovnaftu alebo pneumatík Matadoru. Taktiež sa na ňom malo nachádzať výcvikové stredisko pre vodičov ústavných činiteľov. Vtedajší riaditeľ organizácie Motorsport Jozef Studenič dostal otázku od redakcie denníka SME, či je reálne, aby sa na Slovensku konala Veľká cena. Odpovedal následovne: “Autodróm je projektovaný podľa kritérií určených pre F1. Ak ho dostaviame, ostatné je už vecou lobbizmu,” uviedol pre SME v dobovom článku. Ako je pre megalomanské projekty z tejto éry bežné, nič z toho nebolo.
Toto mal byť stánok Veľkej ceny Slovenska. Dokážete si predstaviť, že by sa v roku 2000 u nás jazdila F1?
Pokus číslo 2 bol už racionalnejší
Až v roku 2005 sa v Piešťanoch po rokoch opäť konalo motoristické podujatie a znovuzrodila sa Veľká cena Slovenska pre národné šampionáty. Nekonala sa však na špičkovom okruhu s moderným vybavením, ale na ploche stávajúceho letiska, bez väčších technických alebo bezpečnostných prostriedkov. Nádej na vybudovanie skutočného stánku motoristického športu na Slovensko opäť priniesol rok 2007. Miesto stavby mali byť opäť Piešťany, ale tentokrát to už nemal byť žiadny megalomanský stánok pre F1. Naopak, išlo o dobudovanie 1,5 kilometrovej pasáže k stávajúcemu 4,4 km letiskovému okruhu, ktorý sa využíval pre konanie VC Slovenska. Cieľom stavby bolo vytvoriť permanentný okruh, ktorý by okrem pretekov kategórii GTA, DTM alebo F3000, mohol hostiť aj reprezentačné akcie. “Je dôležité, že aj mesto má záujem. Sme realisti a nemusíme sa tváriť, že na Slovensku budeme jazdiť F1,” povedal v roku 2007 pre Nový Čas vtedajší šéf SAMŠ Dušan Koblišek. Cenovka na dobudovanie trate mala byť 1,5 miliardy korún, pričom jedným z akcionárov mal byť Matador. Ako to nakoniec dopadlo, všetci vieme.
Prvá podoba rekonštrukcie Piešťanského okruhu.
Motoršport na okraji záujmu
Piešťanský okruh je zrejme prekliaty. V minulosti známe podujatie, ktoré však trpelo deleným priestorom s lietadlami, čo znamenalo klzký povrch trate a absentujúce vybavenie. Počas socializmu vznikol návrh na vybudovanie permanentného motodromu, ale nakoniec ostal v zabudnutí podobne ako ten, na vybudovanie Bratislavského okruhu na území Vajnorského letiska. Automobilové preteky na Piešťanskom okruhusa skončili v roku 2008. Preteky motocyklov sa vrátili v roku 2016, ale od roku 2019 je letisko využívané pre charterové lety a pre motoršport už neostalo miesto. Našťastie v roku 2009 sa po dekádach snahy podarilo vybudovať permanentný domov motoršportu na Slovensku Slovakiaring. Je škoda, že je to jediný profi okruh na Slovensku. Žiaľ, narozdiel od našich susedov, u nás motoršport nemá a nikdy nemal tak silné miesto. Ak by to bolo inak, iste by napríklad také preteky PAV Pezinská baba neboli zrušené aj z dôvodu katastrofálneho stavu vozovky, ktorý nie je nik ochotný opraviť. Aj tak dokáže skončiť podujatie, ktoré bolo v minulosti európske. Jazdili sa tu totiž majstrovstvá Európy.
Zdroj: sme.sk, roadracing.sk, cas.sk, moto.cz
Foto: moto.cz, roadracing.sk - Richard Karnok, autosportfoto.sk - Martin Trenkler