Začiatok novej éry. Aj tak môžeme nazvať nástup plug-in hybridných špeciálov do kráľovskej kategórie rally. Autá v tejto triede sa už ale po novom neoznačujú písmenami WRC, ale nesú názov Rally1, pričom aj vozidlá kategórie R5 boli premenované na Rally2 a obdobným označením pokračujú aj nižšie kategórie. Predtým, než sa pustíme do priebehu samotných pretekov, poďme si zhrnúť nejaké informácie o nových špeciáloch. Keďže sme o nich publikovali už viacero článkov, budem veľmi stručný.
Srdcom týchto vozidiel aj naďalej ostal 1,6-litrový preplňovaný 4-valec, ktorý dodáva výkon 280 kW (380 k). Po novom mu však sekunduje aj 100 kW elektromotor, ktorý pracuje s napätím 750 V a energiu čerpá z batérie s kapacitou 3,9 kWh. Elektrické komponenty sú zároveň umiestnené v karbónovej schránke, ktorá bola navrhnutá tak, aby odolala nárazu so silou 70 G. Krútiaci moment sa samozrejme prenáša na všetky štyri kolesá a to prostredníctvom 5-stupňovej sekvenčnej prevodovky.
Legendárne Monte Carlo
Rallye Monte Carlo jednoznačne patrí k tým ikonickým pretekom nielen v rally, ale v celom motoršportovom svete. Úzke horské cestičky s občasnými nástrahami ľadu či snehovou pokrývkou nejedenkrát vyškolili aj tých najlepších a sú skutočnou skúškou pre každého pretekára. Tento rok na nich čakali 4 súťažné dni rozdelené do 17 rýchlostných skúšok s celkovou porciou 296,03 súťažných kilometrov. Na štart pretekov sa postavilo 11 pretekárov kategórie Rally1 vo farbách troch rôznych tímov (Toyota, Hyundai a M-Sport - Ford), ktorých však dopĺňala aj celá plejáda vozov Rally2. Najviac pozornosti však pútali dve legendy a aj historicky najúspešnejší pretekári rally v histórii. 9-násobný majster sveta Sébastien Loeb a 8-násobný šampión Sébastien Ogier. Dvaja Francúzi, dvaja Sébastienovia, dvaja rivali a dvaja najlepší piloti histórie WRC.
1. etapa
Loebova dominancia
2. etapa
Sobota sa niesla v znamení chýb viacerých pilotov. Mimo trať tak skončil Elfyn Evans, Ott Tänak, Oliver Solberg a aj Takamoto Katsuta. Šanca na dobrý výsledok sa tak pre túto štvoricu rozplynula. V druhej etape však bol veľmi dôležitý aj výber pneumatík, nakoľko niektoré úseky rýchlostiek boli pokryté snehom a ľadom. Najlepšie si s týmito nástrahami poradil Ogier, ktorý súboj s Loebom otočil vo svoj prospech. Na RS10 sa na svojho krajana dotiahol a v celkovom súčte mali na desatinu zhodný čas, pričom na nasledujúcej skúške sa definitívne dostal do čela. Posledná erzeta dňa navyše Loebovi príliš nevyšla a Ogier tak ukončil druhú etapu s náskokom 21,1 s. Priebežnú tretiu priečku okupoval Craig Breen, avšak už so stratou 1 minúty a 26 sekúnd.
3. etapa
Vyvrcholenie súboja dvoch legiend malo prísť v poslednej 3. etape. Náskok viac než 20 s bol pre Ogiera veľmi sľubný, avšak aj on vedel, že stať sa ešte môže čokoľvek. A veru, že sa aj stalo. Na RS16, teda predposlednej rýchlostnej skúške súťaže dostal Sébastien Ogier defekt, následkom čoho stratil na Loeba (ktorý danú erzetu vyhral) viac než 30 sekúnd. Loeb tak opäť putoval do čela pretekov s náskokom 9,5 sekundy. Na štarte poslednej rýchlostky tak ešte bolo všetko otvorené. Sébastien Loeb si však svoj náskok postrážil, dokonca ho ešte o sekundu navýšil, a môže sa tak tešiť už z 8. víťazstva na Rallye Monte Carlo. Na druhom mieste teda skončil Sébastien Ogier a stupne víťazov doplnil Craig Breen.
Je priam neuveriteľné, čo Loeb na Rallye Monte Carlo dokázal. Rekordné 8. víťazstvo na tomto podujatí (spolu s Ogierom) a 80. prvenstvo vo WRC. A to prosím pekne, vo svojich 47. rokoch. Úprimne povedané, dochádzajú mi superlatívy pri opisovaní tohto „mimozemšťana“. Takmer 18 mesiacov neštartoval na žiadnom podujatí WRC a s novým autom a novou technológiou doslova vyklepal zbytok sveta (do ktorého sa Ogier samozrejme neráta). Dvaja šampióni Loeb a Ogier nám ponúkli nielen skvelý súboj, ale aj parádnu šou a napriek tomu, že ani jeden sa neúčastní celej sezóny, ukázali zbytku sveta, ako sa má jazdiť a doslova ich zahanbili. Možno ma zasiahla nostalgia, no neskutočne by som chcel vidieť týchto dvoch velikánov počas celého ročníka v boji o titul.
Foto: ewrc.cz / Honza Froněk, Vladislav Maschl
Video: WRC