Dnes si to asi nikto nevie ani predstaviť, ale v roku 1950 sa automobilka Škoda Auto skutočne oficiálne zúčastnila 24-hodinových pretekov v Le Mans. Bola to jediná účasť škodovky na tomto podujatí a začala presne 24. júna 1950 o 16:000 hod. Ako uvádza česká automobilka, jazdec Václav Bobek pri tradičnom štarte prebehol cez štart/cieľovú rovinku, naskočil do vozidla so štartovým číslom 44, naštartoval ho a vyrazil krúžiť po 13,65-kilometra dlhom okruhu. Škodovkárska premiéra v Le Mans dlho vychádzala nad očakávania dobre. Bobek a jeho kolega Jaroslav Netušil jazdili vo svojej kategórii do 1100 cm3 na druhom mieste a v celkovom priebežnom hodnotení podľa koeficientu výkonnosti boli piati. Priemerná rýchlosť pretekárskeho špeciálu Škody Sport pritom dosahovala 126 km/h. Keď automobil s číslom 44 absolvoval svoje 121. kolo, vyradila ho vo svojej podstate drobná, ale v podmienkach pretekov zásadná a neopraviteľná technická porucha – prasknutá poistka ojničného čapu. Po trinástich hodinách sa tak mladoboleslavský sen o úspechu na slávnej 24-hodinovke v Le Mans skončil. V ďalších rokoch sa už Škoda kvôli politickej situácii pretekov nemohla zúčastniť.
Návrat po 72 rokoch
"Vozidlo sme s vidinou tejto chvíle renovovali celých šesť rokov, jazda v Le Mans bola naším vysnívaným cieľom,“ povedal po niekoľkých kolách na 13,6 kilometra dlhom okruhu Michal Velebný, mimochodom jeden z pilotov tohto auta na historických pretekoch. Za volantom sa striedal s kolegom Stanislavom Kafkom. Inak, práve striedanie jazdcov po vzore slávnej 24-hodinovky je neoddeliteľnou súčasťou každej jazdy na Le Mans Classic. Raz musia pretekári absolvovať aj tradičný štart, v rámci ktorého k svojim autám bežia naprieč cieľovou rovinkou, naštartujú ich a vyrazia na trať. „Chvíľu som sa o miesto preťahoval s jedným zo súperov, s iným sme sa navzájom predbiehali v jednej zo zákrut,“ opisoval Kafka svoje prvé okruhy. Aj jeho parťák Velebný potvrdil, že aj keď Škoda Sport vo svojej kategórii súťažila s autami z rokov 1949 až 1956, diváci videli športové výkony a nie pokojné vyvážanie sa. „Na dlhých rovinkách sme dosahovali vysoké rýchlosti a motor sa tak vďaka silnému prúdu vzduchu chladil viac, ako bolo potrebné,“ spomenul Kafka jednu z informácií, ktoré mu Velebný odovzdal počas striedania. „Pre ďalšie jazdy sme preto zakryli časť plochy chladiča,“ vysvetlil Velebný.
Výkon štvorvalcového motora s objemom 1,1 litra sa po úpravách takmer zdvojnásobil: sériový „Tudor“ mal 32 koní, pretekársky špeciál 50.
Súčasťou Le Mans Classic je aj jazda v noci, preto dostala Škoda Sport dva prídavné svetlomety. "Tma maže rozdiely vo výkone motorov, pre všetkých je rovnaká,“ hovorí ďalej Velebný a svoje tvrdenie dokladá tým, že vo výsledkovej listine skočil o dvadsať miest nahor. „Komplikácia je sčasti v tom, že určitý úsek trate je osvetlený, napríklad cieľová rovinka a niektoré zákruty či šikany – vo zvyšnej časti sme však odkázaní len na svetlá auta,“ dodáva Kafka. A ako nakoniec súťažná škodovka skončila? V celkových výsledkoch skončila na 47. mieste zo 74 vozidiel svojej kategórie, v poradí prepočítanom podľa koeficientu závislého od výkonu a objemu motora figurovala na 43. pozícii. „Vozidlo si počas náročného víkendu vystačilo s bežnou starostlivou údržbou, vyhli sa nám väčšie technické problémy. Pre naše 73-ročné auto je to úžasný výkon,“ zhodnotil Michal Velebný celý súťažný víkend.
zdroj: Škoda Auto