Či už ste fanúšik motoristického športu alebo nie, dovolím si povedať, že Formulu 1 pozná skutočne každý. Šampionát, ktorý sa po svete teší neskutočnej popularite, si v posledných rokoch získava čoraz viac priaznivcov. Nepochybne tomu dopomohol veľkolepý minuloročný súboj o titul medzi Maxom Verstappenom a Lewisom Hamiltonom a pravdepodobne aj seriál od Netflixu s názvom Drive to Survive, ktorý odhalil krásu tohto športu aj nezainteresovaným.
Formula 1 má za sebou bohatú históriu, ktorej počiatky siahajú až do roku 1946, keď sa podľa viacerých zdrojov uskutočnili vôbec prvé preteky F1. V každom prípade oficiálny šampionát F1 odštartoval až o štyri roky neskôr, teda v roku 1950. Titul majstra sveta získal Giuseppe Farina. Konštruktérsky titul pre najlepší tím danej sezóny sa začal udeľovať až v roku 1958. Niektoré stajne ho získali len raz, niektoré vôbec, iné hneď niekoľkokrát. Toto sú najúspešnejšie tímy Formule 1 v histórii.
5. Lotus (7 titulov, 74 víťazstiev)
Lotus už dnes na štartovom rošte nenájdeme, no jeho počiatky sú v histórii F1 hlboko zakorenené. Svoj debut si tento tím odbil už v roku 1958 na VC Monaka a od tej doby sa tento zúčastnil 491 pretekov. V nich sa Britom podarilo 165-krát stáť na stupni víťazov, pričom 74 z nich bolo na najvyššom stupienku. K tomu si pripísali aj 102 prvých miest v kvalifikácii, no čo je najzásadnejšie, majú 7 konštruktérskych titulov. Ide však o éru Colina Chapmana, nakoľko posledný titul získal Lotus v roku 1978, keď dominoval v 60. a 70. rokoch. Po smrti slávneho konštruktéra a zakladateľa značky to išlo s Lotusom dole vodou. Na svoje konto si síce ešte pripísal niekoľko víťazstiev a pódií, no už nedokázal nadviazať na vlnu najväčšej slávy, čo neskôr vyvrcholilo finančnými problémami, viedlo k predaju tímu a následne k jeho koncu po sezóne 1994. V roku 2011 Lotus predviedol veľký comeback a na 4 sezóny sa do Formule 1 vrátil. Neskôr sa však z neho stal Renault, teda dnešný Alpine.
4. Mercedes (8 titulov, 124 víťazstiev)
Mercedes pôsobil v F1 už za čias Juana Manuela Fangia, ktorý s nimi dokonca získal dva jazdecké tituly. Kvôli tragickej nehode na Le Mans v roku 1955 sa však automobilka rozhodla na nejaký čas z motoršportu stiahnuť a týkalo sa to i Formule 1. Svoj návrat do šampionátu firma ohlásila až v roku 1994, v tej chvíli však len ako dodávateľ motorov. Plnohodnotný továrenský návrat prebehol až v roku 2010 (teda 55 rokov po oficiálnom odchode), keď Mercedes kúpil vtedajší majstrovský tím Brawn GP. S odstupom času sa ukazuje, že Nemci nemohli spraviť lepšie rozhodnutie. Do vývoja síce vrazili neskutočný balík peňazí, no zároveň najali aj tých správnych ľudí a veľkú zmenu pravidiel a prechod na hybridné pohonné jednotky v roku 2014 zvládli najlepšie zo všetkých tímov. Vznikla tak najdominantnejšia éra jednej stajne v histórii Formule 1. Mercedes totiž vyhral osem konštruktérskych titulov v rade (2014 až 2021) a v hybridnej ére tak nepozná premožiteľa. Celkovo tento tím odštartoval do 251 pretekov, v ktorých získal 265 pódií a neuveriteľných 124 víťazstiev, čo je najlepšia percentuálna úspešnosť vyhratých pretekov v histórii F1. K tomu pridali 135 pole positions a celkovo 9 jazdeckých titulov. Súčasnú zmenu pravidiel Mercedes nezachytil v pôvodnom majstrovskom duchu a čaká ho ešte veľa práce, aby aj v sezóne 2022 opäť bojoval o zlaté vavríny.
3. McLaren (8 titulov, 183 víťazstiev)
McLaren sa v šampionáte F1 prvýkrát objavil v roku 1966 na VC Monaka a má za sebou bohatú a úspešnú históriu. Za tento tím jazdili piloti ako James Hunt, Emerson Fittipaldi, Niki Lauda, Ayrton Senna, Mika Häkkinen či Lewis Hamilton. Historicky sa McLarenu najviac darilo v 80. a 90. rokoch, pričom na ďalší veľký úspech čakajú od roku 2008, keď v ich farbách získal jazdecký titul Hamilton. Konštruktérskych titulov nazbierali o čosi menej a majú ich rovnaký počet ako Mercedes, teda osem. Prvý prišiel v roku 1974, pričom zvyšných sedem získali v rokoch 1984 až 1998, čo je zároveň najúspešnejšie obdobie tímu v celej jeho histórii. Po sezóne 2010 začali výkony britskej stajne postupne upadať, pričom „na kolená ich položil“ prechod k motorom Honda v roku 2015. McLaren sa prepadol na chvost štartového poľa a odvtedy sa snaží opäť dostať na vrchol. Výkony postupom rokov gradovali, pričom minulý rok dokonca po dlhej dobe vyhrali svoje prvé preteky. Zdá sa však, že sezónu 2022 a zmenu pravidiel nezachytili najlepšie a po prvých dvoch pretekoch figurujú v druhej polovici rebríčka.
2. Williams (9 titulov, 114 víťazstiev)
Historicky druhým najúspešnejším tímom v F1 je Williams, ktorý však fanúšikovia v posledných rokoch poznajú skôr ako jednu z najpomalších značiek v šampionáte. Deväť konštruktérskych titulov je určite úžasný výsledok, najväčšie úspechy však patria (podobne ako v prípade McLarenu) minulosti, konkrétne do obdobia 80. a 90. rokov, pričom prvý prišiel v sezóne 1980. To je obdivyhodný výkon, veď do šampionátu vstúpil tento tím len v roku 1977. Za ten čas sa zúčastnil 772 veľkých cien. Počet umiestnení na pódiách? Až 313 a 114-krát stál pilot Williamsu na najvyššom stupienku. Samozrejme aj tomto tíme sa za tie roky vystriedalo množstvo fantastických jazdcov. Patrí k nim napríklad Ayrton Senna, Nelson Piquet, Nigel Mansell či Alain Prost. V posledných rokoch sa Williams trápi a fanúšikovia si už akosi zvykli, že v pretekoch okupuje posledné miesta.
1. Ferrari (16 titulov, 238 víťazstiev)
Kto iný, že? Ferrari je samozrejme najdlhšie účinkujúcim tímom v F1 a zároveň aj tým najúspešnejším. Automobilka z Maranella je súčasťou šampionátu už od roku 1950 a za tie roky sa prakticky stala synonymom tohto športu. Veď schválne, viete si predstaviť sezónu bez červeného monopostu na štarte? My veľmi nie. S ohľadom na úspechy je Ferrari ďaleko pred všetkými ostatnými. V rámci Formule 1 odštartovalo do 1031 pretekov, 777-krát sa umiestnilo na pódiu a 239-krát hrala talianska hymna na počet víťazného tímu. Počet konštruktérskych titulov sa za tie roky vyšplhal na číslo 16, ktoré dopĺňa aj 15 jazdeckých víťazstiev. Napriek tomu Ferrari na ďalšie tituly čaká už pomerne dlho. Posledný v rámci hodnotenia konštruktérov totiž získalo v roku 2008. Bude sezóna 2022 pre taliansku značku zlomovou a podarí sa jej konečne uchmatnúť korunu kráľov? Prvé tri preteky ukázali, že Ferrari je zatiaľ vo výbornej forme a šampionát vedie v pohári jazdcov, tak aj v pohári konštruktérov. Dokáže ale tieto výkony udržať až do konca roka? To sa čoskoro dozvieme.