Rally Hungary 2020 sa konala v okolí mesta Nyíregyháza, ktoré sa nachádza na východe Maďarska. Konkurencia v ERC je tento rok obzvlášť silná, k čomu sa v Maďarsku ešte pridala aj účasť hviezdneho Andreasa Mikkelsena, ktorý je pilotom svetového formátu a okrem titulu z IRC (predchodca ERC) z roku 2011, má dlhoročné skúsenosti z kráľovskej kategórie WRC, kde bol továrenským pilotom Volkswagenu, nakrátko Citroenu a neskôr Hyundaiu. Po nepresvedčivej sezóne 2019 sa mu bohužiaľ tento rok továrenská sedačka neušla, a tak pôsobí ako testovací jazdec Pirelli. Rally Hungary tak bola jeho prvou tohtoročnou rally.
Okrem jeho účasti sa však fanúšikovia mohli tešiť aj na ruské torpédo Alexeya Lukyanuka (šampióna ERC z roku 2018), Craiga Breena (továrenského jazdca Hyundai WRC), vychádzajúcu hviezdu Olivera Solberga (syna legendárneho Pettera Solberga), poľského majstra v rally, Mika Marczyka či domácu hviezdu Norberta Hercziga. Štartové pole tak bolo ohromne nabité, čo dokazuje až 23 áut kategórie R5. Na posádky čakalo 16 rýchlostných skúšok, ktoré boli rozdelené do troch dní (piatok, sobota, nedeľa) a viac ako 200 súťažných kilometrov.
Aj takéto podmienky čakali na jazdcov.
1. etapa
Prvá etapa Rally Hungary odštartovala už v piatok, a to večernou super-špeciálkou na okruhu Rabócsiring. Tú prekvapivo vyhral Miko Marczyk na Škode Fabia R5 pred Andreasom Mikkelsenom, zhodne na Fabii R5, o 0,7 sekundy a dostal sa tak do vedenia. Tretí najrýchlejší čas zaznamenal Oliver Solberg pred štvrtým Erikom Caisom. V sobotu bolo na programe až 8 rýchlostných skúšok, ktoré boli rozdelené do doobedňajšej a poobednej sekcie. Rally Hungary je veľmi náročnou súťažou, nakoľko na rýchlostných skúškach sa často strieda rozbitý asfalt so šotolinou, k čomu sa ešte tento rok pridalo aj výrazne blato a v lesných sekciách aj popadané listy. Podmienky tak boli veľmi šmykľavé a jazdci museli byť veľmi obozretní.
Prvú sobotnú erzetu vyhral Lukyanuk na svojom Citroene C3 R5 o 4,5 s pred Mikkelsenom. Len desatinu za ním zaostal Grégoire Munster na Hyundai i20 R5, ktorý si odniesol tretí najrýchlejší čas. Ďalšie 3 erzety doobednej sekcie sa však niesli v rovnakom duchu. Všetky totiž vyhral Mikkelsen. Napriek tomu, že to bola jeho prvá rally po viac ako roku, dokazoval, že zo svojho majstrovstva absolútne nič nezabudol. Druhé a tretie miesta v daných rýchlostkách si striedali Lukyanuk a Craig Breen (Hyundai i20 R5). Oliver Solberg na vedúcu trojicu výrazne strácal, nakoľko doplatil na zlý výber pneumatík.
Posledné štyri rýchlostné skúšky prvej etapy priniesli dve víťazstvá Breena a ďalšie dve vyhraté erzety pre Mikkelsena. Bohužiaľ, na SS6 prišiel Alexey Lukyanuk o 5 minút skôr, vďaka čomu dostal 5 min penalizáciu a šanca na dobrý výsledok bola stratená. Čas stratil aj Solberg vďaka defektom na SS7 a SS9. V dôsledku týchto udalostí sa tak domáci Herczig posunul na skvelé 4. miesto. Poradie po prvej etape tak vyzeralo nasledovne:
1. Andreas Mikkelsen (Škoda Fabia R5) – 0:00
2. Craig Breen (Hyundai i20 R5) +23,6 s
3. Grégoire Munster (Hyundai i20 R5) + 1:21,3 s
4. Norbert Herczig (VW Polo GTI R5) + 1:57,0 s
5. Efrén Llarena (Citroen C3 R5) + 2:13,1 s
...
9. Oliver Solberg (Škoda Fabia R5) + 2:36,8 s
...
16. Miko Marczyk (Škoda Fabia R5) + 4:42,2 s
...
18. Alexey Lukyanuk (Citroen C3 R5) + 5:28,7 s
2. etapa
V druhej etape čakalo na jazdcov 7 rýchlostných skúšok vrátane mestskej super-špeciálky Nyíregyháza. Mikkelsen mal po prvej etape dostatočný náskok, a tak mohol zvoľniť a ísť na istotu. To sa mierne prejavilo aj na časoch a zo 7 erzet vyhral "len" dve. Napriek stratenej šanci bojovať o stupne víťazov nešiel Lukyanuk rozhodne na pol plynu. V druhej etape dal do toho všetko, čoho obrazom boli tri vyhraté rýchlostné skúšky. Po nie veľmi vydarenej sobote predviedol veľké zlepšenie aj mladý Solberg, ktorý sa v jednotlivých rýchlostkách umiestňoval do TOP4 a dve sa mu dokonca podarilo vyhrať. Vďaka tomu sa posúval poradím stále vyššie a skoro to dotiahol až na stupne víťazov, ktoré mu ušli len o 4,5 s. Pravidelne tak dokazuje, že talent po otcovi rozhodne má. Po prvej etape druhý Breen mal však obrovskú smolu, keď musel na SS12 po technických problémoch s motorom odstúpiť zo súťaže a prišiel tak o pódium. Poradie v cieli Rally Hungary bolo teda nasledovné:
1. Andreas Mikkelsen – 0:00
2. Grégoire Munster + 1:32,2 s
3. Efrén Llarena + 2:00,3 s
4. Oliver Solberg + 2:04,8 s
5. Nikolaus Mayr-Melnhof + 2:08,2 s
6. Norbert Herczig + 2:31,4 s
...
13. Alexey Lukyanuk + 4:53,5 s
Andreas Mikkelsen vo svojom návrate dokázal vyhrať a ukázal svoju extratriedu. Konkurenciu doslova deklasoval, vyhral 7 zo 16 rýchlostných skúšok a do cieľa si priviezol náskok až 1:32,2 s pred najbližším prenásledovateľom. Otázkou zostáva, aké by bolo celkové poradie keby Lukyanuk nedostal 5 min penalizáciu? V cieli mal na Mikkelsena totiž stratu 4:53,5 s, čo by po odrátaní 5 min penalizácie znamenalo, že by sa dostal pred Andreasa. Pravdou však je, že v opačnej situácii by Mikkelsen oveľa viac tlačil a nešiel len na istotu. Je to každopádne škoda, keďže fanúšikovia tak boli ukrátení o pravdepodobne tesný súboj medzi Lukyanukom a Mikkelsenom. Za chyby sa však platí.
Rally Hungary napriek tomu priniesla oživenie do tohto nepriaznivého pandemického obdobia pre motoršport. Šampionát ERC by mal pokračovať 26. novembra na Kanárskych ostrovoch. V celkovom poradí zatiaľ vedie Lukyanuk o 27 bodov pred Solbergom.
Video: FIA ERC/Youtube
Foto: rallyhungary.com