WTCC je svetový šampionát cestovných vozidiel
460 miliónov televíznych divákov, 640 000 divákov na okruhoch, 1237 medzinárodne odvysielaných hodín, 105 mil. eur mediálnej hodnoty pre víťazný tím: toto je FIA World Touring Car Championship v niekoľkých základných číslach.
Len v samotnej Európe videlo minuloročný šampionát celkovo 252 mil. divákov. Od svojho „znovuzrodenia“ v roku 2005 nabrali tieto prestížne majstrovstvá na veľkej popularite. Zásluhu na tom majú aj súťažné stroje - podobné sériovým autám, ale so správnym pretekárskym vybavením. Tak ako slávny americký NASCAR, aj tu charakterizujú preteky veľmi vyrovnané výkony a súboje „nárazník na nárazník“. Formula 1 možno kraľuje všetkým automobilovým športom, no šampionát ako WTCC ponúka divákom vzrušujúce, vyrovnané súboje špičkových jazdcov vo výkonných, skutočných autách.
Pravidlá v kocke
Na každom okruhu absolvujú súťažiaci po dve podujatia, čiže šampionát pozostáva z celkovo 24 podujatí na 12 okruhoch. Kvalifikácia je rozdelená do dvoch častí, s jednou oddeľujúcou 5-minútovou prestávkou. Prvá časť meraného tréningu trvá 20 min. (30 na mestských tratiach), a druhá časť 10 min. (15 na mestských tratiach), v ktorej súťažia o Pole Position len najrýchlejší desiati jazdci z prvej časti kvalifikácie.
Preteky pozostávajú z dvoch samostatných, 50-kilometrových šprintov. Prvý šprint začína letmým štartom (už v rozbehu), druhý pevným (ako v F1). Prvé preteky štartujú jazdci v poradí určenom kvalifikáciou. Do druhých pretekov sa postavia podľa poradia z prvej časti kvalifikácie, ale prví desiati v opačnom poradí; tým sa ukáže, kto z rýchlych jazdcov dokáže bojovať aj v strede poľa.
Body získajú prví desiati klasifikovaní pretekári (počet bodov podľa poradia: 25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1) a dve najúspešnejšie autá každého klasifikovaného výrobcu.
Pneumatiky zabezpečuje výrobca Yokohama (len jeden druh na sucho a jeden na mokro). Každý tím dostane na každom európskom podujatí maximálne 12 nových a 8 použitých pneumatík do sucha a 16 pneumatík na mokrú trať. V zámorí je to 16 nových „slikov“ a 16 „mokrých“ gúm na jeden tím a jedno podujatie.
Motory musia vydržať minimálne 9 podujatí nasledujúcich po sebe a ich výmena je penalizovaná posunom na štartovom rošte.
Vozidlá WTCC musia podľa pravidiel vychádzať zo sériových automobilov, s istými obmedzeniami a športovými nastaveniami podľa špecifikácie SUPER 2000. Maximálne 4-valcové, radové, 1,6 litrové motory s turbom sú obmedzené na 8500 ot.min. Autá sú vybavené 6-stupňovou sekvenčnou prevodovkou. Zavesenie kolies vychádza zo sériovej výroby, obsahuje len silnejšie komponenty. Navyše zadné kolesá musia disponovať sériovými brzdami (vpredu je priemer brzdového kotúča limitovaný na 332 mm) a autá nesmú používať ABS, ani trakčnú kontrolu. Maximálny rozmer diskov kolies je 9‘‘ x 17’’. Aerodynamický kit tvoria výhradne prvky homologizované pre S2000. Svetlá výška je určená na min. 80 mm. Autá s predným náhonom majú minimálnu hmotnosť určenú na 1150 kg a autá so zadným náhonom na 1170 kg (váži sa aj s jazdcom).
Zmeny v tohtoročnom kalendári
V poradí už ôsma sezóna WTCC bude pre jazdcov predstavovať veľkú výzvu – zosadiť z trónu trojnásobného majstra sveta Yvana Mullera (Chevrolet) z Francúzska. Súťažiť budú na dvanástich okruhoch, od slávnej talianskej Monzy, cez ďalšie populárne európske trate, ďalej v Maroku, v Brazílii, v Japonsku, v Čínu a sezónu zakončí ázijské Macau.
Oproti minulej sezóne a stálej zostave Chevroletov Cruze a Seatov Leon pribudnú na štartovom rošte nové autá: Ford Focus, Lada Granta a Honda Civic. Do šampionátu pribudol aj severoamerický kontinent s okruhom pri San Franciscu. Nové podujatia doplnil okrem Slovakia Ringu aj rakúsky Salzburgring a okruh F1 pri Šanghaji. Marocký Marakéš a slávne Macau navyše poskytnú divákom preteky aj na klasickej mestskej trati. Podľa hlavného promotéra – televíznej spoločnosti Eurosport – presiahne sledovanosť WTCC už tento rok pol miliardy divákov.
WTCC u nás
Okruh Slovakia Ring privíta WTCC v termíne 28.-29.4.2012. Jazdci aj tímy už o našom okruhu počuli a tešia sa na výzvy, ktoré im technicky náročná a rýchla trať ponúkne. Ako sa popasujú aj so štyrmi vzrušujúcimi prevýšeniami, si môžu pozrieť diváci aj osobne. O kontakty a vzrušujúce predbiehacie manévre iste nebude núdza, napokon stretne sa tu ďalšia elita svetového motoršportu. Medzi nimi nebudú chýbať ani bývalí jazdci F1 a pretekárske hviezdy, ktoré priťahujú pozornosť svetových médií a pol miliardu divákov na celom svete.
Lístky sú už v predpredaji na Ticketportal v týchto cenových kategóriách:
Dátum: 28.4.2012
Čas: od 8:30 hod.
Hlavná tribúna A: 20,-€
Prírodná tribúna na sedenie E: 7,-€
Prírodná tribúna D, F: 3,-€
Paddock: 10,-€
Dátum: 29.4.2012
Čas: od 8:30 hod.
Hlavná tribúna A: 35,-€
Prírodná tribúna na sedenie E: 12,-€
Prírodná tribúna D, F: 5,-€
Paddock: 10,-€
Parkovanie: bezplatne
Deti do 150 cm: bezplatne
Dôchodcovia nad 65 rokov: bezplatne
ZŤP: bezplatne
ZŤP doprovod: 50%