Koniec jednej éry
Aj tak by sa dal nazvať prechod kráľovských špeciálov WRC (od budúceho roka už s názvom Rally1) od čisto spaľovacích motorov k hybridnej technológii, čo už je iba krok k plnohodnotným elektromobilom. Napriek tomu, že sa fanúšikovia búria, treba v tom nájsť aj tú svetlú stránku. WRC-čka úplne nestíchnu a stále budeme zažívať vzrušenie z revu ich motora ozývajúcim sa lesom. Predsa len, hybridy sú v motoršporte stále „menším zlom“ ako elektrické špeciály, ktorých atraktivita nielen pre mňa klesá na bod mrazu.
Fiestu nahradila Puma
Poďme sa však pozrieť na prvý WRC špeciál novej generácie, ktorý predstavil M-Sport. Ten po dlhých rokoch vymenil Fiestu (od 2011) a za základ pre svoje hybridné WRC si zobral nový Ford Puma. Novinku odhalili na prebiehajúcom Festivale rýchlosti v Goodwoode, pričom chýbať by nemala ani dynamická ukážka na slávnych pretekoch do kopca. Za volant by sa pritom mala posadiť vychádzajúca hviezda a súčasný jazdec M-Sportu Adrien Fourmaux a testovací jazdec, bývalý pilot M-Sportu vo WRC a zároveň aj syn majiteľa tímu Matthew Wilson.
Nové hybridné WRC-čka budú kombinovať 1,6-litrový preplňovaný benzínový motor so 100 kW elektromotorom a 3,9 kWh batériou, pričom kombinovaný výkon by sa mal vyšplhať na úroveň okolo 373 kW, teda 507 koní. Elektrický pohon sa bude primárne využívať na prejazdoch medzi jednotlivými rýchlostnými skúškami, avšak jednotlivé tímy spolu s FIA hľadajú spôsob, ako využiť túto dodatočnú silu aj počas niektorých úsekov samotných rýchlostiek. Tímy totiž musia s elektrickou energiou narábať opatrne, nakoľko batérie bude možné dobiť len na nabíjacích staniciach v servise (dobitie by malo trvať okolo 25 min), ktorý sa však nekoná po každej rýchlostnej skúške. Energiu budú zároveň nové špeciály získavať aj rekuperáciou pri brzdení.
Spolu s M-Sportom budú súčasťou novej éry WRC aj Toyota Gazoo Racing a Hyundai Motorsport, ktorí sa taktiež zaviazali byť súčasťou šampionátu minimálne do roku 2024. K novým WRC hybridom sa vyjadril aj samotný Malcolm Wilson, majiteľ M-Sportu, ktorý tvrdí, že ide o najväčší technologický pokrok v histórii WRC. Nové špeciály budú výkonnejšie než doteraz, avšak aj o niečo ťažšie, nakoľko samotný hybridný systém váži 95 kg. Zároveň je uložený v puzdre schopnom odolať aj sile balistickej strely, aby sa v prípade nehody nepoškodil a nedošlo k požiaru batérií.
Čo dodať. Nová hybridná éra WRC je čoskoro tu a nám ostáva len dúfať, že bude minimálne taká atraktívna ako tá súčasná.
Zdroj, foto: WRC