Začiatok novej éry. Aj tak môžeme nazvať nástup plug-in hybridných špeciálov do kráľovskej kategórie rally. Autá v tejto triede sa už ale po novom neoznačujú písmenami WRC, ale nesú názov Rally1, pričom aj vozidlá kategórie R5 boli premenované na Rally2 a obdobným označením pokračujú aj nižšie kategórie. Predtým, než sa pustíme do priebehu samotných pretekov, poďme si zhrnúť nejaké informácie o nových špeciáloch. Keďže sme o nich publikovali už viacero článkov, budem veľmi stručný. 

Srdcom týchto vozidiel aj naďalej ostal 1,6-litrový preplňovaný 4-valec, ktorý dodáva výkon 280 kW (380 k). Po novom mu však sekunduje aj 100 kW elektromotor, ktorý pracuje s napätím 750 V a energiu čerpá z batérie s kapacitou 3,9 kWh. Elektrické komponenty sú zároveň umiestnené v karbónovej schránke, ktorá bola navrhnutá tak, aby odolala nárazu so silou 70 G. Krútiaci moment sa samozrejme prenáša na všetky štyri kolesá a to prostredníctvom 5-stupňovej sekvenčnej prevodovky

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Legendárne Monte Carlo

Rallye Monte Carlo jednoznačne patrí k tým ikonickým pretekom nielen v rally, ale v celom motoršportovom svete. Úzke horské cestičky s občasnými nástrahami ľadu či snehovou pokrývkou nejedenkrát vyškolili aj tých najlepších a sú skutočnou skúškou pre každého pretekára. Tento rok na nich čakali 4 súťažné dni rozdelené do 17 rýchlostných skúšok s celkovou porciou 296,03 súťažných kilometrov. Na štart pretekov sa postavilo 11 pretekárov kategórie Rally1 vo farbách troch rôznych tímov (Toyota, Hyundai a M-Sport - Ford), ktorých však dopĺňala aj celá plejáda vozov Rally2. Najviac pozornosti však pútali dve legendy a aj historicky najúspešnejší pretekári rally v histórii. 9-násobný majster sveta Sébastien Loeb a 8-násobný šampión Sébastien Ogier. Dvaja Francúzi, dvaja Sébastienovia, dvaja rivali a dvaja najlepší piloti histórie WRC. 

Ani jeden z nich sa nezúčastní celej tohtoročnej sezóny, avšak štart hybridnej éry si nemohli nechať ujsť. Loeb ukončil svoje pôsobenie vo WRC už pred niekoľkými rokmi, avšak sem-tam sme ho mohli vidieť na nejakých pretekoch šampionátu. Tento rok sa vrátil za volantom Fordu Puma Rally1 a nateraz je otázne, či ho uvidíme aj na ďalších podujatiach ročníka. Ogier na druhej strane ukončil svoje plnohodnotné pôsobenie v kráľovnej rally len na konci minulej sezóny a tento rok sa zúčastní len vybraných podujatí. „Šancu“ na titul tak po dlhých rokoch (od roku 2004 získal titul okrem Loeba a Ogiera len Ott Tänak v roku 2019) dostane niekto iný. 

 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

1. etapa

Poďme však späť k Rallye Monte Carlo 2022. Loeb sa doteraz posledných pretekov vo WRC zúčastnil pred zhruba 18 mesiacmi a tak sa od neho neočakával útok na prvú priečku. 47-ročný Francúz však od prvej rýchlostnej skúšky ukazoval, že nepatrí do starého železa a sekundoval svojmu mladšiemu krajanovi Ogierovi. Po večerných štvrtkových dvoch erzertách viedol práve Ogier na Toyote Yaris Rally1, avšak so stratou len 6,7 sekundy sa na druhom mieste držal Loeb (Ford Puma Rally1) a tretiu priečku okupoval s odstupom 11,2 s na prvého Elfyn Evans (Toyota Yaris Rally1), ktorý posledné dve sezóny zvádzal s Ogierom súboj o titul. 

Loebova dominancia

Piatkové ráno zastihlo Loeba v neskutočnej forme a naplno ukazoval rýchlosť novej Pumy, ktorú si nevedel vynachváliť. Svojim aj o 20 rokov mladším konkurentom dával ukážkovú školu rally, prvé štyri piatkové rýchlostné skúšky vyhral a dostal sa do čela pretekov.  Veľkú nehodu mal Adrien Fourmaux na Pume Rally1, ktorý ako prvý „otestoval“ odolnosť nových špeciálov (posádke sa našťastie nič nestalo). Víťazstvá v nasledujúcich a aj posledných dvoch erzetách etapy si rozdelili Gus Greensmith (Ford Puma Rally1), pre ktorého to bolo vôbec prvé víťazstvo na rýchlostnej skúške vo WRC a Séb Ogier. Piloti Hyundaiov sa na druhej strane pomerne trápili a z i20 Rally1 nevedeli dostať potrebnú rýchlosť. Poradie po prvej etape tak vyzeralo nasledovne: 

2. etapa

Sobota sa niesla v znamení chýb viacerých pilotov. Mimo trať tak skončil Elfyn Evans, Ott Tänak, Oliver Solberg a aj Takamoto Katsuta. Šanca na dobrý výsledok sa tak pre túto štvoricu rozplynula. V druhej etape však bol veľmi dôležitý aj výber pneumatík, nakoľko niektoré úseky rýchlostiek boli pokryté snehom a ľadom. Najlepšie si s týmito nástrahami poradil Ogier, ktorý súboj s Loebom otočil vo svoj prospech. Na RS10 sa na svojho krajana dotiahol a v celkovom súčte mali na desatinu zhodný čas, pričom na nasledujúcej skúške sa definitívne dostal do čela. Posledná erzeta dňa navyše Loebovi príliš nevyšla a Ogier tak ukončil druhú etapu s náskokom 21,1 s. Priebežnú tretiu priečku okupoval Craig Breen, avšak už so stratou 1 minúty a 26 sekúnd. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

3. etapa

Vyvrcholenie súboja dvoch legiend malo prísť v poslednej 3. etape. Náskok viac než 20 s bol pre Ogiera veľmi sľubný, avšak aj on vedel, že stať sa ešte môže čokoľvek. A veru, že sa aj stalo. Na RS16, teda predposlednej rýchlostnej skúške súťaže dostal Sébastien Ogier defekt, následkom čoho stratil na Loeba (ktorý danú erzetu vyhral) viac než 30 sekúnd. Loeb tak opäť putoval do čela pretekov s náskokom 9,5 sekundy. Na štarte poslednej rýchlostky tak ešte bolo všetko otvorené. Sébastien Loeb si však svoj náskok postrážil, dokonca ho ešte o sekundu navýšil, a môže sa tak tešiť už z 8. víťazstva na Rallye Monte Carlo. Na druhom mieste teda skončil Sébastien Ogier a stupne víťazov doplnil Craig Breen. 

Je priam neuveriteľné, čo Loeb na Rallye Monte Carlo dokázal. Rekordné 8. víťazstvo na tomto podujatí (spolu s Ogierom) a 80. prvenstvo vo WRC. A to prosím pekne, vo svojich 47. rokoch. Úprimne povedané, dochádzajú mi superlatívy pri opisovaní tohto „mimozemšťana“. Takmer 18 mesiacov neštartoval na žiadnom podujatí WRC a s novým autom a novou technológiou doslova vyklepal zbytok sveta (do ktorého sa Ogier samozrejme neráta). Dvaja šampióni Loeb a Ogier nám ponúkli nielen skvelý súboj, ale aj parádnu šou a napriek tomu, že ani jeden sa neúčastní celej sezóny, ukázali zbytku sveta, ako sa má jazdiť a doslova ich zahanbili. Možno ma zasiahla nostalgia, no neskutočne by som chcel vidieť týchto dvoch velikánov počas celého ročníka v boji o titul. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov