Sébastien Ogier s navigátorom Julienom Ingrassiom zažil perfektný štart do pravdepodobne poslednej sezóny vo WRC. Plným bodovým ziskom dal Ogier jasne najavo, že aj v tomto roku bude útočiť na titul. Výhra v Monte-Carle bola zároveň už 50-tym Ogierovým víťazstvom v kráľovskej kategórii, vďaka čomu sa s Ingrassiom stali len druhou dvojicou v histórii, ktorej sa podarilo pokoriť tento míľnik. Prvá dvojka je asi každému jasná, Sébastien Loeb - Daniel Elena.
Víťazstvo Ogiera bolo veľkým dôvodom na oslavu aj pre Toyotu. Bola to vôbec prvá výhra Yarisu WRC na tomto podujatí a historicky štvrté víťazstvo Toyoty na Rally Monte-Carlo, ktoré prišlo presne 30 rokov po tom prvom (1991).
Dominancia Toyoty
Rally Monte-Carlo 2021 prinieslo typicky náročné podmienky, a tak nechýbali ani zasnežené a zľadovatené rýchlostné skúšky. Yaris WRC hneď od začiatku ukazoval solídne tempo a od tretieho meraného úseku sa na čele striedala trojica Toyoty Gazoo Racing (Rovanperä, Ogier a Evans). Do boja o pódium následne vstúpil aj Ott Tänak na Hyundai i20 WRC, no rýchlosť Yarisu bola priam ohromujúca. Do posledného dňa rally vstupoval Ogier z priebežného prvého miesta, pričom druhý Elfyn Evans strácal len 13 sekúnd. Tretí jazdec Toyoty Rovanperä sa nachádzal na treťom mieste so stratou už 1:06,8 s, no na krk mu dýchal pilot Hyundaiu, Thierry Neuville, s odstupom len 2 sekundy.
V poslednej etape, ktorú tvorili štyri rýchlostné skúšky, nenechal Ogier nič na náhodu a tri z nich vyhral, vrátane extra bodovanej Powerstage. Z Rally Monte-Carlo si tak odnáša maximálny bodový zisk 30-tich bodov. Úvodné podujatie sezóny nevyšilo len Ogierovi, ale celej Toyote, ktorá si mohla mädliť ruky. Elfyn Evans totiž skončil na druhom mieste a mladý Kalle Rovanperä ukončil Rally Monte-Carlo na štvrtej priečke. Toyota si tak pripísala poriadnu porciu bodov a po minuloročnom druhom mieste v Pohári konštruktérov sa bude chcieť v sezóne 2021 opäť vrátiť na vrchol. Stupne víťazov doplnil Thierry Neuville s Hyundaiom i20 WRC a na piatom mieste sa umiestnil jeho tímový kolega, Dani Sordo. Za zmienku určite stojí aj výkon Andreasa Mikkelsena. Ten na Škode Fabia Rally2 Evo doslova deklasoval konkurenciu vo svojej triede a v celkovom poradí obsadil siedmu priečku, čo je s autom o kategóriu horším fantastický výsledok.
„Toto je dokonalý začiatok sezóny. Keď som ako malý sledoval túto rally, sníval som, že raz budem tiež pretekať. Keby som mal v živote dosiahnuť iba jeden rekord, bezpochyby by som si zvolil práve tento. Má to pre mňa mimoriadny význam, čo je tiež dôvodom, prečo som bol na pódiu tak nejako plný emócií. Yaris WRC bol tento víkend úžasný: s vozidlom som sa výborne zladil. Myslím si, že to bolo dobré rozhodnutie jazdiť ešte jeden rok. Tím je skvelý, takže všetkým patrí ohromná vďaka. Prvá rýchlostná skúška dnes ráno bola neuveriteľná: toľkokrát sa zmenila priľnavosť a bolo nemožné čítať trať, pretože bola akoby namrznutá. Prieskumný tím dve hodiny predtým prechádzal rýchlostnou skúškou, a nič tam nebolo, len mierna námraza. Takže to bolo naozaj prekvapivé. Nikdy nie je ľahké udržať si vedenie, čo pre túto rely platí dvojnásobne, ale zvládli sme to.“ – Sébastien Ogier
Kalle Rovanperä (vľavo) a Jari-Matti Latvala (vpravo)
Nový šéf tímu
Double na Rally Monte Carlo malo extra sladkú príchuť aj pre Jariho-Mattiho Latvalu, ktorý ešte v roku 2019 usadal za volant Yarisu WRC ako továrenský jazdec Toyoty. Pred začiatkom tejto sezóny však vystriedal na stoličke šéfa tímu legendárneho Tommiho Mäkinena. Výsledok Toyoty na Rally Monte-Carlo 2021 bol preňho doslova snovým začiatkom na novej pozícii.
„Na tím som naozaj hrdý. Úžasný výsledok. Prvá rally pre mňa v tejto úlohe a hneď tu máme prvé dve miesta celkovo a tiež Takamoto na šiestom, a rovnako aj maximálny bodový zisk v Power Stage – to je neuveriteľné! Mám úžasný tím a máme tých najlepších jazdcov. Od začiatku tejto rally sme mali dobré tempo a potom prišlo zopár rýchlostných skúšok, ktoré úplne ovládol Seb, čím si zaistil víťazstvo. Elfyn išiel konzistentne dobre a za celý víkend sa nedopustil chyby. Kalle mal tiež šancu zabojovať o pódiové umiestnenie, ale bohužiaľ dnes ráno mal ten nešťastný defekt, čo ho posunulo dole, ale štvrté miesto je stále dobrý štart do ročníka. Celkovo je to úžasný výsledok na úvod sezóny.“ – Jari-Matti Latvala
Foto: Toyota