i30N v tieni novinky
Tím Jantar Team s technickou podporou českého zoskupenia Janík Motorsport mal pred sezónou vážnu dilemu, v ktorej asi nemohol urobiť jednoznačne správne rozhodnutie. Mali totiž na výber medzi overenou i30 N, ktorá je už ale na konci vývojovej cesty. Na druhej strane je tu úplne nová, ešte nepreverená Elantra N TCR, ktorú by však tím dostal iba pár dní pred prvými pretekmi a nemohol ju testovať.
Je pochopiteľné, že za takýchto okolností nemal tím príliš inú možnosť, než začať sezónu s i30N TCR na ktoré už majú nastavenia a hlavne s ňou má Maťo Homola bohaté skúsenosti. Dlhé rovinky Slovakiaringu však i30N výrazne nesedeli. Zatiaľ čo Maťa Homolu predbiehalo jedno auto za druhým a preteky dokončil po tvrdých súbojoch na 12. mieste, Elantra N TCR tímu Sébastien Loeb Racing odolala tlaku Cupry Leon, ktorá vyhrala sobotné preteky. Jazdec Mehdi Bennani tak preťal cieľovú čiaru nedeľných pretekov na prvom mieste a Elantre N dal prvé víťazstvo v šampionáte TCR Europe. Treba však podotknúť, že Maťo Homola bol najrýchlejším a najlepšie umiestneným jazdcom i30N. Hyundai i30N TCR má kratší rázvor než Elantra N, čo mu dáva výhodu na pomalých zakrútených okruhoch, ale naopak v rýchlych zákrutách a hlavne na rovinkách stráca.
Na fotografii môžete vedľa žlto-bieleho Hyundaiu Maťa Homolu vidieť novú Elantru N TCR.
Je potrebná zmena, inak je táto sezóna na odpis
V kalendári TCR Europe dominujú okruhy, na ktorých nájdeme práve rýchle zákruty a dlhé rovinky. Iba v prvom sektore Slovakiaringu, ktorý tvoria dve zákruty a dlhé rovinky, stratil Maťo Homola na svojich súperov zhruba 0,8 sekundy na jedno kolo. Pritom v technickom strednom sektore patril k najrýchlejším. Hyundaiu i30N tak ubližuje aj zle nastavené BoP, s ktorým bol problém už minulý rok, kedy továrenský tím Hyundai bojkotoval preteky WTCR na Nürburgringu. Tím Janík Motorsport má určite v hľadáčiku Hyundai Elantra N TCR a zrejme po prvých pretekoch bude veľmi zvažovať jeho nasadenie do zostávajúcej časti sezóny. Druhou možnosťou je tlačiť na vedenie šampionátu, aby zmenilo nepriaznivo nastavené BoP (Balance of Performance), ale s prístupom k tímom pochádzajúcim z “nesprávnej” strany Európy by som tomu veľké šance nedával. Hlavne, keď sa poriadnych zmien nedočkal ani továrny tím Hyundai vo svetovom šampionáte.
Nebude náhoda, že vo WTCR Hyundai Motorsport nahradil i30N pre sezónu 2021 novou Elantrou N TCR.
Ná záver ešte vyjadrenie samotného Maťa Homolu. “Je to hrozne frustrujúce, snažím sa, v technických pasážach utečiem, no na rovinke ma niektoré autá predbiehali, akoby som parkoval. Pevne verím, že sa niečo zmení – takto to na rýchlych okruhoch skutočne nepôjde,” hovorí mladý jazdec a dodáva: “Treba povedať, že som si fakt perfektne zajazdil. S viacerými jazdcami sme si dali pár dobrých súbojov, no nedokázal som dlho vzdorovať.” Sezóna TCR Europe pokračuje na francúzskom okruhu Paul Ricard 28. mája.
Zdroj: Maťo Homola
Foto: Media Maťo Homola