Anna Haupt a Terese Alstin

Ako to funguje?

Celá táto „neviditeľná“ prilba vyzerá ako golier, prípadne podľa vyhotovenia ako šál. V ňom je ukrytá nafukovacia kapucňa, ktorú mladé vynálezkyne vyvinuli v spolupráci s výrobcom airbagov, firmou Alva. Keď snímače v golieri rozpoznajú, podľa rýchlosti a uhla náklonu, pád, prilba sa nafúkne. Podobne ako airbag v aute. Po nafúknutí si však uchová tlak po dobu niekoľkých sekúnd, aby mohla absorbovať viacnásobný náraz. Prilba sa pri nafúknutí plní héliom a celý nafukovací mechanizmus je umiestnený v zadnej časti goliera. Tento systém, samozrejme, potrebuje aj energiu a tak Hövding obsahuje aj batérie, ktoré vydržia 18 hodín. Dajú sa však jednoducho dobíjať pomocou USB kábla, podobne ako mobilné telefóny.



Aby zistili kedy sa má prilba aktivovať, analyzovali množstvo nehôd a veľa ich aj simulovali pomocou testovacích figurín. Zároveň zozbierali dáta, aké pohyby vykoná cyklista pri bežnej preprave mestom. Cieľom bolo, aby sa prilba nenafukovala bez príčiny. A tak môže užívateľ vybehnúť po schodoch, alebo sa zohnúť po kľúče bez obáv z aktivovania. Zaujímavosťou je, že Hövding chráni oveľa väčšiu časť hlavy, ako bežné cyklistické prilby.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Prilba je jednorázová a tak si po nehode budete musieť kúpiť novú. Obsahuje však čiernu skrinku, ktorá zaznamená prvých 10 s nárazu. A tak ak sa chcete podeliť o svoju skúsenosť, môžete túto skrinku poslať výrobcovi, ktorý chce tieto dáta využiť pri ďalšom vývoji.

Výrobca prezentuje Hövding v rôznych dizajnových vyhotoveniach. Netreba si ich však kupovať viac ak chcete každý deň vyzerať inak. Viditeľná časť sa dá totiž jednoducho vymeniť.

Samozrejme, ako každá novinka, má už aj Hövding svojich zástancov a aj odporcov. Na jednej strane je isto výhodou to, že človek nemusí mať, napríklad cestou do práce, nič na hlave, čo je úľava pre účesy nielen mnohých dám. Na druhej strane si asi málokto vie predstaviť dať si niečo podobné na krk v 30 stupňovej horúčave. No v mnohých cyklisticky vyspelých krajinách ako Holandsko, či škandinávske krajiny, kde poriadne leto ani nie je, tento aspekt asi riešiť nebudú. Čas ukáže či sa tento nápad, podobný motocyklovým bundám s airbagom, uchytí alebo nie.

Zdroj:hovding.com