"Konštrukčne som z auta veľmi príjemne prekvapený. Stabilita a ovládateľnosť, tu absolútne nemám čo vytknúť." - Štefan Rosina na Praga R1
1) Štefan, s ohľadom na tvoje skúsenosti s prevážne veľkými a ťažkými mašinami ako Lambo, Porsche a Ferrari ma zaujíma, aké to je jazdiť na ultralighte? Mal si pred pretekmi s Pragou R1 zmiešané pocity, prípadne obavy?
Našťastie to pre mňa nebolo prvýkrát, keď som mal možnosť sadnúť do ultralightu. Počas štúdia na vysokej škole vo Veľkej Británii som často trénoval na miestnych okruhoch v Radicaloch. Keď si tak spomínam, už ako veľmi mladý jazdec som mal možnosť otestovať radical, lebo Matador bol pre túto značku kedysi dodávateľom športových pneumatík. V Radicale ma vtedy povozil Michael Vergers. O pár rokov neskôr sme sa stretli na pretekoch v Bahraine, kde sme viedli mladých miestnych pilotov v Porsche. Zistil som ako dokáže byť svet malý.
Ale k veci. Ultralight je veľmi dobrá alternatíva k hocakým silným autám na okruhoch, nakoľko v zákrutách i na brzdách funguje vynikajúco a cenovo je prijateľný. Motoršport je finančne náročný a tu sa potvrdzuje, že váha je jedna z najpodstatnejších vecí nakoľko ovplyvňuje auto v nájazde, prejazde a výjazde zo zatáčky. Čím ľahšie, tým chodí oblúky rýchlejšie. Kvôli nízkej váhe nie sú až tak namáhané brzdy, podvozok, čo je cenovo výhodnejšie. Skutočne Praga R1 má podobné jazdné vlastnosti ako špecifikácia DTM s ktorou som šiel Veľkú Cenu Slovenska, okrem výkonu samozrejme. To je ale pochopiteľné, je to prvá špecifikácia nového auta a myslím si, že R1 s prehľadom zvládne aj silnejší motor. Motor osadený v aute je veľmi dobrá alternatíva, či už pre začínajúcich jazdcov a prijateľných nákladov. Vo vývoji auta určite platí, že postupne ďalej zájdeš.
2) Máš v Praga R1 pre hmotnosť/aerodynamiku inú techniku jazdy? Inú stopu?
Áno, stopa v tomto aute je o niečo iná, človek sa musí oprieť o tú aerodynamiku viac, ale nie je to o moc dramatickejšie. Do niektorých zákrut na SlovakiaRingu treba ísť zo širšia a udržať si v zákrute väčšiu rýchlosť. Potom lepšie funguje efekt prítlaku. Autá v triede GT zas majú ABS a s Porsche 911 GT3, s ktorým som jazdil 6 sezón je to zas iné. Každé má čosi svoje.
3) Ako sa ti z kokpitu pozerá na trať? Je výhľad dostatočný? Pripadne lepší ako v dospelých autách?
Z kokpitu sa mi pozeralo dobre. Aj keď Praga R1 má výhodu čelného skla obtočeného okolo monokoku, ak mám byť úprimný, nespozoroval som nejakú extra výhodu. Asi platí staré známe: Človek si na dobre rýchlo zvyká :). No na druhú stranu, nespozoroval som výraznejší rozdiel s inými autami.
Čo ma však zaujalo je spracovanie kokpitu. Je zaujímavé, vynikajúce! Človek sa tam cíti doslova ako v stíhačke. Všetko pevne sedí a keď má pilot všetky spínače nad hlavou, skutočne akoby štartoval lietadlo.
4) Čo hluk v kabíne? Je väčší ako v iných autách?
Ani tu som nespozoroval nič zásadné a výrazné. Praga R1 je hlučná, ale to je aj Porsche 911 GT3 RS a okruhový Chevrolet Camaro, Lambo a podobne. Prosto ako každé pretekárske auto.
5) Dá sa zážitok z pretekov na R1 s niečim porovnať? Myslím s niečim, čo si už v pretekoch jazdil?
Väčšinou som len trénoval, takže ísť na ultralighte hodinu v kuse je niečim novým. Vynikajúca skúsenosť. Ku cti tomuto autu patrí, že aj po hodine ostrého jazdenia na okruhu jazdí podobné časy ako na začiatku. Praga R1 je skutočne šetrná ku gumám, brzdám, podvozku... To znamená, že je dobre navrhnutá. Už som bol pri vývoji pretekárskych áut, kde sa tieto problémy objavovali.
6) Viacero ľudí tvrdí, že Praga R1 nutne potrebuje výkonnejší motor a to bez toho aby v nej jazdili. Súhlasíš s týmto názorom po tvojej skúsenosti?
Veľa ľudí väčšinou hovorí veľa vecí bez toho, aby niečo sami spravili, alebo dokázali. Počas mojej kariéry som to zažil veľmi veľakrát a zažívam to dodnes. Auto, ktoré na SlovakiaRingu zajazdí čas 2:07, čo sú podobné časy ako má špičkové cupové Porsche (tie sú možno o 1 s rýchlejšie), no tp nepotrebuje komentár. K tomu asi toľko!
7) Má Praga R1 nejaké nedostatky? Z hľadiska konštrukcie, stability, ovládateľnosti...?
Konštrukčne som z auta veľmi príjemne prekvapený. Stabilita a ovládateľnosť, tu absolútne nemám čo vytknúť. Mne osobne chýbalo trochu viac výkonu, ale ako som povedal vyššie, auto je dostatočne rýchle, motor vydrží veľmi dlho a tým pádom je nákladovosť minimálna a mašina má lacný repas. Auto z hľadiska konštrukcie funguje tak dobre, že ak jazdec cíti, že potrebuje viac výkonu, je to pochvala zvládnutia podvozka, bŕzd a aerodynamiky. Navyše, ja od 18 rokov jazdím preteky na autách s výkonmi nad 450 k a to nehovorím pre frajerinu. V Praga Cars nemajú problém dať do auta aj 800 koní, ale to by bola pre začiatok iste nelogická vec a R1 by nespĺňala účel pre svoju cieľovú skupinu. To jest, mladých okruhových jazdcov a bývalých motokáristov.
8) Môžeš jazdu v podobných ultralightoch ako R1 s Pragou porovnať?
Ako som spomínal, skúsenosť mám. Pocitovo Praga generuje lepší prítlak, lepšie sedí. Radical sa mi zdá na rovinkách rýchlejší, čo by pre menej agresívnu aerodynamiku bolo logické. Ale nie som si istý, či som nejazdil vždy výkonnejšiu verziu radicalu.
9) Bol by si ochotný pretekať v Praga R1 znova?
Ja by som jazdil aj na fieste, ak je to správne nastavené pretekárske auto. Takže jednoznačne áno! :)
Štófi, vďaka za tvoj čas a chuť sa rozprávať.
Nech sa darí a snáď ťa v Praga R1 ešte uvidíme.
Pýtal sa Marian ČABÁK