Môžete byť najlepší pilot sveta, no bez dobrého auta sa vám titul bude získavať len veľmi ťažko. Majstrovstvá sveta v rally (WRC) vznikli v roku 1973 a za takmer 50 rokov existencie sa v šampionáte objavilo množstvo fantastických rally špeciálov. Niektoré si slávu užili len jednu sezónu, iné dokázali dominovať aj niekoľko rokov. Ako však určiť úspešnosť rally auta? Najlepšie asi podľa konštruktérskych titulov. Toto je 5 najúspešnejších rally áut histórie WRC.
5. Peugeot 206 WRC (3 tituly)
Pre niekoho možno prekvapenie, no Peugeot 206 WRC je skutočne piatym najúspešnejším autom, aké sa kedy zúčastnilo šampionátu WRC. Továrenský tím francúzskej automobilky súťažil so špeciálom v rokoch 1999 až 2003 a veru šlo o úspešné obdobie. Podarilo sa im získať až 3. konštruktérske tituly v rade (2000 - 2002), ktoré dvoma jazdeckými titulmi v rokoch 2000 a 2002 doplnil legendárny Marcus Grönholm. Peugeot 206 WRC poháňal 2,0-litrový 4-valec s výkonom cez 300 koní, teda okolo 222 kW. Samozrejmosťou bol pohon všetkých kolies, pričom zaujímavosťou bolo, že Peugeot bol prvý výrobca, ktorý v tom čase vymenil 6-stupňovú prevodovku za 5-stupňovú. Špeciál 206 WRC má konte 24 víťazstiev a po ikonickom Peugeote 205 Turbo 16 skupiny B šlo o druhé veľmi úspešné auto značky vo WRC.
4. Citroën Xsara WRC (3 tituly)
Citroën Xsara WRC a mladý Sébastien Loeb za volantom. Jedno z najikonickejších spojení vo svete rally. Xsara bola vozidlom, ktoré odštartovalo dominanciu tejto značky vo WRC a zároveň aj nezastaviteľnosť Loeba. Automobilka s týmto špeciálom vstúpila do šampionátu v roku 2001, pričom im slúžilo až do roku 2006. Boli to roky plné úspechov. 3 konštruktérske a 3 jazdecké tituly asi hovoria sami za seba. Prvé dve sezóny sa Xsare WRC síce nedarilo podľa predstáv, no od roku 2003 to už bola iná pieseň. Xsara bola až do roku 2006 takmer nezastaviteľná, pričom za svoj úspech vo veľkej miere vďačí aj Sébastienovi Loebovi, ktorý s ňou v rokoch 2004 - 2006 získal svoje prvé tri jazdecké tituly. Počet víťazstiev Xsary WRC sa zastavil na čísle 32, a to pri 58 podujatiach, na ktoré tento špeciál nastúpil. O pohon sa staral preplňovaný 4-valec s objemom 2 litre, pričom výkon činil 232 kW (315 k) a 570 Nm krútiaceho momentu.
3. Citroën C4 WRC (3 tituly)
Nástupcom Xsary bol od sezóny 2007 práve model C4 WRC. Dominancia jedného Citroëna nahradila dominancia toho druhého. V ročníkoch 2007 – 2010 si tento špeciál pripísal na konto 36 víťazstiev, ktoré znamenali opäť 3 konštruktérske tituly (2008 – 2010). Ba čo viac, Sébastien Loeb bol s C4 WRC absolútne nezastaviteľný a vo všetkých štyroch sezónach sa radoval z jazdeckých titulov. Dominancia bola dokonca tak veľká, že Loeb vyhral s C4 WRC všetky asfaltové súťaže, na ktorých v tom období štartoval. Čo sa týka technických špecifikácii, tak rovnako ako u predchodcu bol pod kapotou 4-valcový motor o objeme dvoch litrov s výkonom 232 kW a krútiacim momentom 570 Nm a to pri hmotnosti 1230 kg.
2. Volkswagen Polo R WRC (4 tituly)
Druhým najúspešnejším rally špeciálom je Volkswagen Polo R WRC, ktorý si na štyri roky absolútne podmanil svetovú rally. Automobilka VW vstúpila s Polom do Majstrovstiev sveta v roku 2013 a predviedla jedno z najdominantnejších áut, aké sa kedy vo WRC objavilo. Spojenie Pola s ďalším Sébastienom, tentokrát Ogierom, totiž znamenalo dokonalú symbiózu. 4 roky v tomto šampionáte, 4 konštruktérske tituly a 4 jazdecké tituly. VW s Polom R WRC skrátka vyhral všetko čo sa dalo a Ogier získal svoje prvé štyri tituly majstra sveta. Dominancia tohto špeciálu a aj Ogiera bola priam neuveriteľná. Z 52 pretekov vyhral Volkswagen až 43. To je takmer 83 %! Automobilka naliala do vývoja tohto vozidla neskutočné peniaze a dotiahla ho takmer k dokonalosti. Polo WRC vážilo 1200 kg, ktoré vpred ťahalo 235 kW (320 k), pričom krútiaci moment 439 Nm sa prostredníctvom 6-stupňovej sekvenčnej prevodovky prenášal na všetky štyri kolesá. Úspech Pola WRC bol enormný a o to väčší šok bolo oznámenie VW o ukončení pôsobenia vo WRC krátko pred sezónou 2017. Udialo sa tak v tieni neslávne známej kauzy Dieselgate.
1 . Lancia Delta HF Integrale (6 titulov)
Dominancia, aká nemá vo svete WRC obdoby. Lancia Delta HF Integrale totiž získala v rokoch 1987 – 1992 až 6 konštruktérskych titulov v rade a ide tak o najúspešnejšie rally auto, ktoré kedy pôsobilo v tomto šampionáte. Zároveň však ide aj o najdlhšiu dominanciu jedného auta, ktorá ani po takmer 30 rokoch nebola pokorená a pravdepodobne ani nikdy nebude. Delta HF Integrale prišla na scénu v roku 1987 a bola nástupcom monštier skupiny B, ktorá bola v predchádzajúcej sezóne zrušená. Lancia však okamžite žala úspechy, pričom na jej konte svieti až 46 víťazstiev vo WRC. Šesťročná dominancia, ktorú doplnili štyri jazdecké tituly (2x Juha Kankkunen a 2x Miki Biason). Rok 1992 však bol posledným úspešným pre značku. Na konci sezóny totiž skončilo dlhoročné partnerstvo Lancie a Martini a továrenský tím prakticky zanikol. Ročník 1993 síce nebol bez účasti Delty Integrale, no bez angažovanosti továrne dosiahol Carlos Sainz s tímom Jolly Club len raz 2. miesto a sezóna bola skôr fiaskom. Daný rok tak ukončil nielen životný cyklus najúspešnejšieho rally auta v histórii, no s ním sa z WRC navždy vytratila aj značka Lancia, ktorá je s 10 konštruktérskymi titulmi stále najúspešnejším výrobcom v dejinách svetovej rally.
Bonus: Fiat 131 Abarth (3 tituly, 20 víťazstiev)
Lancia Stratos HF (3 tituly, 18 víťazstiev)
Titulná foto: Top Gear