Pozrite sa na hernú sériu Gran Turismo. Automobilky často pridávajú autá, ktoré sú iba víziou čo by bolo, keby môžeme vytvoriť monštrum, ktoré nebude nik regulovať. Späť v reálnom svete je tu program LMP1 od Porsche. Prototyp 919 Hybrid ovládol šampionát WEC a 24h Le Mans a od roku 2015 nepustil nikoho k slovu. Tento rok sa epická púť skončila. Hviezda sa však vybrala na poslednú púť a rozlúčku. A keďže v pretekoch už štartovať nebude, v Porsche sa mohli odviazať. A že to aj spravili!

Bez obmedzení

Pár čísel na zamyslenie. MINIMÁLNA rýchlosť v nájazde do Eau Rouge bola 307 km/h, max. rýchlosť na rovinke 359 km/h a priemerná rýchlosť na kolo činí 245,61 km/h.

Začnime pod kapotou. Tam ostalo 2,0l štvorvalcové turbo a dva rekuperačné systémy. Tie poháňajú prednú nápravu, takže auto má pohon na všetky štyri kolesá. Bez obmedzení spotreby paliva sa výkon motora zdvihol z 500 na 720 koní. K tomu pridajme 440 elektrických koní a sme na úrovni 1200 koní! Veľké zmeny sa však udiali zvonku. Nová aerodynamika urobila najviac rozdielu. Predný difúzor je teraz väčší a takisto ako nové masívne zadné krídlo, disponuje systémom DRS (aktívne klapky, ktoré sa na rovinke otvoria, čo zaistí vyššiu maximálku).

Spolu s optimalizovanou podlahou auta má 919 Evo o 55 % vyšší prítlak a o 66 % efektívnejšiu aerodynamiku! Chápete to?! Brzdy brake by wire (elektrické spojenie s brzdovým pedálom) pribudli aj na prednej náprave a predné svetlá, klimatizácia, pneumatické zdviháky a niektoré senzory boli iba zbytočná záťaž, takže sa s autom rozlúčili. Váhu tak scvrkli na 849 kg. Michelin pripravil špeciálne pre Evo pneu, ktoré sa vyrovná s prítlakom väčším ako ponúka F1 a zároveň neprinesie žiadne bezpečnostné riziká. Evo je o 12 sekúnd rýchlejšie, ako klasický prototyp LMP1!

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 18 obrázkov

Výsledok tohto inžinierskeho sna, a lá robte si čo chcete? Lewis Hamilton v kvalifikácii na Veľkú cenu Belgicka 2017 zajazdil čas 1:42,553. Porsche 919 Evo a pilot  Neel Jani tento čas a zároveň rekord trate zdemolovali o takmer osem desatín sekundy. Čas 1:41,770 je teraz meradlo, ktoré bude chcieť F1 tento rok prekonať. Cesta 919 Evo sa však týmto nekončí a najbližšia jazda je naplánovaná na okruh okruhov. Nemecké Nordschleife sa otrasie v základoch, ak si Porsche trúfne vyslať 919 Evo na ostré kolo. Predsa len, rekord Stefana Bellofa je už poriadne fúzatý.

Na čo ale?

Na záver taká úvaha. Stretol som sa s názormi, že toto celé je úplne zbytočné a neobjektívne. Že ak by niekto takto spravil F1, Porsche by úplné zmietla. Avšak nikto to doteraz nespravil. Nikto neodhalil hranice možného. Až doteraz, kedy nám Porsche ukázalo, prečo má svoje miesto v motoršporte na samom vrchole.