Pravidlá PressPrix boli o čosi iné, ako mal PressCup 2011, z ktorého report sme priniesli minulé leto. V ňom sa našej redakcii podarilo splniť cieľ, dostať oboch jazdcov do prvej päťky. Kolega Ľuboš minulý rok PressPrix dokonca vyhral. Hlavný a najzásadnejší rozdiel spočíval v technike. Počas minulej akcie PressCup sme sa všetci mali možnosť porovnávať na rovnakej technike. Vďaka nášmu kolegovi Mariánovi Bónovi z redakcie Brejk a ústretovým zástupcom BMW SR sme mali Mini Cooper S. Do týchto pretekov nastupoval každý na aute, ktoré má, alebo mal k dispozícií. Je teda jasné, že vo výslednom poradí tak výrazne zohrala rolu technika...

Keďže Ľuboš bol v pozícii "obhajoby" minuloročného výsledku (aj napriek dosť odlišným podmienkam), pár dní pred termínom našich jázd si urobil domáce úlohy. Niekoľko večerov študoval a porovnával možnosti a schopnosti BMW 130i na ktorom sme mali nastúpiť my a Renaultu Mégane RS250. V zásade sme obaja šli do boja s vedomím, že biť sa s Méganmi RS, ktorých sa na štart malo postaviť niekoľko, veľmi možné nebude. Luboš na webe vyšmejdil neveľmi povzbudzujúce info. V nich BMW 130i dostáva na okruhoch po celom svete od 3 do 6 sekúnd na kolo. Podľa dĺžky trate. Čím dlhšia trať, tým väčšia strata... :)

 

Ja som mal ciele dva. Dostať TopSpeed.sk znova oboma jazdcami do prvej päťky a čo najviac sa priblížiť (prípadne poraziť Luboša... :) Keď pozriete na výsledky nižšie, zistíte, že prvá vec sa nám nepodarila. Skončili sme na 4. a 6. mieste. Druhá, tá osobná sa mi podarila lepšie. Ľubošovi som sa priblížili na len 0,2 sec. Aj keď z neznámych dôvodov, jeho najrýchlejšie kolo, ktoré podľa všetkého dal pod 2:44 sec. transpondér nezaznamenal... Ale to je už o inom.

 

Renault Mégane RS a BMW 130i

  • Prečo porovnávame tieto dve autá? V prvom rade za tým možete vidiet určitú frustráciu s výsledkov uvedených nižšie. Tento krát dali Francúzi Nemcom na frak. Človek by tomu asi ani neveril, ako veľmi sú tieto dve autá, v reči čísiel tak podobné, na ceste rozdielne. Keď začneme hovoriť a parametroch motora, iste pochopíte, o čom hovoríme. Radový atmosfericky plnený šesťvalec pod kapotou BMW 130i disponuje max. výkonom 195 kW (265 k) a krútiacim momentom 315 Nm. Treba doplniť, že vzhľadom na atmosférické plnenie a účel (teda, že sa nejedná o motor vyrábaný pod divíziou M) sa jedná o naozaj vynikajúce hodnoty. V prípade Meganu RS250 hovoríme o turbom prepĺňanom dvojlitri. Jeho maximálne hodnoty 250 k a 340 Nm patria takisto medzi špičkové. Podľa tabuľkových hodnôt zvládnu obe auta šprint z 0 na 100 km/h za rovnaký čas 6 s. Aby sme doležité čísla spomenuli kompletne nevynecháme hmotnosť, ktorá hraje v prospech Méganu. Ten je s váhou 1 387 kg o 63 kg lahší ako BMW 130i. Kým v prípade Meganu RS nájdete na aute disky s polomerom 18", BMW 130i má sériovo 17".

 

Zhrnme si to. Čo sa reči čísiel týka, Megane poráža BMW krútiacim momentom. Jeho maximálnou hodnotou aj rozsahom v otáčkach, hmotnosťou a samotným obutím. Väčše disky na okruhu sú určite výhodou. Naopak, v prospech BMW hovorí o trošku väčší výkon a povedzme lepší, čitateľnejší charakter motora. Je otázne, či považovať za výhodu aj koncepciu zadného pohonu. To nechám na vás...

Čo už čísla nepopisujú si preberieme v tomto odseku. Tu nájdeme príčinu toho, prečo sa BMW 130i na okruhu s Méganom RS250 moc rovnať nemôže. Začnem pekne od podlahy, teda podvozkom. Ten je práve v tomto prípade kameňom úrazu, ktorý hral v náš neprospech. Megane RS kompletne vyvíjali pod taktovkou divízie Renault Sport Technologies. To v praxi znamená, že konštruktéri sa pri ladení podvozka zamerali na jediné - jazdné vlastnosti, špecialne pri verzií Cup. Pri BMW 130i aj situácia odlišná. Aj napriek tomu, že nami jazdený kúsok disponuje príplatkovým športovým podvozkom, nemôžeme ani z ďaleka hovoriť o nekompromisnom nastavení, ako v prípade Méganu RS. Na to by musela na 130i hodiť očko divízia M.

 

Ďalšou, na každom okruhu veľmi dôležitou súčasťou automobilu, sú brzdy. Aj v tomto prípade môžme hovoriť o výhode v prospech Méganu RS, a to nie len vo forme väčších kotúčov, ale prevovšetkým ich charakterom. Ako veľmi dobre vieme Brembá, ktoré sa ukrývajú pod kolesami renaultu vedia brzdiť naozaj veľmi dobre. Azda najväčšiov výhodou sa ale na počúdovanie stáva pre Megane pohon. Narozdiel od BMW totiž využíva samosvorný diferenciál, ktorý je pri nakladačke priam nenahraditeľný.

 

Podčiarknuté a zhrnuté. V reči čísiel a na prvý pohlad by sa mohlo zdať, že BMW 130i bude s Meganom Sport na okruhu naozaj vyrovnaným súperom. Po detailnejšom pohľade však k tomu, že Megane bol na za účelom takejto jazdy vytvorený o čom hovoria aj detaily, ktoré v katalógu technických údajov nenájdete. Naše domnienky a názory tak potvrdzujú časy zájdené na rôznych okruhoch po svete zo skúsenými jazdcami, kde BMW 130i dostáva na každom okruhu na jedno kolo nádielku v rozmedzí od troch až po sedem sekúnd na kolo, v závislosti od charakteru okruhu.

Výsledky PressPrix 2012 nad 2000 ccm

Výsledky PressPrix 2012 nad 2000 ccm

Celkovo musím napísať, že som veľmi veľmi rád, že SlovakiaRing podporuje také atraktívne aktivity. Na druhej strane ma mrzí, že z cirka 80 tých, ktorí sa v SR pasujú do role motoristického novinára a povolaného testovať a hodnotiť autá sa týchto bezplatných aktivít zúčastní nanajvýš jedna pätina. Očakával by som minimálne dvojnásobnú účasť, teda čosi okolo 1/3, alebo zrozumiteľnejsie, miesto len 15 novinárov by som rád videl dvojnásobnú účasť...