Fotka tímu zo súťaže v Chorvátsku (FS Alpe Adria).

Pandémia koronavírusu zasiahla každý jeden aspekt našich životov. Pre študentov to bola práve škola, ktorej učebne zívali prázdnotou dlhé mesiace. Situácia bola v zime 2020 dokonca natoľko zlá, že Green Team musel uzavrieť aj brány svojej dielne, čo značne ovplyvnilo jeho celú sezónu. Výroba auta totiž niekoľko mesiacov stála a vytúžený cieľ novej formule sa neustále odďaľoval.

Rôzne „deadliny“ síce museli letieť z okna von, no členovia zo STUBA Green Teamu sa nevzdali a novú elektrickú formulu cez leto dostavali. A zúčastnili sa aj dvoch medzinárodných súťaží Formula Student, a to v Maďarsku a Chorvátsku. Napriek tomu, že sa sezóna 2020/2021 nevyvíjala podľa predstáv, študenti získali množstvo nových skúseností, ktoré budú chcieť naplno zužitkovať v tomto roku.   

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

SGT-FE21

Poďme sa ale pozrieť na ich súčasnú pýchu, ktorá nesie označenie SGT-FE21. Práve s touto formulou reprezentoval STUBA Green Team nielen STU, ale aj všetkých svojich partnerov a ako jediný slovenský tím aj celú našu krajinu na spomenutých súťažiach v Maďarsku a Chorvátsku. 

Základným „stavebným“ kameňom je monokok z uhlíkových vlákien. Ten si študenti nielen sami navrhujú (vrátane foriem), ale za pomoci niektorých partnerov aj sami vyrábajú. Pri návrhu monokoku sa okrem iného vychádzalo z meraní ergonómie, ktorú nastavovali za účasti jazdcov tímu. Avšak nie vo všetkých bodoch nastavenia jazdeckého posedu sa dá nájsť kompromis a tak po prvýkrát v histórii SGT použili študenti posuvné pedále, ktoré si samozrejme sami navrhli.

Srdcom ich elektrickej formule nie je jeden, ale rovno štyri vodou chladené elektromotory AMK (pre každé koleso jeden motor). Každý jeden z nich spolupracuje s vlastnou dvojstupňovou planétovou prevodovkou, ktorá je uložená v tehlici. S výnimkou elektromotorov sa opäť bavíme o súčiastkach na mieru, navrhnutými členmi tímu. 

V Chorvátsku bol hlavným sponzorom súťaže Rimac. Na fotke je vedľa formule SGT ich najnovší hypercar Nevera. 

Za zmienku určite stojí aj nový prepracovaný systém pruženia (s horizontálne a diagonálne uloženým tlmičom), ktorý zároveň plní aj funkciu stabilizátora. Horizontálny tlmič s dvoma pružinami slúži na tlmenie a pruženie kolies počas paralelného zdvihu, zatiaľ čo diagonálny s lineárnou pružinou umožňuje tlmenie a pruženie počas klopenia formule, pričom všetky sily sa na systém pruženia prenášajú cez karbónové zavesenie.

No a že sa uhlíkovými vláknami na formule nešetrilo, dokazuje okrem spomenutého monokoku a zavesenia aj aero (predné a zadné krídlo) s postrannými tunelmi, v ktorých sú uložené chladiče. Použitie uhlíkových vlákien je v motoršporte veľmi bežné nielen kvôli ich vlastnostiam, ale aj kvôli nízkej hmotnosti. Monopost SGT-FE21 aj vďaka tomu váži len 245 kg. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Keď už som začal s tými číslami, mnohých z vás by mohli zaujímať aj nejaké konkrétne technické parametre elektrickej formule. Jeden elektromotor má maximálny výkon 35 kW a krútiaci moment 21 Nm, teda celkovo 140 kW a 84 Nm. Keď sa však krúťak „preženie“ cez prevodovku, na jednom kolese je zrazu 292 Nm, takže dohromady tu máme 1168 Nm. Čo sa týka samotného battery-boxu, ten má 420 LiPol HV (lithium-polymer High Voltage) článkov s maximálnym napätím 600 V (softvérovo obmedzené), pričom nominálna kapacita jedného článku je 5,2 Ah pri nominálnom napätí 3,8 V. 

Plány do novej sezóny

STUBA Green Team vstupuje do novej sezóny s veľkými ambíciami. Ich monopost SGT-FE21 je v súčasnosti plne funkčný, čo chcú využiť najmä pri testovaní, zbere dát, ich následnom validovaní a optimalizácii jednotlivých súčiastok. Nová formula tak nebude žiadnou revolúciou ale evolúciou. Súčasný monopost ponúka skvelý základ, na ktorom môžu stavať v novej sezóne. Cieľom je tak vylepšený monopost, s ktorým by mohli cez leto na súťažiach opäť potrápiť konkurenciu. Sezónu SGT budeme tento rok sledovať o niečo podrobnejšie a pravidelne vás budeme informovať o novinkách. Už o pár dní ich čaká výber jazdcov na motokárovej dráhe Slovakia Ringu (Slovak Karting Center), kde sa rozhodne, kto bude túto sezónu usadať do horúcej sedačky jedinej elektrickej formule na Slovensku.