Formula E nedokáže prejsť celé preteky na jedno nabitie, piloti budú musieť počas zastávky v boxoch vymeniť auto!
FIA v pravidlách špecifikovala hmotnosť batérií na maximálne 200 kg. Keď pilotom bude dochádzať energia, musia do boxov. Aké mali možnosti na doplnenie energie? Normálneho človeka najprv napadne výmena batérie. To nie je nič nereálne, veď Renault aj Tesla už predstavili stanice, kde dokážu vybitú batériu za chvíľu vymeniť na inú, plne nabitú. V motoršporte mohli inžinieri takúto technológiu vyvinúť do dokonalosti, čo by potom využili pri bežných elektromobiloch.
Pilot bude počas pretekov jazdiť na dvoch autách
Formula E si vybrala asi najhorší spôsob ako zvládnuť hodinové preteky. Pri konštrukcii navrhli batérie ako súčasť šasi. Tým pádom ich nemôžu mechanici jednoducho vymeniť, museli by rozobrať celý monopost a na to pri zastávke v boxoch nemajú čas. Pilot, ktorý príde na povinnú zastávku s vybitou formulou musí vystúpiť a naskočiť do pripraveného nabitého auta. Je to šibnuté, ale pretekári budú striedať monoposty počas pretekov! Túto procedúru budú musieť zvládnuť počas pretekov dvakrát. Už žiadne preteky mechanikov v boxoch. Vo Formule E bude vidieť pilotov, ako šprintujú z jedného auto do druhého.
Formula E zvládne na jedno nabitie približne tretinu pretekov
Predstavitelia Formuly E tvrdia, že výmena batérií by nebola praktická z dôvodu veľkosti a bezpečnosti. Ani nechcú isť týmto smerom. Zameriavajú sa na vývoj batérií, spôsobov nabíjania a pohonu, ktoré v budúcnosti umožnia pilotom jazdiť len s jedným monopostom a predĺžiť preteky. Chcú radšej posúvať hranice technológie a toho čo dokážu, ako používať dočasné riešenia.
Výmena batérie počas zastávky v boxoch vraj nemá budúcnosť
Lenže kedy zvládne pilot na plný výkon celé preteky, keď teraz musí prepínať medzi plným výkonom a šetriacim režimom, aby zvládol tretinu? Experti hovoria, že prielom v technológiách batérií nemôžeme očakávať najbližších 10 rokov. Formula E tomu síce pomôže, ale aj tak sú zázračné batérie hudbou budúcnosti. Z môjho pohľadu by bola výmena batérií počas zastávky zaujímavou výzvou pre inžinierov a divadlom pre divákov. Čo myslíte?
Spark-Renault SRT_01E
Trieda: | Formula E |
---|---|
Vonkajšie rozmery: | d = 5000 mm, š = 1800 mm, v = 1250 mm |
Rozchod: | 1300 mm |
Svetlá výška: | 75 mm |
Hmotnosť s jazdcom: | 800 kg |
Hmotnosť batérií: | 200 kg |
Maximálny výkon: | 200 kW / 270 k |
Šetriaci režim počas pretekov: | 133 kW / 180 k |
Push-to-Pass predbiehací režim: | +67 kW |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: | 3 s |
Maximálna rýchlosť: | limitovaná na 225 km/h |
Motor: | max 2 x MGU McLaren bez trakčnej kontorly |
Prevodovka: | sekvenčná Hewland s pevnými prevodmi za celú sezónu |
Šasi: | karbónové šasi Dallara |
Brzdy: | dva nezávislé okruhy ovládané jedným pedálom, kotúče z ľubovolného materiálu, hlinikové strmene |
Pneumatiky: | 18" Michelin použitelné na suchom aj mokrom povrchu |
Predné disky: | O.Z. Racing Magnesium max. šírka 260 mm, max. priemer 650 mm |
Zadné disky: | O.Z. Racing Magnesium max. šírka 305 mm, max. priemer 690 mm |
Zavesienie: | oceľový dvojitý lichobežník so systémom push-rod vpredu aj vzadu |
Podovozok: | nastaviteľná svetlá výška, odklon a zbiehavosť |
Tlmiče: | Koni 2-cestne nastaviteľné vpredu / 4-cestne nastaviteľné vzadu |
Stabilizátory: | nastaviteľné vpredu aj vzadu |
Odpovedalo 93 ľudí
Zdroj: jalopnik.com, fiaformulae.com